prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:19

karelien schreef:
Hier ervaring met de staande ct. Kosten waren in sept 460,-. Moest mijn paard om 10 uur s'morgens brengen en s'middags om 2 uur kreeg ik telefoon dat we hem konden ophalen.

Maar schimmel is dus niet altijd te zien met scopi. Was bij mijn paard niks te zien en zijn hoofd zat er vol mee. Tenzij dit in een week tijd zich zo snel heeft verspreid (Dit zou best kunnen)

O dat lijkt qua kosten dan mee te vallen..
Ik heb nadrukkelijk wat betreft de schimmel gevraagd aan beide DA'S deze zeiden beide dat dit met een scopi te zien is.. ( ik weet t zelf ook niet hoor, ben ook maar zoekende) geen idee dus ook of dat zich met een week ( zo) kan vermeerderen..
Is er geen behandelmethode dan? Konden ze jouw paard geen medicatie daarvoor verstrekken? Zo te horen is dat van jou dus vrij recent gebeurt? Kijk ik heb zoiets van stel dat dat t zou zijn..Wil ik t dan wel weten..Als er toch geen behandeling mogelijk is?

Othilly

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:22

Als behandeling niet mogelijk is zie ik t nut van een scan niet..

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:15

karelien schreef:
Hier ervaring met de staande ct. Kosten waren in sept 460,-. Moest mijn paard om 10 uur s'morgens brengen en s'middags om 2 uur kreeg ik telefoon dat we hem konden ophalen.

Maar schimmel is dus niet altijd te zien met scopi. Was bij mijn paard niks te zien en zijn hoofd zat er vol mee. Tenzij dit in een week tijd zich zo snel heeft verspreid (Dit zou best kunnen)

Mijn paard is drie weken geleden door de CT-scan gegaan. Ook staand en meende iets van 480. Ik heb net de rekening binnen gekregen, dus kan het nog precies voor je na gaan TS als je dat wilt.
In uitzonderlijke moet de scan onder gehele narcose en dat had ik ook bij die van mij verwacht, maar die heeft het dus heel dapper gedaan.
Bij een CT-scan onder gehele narcose kom je rond 700/800 uit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 22:32

@sunreesie: ook voor t hoofd?

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:43

pol1 schreef:

Ja, ook voor het hoofd, ook éénzijdige neusuitvloeiing. Het was bij mijn paard al wel duidelijk dat het een kieswortelontsteking was, maar met de röntgenfoto's was niet vast te stellen welke kies het was. Daarom dus de CT.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 22:58

Sunriseee schreef:
pol1 schreef:

Ja, ook voor het hoofd, ook éénzijdige neusuitvloeiing. Het was bij mijn paard al wel duidelijk dat het een kieswortelontsteking was, maar met de röntgenfoto's was niet vast te stellen welke kies het was. Daarom dus de CT.

Nouja dan weet je tenminste iets!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 06:21

@karelien: zou je nog willen vertellen waarom behandeling van jou paard niet mogelijk was? De scan heeft voor jou paard geen succesvolle behandelmethode opgeleverd zo lees ik..Maar als jou paard verder fit was en goed at vanwaar dan de keuze tot inslapen?
Gisteren met mijn paard voor t eerst aan t werk gegaan na maanden ( paard is 10 april bevallen) ze gaf 1 kuch was retefit absoluut niet benauwd en ook nog heel mooi los in t lijf..
Ik heb zoiets van als de scan geen toegevoegde waarde heeft qua behandeling waarom zou ik t dan doen? Maar goed ben zoekende hoor op antwoorden..miss kan 1 en ander verduidelijken. Mensen die ik nu spreek zeggen ook vertrouwen in mijn dierenartsen te moeten hebben..Vind ik zelf ook maar t knaagt wel aan me merk ik..Wil absoluut t beste voor mijn paard en veulen..

