In laten slapen of toch de kans geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siepjes

Re: In laten slapen of toch de kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:55

Als het paard niet te veel pijn heeft zou je het een kans kunnen geven. Mijn ervaring is dat dierenartsen ook vaak zakelijk zijn en jij je paard het beste kent. Je weet wel wanneer het moment is en als je twijfelt zou kim die kans geven. Ik heb een pony van 32 die toen ze 25 was 2 keer een peesplessure heeft gehad aan het zelfde been. Ik dacht ook einde verhaal. Ze is nu 32 en we rijden er nog steeds op. Ik heb t wel paardwaardig opgelost. - 24 uur in de weide en heel veel wandelen over de harde straat. Hierdoor ging ze ook geen gekke dingen doen - en als ik gezien zou hebben dat ze achteruit ging zou ik hoe hard ook toch de keuze hebben gemaakt om haar te laten gaan. Ophokken in een stal vind ik geen paardwaardig perspectief - dat zou ik niet willen.
Je kunt natuurlijk altijd nog n second opinion vragen.

sterkte...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:00

Kan het geen oplossing zijn om tijdelijk een ijzer er onder te laten zetten met verhoogde hielen?
Dat de trekkracht van de diepe buiger af is.
Ik heb net een boek gelezen en daar stond een stuk in over een deels door gescheurde diepe buiger. De therapie was een speciaal ijzer met verhoogde hiel en ik dacht het been voor een paar weken in een gipsverband zetten. Als de pees tijd heeft gekregen (zonder dat er trekkracht op stond) om te helen, wordt het gipsverband er af gehaald en wordt de hoogte van de hiel steeds verlaagd.
Het ging vooral over race paarden die vaak de pees afscheuren bij een race.

Ik zeg maar iets he, voor moest je iets willen proberen...Als je paard dan bv iets gek doet, zit het been in het gipsverband en staat er geen druk op de beschadigde pees.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:01

Ik zou ook zeker voor een seconde opinion gaan. Hier ook een verhaal van een paard (van 25) met peesblessure bij ons op stal, volgens da1 was de pees afgescheurd en was het einde verhaal. Toen naar Da2 en die gaf het advies gewoon op de wei zetten en na een paar maanden terug te zien. Paard is na 2 maand volledig rad en word nu weer normaal bereden.

Ik zou zeker overwegen om een jaar ze op de wei te zetten, niet te veel doen. Volgens mijn DA is al dat stappen meer voor de baas als voor het paard.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:02

Mijn paard had niets aan ze pezen,maar wel een heftige operatie.we wisten niet of hij het zou redden..een jaar gerevalideerd!!inmiddels al jarennn genezen,staat heerlijk in de wei en ben blij dat er toen geen afscheid van genomen is..

Een paard 6 maanden laten revalideren is niets als hij herstelt en hij nog zoveel jaren(gezond) bij je kan zijn..vind sommige meningen hier wel heel makkelijk.maar ik ben iemand die tot het uiterste voor me grote vriend zou gaan.

Heel veel sterkte,een vreselijke tijd moet dit voor je zijn.
Grote knuffeo Y;(

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:05

Ik zou je paard gewoon een jaar de wei in doen. Als hij daar op geeft in de wei dan is de keuze makkelijk. Maar ik zou het een kans geven en je paard absoluut niet op box zetten maar gewoon lekker in de wei. Kan hij zelf bepalen hoeveel hij beweegt. Sterkte met je keuze.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:11

Dustyenmax18 schreef:
Als ik hem die kans zou geven moet hij zeker 6 maanden gehele stalrust en zeker 1,5 jaar niet meer los in de weide.

Het gaat hier om een 15 jarig paard wat 6 jaar in mijn bezit is en waar ik heel veel mee heb doorgemaakt om hem te krijgen waar hij is.

Ik vind vooral dit heel belangrijk in je verhaal. Denk hier heel goed over na ...
Hij is al heel lang je maatje. Kun je hem nu aandoen om zo lang alleen maar op stal te staan? En daarna ook nog heel lang niet meer los ...? En als het dan alsnog fout gaat ... Dan heeft hij de laatste 2 jaar van zijn leven niet genoten.

Misschien kun je beter je keuze maken als je dit nog eens terugleest en dan vooral het belang en geluk van je paard voor ogen houdt.

Sterkte!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:20

Laurapalmer schreef:
Mijn paard had niets aan ze pezen,maar wel een heftige operatie.we wisten niet of hij het zou redden..een jaar gerevalideerd!!inmiddels al jarennn genezen,staat heerlijk in de wei en ben blij dat er toen geen afscheid van genomen is..

Een paard 6 maanden laten revalideren is niets als hij herstelt en hij nog zoveel jaren(gezond) bij je kan zijn..vind sommige meningen hier wel heel makkelijk.maar ik ben iemand die tot het uiterste voor me grote vriend zou gaan.

