Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 22:51

HorseSandS schreef:
Ik denk hoefbevangen. Het komt vaker voor dat hoefbevangeheid niet gelijk herkent wordt en zijn vaak vage syphtomen. In dit geval zijn de syphtomen natuurlijk niet vaag. Maar wordt er nog niet altijd meteen aan hoefbevangen gedacht.

Mijn dierenarts haar eerste gedachte was hoefbevangenheid, echter ben ik op de 2e dag daar aan gaan twijfelen. Dierenarts is ook niet 100% overtuigd, maar dit lijkt nog het meest klopppend zegmaar.

Waar ik tegenaan loop is dat ze van het rijtje symptomen alleen maar het benen ontlastten heeft. 1 symptoom, verder niet. En dat symptoom was er overduidelijk, dus je zou denken dat ze het vrij heftig/acuut had.

Ook was ze al 2 weken stijf, oke dan zat ze er net tegenaan. Vervolgens staat ze 3 dagen op een volle wei (met grasmasker), en komt niet slechter van het land af.
Als zij op het randje zat zou ze toch in die eerste dagen van kuil naar vol gras, in ieder geval wat slechter eraf moeten komen?

Dat in combinatie met maar 1 symptoom hebben maakt dat ik er zo aan twijfel. Maar het is zeker niet uit te sluiten hoor.

Heb jij misschien ervaring met een hoefbevangenheid die zo liep?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:59

Heb je de urine opgevangen en die in een potje aangeleverd bij je dierenarts voor onderzoek?
Mogelijk heb ik er overheen gelezen, maar volgens mij kwam ik dat niet tegen.

Ik heb nl. soortgelijk gehad. Pony die altijd al sukkelde met bevangenheid, dus dan logisch dat ze eerst daar aan denken en bij donkere urine spierafbraak.
Maar ze had zo'n last van de achterhand vooral, en die urine vond ik roodbruin, dus opgevangen in een jampotje en laten onderzoeken.
Bleek er bloed en te veel eiwit in de urine te zitten, maw nierstenen of blaasontsteking.
Heb toen (2x) een antibiotica kuur gehad en daarmee ging de pijn in haar lijf / achterhand ook over.
Gelukkig dus geen nierstenen in mijn geval.

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:03

Jo_vales schreef:
HorseSandS schreef:
Ik denk hoefbevangen. Het komt vaker voor dat hoefbevangeheid niet gelijk herkent wordt en zijn vaak vage syphtomen. In dit geval zijn de syphtomen natuurlijk niet vaag. Maar wordt er nog niet altijd meteen aan hoefbevangen gedacht.

Mijn dierenarts haar eerste gedachte was hoefbevangenheid, echter ben ik op de 2e dag daar aan gaan twijfelen. Dierenarts is ook niet 100% overtuigd, maar dit lijkt nog het meest klopppend zegmaar.

Waar ik tegenaan loop is dat ze van het rijtje symptomen alleen maar het benen ontlastten heeft. 1 symptoom, verder niet. En dat symptoom was er overduidelijk, dus je zou denken dat ze het vrij heftig/acuut had.

Ook was ze al 2 weken stijf, oke dan zat ze er net tegenaan. Vervolgens staat ze 3 dagen op een volle wei (met grasmasker), en komt niet slechter van het land af.
Als zij op het randje zat zou ze toch in die eerste dagen van kuil naar vol gras, in ieder geval wat slechter eraf moeten komen?

Dat in combinatie met maar 1 symptoom hebben maakt dat ik er zo aan twijfel. Maar het is zeker niet uit te sluiten hoor.

.

Is er misschien verschil met lopen op de tegels en op een zachte bodem? Vaak met hoefbevangen lopen ze in de wei beter of in de bak. Maar als ze dan van de zachte naar de harde bodem gaan gaan ze ineens een stuk slechter lopen.

funnyhorses

Re: Paard 3 weken kreupel, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 06:45

Houd er rekening mee dat magnesium niet echt een goede indicator is het zegt nml enkel iets over de laatste maaltijd waar magnesium in zit.
Heb je vit.e laten checken?

Die donkere urine is hemoglobine wat via de nieren word afgevoerd.
Het is een afvalproduct van afgebroken spieren en gezien ze stijf staat.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 12:21

Isapaardje schreef:
Heb je de urine opgevangen en die in een potje aangeleverd bij je dierenarts voor onderzoek?
Mogelijk heb ik er overheen gelezen, maar volgens mij kwam ik dat niet tegen.