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:15

Bij mijn paard was een behandeling mogelijk die maanden tot zelfs een jaar zou duren met een zeer grote kans dat t weer terug zou komen. Er moesten bij mijn paard meedere ontstoken kiezen getrokkken worden. (er was er al 1 getrokken) en op de schimmel te behandelen zouden ze 7 gaten in zn schedel hebben moeten maken en dit maanden hebben moeten spoelen op de kliniek. Paard zou helse pijnen hebben gekregen volgens da. Zowel mijn eigen da als Utrecht raadde deze behandeling af. Stel dat ze de schimmel weg zouden hebben gekregen dan kon mijn paard nooit meer normaal eten ivm de vele kiezen die ze dan nog moesten trekken. Als ik die scan niet had laten doen hadden we dit dus niet geweten en waren we maar doorgegaan met ab enzo. En volgens de da moet mijn paard na t zien van de scan al erge pijn hebben gehad. Maar heeft dat niet laten merken. Dus op jouw vraag waarom ik mijn paard heb in laten slapen nou hierom. Ik wou hem niet zien aftakelen en ik was op dat moment 37 weken zwanger en wou er graag zelf bij zijn. Al met al was ik 2000.- lichter en t ergst allemaal voor niks want mijn paard ben ik kwijt.
Maar als ik in jouw schoenen stond en wist wat ik nu wist uit door ervaring liet ik zeker een scan maken

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 08:47

karelien schreef:
Bij mijn paard was een behandeling mogelijk die maanden tot zelfs een jaar zou duren met een zeer grote kans dat t weer terug zou komen. Er moesten bij mijn paard meedere ontstoken kiezen getrokkken worden. (er was er al 1 getrokken) en op de schimmel te behandelen zouden ze 7 gaten in zn schedel hebben moeten maken en dit maanden hebben moeten spoelen op de kliniek. Paard zou helse pijnen hebben gekregen volgens da. Zowel mijn eigen da als Utrecht raadde deze behandeling af. Stel dat ze de schimmel weg zouden hebben gekregen dan kon mijn paard nooit meer normaal eten ivm de vele kiezen die ze dan nog moesten trekken. Als ik die scan niet had laten doen hadden we dit dus niet geweten en waren we maar doorgegaan met ab enzo. En volgens de da moet mijn paard na t zien van de scan al erge pijn hebben gehad. Maar heeft dat niet laten merken. Dus op jouw vraag waarom ik mijn paard heb in laten slapen nou hierom. Ik wou hem niet zien aftakelen en ik was op dat moment 37 weken zwanger en wou er graag zelf bij zijn. Al met al was ik 2000.- lichter en t ergst allemaal voor niks want mijn paard ben ik kwijt.
Maar als ik in jouw schoenen stond en wist wat ik nu wist uit door ervaring liet ik zeker een scan maken

Duidelijk verhaal!! Verdrietig ook!
Net mn DA gesproken..t was me opgevallen dat de neusvloeiing erger wordt als ze ( brok ) staat te eten..vond ie belangrijke info..Zou duiden op toch iets met een kies..Heb em op de hoogte gebracht van de staande mri scan in Utrecht..vond ie goeie optie..Nu na t weekend weer contact..En dan kijken of we toch voor de scan gaan..zal Utrecht vandaag ook nog even bellen!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:16

Had al eerder gereageerd maar zo opgegaan in je vraag dat ik eigenlijk totaal vergeten ben om je beterschap voor je merrie te wensen. Omdat ik meelezer op dbt ben vergeet niet te genieten van prachtige Livia!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:39

jobamara schreef:
Had al eerder gereageerd maar zo opgegaan in je vraag dat ik eigenlijk totaal vergeten ben om je beterschap voor je merrie te wensen. Omdat ik meelezer op dbt ben vergeet niet te genieten van prachtige Livia!

Lief dat je t zegt! Zei toevallig precies t zelfde tegen mijn vriend vanmorgen: Door al die zorgen vergeet je letterlijk te genieten! Vind t ook zo sneu om livia mee te moeten nemen naar de faculteit.. pfff zie er maar tegen op. .Maar grote kans dat we weinig keuze hebben!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 17:48

Nou hoop telefoontjes gepleegd vandaag ( beide da's gesproken, de ene zegt ivm t veulen wachten met ct scan, de ander zegt als t staand kan dan is t wel een optie)..pfff zucht en ik maar malen wat te doen..Toen dacht ik, ik bel mn smid!! Die zei een mevrouw te bellen genaamd Tamarinde ( ex hoofd interne ziekte faculteit utrecht) en nu voor zichzelf begonnen hier bij mij om de hoek..Als t goed is gaat ze me morgen bellen..kijken wat zij adviseert. Benieuwd!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:37

