Grote korsten op billen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 09:32

Ik ben zelf continue aan t googelen om vergelijkbare plaatjes te vinden. Ik heb aarsmaden , aarswormen , rainrot en schimmel gezocht.
Nu kom ik 2 foto's tegen waarvan ik zeg, dat lijkt er nog het meeste op.
De foto's die ik nu plaats zijn dus van internet

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het er bij mijn pony ook uit. Beide foto's zeggen dat het zomer eczeem is. Nu was gisteren het weer best zacht en droog, dus het zou kunnen dat ze weer door de muggen gestoken is. De rest Vd week was het regenachtig, dus geen muggen...

Kan het zijn dat dit zich alleen op de achterkant laat zien en niet of in mindere mate aan de manenkam?

gohya

Re: Grote korsten op billen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:57

Z.E zit ook bij de manen,en we hebben ook warme dagen gehad,toen waren er ook mugjes.Dan zou ze toch al eerder last moeten hebben gehad?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:58

Ik snap geheel dat je er vandaag de dierenarts niet bij laat komen, maar voor een wormenkuur heb je hem toch ook gewoon nodig?

Zomereczeem word eerst zichtbaar rond de manen en staart en dan pas buik en heel soms billen, dus dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 10:11

Ik las ergens dat de meest favo plekjes van de muggen zijn op de plekken waar de vacht loodrecht op de huid staat. Nu is het zo dat de pony overbouwd is en dat zal mss ook invloed hebben op de stand Vd vacht dacht ik. Aan d'r manen schuurt ze ook wel (als ze vast staat) maar de manen zijn niet afgebroken door schuren en heeft ook geen verdikking of kale plekken.
Ik zal proberen straks nog wat duidelijkere foto's te maken.
Wormkuur haal ik zo op bij de dierenarts. Dus daar hoeft hij niet voor te komen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:13

idylle schreef:
Ik las ergens dat de meest favo plekjes van de muggen zijn op de plekken waar de vacht loodrecht op de huid staat. Nu is het zo dat de pony overbouwd is en dat zal mss ook invloed hebben op de stand Vd vacht dacht ik. Aan d'r manen schuurt ze ook wel (als ze vast staat) maar de manen zijn niet afgebroken door schuren en heeft ook geen verdikking of kale plekken.
Ik zal proberen straks nog wat duidelijkere foto's te maken.
Wormkuur haal ik zo op bij de dierenarts. Dus daar hoeft hij niet voor te komen

Ik zou echt niet zomaar ontwormen, doe je denk ik meer kwaad mee dan goed gezien je geen idee hebt waar hij last van heeft.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:16

N.a.v. je eerst foto's blijf ik bij rainrot. Heel typerend die kale plekjes..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:24

Is het sinds het warmer weer is geworden begonnen?
Kan het heel goed zomereczeem zijn...
Maar het ziet er ook uit als rainrot, daarvoor zou ik toch dan maandag even de DA laten komen.
Als het ZE zal ze een dekentje op moeten, en van gras af, maar dan zou ze in principe wel ook bij haar manen schuren. Je kunt testen of ze jeuk heeft bij de manen, door haar daar te kriebelen/krabben en als ze dat heel fijn vind, kan het zijn dat ze daar ook al jeuk heeft.
Ik heb meerdere paarden met ZE gehad, die idd ook de kont kaalschuurden.

Een regendeken zou ik niet doen, het wordt warmer en daarom gaat dat broeien.
Ik zou niet zo snel denken aan aarsmaden hoor, dit is in mijn ogen duidelijk ZE of rainrot/schimmel/schurft.
Dat kan alleen een DA vaststellen, en dan weet je ook hoe je het moet behandelen, met betadine, schimmelwerend spul of een eczeemdeken.

Wat helpt tegen jeuk is Derfen. Probeer haar ajb van gras af te halen, zodat het niet opengaat met schuren, dan ben je ver van huis :( Hoe oud is je shet? ZE ontwikkelen ze meestal na veulentijd dwz 3 jaar..
Het kan zeker dat ze eerst de staart gaan schuren en later pas de manen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 10:35

Ze kan niet van het gras af. Ze gaat namelijk helemaal flippen als ze alleen staat en ik heb geen 3 stallen om de andere 2 ook binnen te zetten.

