ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:47

een gewoon en standaard ijzer is volgens mij een betere oplossing, los van de prijs.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:36

aeolusnr1 schreef:
een gewoon en standaard ijzer is volgens mij een betere oplossing, los van de prijs.

Ben ik ook absoluut met je eens maar soms kom je in situaties dat hoeven te kort zijn (door wat voor reden dan ook) waardoor er niet genageld kan worden. Dan is dit natuurlijk een mooie oplossing om het paard zijn hoeven te laten ontzien en de hoef weer rustig bij te laten groeien.

Overigens begreep ik van de smid dat het rubber ook niet goed is omdat dat heel stroef is en datdat op lange termijn heel belastend kan zijn. Doordat als een paard remt kan hij met en zonder ijzers altijs iets doorglijden. Door het rubber stopt de hoef gelijk en KAN dat overbelasting op de kogel en overige gewrichten veroorzaken.

Ik persoonlijk vind het altijd interessant om de voors en tegens van dingen zoals dit te horen en volg daarom ook graag zo'n topic en doe dus ook navraag bij de smid om zijn mening te horen.

tiwi1969

Re: ervaring plakbeslag/plakijzers? en waar vind ik iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:43

@ aeolusnr1: Als een paard niet blootsvoets kan, of de eigenaar wil dat niet, dan is een normaal genageld ijzer inderdaad de makkelijkste/eerste keuze. Soms zijn er omstandigheden waardoor een gewoon ijzer niet werkt of niet wenselijk is en dan is plak beslag een prima oplossing. Het is altijd een afweging die je van paard tot paard zult moeten maken en ik ben blij dat er alternatieven zijn.

Nu dan even een Glu-Shu's update:

Ze zitten er nu ruim een maand onder en nog goed vast. Bovenaan bij de "kapjes" die om de hoef zitten is wel richting verzenen een kier zichtbaar, waarschijnlijk omdat het hoefmeganisme daar zijn werk doet en dus voor meer beweging in de schoen zorgt.
Verder is ze aan de voorrand door het rubber heen gesleten en is het aluminium zichtbaar. Dit is alleen doordat ze dagelijks zo'n 100 meter aan de hand over het asfalt stapt richting de wei en weer terug, verder komt ze weinig op verharde ondergrond.

Rekening houdend met het snel slijten van aluminium dan ijzer denk ik dat Glu-Shu's niet geschikt zijn voor iemand die dagelijks langere tijd over de verharde weg rijdt, menners bijvoorbeeld.

Wel ervaar ik het als erg prettig voor mijn paard die na een lichte hoefbevangenheid erg gevoelig liep. In het begin moest ze wel wennen dat ze haar voeten goed moest optillen, maar nu merk je in het rijden geen verschil met blootsvoets of ijzers. Mijn paard heeft een normale hoefvorm en tot nu toe geen kanteling van het hoefbeen.
Ik ga er nog een nieuwe ronde Glu-Shu's onder laten zetten, dit mede omdat ik een weekend met buitenritten heb in september en dan wil ik haar nog niet op blote voeten meenemen. Zou jammer zijn als ik moet afhaken om haar voeten. Na deze ronde is het de bedoeling dat ze weer op blote voeten verder gaat.

Een ander paard op stal, met een flinke kanteling, heeft gelijk met de mijne Glu-Shu's gekregen, maar loopt er niet fijn mee. Stap en galop gaat prima, maar in draf komt hij met zijn platvoeten niet goed over de toon heen. Wel geeft de Glu-Shu zijn voeten de kans om aan te groeien zodat er voor de smid weer voldoende hoorn is om in te nagelen.

tulonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:10

ook vanaf deze kant even een update,

bij de ene voet is het plakijzer er na 9 week afgegaan, de hoef zag er op zich prima uit, vorige nagelgaten waren er al uitgegroeid, [dus met dit plakijzer is de hoef goed blijven groeien] dus besloten om haar op deze kant blootvoets te laten, ze loopt er ook niet meer gevoelig op.

de andere voet zit hij nog onder, [inmiddels 10 week] we laten deze gewoon zitten totdat hij er vanzelf onder weg komt, dit ivm het niet beschadigen van de hoefwand. [omdat ze een hele slechte hoefwand heeft] zo krijgt het de kans dat het slechte gedeelte weg groeit, net als bij de andere voet.

ze loopt nu dus wel met 1 ijzer voor, op zich niet goed natuurlijk, maar ik vermeld er even bij, dat ze momenteel alleen weidegang heeft, dus niet gereden wordt,

ik wil proberen om haar blootvoets de winter door te krijgen, als alles volgens plan verloopt, kan ik dan volgend voorjaar weer met goede genezen voeten met haar gaan rijden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:22

Ik weet dat het al een ouder topic is maar hoe zijn jullie ervaringen nu ?