Ik heb nl. soortgelijk gehad. Pony die altijd al sukkelde met bevangenheid, dus dan logisch dat ze eerst daar aan denken en bij donkere urine spierafbraak.
Maar ze had zo'n last van de achterhand vooral, en die urine vond ik roodbruin, dus opgevangen in een jampotje en laten onderzoeken.
Bleek er bloed en te veel eiwit in de urine te zitten, maw nierstenen of blaasontsteking.
Heb toen (2x) een antibiotica kuur gehad en daarmee ging de pijn in haar lijf / achterhand ook over.
Gelukkig dus geen nierstenen in mijn geval.

Ja, die richting zit ik ook op te denken! Urine opvangen is nog niet gelukt, ga het tot morgen nog proberen in een potje te krijgen. Mocht er weer niks uit het blooed komen en de urine blijft donker laat ik met een katheter urine eruit halen en testen.

@funnyhorses
Ja daar heb je wel gelijk in, magnesium zegt niet alles. Vitamine e word volgens mij nu wel getest, dus daar weet ik morgen meer over.
Donkere urine komt niet perse door hemoglobine in de urine, het kan ook bilirubine zijn of inderdaad bloed, al vind ik het geen bloedkleur.

Bij hemoglobine moeten we afwijkende waarden gaan zien morgen, en anders verder zoeken.

Bedankt voor het meedenken!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 12:23

Jo_vales schreef:
HorseSandS schreef:

.

Is er misschien verschil met lopen op de tegels en op een zachte bodem? Vaak met hoefbevangen lopen ze in de wei beter of in de bak. Maar als ze dan van de zachte naar de harde bodem gaan gaan ze ineens een stuk slechter lopen.

Nee, op het zachte loopt ze niet berer dan op het harde. Heb dag 3 van de wei nog een rondje in de polder gereden.
Het lijkt zelfs hoe meer ze doorstapt, hoe minder je het ziet. Als ze zelf rondscharrelt in de paddock valt het mij het meest op hoe houterig ze beweegt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:02

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:02

Jo_vales schreef:
Donkere urine komt niet perse door hemoglobine in de urine, het kan ook bilirubine zijn of inderdaad bloed, al vind ik het geen bloedkleur.

Dat van Isa was toen wel roodbruin.
Vond de foto's nog die ik toen had gemaakt, zowel op de wei als later opgevangen in een potje.
Misschien heb je er wat aan voor vergelijk.

Afbeelding

Afbeelding

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:29

hoi ,

ik denk toch aan spierbevangenheid.
heb je het filmpje en de waardes ook opgestuurd naar Jos Hofman uit nijkerk?
Anders misschien een tip hem eens te bellen of mailen.
Dit is echt een goede dierenarts.
Bij de mijne konden ze ook niets vinden op de Uithof in Utrecht en hij zag het eigenlijke al vrij snel toen mijn paard de trailer afstapte gelukkig door deze kliniek alles goed gekomen.

veel sterkte met je paard.

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:02

Ja het is erg lastig zoiets, heel frustrerend dat je niet weet waar het vandaan komt.
Cola kleur urine of zwart kan ook bloed zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:16

Waarom stond je paard een week op sedatief/tranquigel??

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:53

Nijkerk is inderdaad een heeeeule goede DA! Die zou ik inderdaad contacteren :j

Vriendin haar paard was al maanden vaag kreupel en geen DA die wist wat het was. Paard is de trailer koud uit en hij ziet wat ze heeft. Heel bijzonder!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 09:02

Nou uitslag is binnen, heb de precieze waardes nog niet maar dit stuurde mijn dierenarts:

-GEEN cushing
-GEEN insulineresistentie
-GEEN spierbevangenheid.

Alle waardes waren goed, behalve die van haar lever waren verhoogd. Zou volgens haar door de buut kunnen komen.

Haar gedachte gaat nu richting blaasstenen.

Plan nu:
Naar de kliniek, urine afnemen en laten testen. Opvoelen. En evt als we wat raars tegen komen echo van de blaas. Kunnen we gelijk rond kijken of we verder wat geks tegen komen.
Afhankelijk van hun idee erbij laat ik misschien haar voetjes op de foto zetten, maar voor mijn gevoel gaan we daar niks geks vinden.

