DA verkeerd paard geent

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:17

Ik denk dat in dit verhaal 3 schuld hebben. De staleigenaar, omdat die het paard heeft gepakt, de dierenarts omdat deze niet gezien heeft dat het om een ander paard ging, en TS omdat zij niet aangegeven heeft bij de stalhouder dat ze de veearts heeft gebeld en zou komen voor paard x.
Het had voorkomen kunnen worden, maar dat is altijd achteraf praten.

Kan het veel kwaad TS?

mvdbijl

Re: DA verkeerd paard geent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:27

Ik denk dat jullie toch alle 3 schuld hebben..

Dierenarts had niet zomaar moeten enten maar kon er ook weinig aan doen als dit paard gepakt wordt en hij ook bijna gevaccineerd moest worden en zij andere paardje niet in het systeem heeft staan.

Staleigenaar, pakt verkeerde paard maar jij had hun ook even kunnen inlichten?

Ik zou het netjes vinden als de vaccinatie niet wordt berekend maar dat kan je neem ik aan ook even aangeven?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:59

Ik denk dat je maar 1 de schuld kan geven en dat is de DA. Deze heeft zich niet aan de afspraak gehouden door niet te bellen en al een paard te prikken voordat de eigenaar erbij is.
Geval van te snel gehandeld.

Als de da had gebeld dan was de eigenaar op stal geweest zoals de afspraak was.
En zou er dus niks fout zijn gegaan.

Ik zou wel de staleigenaar erop aanspreken om in het vervolg niet zomaar een paard te pakken, mocht hij/zij niks van de afspraak afweten dan hoort hij/zij de eigenaar te bellen.
De staleigenaar van de afspraak op de hoogte brengen is natuurlijk wel handig maar dat is meer ter info en niet om zomaar een paard te prikken door een da als de eigenaar er niet is, mits dit anders is afgesproken natuurlijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:07

Ik vind het eigenlijk niet zo voordehandliggend om de DA de schuld te geven. Waarschijnlijk is zij op het terrein op zoek gegaan naar de TS en de staleigenaar tegengekomen. Misschien heeft de staleigenaar toen gezegd "oh wacht maar, ik pak dat paard wel even voor je" (uiteraard gewoon goed bedoeld). Dan kan je de DA weinig kwalijk nemen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:48

De afspraak was toch bellen van tevoren?
Da belt als zij al op locatie is. Zwart/wit gezien, niet de afspraak.
TS zegt ik kom eraan, ik zou het ook niet fijn vinden als mijn paard geprikt wordt zonder eigenaar erbij.

Ik vind wel na de OP nog eens te hebben gelezen dat TS kon snappen dat de staleigenaar niet kon weten welk paard hij/zij eigenlijk moest pakken, deze had namelijk geen info over welk paard geprikt moest worden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:55

Niet helemaal:

Citaat:
Ik laat de DA bellen als ze in de buurt is.

Prima...

Gisteren word ik door DA gebeld en zegt ze dat ze al op locatie is, ik zeg dat ik eraan kom en ze verteld me dat de staleigenaar "hem" al is pakken.
Ik zeg oké en ik rij naar stal.

In de buurt is natuurlijk wel een heul grijs gebied. Maar de DA heeft ook de TS verteld dat de staleigenaar het paard al aan het halen is, waarop TS oké zegt. Als ik mijn staleigenaar niet heb ingelicht (ik heb ook twee paarden), dan zou ik op dat moment checken of ze dan wel het goede paard voorgeschoteld krijgt. En hoewel het begrijpelijk is dat de TS dat in de haast vergeet te vragen, kan je dit niet nu op het bordje van de DA leggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:36

Little_Gift schreef:
Inderdaad niet, als het mijn dieren betreft toch niet... daar bestaat mijn inziens geen ruimte voor foutenmarges.

