gescheurde hoef is afgebroken HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:15

Hoi, ik zou vragen om vaker de smid langs te laten komen. Helpt ook bij mij (ook snel scheurtjes en brokkelige hoeven). Eventueel zelf leren deze bij te vijlen volgens instructies van je smid?

croyslover

Re: gescheurde hoef is afgebroken HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:16

een keer in de maand dan?

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:16

ik ga er niet zelf aan staan te prutsen voordat ik het verkeerd doe!
(is onverstandig dat ik het niet zelf doe?)
Laatst bijgewerkt door croyslover op 27-05-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:17

Nu breng je mij even wat onduidelijkheid met je zin ''ik bepaal niet wanneer de hoefsmid komt, kan het aangeven, dan kijken ze ernaar en als het nodig is bellen ze de hoefsmid!''.

Normaliter is het zo dat de eigenaar de hoeven in de gaten houdt, en als ze te lang worden de hoefsmid gebeld wordt om een afspraak te maken. Dan kijkt de smid in zijn agenda, en geeft aan wanneer hij kan komen. Vaak is dit een week, misschien wel 2 later.
Een andere optie, veelgebruikt bij paarden op ijzers, is dat je vooraf de afspraken inpland. Bijvoorbeeld om de 6 of 8 weken.

Maar wat bedoel je precies met ''kan het aangeven, dan kijken ze ernaar en als het nodig is bellen ze de hoefsmid''?
Wie kijken waarnaar en bepalen of het nodig is de smid te bellen? Je ouders of staleigenaar? Wel iemand met verstand van paarden/ hoeven of alleen maar iemand die de rekening betaald?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:19

mam betaald , frank belt en kijkt of het ook daadwerkelijk nodig is , zal gaan aangeven dat ze een keer in de maand moeten gaan bekappen , excuses voor het verwaarlozen, zal het voortaan beter doen

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:23

Niemand zegt dat je uw paard aan het verwaarlozen bent. Sommige hebben gewoon meer opvolging nodig en kan per seizoen ook verschillen. Ik laat hem ongeveer om de 6 weken komen om bij te veilen. Beter voorkomen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:23

Ik vind de voeten veel en veel telang tuutlijk gaan er dan stukken uit breken en scheuren.voeten mooi kort houden met een ijzer kun je de voet nog neer verslechten zeker als ik al zie dat ze zonder ijzer al niet onderhouden worden nu kan de voet nog zelf slijten en te kange stukken kunnen afbreken met ijzer gaat dat niet.zorg voor giede smit due hem goedkort zet en om de 6a8weken komt doen want 3mnd is bij deze veel telang.kijk naar je paard en handel daar na.leer je zelf het bij vijlen super simpel en erg fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:30

Je bent nog maar 16, niemand verwacht dat je dan al over alle kennis van de wereld beschikt. Dit zijn dingen die moet je leren, en als er niemand is die het je leert kom je er op een gegeven moment vanzelf achter wat je nu aan het doen bent. Verwaarlozing is een harde term die ik niet zelf op zou gooien, maar technisch gezien zijn dit inderdaad licht verwaarloosde hoeven. Ik heb ze echter veel erger gezien dus zou me het niet teveel aantrekken.
1 keer per maand bekappen is niet perse nodig, zou eerder om de 6 tot 8 weken aanhouden, en als er iets opvalt tussendoor de smid bellen. In het voorjaar/ de zomer zal de smid wat vaker moeten komen want dan groeien de hoeven nu eenmaal harder dan in de winter. En als je veel over de weg rijdt zal de smid weer minder vaak nodig zijn omdat de hoeven dan van zelf wat meer slijten.

Wat ik wel aan zou raden is even goed uit te zoeken en foto's te bekijken van hoe gezonde hoeven er uit horen te zien. Qua lengte, aanzicht van de zijkant, onderkant e.d.. Dit te vergelijken met de foto's van jou paard nu (desnoods even een ongescheurde hoef op de foto zetten) want dat is duidelijk te lang, en dan heb je een meetpunt waarmee je kan vergelijken. Als de smid net geweest is ook even foto's voor jezelf maken, dan weet je hoe ze er net bekapt ook alweer uit zagen.