Kliniekkeuze ga ik hard over denken, maar ik denk dat het Woudenberg wordt.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:14

Dit komt me heel bekend voor..
Mijn 21 jarige nrps pony, met veel arabisch bloed had dit vorig jaar ook.
Alle waardes in het bloed waren goed, da dacht ook hoefbevangen later bleek dit niet te zijn.
We hebben ook rontgen foto's laten maken, niks te vinden..
Mijn pony lag ook heel vaak in de wei en stal en had duidelijk heel veel pijn! We hebben hem een tijd op Buut gehad en van alles geprobeerd. Op een gegeven moment kon hij ook niet meer goed opstaan en lag vast in zijn stal.. Toen hebben we besloten dat het niet langer zo kon en hebben we hem inlaten slapen..

Ik hoop echt heel erg dat er bij jou paard wel een oorzaak te vinden is en het te behandelen is!
Heel veel sterkte!

Edit; het lijkt nu net of we verder niks geprobeerd hebben, maar we hebben er 4 verschillende dierenartsen, een osteopaat en nog allerlei alternatieve genezers erbij gehad.. :(

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 09:27

Little_Gift schreef:
Waarom stond je paard een week op sedatief/tranquigel??

Omdat ze erg gespannen stond, haar spieren waren hard, en ze van zichzelf een aardige druktemaker is. Toen was het hoofd vermoeden ook hb.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 09:28

Isapaardje schreef:
Jo_vales schreef:

Dat van Isa was toen wel roodbruin.
Vond de foto's nog die ik toen had gemaakt, zowel op de wei als later opgevangen in een potje.
Misschien heb je er wat aan voor vergelijk.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oo wow wat rood.
Vales heeft het echt in het bruin/zwartig, totaal geen rode kleur.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 09:28

annibel schreef:
Dit komt me heel bekend voor..
Mijn 21 jarige nrps pony, met veel arabisch bloed had dit vorig jaar ook.
Alle waardes in het bloed waren goed, da dacht ook hoefbevangen later bleek dit niet te zijn.
We hebben ook rontgen foto's laten maken, niks te vinden..
Mijn pony lag ook heel vaak in de wei en stal en had duidelijk heel veel pijn! We hebben hem een tijd op Buut gehad en van alles geprobeerd. Op een gegeven moment kon hij ook niet meer goed opstaan en lag vast in zijn stal.. Toen hebben we besloten dat het niet langer zo kon en hebben we hem inlaten slapen..

Ik hoop echt heel erg dat er bij jou paard wel een oorzaak te vinden is en het te behandelen is!
Heel veel sterkte!

Edit; het lijkt nu net of we verder niks geprobeerd hebben, maar we hebben er 4 verschillende dierenartsen, een osteopaat en nog allerlei alternatieve genezers erbij gehad.. :(

Ooh wat heftig? Welke klachten had hij precies? En nooit erachter gekomen wat het was?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:43

Jo_vales schreef:
Ooh wat heftig? Welke klachten had hij precies? En nooit erachter gekomen wat het was?

Ja was een heel heftige periode.. Ik had Domino ook al 10 jaar dus het was echt vreselijk om hem zo te zien.

Het begon zo; ik reed nog regelmatig met hem in het bos en op een dag merkte ik dat hij anders was dan normaal. Niemand geloofde me dat er wat mis was want er was nog niks te zien, maar ik voelde het altijd meteen als hij zicht niet goed voelde. Een tijd later was hij erg stijf, eigenlijk net zoals jou pony op de filmpjes, ik heb zelf ook filmpjes als je wil kan ik het naar je sturen via mail. Op een dag vond ik hem liggend en kreunend in de wei, ik heb meteen de da laten komen en ben begonnen met buut. Een paar dagen later weer de da laten komen hij had nog steeds pijn, die da dacht aan hoefbevangenheid. Van het gras af, in de modder etc. Dit hielp allemaal niet, toen bloedonderzoek en foto's laten maken. Niks te vinden, we zijn begonnen met duivelsklauw geven icm met buut, dit leek wel iets te helpen.
Maar helaas ging het weer slechter, hij lag vaker en had duidelijk pijn. Terwijl hij ook goede dagen had, dan rende hij gewoon door de wei en was blij!
We hebben tussendoor dus ook nog osteopaat en andere mensen laten komen.
Het heeft allemaal niet geholpen.. :( Het was heel naar om hem te laten inslapen zonder te weten wat hij had, ik hoop echt dat jij er wel achter komt en dat er wat aan te doen is!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:48

Jo_vales schreef:
o wow wat rood.
Vales heeft het echt in het bruin/zwartig, totaal geen rode kleur.