Grote knuffeo Y;(

Ben ik met je eens! :j /3

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:23

anjali schreef:
Laurapalmer schreef:

Grote knuffeo Y;(

Ben ik met je eens! :j /3

Bedenk je hierbij wel dat een paard in het "nu" leeft en dan is 6 maanden in een stal staan lang, erg lang.
Heel veel sterkte en wijsheid TS, wat een nare situatie!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:50

future_vet schreef:
ik zeg voor mijzelf altijd als paard niet meer pijnvrij de wei op kan is het tijd om te gaan.
om een paard 6 maanden te laten herstellen om uiteindelijk heel misschien weer op de wei te mogen, lijkt mij niet echt paardvriendelijk.

sterkte met deze moeilijke keuze

Hier kan ik alleen maar in mee gaan. Het is niet eerlijk tegenover het paard om hem pijn te laten hebben. Soms moet je jezelf even herpakken om de juiste beslissing te nemen. Het is natuurlijk extra moeilijk vanwegen het feit dat het laatste aandenken van jou en je moeder samen is. Maar tegenover het paard is het ook niet eerlijk. Echt heel veel sterkte met deze moeilijke keuze :(:)

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:35

Een second opinion kan sowieso geen kwaad toch?! Vraag tien dierenartsen en je krijgt heel wat verschillende adviezen!
Ik zou je paard ook de wei op doen en de natuur z'n werk laten doen. Ik heb hier ook voor gekozen. Mijn paard heeft net stamceltherapie gehad en gaat zo voor maanden de wei op. Proberen kan altijd toch? Je ziet zelf het beste of je paard pijn heeft en er nog plezier in heeft.
Inslapen kan altijd nog. Ik ga zelf door het vuur voor mijn paard. Mits hij pijnvrij is natuurlijk.. Ben benieuwd wat je gaat doen. Sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 07:48

Ik zou ook voor een second opinion gaan...en als het even kan dan inderdaad laten revalideren op de wei voor een jaar. {in overleg met een andere dierenarts} als die ook zegt dat dat absoluut uitgesloten is dan kun je nog de stalrust overwegen..maar mijn inziens worden ze van lang op stal staan alleen maar slechter.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:14

Mijn ervaring is dat ze in de acute fase van een blessure natuurlijk op stal horen, maar zodra het wat beter gaat het beste af zijn op een rustig weitje alleen of met andere rustige of revaliderende paarden.Waar ze in elk geval niet opgejaagd worden. Maar 6 maanden op stal lijkt mij dus onnodig, maar ja je moet er wel de accomodatie voor hebben,dat is er niet op elke pensionstalling.Ik zou mijn paard de kans geven, want het leven is te kostbaar om het zomaar op te geven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 16:32

Helemaal mee eens, wat Anjali zegt.
Verder vind ik pijn vrij zoals sommigen zeggen een groot woord, er zullen weinig paarden zijn die totaal pijn vrij zijn. Een beetje pijn of ongemak vind ik geen belemmering, wel de manier hoe je paard ermee omgaat.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:18

Moeilijk dit soort dingen. Ik heb met mijn (inmiddels overleden) merrie af en toe ook flink getwijfeld.

Door mezelf onderstaande vragen te stellen ben ik er altijd uit gekomen:
- Hoe lang duurt het herstel en wat krijg je ervoor terug?
- Blijft het altijd een zwakke plek en heeft het paard daardoor beperkingen in wat het kan & mag doen? Kan het paard straks nog steeds de dingen doen waar het plezier uit haalt?
- Wat is de slagingskans? Als de slagingskans klein is, is het een lange revalidatie waard?
- Hoe ervaart het paard de revalidatie? Heeft hij/zij pijn? Kan je de pijn verlichten? Is het een paardwaardig bestaan?

Zelf zou ik in dit geval voor inslapen kiezen. 1,5 Jaar revalidatie waarbij het paard niet op de wei kan, waarvan een half jaar stalrust is ontzettend lang, zeker omdat je maar een kleine kans hebt dat het ooit weer goed komt. Ik zou achteraf gezien denk ik erg schuldig voelen.

Maar eerst een second opinion vragen lijkt me wel een goed idee! Als je paard op de weide kan herstellen, een betere slagingskans heeft, of door andere technieken weer sneller op de been zou kunnen zijn wordt het al een heel ander verhaal. Ik zou niet teveel afgaan op succesverhalen op bokt; iedere blessure is anders en wij hebben jouw paard en de scans niet gezien.

Heel veel wijsheid en sterkte met deze moeilijke beslissing.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 10:59

Even een update:

Helaas bleef hij het op stal ook alleen maar erger maken.
Nu is het zo erg dat over een lengte van 12 cm de diepebuigpees helemaal kapot is, dierenartsen geven hem geen kans meer op herstel.
Vanmorgen nog een fotoshoot gehad door equigeniek.
En vanmiddag wordt mijn vriendje rustig ingeslapen |( |(

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:05

Ach...wat verdrietig. Heel veel sterkte! Hoe moeilijk ook voor jou, voor je paard rust en pijnvrij....

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:07

Jeetje wat naar om te lezen, heel veel sterkte vanmiddag en de komende tijd!

Sarah_91_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:10

Sterkte!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:11

sterkte!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:12

Een beter besluit kun je niet maken als het zo ernstig is.
Ik wens je vanmiddag heel veel sterkte...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:47

Wat erg...
Heel veel sterkte!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:39

Heel veel sterkte gewenst vanmiddag...

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:47

Wat verdrietig...maar eigenlijk nog de enige optie.

Heel veel sterkte! :(:)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:49

Heel veel sterkte ... :(:)

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:55

Jemig meis! Heel veel sterkte!