En de DA heeft gebeld eens op locatie, zeg ik toch ook niet anders? Maar dan nog kon TS zeggen dat ze moest wachten of indien de DA dat niet wou, doorrijden.
En de assistente heeft doorgegeven welk paard het moest zijn... maar net daarom check ik altijd eerst nog eens zelf met de betreffende DA... assistentes maken wel vaker fouten namelijk... en wederom: wat mijn dieren betreft vertrouw ik die dus niet toe aan assistentes en check ik zelf nogmaals dubbel.

Mijn hemel, zelf nooit een klein inschattingsfoutje gemaakt :roll: is heel menselijk hoor. Maar fijn dat het jou nooit kan overkomen.

Maar goed, balen dat het gebeurd is, maar waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt. Niet slim maar ook niet erg. Gewoon miscommunicatie tussen drie partijen. Maar he; paard is niet dood, er is geen verkeerd paard gecastreerd etc.

Zou het gewoon zo laten.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:39

Vandaar mijn laatste alinea.
Voortaan duidelijk afspraken maken. En de da niet prikken als eigenaar er niet bij is of wel doen als de eigenaar duidelijk heeft aangegeven dat ze er niet bij is maar de staleigenaar of een ander.
Ik zou het ook niet op prijs stellen als ze het zomaar doen zonder dat ik erbij ben.
Daar blijf ik bij, da moet niet prikken zonder eigenaar mits anders afgesproken.

En rekening niet betalen... paard moest toch over een maand. Hier kan de da wel iets van leren. Ik zou het er verder ook bij laten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:40

Hier belt de da ook altijd van te voren dat ze eraan komen, ideaal juist. Je hoeft niet te wachten, en hun hoeven niet iedereen te bellen als er een spoedgeval tussendoor komt.

En moet eerlijk zeggen dat mijn da (niemand van de kliniek overigens) zomaar alvast mijn paard gaat prikken (al is de stalhouder aanwezig) mocht ze toevallig net even eerder wezen.

Maar goed hier hebben we met de da altijd eerst een gesprekje over hoe het gaat en of er vragen of andere dingen zijn. Word dan gecontroleerd en dan pas geënt.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:42

Ja hier ook, gekeken wordt of paard niet hoest, ziek is oid.
Ook leeftijdsverschil 24 en 8 jaar is wel erg groot. DA heeft gewoon niet naar paard gekeken maar gewoon geprikt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:42

Sommige mensen die zeggen DA had moeten bellen, hebben jullie enig idee hoeveel tijd een DA al met bellen en wachten etc kwijt is?
Ook al belt de DA als hij/zij er bijna/onderweg is, dan komt de DA waarschijnlijk tegelijk aan met de eigenaar en moet dan nog wachten tot het paard op stal gezet wordt.
Door dit soort grapjes is een DA om 6 uur 's ochtends van huis en komt pas om 10 uur 's avonds thuis.

Heb je een afspraak voor een bepaalde dag ligt de stalhouder in en laat het paard op stal. Dan kan ook het verkeerde paard niet behandeld/geent worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:45

Snooki schreef:
Ook leeftijdsverschil 24 en 8 jaar is wel erg groot. DA heeft gewoon niet naar paard gekeken maar gewoon geprikt

Hoe weet je dat de DA dat niet heeft gedaan... Misschien heeft hij prima gecheckt of het paard fit genoeg was om te enten ;) DA wist ook niet dat TS nog een pony had.

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:55

Druppels en entingen kunnen elkaar wel degelijk in de weg zitten.
Heb er ervaring mee. Hopelijk heeft je paard er geen nadelige gevolgen van.
Hopelijk komen jullie eruit. Foutje is menselijk en het zijn leerpunten voor iedereen die het leest.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:01

verootjoo schreef:
Snooki schreef:

Hoe weet je dat de DA dat niet heeft gedaan... Misschien heeft hij prima gecheckt of het paard fit genoeg was om te enten ;) DA wist ook niet dat TS nog een pony had.

