Vraag aan de dierenartsen onder ons

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:36

Ik denk dat als een da wat hoort dat erger is als normaal het al snel dampig word genoemd ik vind het een soms overdreven conclusie.
En ja het kan best goed komen zeker als je voer ed aan pas je paard aan het werk gaat zetten en de longen zo ook aan het werk zet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:22

mnkortleve schreef:
Ik denk dat als een da wat hoort dat erger is als normaal het al snel dampig word genoemd ik vind het een soms overdreven conclusie.
En ja het kan best goed komen zeker als je voer ed aan pas je paard aan het werk gaat zetten en de longen zo ook aan het werk zet.

Ik denk niet dat een dierenarts zomaar de diagnose dampig stelt.

En nee, dampigheid komt nooit meer goed. De longen kunnen sterker worden door training en met behulp van (tijdelijke) medicatie, maar kapotte longblaasjes zijn dat voor het leven :).

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 07:49

_San87_ schreef:
mnkortleve schreef:

En nee, dampigheid komt nooit meer goed. De longen kunnen sterker worden door training en met behulp van (tijdelijke) medicatie, maar kapotte longblaasjes zijn dat voor het leven :).

Ik heb idd wel begrepen dat het niet meer over gaat.

Dus als ik het goed begrijp, is het wel goed om een dampig paard 'aan het werk' te zetten?
Ik wil haar namelijk graag leren longeren en vervolgens beleren voor de kar. Ze hoeft geen marathons te lopen, maar gewoon stap/ draf ritjes.
Dit kan dus geen kwaad?
Wat doen jullie bij hoesten tijdens het werk? Stop je of ga je door?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:50

Lichte beweging Is alleen maar goed. Houdt de longen in conditie. Alleen als ze benauwd en ellendig zijn geef je ze rust hooguit wat licht stapwerk aan de hand, bevkrdert ook slijm ophoesten. Ook astma patienten hebben er baat bij te sporten. Veel topsporters (oa wielrenners en schaatsers) zijn astma patient

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:54

idylle schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb idd wel begrepen dat het niet meer over gaat.

Dus als ik het goed begrijp, is het wel goed om een dampig paard 'aan het werk' te zetten?
Ik wil haar namelijk graag leren longeren en vervolgens beleren voor de kar. Ze hoeft geen marathons te lopen, maar gewoon stap/ draf ritjes.
Dit kan dus geen kwaad?
Wat doen jullie bij hoesten tijdens het werk? Stop je of ga je door?

Je moet het met je dierenart overleggen. Voor mijn paard was het in de beginfase juist goed aan het werk te gaan, de longen aan het werk zetten, uiteraard wel opgebouwd en rekening oudend met het weer.

Uiteindelijk heeft hij Z-niveau gelopen zonder problemen. Tot hij weer een allergische reactie kreeg. Nu staat hij op pensioen aan de Nordsee (Duitsland) en buiten af en toe wat buitenritjes doet hij niks meer, de longen zijn te zwaar beschadigd.

Dampigheid hoeft niet het einde te betekenen. Kijk naar je paard en overleg goed met je dierenarts.

idylle

Re: Vraag aan de dierenartsen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 07:59

Mijn DA zei idd ook dat ik haar 'gewoon' aan het werk kon zetten. Alleen las ik zoveel spookverhalen op internet, dat ik graag ervaringen van mensen hoor die daadwerkelijk een dampig paard hebben. Bedankt voor alle reacties!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:01

Dat bedoelde ik ook met goed komen natuurlijk dat wat kapot is is kapot maar met aanpassing van voer, stal en aan het werk zetten hoeven ze er niet altijd last van te hebben maar goed het ene paard is het andere niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:28

Aangezien het wat ik begreep vrij acuut zo erg is geworden, zou ik niet perse denken aan dampigheid. Kan uiteraard wel, als er opeens dé prikkel is, maar ik zou wel willen weten waarom het zo acuut is. En daarbij dus voor een second opinion gaan. En ja, dat kost wel een hoop geld, maar je blijft nu wel twijfelen. Misschien dat er 10 mensen zeggen; ga van je DA uit. En 10 mensen zeggen; Nee ik zou verder onderzoek doen. Dan blijf je met die onzekerheid zitten lijkt mij, want stiekem heb je die onzekerheid al. Wat heb je te verliezen om voor een second opinion te gaan als je dat wel meer rust en duidelijkheid kan geven? Ja geld uiteraard. Maar dan heb je mogelijk wel meer zekerheid én kan je gerichter behandelen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 09:50

Tancreda4 schreef:
Aangezien het wat ik begreep vrij acuut zo erg is geworden, zou ik niet perse denken aan dampigheid. Kan uiteraard wel, als er opeens dé prikkel is, maar ik zou wel willen weten waarom het zo acuut is. En daarbij dus voor een second opinion gaan. En ja, dat kost wel een hoop geld, maar je blijft nu wel twijfelen. Misschien dat er 10 mensen zeggen; ga van je DA uit. En 10 mensen zeggen; Nee ik zou verder onderzoek doen. Dan blijf je met die onzekerheid zitten lijkt mij, want stiekem heb je die onzekerheid al. Wat heb je te verliezen om voor een second opinion te gaan als je dat wel meer rust en duidelijkheid kan geven? Ja geld uiteraard. Maar dan heb je mogelijk wel meer zekerheid én kan je gerichter behandelen.