Spannend! ook ik ben heel benieuwd wat ze zal zeggen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:19

Mijn mini heeft in het verleden precies dezelfde klachten gehad.
Ook idd een endoscopie laten maken. 1 van zijn bij..holtes was compleet gevuld met snot.
Eerder antibiotica kuren deden niks. Omdat we nu gericht konden behandelen is alles goed afgelopen.
Alleen mn portemonnee huilde een beetje.... :Y)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 21:33

Rambogirl schreef:
Mijn mini heeft in het verleden precies dezelfde klachten gehad.
Ook idd een endoscopie laten maken. 1 van zijn bij..holtes was compleet gevuld met snot.
Eerder antibiotica kuren deden niks. Omdat we nu gericht konden behandelen is alles goed afgelopen.
Alleen mn portemonnee huilde een beetje.... :Y)

Mijn portemonnee inmiddels ook..300 lichter met nog 2 rekeningen te gaan..Nog niet zo erg maar geen stap verder..
Hoe bedoel gericht konden handelen? Hier ook een holte wat gevuld..Maar beide AB kuren deden te weinig..
Nu vanavond voor t eerst geen snot..zal er morgenochtend wel weer zitten..

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:54

Hij had al 2 antibiotica kuren gehad, maar deze deze weinig tot niks.
Omdat we met eigen ogen konden zien waar hij precies last van had, heb ik een sterkere antibiotica gekregen, welke hij ook langer moest krijgen, en de steevaste ventipulmin.
Het heeft 3 weken geduurd maar hij heeft nergens meer last van.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 22:13

Rambogirl schreef:
Hij had al 2 antibiotica kuren gehad, maar deze deze weinig tot niks.
Omdat we met eigen ogen konden zien waar hij precies last van had, heb ik een sterkere antibiotica gekregen, welke hij ook langer moest krijgen, en de steevaste ventipulmin.
Het heeft 3 weken geduurd maar hij heeft nergens meer last van.

Maar kwam t bij die van jou dan uit 2 neusgaten omdat je t over ventipulmin hebt ( benauwd? Hoesterig?)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:11

Nee echt uit 1 neusgat.
Benauwd wel maar hoesten niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:36

Jeetje Pol1 nog steeds niet beter met je merrie. top je toch al een tijdje mee.
Ik denk dat ik vooral mijn eigen gevoel zou volgen hierin, doe waar jij je goed bij voelt.

Geen ervaring ermee met een paard maar wel met een kat (oke wel een totaal ander dier).
Hij had ook steeds neus uitvloeiing uit 1 neusgat, waarop hij later ook ging niezen.
In eerste instantie zeiden ze hier in de kliniek gewoon een virusje, je niet druk maken. Later toen het niezen erbij kwam, misschien toch wel wat anders en dachten ze aan niesziekte ondanks dat hij ervoor geënt was.
Ab kuren, verschillende soorten erin maar niets hielp. Foto's kwam niets uit, scan wel.
Ook hier was het dus een schimmel.
We hadden toen 2 keuze's.
* In laten slapen.
* Opereren maar dan was hij wel maanden zoet met spoelingen en een drain in zijn koppie.
We hebben we toen ook voor gekozen om hem te laten inslapen. Wilde hem die ellende van maanden niet aan doen, en daarbij ging hij in huis al wat wegkruipen.

Heel veel sterkte.

Enne niet vergeten om van je mooie kleine meissie te genieten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:00

Nog geen contact gehad met tamarinde zal wel maandag worden..
Verrassend genoeg was de neus gisteravond " droog" en vanmorgen ook..Ook na t eten..vreemd..Of zou de onstekingremmer nu wel wat gaan doen? Nou ik wacht t maar weer even af..t was al eerder wat minder en toen 24 uur later zat t er weer volop..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:01

kiki1976 schreef:
Jeetje Pol1 nog steeds niet beter met je merrie. top je toch al een tijdje mee.
Ik denk dat ik vooral mijn eigen gevoel zou volgen hierin, doe waar jij je goed bij voelt.