Dat weet ik niet, maar een verschil tussen een pony van 8 of een paard van 24 mag de da wel hebben gezien

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:02

Jes schreef:
Sommige mensen die zeggen DA had moeten bellen, hebben jullie enig idee hoeveel tijd een DA al met bellen en wachten etc kwijt is?
Ook al belt de DA als hij/zij er bijna/onderweg is, dan komt de DA waarschijnlijk tegelijk aan met de eigenaar en moet dan nog wachten tot het paard op stal gezet wordt.
Door dit soort grapjes is een DA om 6 uur 's ochtends van huis en komt pas om 10 uur 's avonds thuis.

Heb je een afspraak voor een bepaalde dag ligt de stalhouder in en laat het paard op stal. Dan kan ook het verkeerde paard niet behandeld/geent worden.

Zou ik niet willen als ik er niet bij ben. Hier wordt netjes gebeld door de da, en is er altijd een eigenaar bij. Tenzij anders afgesproken.
Misschien beter plannen dan, hier heeft de DA daar geen last van.
En paard hoeft geen hele dag op stal te staan alleen omdat de da komt, daarvoor moet hij op tijd bellen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:09

Jes schreef:

Blijkbaar valt dat wel mee, anders zouden ze hier in de kliniek niet standaard hiermee werken.
Maar goed hier bellen ze altijd ruim op tijd, geven dan aan dat ze er met een half uurtje/driekwartier er zijn.

En laten we eerlijk zijn, ik laat niet mijn paard de hele dag binnen staan omdat ik niet weet hoelaat de da langskomt, voor hetzelfde geld is dit pas aan het einde van de middag.
Maar hier hoeven de paarden van de da ook niet op stal om geënt te worden, net waar ze lopen (weide of paddock) maar worden gewoon daar geënt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:10

Snooki schreef:
verootjoo schreef:

Dat weet ik niet, maar een verschil tussen een pony van 8 of een paard van 24 mag de da wel hebben gezien

Maar daar kijk je denk ik niet naar als je in de veronderstelling bent dat dat het enige paard is wat TS heeft. Aangezien die andere van 24jaar niet in het systeem staat ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:13

Kan gebeuren. Alle kanten waren 'rommelig' . Zou niet de schuld bij de DA leggen. Maar het er op een goede manier even over hebben.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:24

Snooki schreef:
verootjoo schreef:
[quote="Snooki"Ja hier ook, gekeken wordt of paard niet hoest, ziek is oid.
[/quote

De dierenarts ging er volgens mij van uit dat het gewoon om de 8 jarige ging. Dus hij heeft misschien wel gecheckt of het het goede paard was, maar er stond gewoon een afspraak voor het verkeerde paard gepland.
Ik snap dat TS er niet aan denkt, maar als je meerdere dieren hebt is het handig om bij het maken van de afspraak te melden om wie het gaat.
Doen wij wel altijd, bij de DA en de smid.
Ben er zelf eigenlijk altijd bij, maar een keertje niet toen er bloed afgenomen moest worden. Dus uitdrukkelijk gezegd: de haf zonder bles, enige merrie in de groep etc. Naderhand werd dit ook nog bevestigd door de DA, dus dan zit het wel goed.

Maar entingen is altijd lastig. Op de oude stal werden er een stuk of 15 geprikt en daarna tekende de DA in het huis de boekjes. Niks controle van de paarden door de DA, die gaat er van uit dat de boekjes ook echt bij de geprikte paarden horen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:12

Eilleen, TS heeft gemeld om welk paar dat het ging volgens de OP.
''Joery moest ingeënt worden,dus ik bel met de assistente en zeg dat Joery geënt moet worden, ik sta nog niet bij hun in het systeem met de pony dus zeg dat ik allen bekend ben met mijn eigen paard Nigel.
Geen probleem hoor ik haar zeggen, dan weet ik wie je bent.
Ik laat de DA bellen als ze in de buurt is. ''

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:56

Ik kocht ooit een nieuwe pony waarvan de entingen niet waren bijgehouden en liet hem dus enten. Enkele weken later komt dezelfde veearts op die pensionstal om de jaarlijkse enting te doen en pakt de mijne ook weer mee! Ik moest gewoon betalen,maar dat vond ik niet het ergste maar wel dat die entingen geen snoepgoed zijn en teveel enten dus schadelijk is. Ik was heel kwaad en heb later een andere veearts genomen die eerst de boekjes controleert voor hij er een spuit induwd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:07

