Voor de derde keer 3 weken na hoefsmid niet zuiver lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Re: Voor de derde keer 3 weken na hoefsmid niet zuiver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:00

Omdat ze naast weiland van 8 tot 14 geen ruwvoer meer krijgt ben ik in de avond begonnen met grasbrok(grove, voor kauwe) zodat de maag toch blijft werken in de nacht
Nee ik denk ook niet dat het de hoeven zijn, zoals al eerder vermeld denk ik dat stand verandert door bekappen en dat inwerkt op haar lijf

Morgen komt de DA om 15 eens zien wat hij er van zegt. Ga ook voerbeleid eens doornemen met hem. Maar is niet makkelijk om de beste keuze te maken, vooral het gras zet aan ondanks grasmasker, maar binnenzetten is toch wel heavy

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:28

Ik zou dan gewoon een plak hooi gemend met stro geven in plaats van grasbrok. Vind sowieso alleen wat grasbrok te weinig voor heel de nacht. Dan staat ze erg lang zonder ruwvoer.

Succes morgen met de DA.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:32

Jelleee schreef:
Ik zou dan gewoon een plak hooi gemend met stro geven in plaats van grasbrok. Vind sowieso alleen wat grasbrok te weinig voor heel de nacht. Dan staat ze erg lang zonder ruwvoer.

Succes morgen met de DA.

Ze staat op stro en wordt iedere dag royaal opgestrooid, daarnaast hangt er standaard een gevulde slowfeeder met stro in de stal, dus ook altijd wat schoons te knabbelen in de nacht

Als je de richtlijnen van een paard houden wilt toepassen op een shetlander die dik wordt van lucht, krijg je vele grijze haren
Heb hier al eerder discussie met dierenartsen over gehad, het is kiezen tussen twee kwaden, of afzonderen van sociale contacten of roeien met de riemen die je hebt(grasmasker en extreme voerbeperking)
In de wintermaanden als de wei is omgespit door de paarden is alles goed in de hand te houden, maar nu....kies er dan toch voor om mee de wei op te gaan, ga haar niet alleen op stal laten staan

Andere stalling, ik ben vorig jaar verhuisd met haar, op vorige stal zelfde probleem kwa voeren gehad. 8 pensionstallen bezocht hier in de weide omgeving en alleen bij deze was ze welkom en veilig op te sluiten in de wei(ja als er geen goede stroom is, is ze weg) ik heb bewust gekozen voor een stalling met nachtelijk op stal staan, omdat 24 uur weidegang al helemaal vragen is om hoefbevangenheid

Meer beweging.....ook mogelijk, maar wil eerst uitgezocht hebben waardoor pijnklachten, niet lekker in vel zitten veroorzaakt wordt om meer ellende te voorkomen

Ik lees alle berichten zeer aandachtig en er staan veel punten to do op mijn lijstje
- DA bezoek morgen
- Voerbeleid nog eens op de schop nemen(maar wil haar minimaal 6-8 uur buiten hebben staan overdag)
- Bezoek osteopaat(na goed bevinden door DA)
- Actief oppakken van lange lijnen en rechtrichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:25

Ik heb bewondering voor je zorg voor je paardje, je gaat alle opties na. top hoor

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:40

De dierenarts is geweest! En heeft zeer ruim de tijd genomen om vele zaken door te nemen

Allereerst wil ik jullie gerust stellen over de conditie van Sylke, zoals ik zelf al dacht is ze echt niet moddervet en volgens dierenarts ook niet te dik, nee ze is niet mager en ze groeit, maar hij kent mij als echte shetlander eigenaar en weet dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat ze uitdijt, ook al is dit heel moeilijk
Ik heb voor jullie wat foto's genomen zonder zadel en ruiter, zodat jullie kunnen zien, dan ze redelijk in proportie , filmpje gaf toch wat een vertekend beeld
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast hebben we uitgebreid naar haar gangen gekeken
Op het harde, is zowel in stap, draf, rechtuit en op volte niks te zien, dus het onderste deel van de benen/bewegingsapparaat is daarmee uitgesloten

Op het zachte is in stap ook niks te zien, ze lijkt het wel wat moeilijker te vinden om de bochten door te komen(stijfjes en niet soepel, maar geen ongeregelmatigheden)
In draf heeft ze allebei de kanten meerdere malen moeten laten zien, omdat het echt niet duidelijk zichtbaar is, maar hij ziet duidelijk verschil
Waar ik dacht linksvoor, zegt hij rechtsachter hoger op in het been. Deze zetten ze vandaag een stukje minder onder massa dan links)
In de rug reageer ze nergens op, geen reacties op drukpunten en na voelen
Het is gis werk en zeker omdat het minimaal te zien is zonder ruiter vermoed hij niet dat ze ernstige pijn heeft. Om te kijken of ze pijn heeft gaan we deze week novacam geven, verbetert ze in lopen en humeur dan is het een teken dat ze pijn heeft(die kleintjes laten het maar moeilijk zien)

Als ze pijn heeft gaan we natuurlijk verder onderzoeken en zal de eerste stap zijn onder toezicht oog van DA rijden met belasting op rug. Daarna eventueel uitverdoven en foto's maken om spat(osteo-artrose) uit te sluiten
Rust roest(zeker bij artrose) dus deze week is voor als nog doen wat we normaal ook doen

Daarnaast hebben we het nog over het rijtechnische gehad, is niet makkelijk met die shetlanders, als ruitertjes goed kunnen rijden zijn ze al weer te groot, dus Sylke moet het doen met ongebalanceerde ruitertjes die voorradig zijn en het model van een shet helpt ook niet mee

rechtrichten, osteo is nooit slecht, maar van dierenarts mag ik geen wonderen verwachten. Ze blijft een uit de maat geknalde shet (1.15) en dat geeft altijd een minder soepel lijf.

Ben alleen 1 ding vergeten te vragen. Ik kan haar zelf niet lang aan langen handen houden ivm handklachten(druk op school en werk) wilde eigenlijk weten of ik haar ook kan longeren en welke hulpteugel misschien kan bijdrage aan die achterhand er bij houden(heb die bandage al gelezen) maar als er nog andere tips zijn hoor ik het graag

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:51

Ken bovenstaand pony zeer goed.
Beeld vertekend erg en paardje is absoluut niet dik.

Hopelijk knapt ze snel op em valt het mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:12

Ik vond hem ook kreupel, ook linksvoor. Maar rechtsachter kan dus ook goed (werkt vaak kruislings).
Pony is wel erg scheef. En je ziet dat hij linksom gallopperen ook helemaal niet fijn vindt. Misschien toch een scheef bekken o.i.d. Je kunt kijken of een osteo iets voor je kan betekenen. Of hem af en toe door een fysio (die zijn wat minder duur) laten losmaken.
Verder is het lastig hoor met die pony-tjes Tegen de tijd dat de kids handig genoeg zijn met rijden zijn ze er alweer af gegroeid.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:55

Ik zou nu vooral met de dierenarts verder overleggen die ziet de pony in het echt, voor ons is het alleen gissen.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 18:21

Tuurlijk vaar ik niet op bokt, maar op de DA, maar vind het wel erg fijn dat jullie alle zo actief gereageerd hebben, want daardoor kon ik vandaag goede gerichte vragen stellen

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:53

Dank voor de uitgebreide update! :)
Op foto valt het zwaar zijn inderdaad goed mee, ge ziet andere dingen lopen af en toe :)