Dan zal je onder andere zien dat de rand die je nu tussen hoefwand en witte lijn hebt, dat die rand weg is. De onderkant is dan helemaal glad en heeft geen opstaande rand meer (die nu aan het afbrokkelen is) zodat het paard goed kan afrollen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:31

Als dit het werk is van de ''beste'' smid... dan zou ik die ''beste'' smid echt geen ijzer onder de hoeven van mijn paard durven te laten slaan hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:32

Je weet niet hoelang geleden die beste smid er voor het laatst geweest is he ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:34

ik begrijp max 3 maanden geleden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:35

Ja het is een vage zin, ''ze worden om de drie maanden gedaan, dit keer was het nog niet nodig,'' kan ook betekenen dat de smid 6 maand geleden voor het laatst dit paard heeft gedaan en 3 maand geleden heeft overgeslagen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:37

Dan heb ik het ook niet goed gelezen dacht ook om de 3 mnd.maar zo.n hielen zeg heeft mijn psard na 6mnd ook niet deze word gewoon niet juist gekapt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:38

croyslover schreef:
Maartje1990 schreef:
Jeetje.... Echt bel alsjeblieft zsm een goede bekapper/hoefsmid. Dit paard staat echt veels te hoog op zijm hielen en zal vrijwel zeker op zijn toon landen en daar komt gewoon veel meer druk en niet gek dat er dan stukken afbreken. En de gehele zool is bedekt met steunsel... Echt arm paard. Loopt ie niet kreupel?!

hij loopt niet kreupel, hoefsmid zou uit zichzelf komen, hadden we afgesproken, aleen ze kwamen niet, nu hebben wij ze gebeld en komen ze dinsdag, en de straal..de hoefsmid snijdt er iedere keer wat af bij die hoef geen idee waarom, ze spreken geen engels en wij geen hongaars(oke een klein beetje, we wonen hier nog niet zo lang) hij heeft er allemaal geen last van silly, de hoefsmid komt dinsdag en is de beste hier in de omgeving, ik denk dat bekappen en op ijzers zetten het beste is? of de komende tijd de hoefsmid laten vijlen?

Ik zeg niet dat hij er nu last van heeft, maar wel dat het alleen maar erger wordt als je hier niets aan doet.
en ijzers zou ik niet zo een twee drie nodig vinden, wel goed bekappen elke 8 weken.
Shanna legt het aardig goed uit inderdaad

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:50

Van mijn hoefsmid heb ik geleerd dat het een hoefzweer is,deze altijd netjes bijhouden,in dit geval zou ik niet bokt raadplegen,maar is een andere hoefsmid misschien?
mijne heeft dit ook.
Honing(zuivere)er op smeren
heb je een natuurlijk bekapper? bel dan is een reguliere die hier ervaring mee heeft
met zo,n scheur moet je de hoefsmid iets vaker laten komen dan de standaard..zelf even in de gaten houden en bellen als de hoef weer nodig is.
ik verzorgde eerst ook een shetlander van iemand anders,ik had de hoefsmid laten komen,want was echt nodig..komt eigenaar naar me toe..hoeven doen we alleen als echt nodig is..dus te laat dan al..beestje is nu van mij,maar heeft wel rest van zijn leven een vervelend hoefje .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:57

id_keers schreef:
Van mijn hoefsmid heb ik geleerd dat het een hoefzweer is,deze altijd netjes bijhouden,in dit geval zou ik niet bokt raadplegen,maar is een andere hoefsmid misschien?
mijne heeft dit ook.
Honing(zuivere)er op smeren
heb je een natuurlijk bekapper? bel dan is een reguliere die hier ervaring mee heeft
met zo,n scheur moet je de hoefsmid iets vaker laten komen dan de standaard..zelf even in de gaten houden en bellen als de hoef weer nodig is.

Je insinueert hiermee dan een natuurlijk bekapper niet goed zouzijn?

Dit paard moet gewoon goed en regelmatig bekapt worden door hoefsmid of natuurlijk bekapper maakt niet uit.

Als he verder hebt gelezsn zie je dat ts in hongarije woont en goede bekappers en smeden schaars zijn (dus dan moet je ook maar roeien met de riemen die je hebt natuurlijk)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:05

Inderdaad hongarije is net wat anders dan hier maar als ik ts was verdiepte ik mezelf beetje in hoef onderhoud en juiste stand zodat je zelf er wat kijkt op hebt en het bij vijlen zelf leren is niet moeilijk

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:07

even voor de duidelijkheid , ik ben geen beginner , heb veel jaren paardrijden achter de rug, heb nu 4 paarden waaronder een veulen van 1,5 maand oud, de andere paarden hun hoeven groeien amper en daarom wachten we , met razzy zitten wij inderdaad op de valreep, ik zal bij dahlia pixel en star om de drie maanden aanhouden indien nodig vaker en bij razzy om de anderhalve maand (juist?) en laten bijvijlen
momenteel rijd ik niet, wil wel, kan niet , we hebben hier (nog!) geen rijbak, gebied is afgezet dan hebben we 2500 euro voor zand en 1000 euro voor springattributen
ik zal het beter in de gaten houden, excuses(misschien interessant om te weten,toen ik razzy 3 jaar geleden kocht was hij zwaar verwaarloosd , zal even een foto op zoeken, maar toen was zijn hoef al gescheurt)

