werking domosedan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 09:42

Sky_Britt schreef:
Heeft de DA ook uitgelegd waarom hij/zij een opiaat erbij heeft gegeven? Ik heb dit nog nooit gehoord bij ingrepen waar geen pijnbestrijding voor nodig is. Misschien om het een prettigere ervaring te maken of om 2 verschillende systemen te targetten zodat er minder kans is dat het niet werkt? Weet je toevallig ook welke/ wat voor opiaat?

De da gaf aan dat dit icm domosedan werkt als rustgever zodat ze niet alles meekrijgt.
En het niet als een stess volle situatie mee krijgt.
Volgens haar is alleen domosedan bij paarden die veel angst hebben en veel adrealine aanmaken soms niet afdoende.
Waardoor er soms gekozen wordt voor een vrij hoge dosis domosedan.
Volgens de da kan met dit middel de hoeveelheid domosedan aanzienlijk naar beneden mits het gecombineerd wordt.

Het heet dolorex en werkt maximaal 45/60 min.

Babootje

Re: werking domosedan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:51

Zou je het niet gewoon eerst proberen zonder? Bij een goede rustige smid met veel geduld? De meeste smeden zijn wel gewend aan jonge dieren die voor het eerst bekapt moeten worden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:15

Babootje schreef:
Zou je het niet gewoon eerst proberen zonder? Bij een goede rustige smid met veel geduld? De meeste smeden zijn wel gewend aan jonge dieren die voor het eerst bekapt moeten worden.

Onze smid is in mijn beleving een hele rustige en geduldige man..hij kan net bij dr in de buurt komen en met veel geduld een voetje vragen maar daar houdt het bij op.
Uiteraard heb ik overwogen om een vrouwelijke smid langs te laten komen met de achterliggende gedachten dat mijn paard daar wat rustiger op reageert.
Maar ik ken onze smid al jaren en heb veel vertrouwen in hem.
Ik weet hoe hij werkt en met paarden omgaat...dit geeft mij ook rust en vertrouwen omdat hij zon fijne man is naar de paarden toe.

Als het puur een kwestie was van meer tijd uittrekken en geduld dan had ik sedatie niet eens overwogen.
Mijn paard raakt bij dit soort dingen echt in blinde paniek...erg sneu maar ook gevaarlijk voor de smid.
Als ze paniekt kalmeert ze inmiddels wel maar ten koste van wat? Vraag ik mij dan af...

Het heeft me 3 weken gekost om met een halster in dr buurt te kunnen komen en nog eens enkele weken om het halster rustig om en af te krijgen.
Dat is niet normaal bij een bijna 5 jarige, dat weet ik.
Maar als je bedenkt dat ze bijna 5 jaar in een weide gelopen heeft zonder dat er een mens naar omgekeken heeft...heb ik best begrip voor dr.
Ik vind dat ik niet van haar kan verwachten dat ze binnen enkele maanden alles maar moet kunnen en begrijpen...dat kost tijd en oefening.
Haar hackney bloed en 1,75 m bij op geteld maakt het soms voor mij dat veiligheid bovenaan moet staan...ook voor de smid.
Begrijp me niet verkeerd hoor...het is een schat van een paard die al zoveel bijgeleerd heeft in korte tijd.
Maar ook veel stress heeft ondervonden...ik wilde het haar gewoon niet aandoen.

Of ik had nog extra tij moeten hebben om te oefenen of onder sedatie.
Die extra tijd hadden we niet gezien haar hoefgroei...

Nu gelukkig weer wel en ik vermoed dat een volgende keer gewoon zonder sedatie kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:18

cissie schreef:
Sky_Britt schreef:
Heeft de DA ook uitgelegd waarom hij/zij een opiaat erbij heeft gegeven? Ik heb dit nog nooit gehoord bij ingrepen waar geen pijnbestrijding voor nodig is. Misschien om het een prettigere ervaring te maken of om 2 verschillende systemen te targetten zodat er minder kans is dat het niet werkt? Weet je toevallig ook welke/ wat voor opiaat?

De da gaf aan dat dit icm domosedan werkt als rustgever zodat ze niet alles meekrijgt.
En het niet als een stess volle situatie mee krijgt.
Volgens haar is alleen domosedan bij paarden die veel angst hebben en veel adrealine aanmaken soms niet afdoende.
Waardoor er soms gekozen wordt voor een vrij hoge dosis domosedan.
Volgens de da kan met dit middel de hoeveelheid domosedan aanzienlijk naar beneden mits het gecombineerd wordt.

Het heet dolorex en werkt maximaal 45/60 min.

Had ik dat geweten .... ;)
Ook enig idee of dit allemaal zonder risico kan bij oudere (20+) paarden?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:23

Volgens mij ( maar ik weet er niet veel van) zitten er wel risico's...bijwerkingen aan vast.
En mag alleen na overleg met de da die de gezondheid van het paard Kent gegeven worden.
Ik las in de bijsluiter iets over overmatig slijmproductie dus een risico bij paarden die bekent zijn met ademhalings aandoeningen of hoesten.
Verlaging van het hartritme ect...kortom niet zomaar safe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:15

Hmmja, dat leek mij wel al .. Pony is op zich wel gezond, maar nu 23 jaar dus dat is ook niet niks .. Al gaf hij bij de verdoving voor de tandarts dan weer totaal geen problemen, maar daar zat de stress ook niet bij die er bij de hoefsmid automatisch wel bij komt. Dan maar gewoon rustig aan stapje voor stapje zelf verder zoals we bezig waren :)