Hoe is het met aftrappen?

Weet iemand een smid in west Brabant die ermee werkt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 00:28

Ik heb met mijn paard zo'n 2 maanden na de bevangenheid in een weekend drie lange buitenritten gereden op de Glu-Shu's en dat ging top.
Voor het herstel van mijn paard is 2 rondes van 6 weken goed de moeite waard geweest, maar voor permanent vind ik ze te duur. Iedere 6 weken 150 euro.

Ze loopt nu al weer maanden goed op blote voeten en haar hoeven zijn beslist beter dan dat ze voor de bevangenheid waren en ze van ijzers afkwam.

Als ik weer tijdelijk bescherming nodig heb zou ik weer voor Glu-Shu's kiezen en niet voor ijzers omdat ze de hoeven niet beschadigen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:00

dresjoepie schreef:
Ik weet dat het al een ouder topic is maar hoe zijn jullie ervaringen nu ?

Hoe is het met aftrappen?

Weet iemand een smid in west Brabant die ermee werkt?

Ik zou eerder kijken naar het plakken van hippotech of duplo.

http://www.greendistance.nl/plakbeslag/ ... ue-glue-on

https://youtu.be/9RoDljJgxEI

Deze manier van plakken grijpt het minst in op die hoef. Ik heb alle varianten inmiddels geprobeerd.
Bovenstaande brengen geen schade toe, blijven goed zitten en kun je zelf aanbrengen (als je handig bent) wat aardig scheelt in de kosten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:32

Heel erg bedankt voor de reacties :)

Hoe zit het met aftrappen? Dat doet die namelijk nogal graag waardoor die nu geen voet meer over heeft

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:56

Van aftrappen heb ik geen last gehad, doordat de rubber rand van de Glu-Shu redelijk doorloopt is er weinig ruimte op op te gaan staan.

Nu moet ik erbij zeggen dat mijn paard niet met het achterbeen haar voorijzer eraf trapte maar met linksvoor op de zijkant van rechtsvoor. Heb het haar een paar keer zien doen op de poetsplaats. Door de kappen van de Glu-Shu kon ze dat nietmeer

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:08

Bedankt tiwi hier kan ik wat mee! Hoe die het doet weet ik niet maar hij trekt ze bewust af als het niet lekker zit Ijzer zat er laatste x 2 dagen onder bewust krap gezet ivm aftrappen nog eraf gekregen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 22:26

Die van mij doet het ook expres, alsof ze duidelijk wil maken het liefst op bote voeten te lopen. Drama was dat met uiteindelijk een flinke zoolzweer door een lip.
Op blote voeten gezet wat best lastig was, veel scheuren en brokkels en korte voeten tot ze HB werd.
Het resultaat van 12 weken plak is verbluffend. Nu echt probleemloos blootsvoets.

Kan ik echt iedereen gunnen.

Ik ben overigens niet anti-ijzer en heb 100% vertrouwen in mijn traditionele smid die wel in is voor nieuwe dingen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:23

Mijn smid gelukkig ook Ik zal een update plaatsen als ze eronder zitten

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:33

Ik besef dat er al een langere tijd geen nieuw bericht geplaatst heb. Sorry dat ik zo kom binnenvallen.

Mijn merrie kan (nog) niet zonder 24/7 bescherming.

Nu zag ik de Hippotech glue ons en dat klinkt best goed en dat zou ik graag willen proberen. Maar ik lees dat de gebruikers ze zelf aanbrengen. Alleen zie ik dat niet zitten aangezien ik me al behoorlijk verwond met een kaasschaaf ;-)

Ik zou ze graag eens uitproberen voor mijn merrie ( en zelf leren plakken als ze bevallen). Mijn merrie staat in Zuid West Brabant. Is er iemand die ons kan en wil helpen of iemand weet die ons kan en wil helpen?

Ik hoor het heel erg graag!