Afbeelding zo kocht ik hem

Afbeelding
dit was hij in nederland een jaar geleden

http://boktimg.nl/img/m/F2kCbd.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 27-05-16 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd en max. 2 foto's zichtbaar

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:19

Die mag inderdaad wel iets vaker naar de hoefsmid. De mijne gaat elke 6 tot 8 weken (heeft ook rampen hoeven) Denk dat als jij dat bij de jouwe aanhoud het al een stuk beter word :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:20

croyslover schreef:
[ [url=m/MVNONU.jpg]Afbeelding[/url] ]
zou dit opgelost kunnen worden met hoefijzers?(voor)

....Ik verwachtte dat minimaal zijn halve voet eraf zou liggen. Dit is niets om je druk om te maken. Smid erbij, bekappen en klaar...

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:27

Ik vind persoonlijk de 'missende' straal wel een beetje verontrustend.
Kan hij op een droge ondergrond staan overdag?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:35

De kwaliteit van hoefsmeden is dus gewoon bagger in Hongarije -O- .
3 maanden geleden is de voet ook niet goed bekapt anders zag hij er nu niet zo slecht uit. Hier een ijzer onder is het begin van het einde en ik denk dat 1x in de maand bekappen door je huidige smid ook niet gaat werken puur omdat de bekappingen niet goed zijn :( Hielen zijn veel te hoog, dubbele zool, samen geknepen hielen, straal die niet functioneert etc etc.

Maar Hongarije doet ook aan internationale paardensport, mennen enzo dus een goede smid moet vast wel te vinden zijn. Schrijf die Hongaarse top sporters eens aan wie weet hoever je komt. Brutaal mens heeft de hele wereld.

Wat je verder zou kunnen doen in in Nederland het multimedia pakket van Paardnatuurlijk bestellen. Dat sturen ze zo op naar je.
Dan kun je alvast beginnen met een cursus bekappen in theorie.
Ik weet niet of je nog familie hebt in nederland maar je zou een weekje over kunnen komen om dan hier de praktijk cursus te volgen.
Het is niet moeilijk en het voordeel is dat je al je gereedschap online kunt bestellen. Eenmaal je paard goed op de pootjes is het net zo simpel als je eigen nagels veilen.

Heb je al eens gezocht naar bokkers die ook in hongarije wonen en paarden hebben.

http://www.paardnatuurlijk.nl voor meer info over hoefbekappen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:40

De scheur groeit er zo te zien wel gewoon uit zo.

De rest van de hoef vind ik wel schokkend, geen straal en een heel rare lange vorm. Ik zou die smid eigenlijk niet eens meer laten komen maar iemand zoeken die er toch iets meer verstand van heeft :o

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:57

Oliiviia schreef:
Ik vind persoonlijk de 'missende' straal wel een beetje verontrustend.
Kan hij op een droge ondergrond staan overdag?

staat hij ook :)
en ja ik maak me er ook zorgen om, al heeft hij er dus totaal geen last van

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 12:00

Cowgirl schreef:
De kwaliteit van hoefsmeden is dus gewoon bagger in Hongarije -O- .
3 maanden geleden is de voet ook niet goed bekapt anders zag hij er nu niet zo slecht uit. Hier een ijzer onder is het begin van het einde en ik denk dat 1x in de maand bekappen door je huidige smid ook niet gaat werken puur omdat de bekappingen niet goed zijn :( Hielen zijn veel te hoog, dubbele zool, samen geknepen hielen, straal die niet functioneert etc etc.

Maar Hongarije doet ook aan internationale paardensport, mennen enzo dus een goede smid moet vast wel te vinden zijn. Schrijf die Hongaarse top sporters eens aan wie weet hoever je komt. Brutaal mens heeft de hele wereld.

Wat je verder zou kunnen doen in in Nederland het multimedia pakket van Paardnatuurlijk bestellen. Dat sturen ze zo op naar je.
Dan kun je alvast beginnen met een cursus bekappen in theorie.
Ik weet niet of je nog familie hebt in nederland maar je zou een weekje over kunnen komen om dan hier de praktijk cursus te volgen.
Het is niet moeilijk en het voordeel is dat je al je gereedschap online kunt bestellen. Eenmaal je paard goed op de pootjes is het net zo simpel als je eigen nagels veilen.

Heb je al eens gezocht naar bokkers die ook in hongarije wonen en paarden hebben.

http://www.paardnatuurlijk.nl voor meer info over hoefbekappen.

ik heb familie in nederland, al moet ik zeggen dat ik daar al een aatnal jaar (15 zegmaar) geen contact mee heb...ben 16 en wil ze nu ook niet leren kennen!
ik maak eerst mijn school af, daarna wilde ik cursussen en opleidingen doen op paardengebied :)