Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mnkortleve schreef:Ik denk dat als een da wat hoort dat erger is als normaal het al snel dampig word genoemd ik vind het een soms overdreven conclusie.
En ja het kan best goed komen zeker als je voer ed aan pas je paard aan het werk gaat zetten en de longen zo ook aan het werk zet.
. _San87_ schreef:mnkortleve schreef:Ik denk dat als een da wat hoort dat erger is als normaal het al snel dampig word genoemd ik vind het een soms overdreven conclusie.
En ja het kan best goed komen zeker als je voer ed aan pas je paard aan het werk gaat zetten en de longen zo ook aan het werk zet.
Ik denk niet dat een dierenarts zomaar de diagnose dampig stelt.
En nee, dampigheid komt nooit meer goed. De longen kunnen sterker worden door training en met behulp van (tijdelijke) medicatie, maar kapotte longblaasjes zijn dat voor het leven.
idylle schreef:_San87_ schreef:Ik denk niet dat een dierenarts zomaar de diagnose dampig stelt.
En nee, dampigheid komt nooit meer goed. De longen kunnen sterker worden door training en met behulp van (tijdelijke) medicatie, maar kapotte longblaasjes zijn dat voor het leven.
Ik heb idd wel begrepen dat het niet meer over gaat.
Dus als ik het goed begrijp, is het wel goed om een dampig paard 'aan het werk' te zetten?
Ik wil haar namelijk graag leren longeren en vervolgens beleren voor de kar. Ze hoeft geen marathons te lopen, maar gewoon stap/ draf ritjes.
Dit kan dus geen kwaad?
Wat doen jullie bij hoesten tijdens het werk? Stop je of ga je door?
Tancreda4 schreef:Aangezien het wat ik begreep vrij acuut zo erg is geworden, zou ik niet perse denken aan dampigheid. Kan uiteraard wel, als er opeens dé prikkel is, maar ik zou wel willen weten waarom het zo acuut is. En daarbij dus voor een second opinion gaan. En ja, dat kost wel een hoop geld, maar je blijft nu wel twijfelen. Misschien dat er 10 mensen zeggen; ga van je DA uit. En 10 mensen zeggen; Nee ik zou verder onderzoek doen. Dan blijf je met die onzekerheid zitten lijkt mij, want stiekem heb je die onzekerheid al. Wat heb je te verliezen om voor een second opinion te gaan als je dat wel meer rust en duidelijkheid kan geven? Ja geld uiteraard. Maar dan heb je mogelijk wel meer zekerheid én kan je gerichter behandelen.
. Dus dat betekent echt niet dat het paard niet dampig kan zijn. Ze hóeft niet dampig te zijn, maar het kan wel. Shirley schreef:Had die verergering te maken met de verhuizing naar de loopstal, dus kort nadat je bent overgegaan op hooi ipv gras?
Shirley schreef:Dan lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat het door het hooi is onstaan.
Een voor het oog onzichtbaar schimmeltje kan zich gemakkelijk in de longen nestelen...
idylle schreef:Shirley schreef:Dan lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat het door het hooi is onstaan.
Een voor het oog onzichtbaar schimmeltje kan zich gemakkelijk in de longen nestelen...
Zou dat inhouden dat ze toch weer 24/7 het land op moeten?
Daarvoor hoeste ze ook dagelijks, maar dan was het met 1 hoest weer klaar
idylle schreef:Shirley schreef:Zou haar eens totaal van het hooi afhouden.
Laat haar maar lekker op de wei (met graasmasker!) wanneer de anderen op de paddock gaan.
Even niks anders dan gras.
Alleen op het gras, schuurt ze meer..... Pffff rotpony(grapje hoor!)

door teveel mankementen die snel even weg te poetsen zijn maar bij verkeerd houden en voeren heb je hem in twee dagen dood. Terwijl je aan de buitenkant weinig ziet aan hem.
die gaat alleen dood bij mij weg. In de zin van ik blijf eigenaar tot hij er niet meer is.