Daar heb je absoluut een punt. Juist omdat het zo acuut is gekomen.... De eerste weken was er niks aan dubbelslag te zien. Ze hoeste af en toe wel 1 x, maar dat hebben wel meer paarden. Ze hoeste nooit meerdere keren achter elkaar. Tot die ene dag, toen bleef ze maar hoesten en toen was ook de eerste x dat ik die dubbelslag zag.

Ze heeft nu net haar laatste medicatie gehad. Ik wacht even af hoe het nu gaat en anders hang ik gewoon weer aan de telefoon....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:52

Bij mijn paard was het ook acuut :). Dus dat betekent echt niet dat het paard niet dampig kan zijn. Ze hóeft niet dampig te zijn, maar het kan wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:55

Had die verergering te maken met de verhuizing naar de loopstal, dus kort nadat je bent overgegaan op hooi ipv gras?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 09:59

Shirley schreef:
Had die verergering te maken met de verhuizing naar de loopstal, dus kort nadat je bent overgegaan op hooi ipv gras?

Hmmmm, daar zeg je wat.....
Ik denk het wel ja..... Ze stond iig wel net op de paddock, hooguit 2 weken dacht ik. Ik zou het in m'n topics na moeten kijken. Dat zal ik van de week een x doen wanneer ik tijd heb

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:01

Dan lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat het door het hooi is onstaan.
Een voor het oog onzichtbaar schimmeltje kan zich gemakkelijk in de longen nestelen...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 10:03

Ik heb meteen even gekeken, 12-5 zijn ze op de paddock gegaan en 22-5 stond ze de longen uit haar lijf te hoesten en bleek een infectie (veel slijm) in de longen te hebben. Na 5 dagen was de infectie (slijm) weg en kwam diagnose dampig

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 10:04

Shirley schreef:
Een voor het oog onzichtbaar schimmeltje kan zich gemakkelijk in de longen nestelen...

Zou dat inhouden dat ze toch weer 24/7 het land op moeten?

Daarvoor hoeste ze ook dagelijks, maar dan was het met 1 hoest weer klaar

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:08

Zou haar eens totaal van het hooi afhouden.
Laat haar maar lekker op de wei (met graasmasker!) wanneer de anderen op de paddock gaan.
Even niks anders dan gras.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 10:10

Shirley schreef:
Laat haar maar lekker op de wei (met graasmasker!) wanneer de anderen op de paddock gaan.

Alleen op het gras, schuurt ze meer..... Pffff rotpony ;) (grapje hoor!)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:12

idylle schreef:
Shirley schreef:

Zou dat inhouden dat ze toch weer 24/7 het land op moeten?

Daarvoor hoeste ze ook dagelijks, maar dan was het met 1 hoest weer klaar

Hoe weet je dat ze maar één keer hoestte voor dit alles?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:13

idylle schreef:
Shirley schreef:

Alleen op het gras, schuurt ze meer..... Pffff rotpony ;) (grapje hoor!)

Het is wel een zorgenkindje :(:)

Denk dat als je alles had geweten je het bij een aai over haar bol had gehouden en rap was doorgelopen :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:16

Is dit trouwens dezelfde pony die naar het buitenland zou gaan bedenk ik me nu?

Ik zou idd graasmasker nemen, dan kan ze niet heel veel gras tot zich nemen maar wel van het hooi af. Kan best dat jeuk dan meevalt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:24

Klopt, karuna, dat is ze :j

Vrees weer een triest voorbeeld van een onverantwoordelijke eigenaar die een zieke pony de handel ingeduwd heeft -O-

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 10:28

Ja idd, dit is die pony.
Mw wilde haar zonder deken laten lopen dus heb de koop afgeblazen en besloten dat ze bij mij blijft

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 10:29

Ik vermoed dat ze van veulen af aan al in de handel zit.... Heb de fokker gebelt of die bekend was met ZE maar haar moeder had het niet. Gevraagd of hij wist van wie ze nog meer geweest is, maar de veulens gingen bij hem met de handelaar mee :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:31

Ok, dan mag je blij zijn dat ze er nog staat. Als dit bij nieuwe eigenaren naar boven was gekomen ook nog boven op de jeuk. Als alles al bekend was is er idd weer een dier de pineut van een domme eigenaar.

Dat is ook de reden dat oude tinker niet nu weggaat ook al is het beter voor mij. Hij is in mijn ogen niet verkoopbaar. ;( door teveel mankementen die snel even weg te poetsen zijn maar bij verkeerd houden en voeren heb je hem in twee dagen dood. Terwijl je aan de buitenkant weinig ziet aan hem. -O- die gaat alleen dood bij mij weg. In de zin van ik blijf eigenaar tot hij er niet meer is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:36

Zo heb ik er ook een aantal lopen...
Beestjes vragen er ook niet om en al dat heen en weer gesleep veroorzaakt alleen maar stress waardoor sommige problemen ook weer groter worden -O-