Wormen in de mest na ontwormingskuur

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 21:12

kim1207 schreef:
Microscoop, telraam, instructieboek, flotatie zout. Weegschaal om 2 gram mest af te wegen, spuitjes maatbekertje en pincet

Oh dat is echt niks.. _O- Weet je toevallig wat voor telraam of maakt dat niet uit? Wij hebben een Bürker (geen burker-Turk, dat is weer een andere, maar bijna hetzelfde) op het lab liggen :+

Ik ga wel zon cursus volgen, dan hoor ik het vanzelf allemaal trouwens wel.. :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 11:54

Ik heb heel eigenwijs de veterinaire parasitoloog gemaild vanochtend. :D

We (de laboratorium mensen die op mijn stage adres werken en ik) waren het er niet echt overeens dat de 'zaadjes' zaadjes waren, zo onder de microscoop te zien. Mijn begeleider heeft nog wat kleuringen thuis staan, die de celwanden kleuren waardoor je goed de cellen kan zien en bepalen of het dierlijk/plantaardig is, dat gaan we morgen denk ik nog even doen.

Maar in ieder geval, na wat research kwam ik er achter dat microscopisch de schil van de 'eitjes/zaadjes' erg op de schil van de eitjes van vliegen lijkt. Hier over de parasitoloog gemaild en die denkt ook dat het uiteindelijk toch vliegeneitjes zijn die worden opgegeten en wonder boven wonder er weer heel uitkomen. Het zijn in ieder geval geen parasieten voor paarden, en dus ook ongevaarlijk verder. Uiteindelijk wel interessant en misschien goed om te weten voor mensen die dezelfde witte eitjes vinden in de mest!

Heel toevallig kwam ik deze foto ook tegen van een daas die zijn eitjes plakt aan de uiteinden van planten, wat dus ook prima een grasspriet in de wei kan zijn:
Afbeelding
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de eitjes afkomstig zijn van dazen, die zijn immers ook allang weer gevlogen, maar er zijn dus in ieder geval wel vliegen die hun eitjes laten plakken aan planten ipv ze deze in mest/dood materiaal achter laten, ik wist dat in ieder geval niet.. :+

kim1207

Re: Wormen in de mest na ontwormingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:20

Mcmaster telraam