Geen ervaring ermee met een paard maar wel met een kat (oke wel een totaal ander dier).
Hij had ook steeds neus uitvloeiing uit 1 neusgat, waarop hij later ook ging niezen.
In eerste instantie zeiden ze hier in de kliniek gewoon een virusje, je niet druk maken. Later toen het niezen erbij kwam, misschien toch wel wat anders en dachten ze aan niesziekte ondanks dat hij ervoor geënt was.
Ab kuren, verschillende soorten erin maar niets hielp. Foto's kwam niets uit, scan wel.
Ook hier was het dus een schimmel.
We hadden toen 2 keuze's.
* In laten slapen.
* Opereren maar dan was hij wel maanden zoet met spoelingen en een drain in zijn koppie.
We hebben we toen ook voor gekozen om hem te laten inslapen. Wilde hem die ellende van maanden niet aan doen, en daarbij ging hij in huis al wat wegkruipen.

Heel veel sterkte.

Enne niet vergeten om van je mooie kleine meissie te genieten

Dank je wel..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:28

Ow das fijn zeg! soms duurt het effe voordat AB werkt.Hopen dat het 'droog' blijft.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:44

gohya schreef:
Ow das fijn zeg! soms duurt het effe voordat AB werkt.Hopen dat het 'droog' blijft.

AB heeft ze al gehad..Ze heeft nu onstekkingsremmers.. Ik duim me gek..Maar wil ook niet vooruit lopen. .Dit hebben we al eerder gehad..DA en ik hadden al wel besloten haar hier es wat langer op te houden..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:13

He bah wat naar. Mijn paard heeft hetzelfde en nu al maanden mee bezig. Het reageert goed op AB maar daarna vrij snel weer terug. Op de eerste foto's was wel een wat onrustig gebied te zien tussen de tweede en derde kies van achteren. En inderdaad wordt het ook erger na eten. Ik kan hem wat lekkers geven en even later komen de slierten er uit.

Hij heeft op de kliniek gestaan voor een andere blessure. Toen nog paar weken AB gehad en daarna was er niets meer te zien op de foto. Nu staat hij 24/7 op de wei in verband met zijn pees blessure. Er zijn dagen dat het weer helemaal terug lijkt. Dan weer stuk of drie goed dagen en vanavond was er weer veel snot.
Mijn dierenarts zegt dat de pees nu prioriteit heeft en dat ik me idd ook niet al te veel zorgen moet maken. Het kan twee kanten op: of het lichaam lost het verder zelf op of de kies gaat toch verder rotten en dan kunnen ze het hopelijk staand trekken.
Liggend onder narcose is nu geen optie in verband met de pees. Ik word wel wat bang door jullie verhalen maar ik kom bij een goede kliniek. Dus zal daar toch op moeten vertrouwen.

In Winterswijk zitten tandartsen die vrijwel alles staand trekken bij paarden en ook betere aanvullende foto's enzo kunnen maken. Ik lees er goede verhalen over. Dus misschien kun je hen nog mee laten kijken of de foto's naartoe sturen? Succes!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 22:19

Inmiddels taraminde gesproken..Zij kan natuurlijk ook geen conclusies trekken Door de telefoon..Wel werken zij met geavanceerder materiaal ( scopie ) die duidelijker beeld geeft en waarop dus eventueel meer te zien is. Zij zal t paard dus eerst moeten zien. Zij werkt alleen op de kliniek met deze apparatuur en ik zal dan de overweging moeten maken om met paard en veulen naar de kliniek te gaan..Deze is wel maar 10 min van mijn huis.. Dus heb nu 3 keuzes: of t nog een tijdje aanzien en verdere actie ondernemen nadat t veulen min of meer is afgespeend, of langs bij Taraminde die hoogstwaarschijnlijk gezien haar ex functie als hoofd interne geneeskunde van de faculteit Utrecht meer kan zien dan mijn eigen DA, of toch de ct scan. Mijn gevoel zegt eerst Taraminde haar te laten zien.. Kan op korte termijn..nou nog even goed nadenken!
Wat betreft de merrie: de neus was redelijk rustig vandaag..weinig prut/ weinig snot..Wel iets nat..Voor de zekerheid temperatuur ik haar ook met regelmaat ook deze was goed.
Laatst bijgewerkt door Othilly op 17-06-16 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt