Filosofische vraag: paard drogeren, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:25

Misschien is hij ooit in een kudde behoorlijk opgejaagd en is daarom zenuwachtig bij andere paarden.

Dus ondanks dat hij nu in een rustige groep staat, kan hij zijn angst niet loslaten.
Kans dat wanneer de je de kruiden voor een paar maanden geeft en dan afbouwt, dat hij die gewoonte van spanning/angst kan doorbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:27

Jennyj01 schreef:
Wat is mijn probleem? Nou ja zeg. Blijkbaar mag je dus alleen volmondig enthousiast bevestigend reageren hier.

:o? Ik schrijf volgens mij juist net dat ik ook reacties van tegenstanders zinvol vind?
Natuurlijk wel als ze on topic zijn en dus niet over training in het heden/verleden gaan terwijl dit topic juist over sociale interactie binnen een kudde buiten training om gaat, maar als je je mening geeft en ook de moeite neemt om die te onderbouwen, dan heb ik daar altijd iets aan - of je nou voor of tegen of half/half :D bent.

@ LBLGypsyCobs: zou kunnen, goed punt. Grappig is dat hij nu in de groep heel onderdanig is en tegelijkertijd heel erg naar zijn vriendje trekt, terwijl hij op zijn 3e gecastreerd is omdat hij veel te dominant was en paarden maar bleef opjagen in het semi-natuurgebied waar hij toen stond. Er is dus absoluut een omslag geweest, maar waar en hoe weet ik helaas niet.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:31

Hoi, ik heb twee tips:

- magnesium moet dagelijks vanuit voedsel worden aangevuld en is niet goed te meten dmv bloedonderzoek. Om het zeker te weten moet je een spierbiopsie nemen. Omdat je paard vooral ruwvoer krijgt en het Nederlandse ruwvoer erg arm is aan magnesium zou ik daar mee beginnen. Is een essentieel mineraal voor het zenuwstelsel en kan erg veel uitmaken in het gedrag. Gewoon een pot magnesiumcitraat of magnesiumchelaat kopen en uitproberen. Ik zou met de maximale dosis beginnen, dan weet je zeker of het iets doet (duurt even). Sommige paarden hebben aan een halve dosis gewoon echt niet genoeg.

- Daarnaast kun je kijken of je tryptofaan kunt bijvoeren. Essentieel aminozuur, dat ook voor veel spanning zorgt bij een tekort. Is wel duur om bij te voeren. Paard wordt er niet suf van, maar wel gefocussed. Daarmee zou ik met een kleine dosis beginnen en kijken wat er gebeurt.

Deze beide oplossingen zijn net zo goed 'natuurlijk', want het gaat om essentiele mineralen / voedingsmiddelen. En ze staan níet op de dopinglijst.

Zoals enkele mensen hierboven al zeiden, het feit dat iets een kruid is wil niet zeggen dat het minder slecht is dan iets dat uit een fabriek komt. Zo zijn er ook kruiden die abortussen kunnen opwekken, dodelijke kruiden en giftige paddestoelen. Om over marihuana, tabak en cocaïne nog maar niet te spreken... ;-)

Succes, ik hoop dat je iets vindt waar je paard blij en rustig van wordt. En filosofisch gesproken: wanneer een paard gewoon tekorten aan bepaalde stoffen in zijn systeem heeft lijkt me dat er geen ethische vraagtekens zijn als jij die tekorten aan wilt vullen. 8-)
Laatst bijgewerkt door jillaroo op 28-05-16 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:34

Ik zou eerder zoeken naar een geschiktere samenstelling van paarden.
Niet ieder paard kan in een groep en zelfs super sociale paarden kunnen niet in elke goep.
Probeer uit te vinden waar hij zich wel goed voelt.
Wellicht moet je hem samen zetten met een super-ego shettenbeest of juist met een onderdanig merrietje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:35

Jennyj01 schreef:
Volledig duidelijk. Nogmaals pure symptoom bestrijding. Daarbij ontneem je het paard de kans om zelf een manier te vinden om met het "probleem" om te gaan. Verder weet je niet eens of hij 23 uur per dag doet. Misschien doet hij het alleen als jij er bij bent.
Sommige dingen kan je niet veranderen zonder hulp. En als een kuddedier zonder hulp niet in een kudde kan functioneren, dan is hulp toch wel prettig om aan die basis behoefte te kunnen voldoen.

Volgens mij is dit trouwens geen filosofische vraag maar een ethische, nl : mag ik een levend wezen op gedragsveranderende middelen zetten, helemaal als die daar geen toestemming voor kan geven en eventuele bijwerkingen lastig vast te stellen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:38

jillaroo schreef:
- Daarnaast kun je kijken of je tryptofaan kunt bijvoeren. Essentieel aminozuur, dat ook voor veel spanning zorgt bij een tekort. Is wel duur om bij te voeren. Paard wordt er niet suf van, maar wel gefocussed. Daarmee zou ik met een kleine dosis beginnen en kijken wat er gebeurt.

Dank! _/-\o_
Nog nooit van gehoord, maar klinkt als het uitzoeken waard. Ik ben ook helemaal geen voorstander van kruiden voeren of uberhaupt van lukraak supplementen toevoegen, maar toen [***] rust nodig had ben ik gaan zoeken en valeriaan was iets wat duidelijk werkte.
Van magnesium bijvoeren (zo'n 7 maand gedaan?) heb ik niets gemerkt, maar ik heb nog 2 zakken staan dus daar zou ik altijd weer mee kunnen beginnen. Ik weet echter dat teveel magnesium ook schadelijk kan zijn, vandaar dat ik er gezien het gebrek aan effect mee gestopt ben.
Tryptofaan klinkt in elk geval interessant, vooral als daar ook meer over langdurig voeren bekend is voor als [***] weer schouder-vrij is en we eventueel toch verder willen met rustbrengers.

Citaat:
Succes, ik hoop dat je iets vindt waar je paard blij en rustig van wordt. En filosofisch gesproken: wanneer een paard gewoon tekorten aan bepaalde stoffen in zijn systeem heeft lijkt me dat er geen ethische vraagtekens zijn als jij die tekorten aan wilt vullen. 8-)

Poeh, haal er ook nog even de ethiek bij... :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:44

Sizzle schreef:
Niet ieder paard kan in een groep en zelfs super sociale paarden kunnen niet in elke goep.
Wellicht moet je hem samen zetten met een super-ego shettenbeest of juist met een onderdanig merrietje.

Hij staat nu iets meer dan een half jaar in een stabiele, oudere groep met drie pony's. Volgende maand gaat helaas zijn vriend en kuddebaas weg dus dan is het [***], zijn frenemy (als [***] geen kruiden krijgt is het zijn vijand, als hij ze wel krijgt dan accepteert hij [***] wel) en een bijna 30jarige shet die zich een beetje aan alles onttrekt. Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dat dan gaat. Als we merken dat er toch iets mist, dan kunnen er twee speelse shetten bij komen die wat meer bij [***]'s speeldrang zouden kunnen aansluiten.
Bij het vertrek van zijn vriend staat hij nog op de valeriaan dus hopelijk biedt dat wat steun bij de overgang, want echt leuk is dat natuurlijk niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:46

Ik heb mijn Tinkertje deze kruiden gegeven, na een paar dagen was ie zo relaxed dat ik dacht dat ie ziek was.
Niet omdat ie ziek toonde, maar gewoon omdat ik hem niet zo kende.
Hij schrok nog wel als er bijvoorbeeld een eend ofzo opvloog, dus het was niet of ie ineens half hersendood was.
Maar hij herstelde zichzelf veel sneller na een schrikmomentje en toonde veel tevredener.

Ik ben nog even gestopt met de kruiden om te checken of het echt daardoor kwam en zonder de kruiden ging ie toch weer schrikken en stressen.

Ik heb het een paar maanden gegeven en daarna afgebouwd.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:55

Kuggur schreef:
Hm, het lijkt er simpelweg op dat de TS niet echt begrijpt wat filosofie is, wat het misbruik van de term in de topictitel verklaart.
Duhelo, jij denkt aan een hypothetische vraag.

:)*
Het is al laat :O :')

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:55

Je zou ook naar zuivere etherische olien kunnen kijken. Van young living (therapeutische kwaliteit) peace of calming of gewoon lavendel. 20 minuten na het ruiken eraan zit het al door de hele bloedbaan.
Belangrijk te weten is om alleen heel goede kwalteit olien te gebruiken.

Monchou

Re: Filosofische vraag: paard drogeren, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:09

Drogeren, mits het homeopatisch is. In ieder geval voor een maand of 6.

En dan stoppen, liefst zonder dat iemand er vanaf weet (ivm anders gedragen ;) ) en hopen dat het gedrag er uit is!
Zo niet, dan permanent drogeren, maar wel met homeopatische middelen. Zo zou ik het aanpakken.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 01:03

Zolang hij last van zijn schouder heeft, zou ik hem de valeriaan en kamille blijven geven.
Daarna zou ik toch kijken of er iets te vinden is dat hem ook helpt, maar wat minder belastend is voor zijn organen en iets wat niet op de doping lijst staat.

Hoe sta je tegenover Bach bloesems? Die zijn bedoeld om gemoedstoestanden te beinvloeden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 06:17

Sluit mij aan bij Devitootje.
En verder (heb geen aandelen ofz hoor, hahaha) zou ik toch de werking van feromonen niet onderschatten. http://www.confidenceequine.com/nl Heb zowel bij katten (niet dat ik nou zo'n katten expert ben overigens) als bij paarden, goede en blijvende resultaten gezien.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:20

Om het filosofisch te houden :') Loop goed na of je uitgangspunt wel klopt.
Citaat:
io (Andalusier x Mangalarga Marchador) is op trainingsgebied super leuk om mee te werken, maar daarbuiten lijkt hij altijd hyperalert en sociaal gezien chronisch gestresst in de omgang met de andere paarden.

Wanneer ik bijvoorbeeld mijn paard in een groep(je) met ponys zou zetten zou ze namelijk ook gedrogeerd moeten worden om nog een fijn leven te hebben. Zij voelt zich tot nu toe (dwz, tot hoeverre ik heb kunnen experimenteren) alleen goed thuis bij andere paarden van hetzelfde ras. Anderen kan ze minder goed peilen, huppelt ze ook overdreven omheen. Pony's zijn daarin bij uitstek een vreemde entiteit (dan heeft ze echt nog liever ezels :') ) In een grote kudde van paarden van hetzelfde ras is ze de koningin.
Dus is het wel een pure karaktertrek, of sta je te kijken naar een paard dat geen aansluiting vind bij deze groepssamenstelling?
Indien 1, ja drogeren denk ik. Indien 2, verder experimenteren, hoewel dat in de praktijk misschien niet meevalt.
Sizzle schreef:

:)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:38

ts: dit verklaart wel zijn andere gebreken. zenuwachtig is mentale spanning. mentale spanning zet zich om in lichamelijke spanning. vandaar dat hij altijd vast zit in zijn lijf en dat hij moeite heft met bewegen, van tijd tot tijd. ik denk dat het een uitkomst voor je kan zijn. sowieso langere tijd misschiend at hij dan juist leert omgaan met zijn gedrag. hij ziet namelijk dat zijn rustige gedrag beloont wordt door zijn sociale omgeving. kortom, ik zou zeggen laat hem op de kruiden staan. zowel voor zijn lichamelijke als mentale gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:49

DarkoFoitzik schreef:
ts: dit verklaart wel zijn andere gebreken. zenuwachtig is mentale spanning. mentale spanning zet zich om in lichamelijke spanning. vandaar dat hij altijd vast zit in zijn lijf en dat hij moeite heft met bewegen, van tijd tot tijd.