Maar zij had dus een blaasontsteking. Bij nierstenen of iets van dien aard, kan mogelijk de kleur weer anders zijn. Dus goed dat je het laat onderzoeken. Veel sterkte.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:34

Tranquigel doet toch helemaal niets met HB?
Tranquigel is toch gewoon een sedatief als ze bv stressen bij hoefsmid of dergelijke maar toch helemaal geen genezende of spierverslappende functie? Dan zou je richting cataflam moeten wil je spierontspanner geven...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:40

Heb meegelezen en als de spierwaardes ok zijn, gooi ik hem er toch maar even in: heb je al laten testen op Lyme? Mijn merrie met Lyme kan ook zo lopen als ze last heeft. Deed me erg denken aan mijn andere merrie, die PSSM heeft (spierziekte die spierbevangenheid kan veroorzaken). De "Lymepatient" bleek echter negatief op PSSM, maar test ELISA positief voor Lyme/borreliose. Een spierbiopt bij haar wees duidelijk spierschade aan (biopt sloot PSSM uit).

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 17:15

Little_Gift schreef:
Tranquigel doet toch helemaal niets met HB?
Tranquigel is toch gewoon een sedatief als ze bv stressen bij hoefsmid of dergelijke maar toch helemaal geen genezende of spierverslappende functie? Dan zou je richting cataflam moeten wil je spierontspanner geven...

Als jij mij de naam kan geven van een medicijn wat hoefbevangenheid kan genezen worden we stinkend rijk denk ik :p.
Er hoefde geen spierontspanner te worden gegeven hoor, maar Vales stond zo gespannen en is van zichzelf ook een aardig bommetje, dus door 2x een streepje tranquigel per dag werd dat scherpe randje er wat vanaf gehaald en hielp het haar wat te ontspannen.
Overigens is dit heel gebruikelijk bij een acute hoefbevangenheid.

@Mac
Dat is een interessante! Ik meen ooit gelezen te hebben dat Lyme heel moeilijk vast te stellen is uit het bloed? Is de lyme dan uit die spierbiopt vastgesteld?

@annibel
Oh wat vreselijk zeg. Moet er echt niet aan denken dat dit verhaal zo gaat lopen. Voorlopig hoop ik dat we uit een urinetest wijzer worden.

@No_no en nickyforever
Bedankt voor de tip! Heb wat meer over hem opgezocht en klinkt heel goed. Probleem is wel dat ik beetje bang voor haar pees ben.. hij is nog niet zo dun als het moet zijn, en de vorige keer met die blessure werd mij steek afgeraden om haar op de trailer te zetten. Nu moet dat sowieso, maar nijkerk is voor mij ruim een uur rijden.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:23

Ja sorry, ik hoop niet dat ik je nu onnodig bang heb gemaakt..
Hopelijk komt er wat uit de urine waar je iets mee kan! :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:30

Ik ben benieuwd wat dit uiteindelijk blijkt te zijn, mijn paard heeft ongeveer het zelfde gehad, maar is nooit gevonden wat het was.

Hij wilde niet meer lopen, was onwijs kort in zijn passen, kwam met zijn achterhoef niet in de buurt van zijn afdruk van het voorbeen. Viel onwijs hard af, was uiteindelijk een mager brooke hospital paardje.

Hij wilde ook niet zoveel meer aangeraakt worden en werd humeurig, hij wilde eigenlijk niks meer.

Ik heb hem op van alles laten testen qua bloed, kwam niks uit, daar was het een gezond paard. Heb hem totaal laten bekijken door zo'n thermografie iets, maar ook daar kwamen geen gekke ontstekingen etc uit. Ik wilde hem eigenlijk laten inslapen omdat hij slechter werd, het ook op metacam niet beter deed en we hem niet konden behandelen omdat we niet wisten wat we moesten behandelen. Van de een op de andere dag begon hij op te knappen en na een paar weken was hij weer net zoals voordat hij het gekregen heeft.

Heel bizar, ik duim voor jullie mee dat ze in een keer dus ook weer opknapt. Sterkte en succes met de onduidelijkheid.... :* :*

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 17:44

Bedankt allebei!

Maak mij vanaf het begin al zorgen, ik had al snel het idee dat er iets anders of in ieder geval meer speelde dan wat er zo direct naar voren kwam. Hoop echt dat we iets vinden, want het is zo frustrerend dat je niks kan doen nu.

Vales lijkt er niet enorm veel last van te hebben, ze toont niet heel duidelijk dat ze pijn heeft (ze loopt niet goed dus zal niet pijnloos zijn), ze is alert, eet goed, lijkt blij. Maar het duurt mij allemaal te lang, nu na 3 weken hebben we nog steeds niks behandeld.