Communicatie is het toverwoord en daar ontbrak het al aan bij het maken van de afspraak. Ts had gewoon duidelijker door moeten geven om welk dier het ging en hem ook direct in het systeem moeten laten zetten. Assistente dacht het wel te weten, dierenarts gaat op de staleigenaar af en ook die wist niet beter dan dat het dit paard moest zijn. Ts, snap dat je je druk maakt maar zorg in vervolg dat het meteen en goed in de pc van de da word gezet. Ik weet hoe vervelend het is wanneer een assistente iets doet waarvan je gezegd hebt dat ze uit moeten kijken , heb zelf een dier verloren door een niet goed luisterende baliemedewerksters dus ik denk, maak je niet druk, hij leeft nog gaat niet dood dus zorg dat het niet weer gebeurt.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:16

anjali schreef:
Ik kocht ooit een nieuwe pony waarvan de entingen niet waren bijgehouden en liet hem dus enten. Enkele weken later komt dezelfde veearts op die pensionstal om de jaarlijkse enting te doen en pakt de mijne ook weer mee! Ik moest gewoon betalen,maar dat vond ik niet het ergste maar wel dat die entingen geen snoepgoed zijn en teveel enten dus schadelijk is. Ik was heel kwaad en heb later een andere veearts genomen die eerst de boekjes controleert voor hij er een spuit induwd.

Maar in dat geval, had je toch ook nog de basis enting en de vervolgenting?
Dat heb ik nu ook net gehad, dus niet zo gek om dat een paar weken later weer te doen.
Tenzij de enting nooit goed is rechtgezet, maar dan heb je een iets groter probleem als er eens controle is :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:18

Er zijn paarden die heel sterk op een enting kunnen reageren. Mijn paard heeft een keer in shock gestaan er van. Ik zou echt not amused zijn als de DA ent zonder mijn aanwezigheid. Ik check en dubbelcheck dus altijd wat de assistente opschrijft. Daar gaat het nl heel vaak fout.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:29

Jes schreef:

Onze ene DA belt eigenlijk altijd gewoon, vind ie zelf blijkbaar fijner. Als ik een afspraak maak krijg ik ook zelden een concrete tijd, ze zeggen gewoon begin/eind van de ochtend/middag en als de DA dan denkt dat ie over 45 min/halfuurtje bij je is dan belt ie. Je kan nu eenmaal niet inroosteren wanneer je noodgevallen hebt en ook niet altijd via de telefoon inschatten wat een dier heeft en hoeveel tijd een behandeling kost.
Als die DA een keer ineens niet zou bellen en dan daardoor een miscommunicatie zou ontstaan dan zou ik daar wel van balen, als je normaal altijd gebeld wordt/er afgesproken is dat er gebeld wordt dan is het toch gewoon vervelend als het niet gebeurt.

Ik zou trouwens niet betalen voor een enting waar ik niet om gevraagd heb. Het kwam in het geval van de TS ook helemaal niet goed uit.
Ik denk eerlijk gezegd dat een maandje te vroeg enten voor een boel mensen gewoon helemaal niet handig is. Die van ons gaat bijv altijd met stal mee en dat is dan dus veel goedkoper (gedeelde visite immers) maar er is een enkeling die op een ander moment geënt wordt, als die van ons dan een keer per ongeluk mee zou gaan zou ik niet echt blij zijn. Dan kan die door dat maandje eerder niet meer met de groep mee en dan moet ik de komende jaren steeds de volle mep betalen, of ik moet hem dan een keer dubbel laten enten, daar zou ik ook niet op zitten wachten. Zeker als je paard ook last heeft van de enting is het erg vervelend als het ongepland gebeurt.

@Anjali: als het niet bijgehouden is moet het toch ook twee keer? Een stalgenoot had een paard dat door ziekte een keer niet geent was, dat paard moest daarna 2x kort achter elkaar.