Zijn blessure komt helaas door twee ongelukken en niet doordat hij zijn spieren bijvoorbeeld vastzet door stress. Hij is op hol geslagen met het zadel onder zijn buik en is daarbij met de achterbenen in zijn stijgbeugels getrapt waardoor hij zijn rug geblesseerd heeft en een week later zakte hij met zijn voorbenen in drijfzand waardoor hij de aanhechtingspunten van zijn linkerschouder heeft verrekt. Dat laatste blijft nu doorzeuren doordat we er steeds weer doorheen gaan door een opeenstapeling van pech. Drie weken geleden ging het super maar at hij na zij wormspuit een week lang geen brok (en dus rustgevende kruiden) meer, met als gevolg dat hij als een idioot door de bak ging crossen toen mijn stalgenootje met een van de andere pony's ging wandelen. Gelukkig at hij toen wel weer zijn voer dus konden de kruiden er weer in en had de schouder weer rust om te herstellen - om dit weekend weer met zijn voorbeen in een konijnenhol te zakken . -O-
Het positieve is dat als er weer iets stoms gebeurt hij op het zachte nu goed blijft lopen maar alleen op het harde weer stijver/gevoeliger wordt, dus er zit wel vooruitgang in, maar van mij mag het nu wel eens klaar zijn... |o

@ Orchid & Sizzle:
Ik heb zelf er inderdaad ook over nagedacht om hem apart te zetten, vooral vanwege zijn schouder maar ook om zo misschien wat sociale stress te verminderen. Het lastige is dat hij tegelijkertijd zo verrekte sociaal needy is. Hij staat nu namelijk van de ochtend tot halverwege de middag in zijn eentje op de grote wei, waarbij hij lang gras heeft en alle ruimte heeft plus aan drie kanten buurpaarden heeft op 1 a 2 draadjes afstand. Zodra hij vol is haalt hij zichzelf echter uit de wei en loopt over 20 meter zandpad naar de uitgang omdat hij weer bij de pony's in de (volledig kale) wei wil. Laat je hem staan, dan gaat hij heen en weer draven/stressen en fokt hij zich steeds meer op.
Dat is nu met zijn been sowieso even geen optie, maar als hij wel gezond zou zijn dan zou ik dat ook als een teken zien dat hij toch bij andere paarden wil zijn.

Hoe doet jouw paard dat eigenlijk, Orchid, als ze alleen staat? Als ze moet kiezen tussen pony's die haar niet liggen en een privé-wei, kiest ze dan voor alleen staan?
En als ze samen staat met pony's, heeft ze dan wel sociale interactie met de pony's (elkaar kriebelen, direct naast elkaar grazen) of blijft het bij rondstressen? Interessant om zo een paard tegen te komen met vergelijkbaar gedrag!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 13:28

Ik had een merrie die vreselijk sociaal was. Toch was het enorm moeilijk om daar een goede plek voor te vinden.
Ik heb die kort in een gemengde groep gehad die echter geen natuurlijk kuddegedrag vertoonde (zich dus niet door haar lieten regelen) en toen veranderde mijn ultiem coole beest in een zenuwpees die stijf stond van de adrenaline en zichzelf steeds zwaar verwondde.
Ik ben daar met hoge spoed weer weggegaan ondanks dat verder alles daar super was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:12

Hmm, dat is inderdaad lastig.
Hier verhuist eind deze maand zijn beste vriend weg en ik vroeg me af of [***] dan wel aan zijn trekken zou komen met een bejaarde shet en een grotere pony die hem tot nu toe of negeerde of wegstuurde met een zure blik. Nu staat [***] alweer 2 weken op kamille en valeriaan en de afgelopen dagen heb ik hem elke dag met de pony zien kriebelen, dus dat vind ik superfijn om te zien.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat als ik de kruiden zou gaan afbouwen, deze vriendschap blijft bestaan, maar dat is voorlopig nog even toekomstmuziek. Eerst zorgen dat [***] rustig blijft tot hij weer goed loopt op het harde, dan kunnen we daarna verder kijken met een kruidendeskundige qua afbouwen/aanpassen/doorgaan.