Ik heb haar vanaf afgelopen maandag, toen waren de korsten en de huid mooi droog en dicht en had ze (aan haar staart te zien) de laatste tijd niet geschuurd. Het schuren heeft ze bij mij de afgelopen dagen ook niet gedaan, tot gisteren. D'r staart was een grote klittebol en op 1 plekje op haar bil had ze een minuscuul stukje rauw geschuurd (ongeveer 2 a 3 mm dus nog geen halve cm)
Sta nu bij stal dus zal eens kijken hoe ze er nu uitziet. Toen ik aankwam rijden zag ik dat ze lekker stond te sukkelen in het zonnetje

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:39

Hmm. De vliegjes zijn actief boven de 10 graden, verklaart wel waarom ze nu schuurt imo.
Ik zou dan zsm een eczeemdeken erop doen en het heel goed in de gaten houden en insmeren.
Gras is funest voor eczemers. Verergert de jeuk heel erg.
(aanname dat het eczeem is, maar gezien tempverschil en toenname jeuk...)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 10:47

Laatst bijgewerkt door Gini op 01-05-16 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:16

Ik vermoed echt een schimmel of bacterie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:05

Dat ziet er inderdaad meer uit als rainrot.
Ik zou echter ook geen DA in het weekend laten komen daarvoor. Gewoon morgen ochtend bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:55

Ik vind dit toch wel ernstig hoor... hier had ik zeker een dierenarts bij laten komen. :o
Niet nu in het weekend, maar eerder al.

Mijn eerste vermoeden is nog steeds rainrot, maar het zou ook heel goed iets anders (besmettelijks) kunnen zijn en ik kan me niet voorstellen dat het paardje hier geen last van heeft.
Zo'n pony zou ik zelfs niet eens verkopen tot het aan de beterende hand is.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:39

Ik ben misschien een muts hoor maar hier haal ik niet onmiddellijk een DA bij. Ik zou dit eerst goed wassen met betadineshampoo en kijken of de huid rustig wordt(tegen rainrot) Als dat niets doet zou ik haar wassen met imaverol om te kijken of het daarop reageert. In dat geval is het dus een schimmel. Als dat niet helpt kun je altijd nog een huid schraapseltje afgeven bij je DA. Kunnen ze het even onder de microscoop leggen voor meer duidelijkheid.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 16:07

KoudbloedKim schreef:
Ik vind dit toch wel ernstig hoor... hier had ik zeker een dierenarts bij laten komen. :o
Niet nu in het weekend, maar eerder al.

Mijn eerste vermoeden is nog steeds rainrot, maar het zou ook heel goed iets anders (besmettelijks) kunnen zijn en ik kan me niet voorstellen dat het paardje hier geen last van heeft.
Zo'n pony zou ik zelfs niet eens verkopen tot het aan de beterende hand is.

Het is in het weekend begonnen, de rest Vd afgelopen week dat ik haar heb is het rustig geweest. Vrijdagavond heeft ze voor t eerst staan schuren (of overdag, maar zag het savonds) de rest Vd dagen is er geen verandering geweest

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 16:10

Ik heb haar billen en staart nu gewassen met betadine scrub (verdunt in water) en goed uitgespoeld, gewacht tot het droog was en toen een vliegen deken erop. Wacht even af wat dat doet en als dat niks doet ga ik idd imaverol proberen. Mocht dat ook niks doen ga ik naar de DA, tenzij het schuren dusdanig heftig word dat ze echt meerdere geschaafde plekken krijgt dan ga ik eerder naar DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:03

Ik hoop dat het snel beter zal worden, lijkt me best pijnlijk.
Ken een vrouw die Calendula zalf op de plekjes smeerde en dat hielp erg goed, maar zelf zou ik het zo droog mogelijk houden.
Gelukkig blijft het voorlopig droog weer.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 17:16

Het lijkt alsof ze er geen pijn aan heeft, mag haar gewoon borstelen over de plekken. Het zijn ook meer verdikkingen Vd huid ipv echte korsten zag ik met het wassen

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:56

Nu ik je laatste foto's bekijk ben ik ook niet meer zo zeker van rainrot. Denk dat je voor nu juist gehandeld hebt! Enkel zou ik er zelf niet zo heel snel voor kiezen om maar met imaverol te gaan behandelen zonder echte diagnose.. Als je er nou vrij zeker van was dat het schimmel is vind ik het een ander verhaal maar dit lijkt inderdaad ook nog wel eczeem-achtig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:11

Imaverol schijnt ook antibacterieel te zijn, dus zou bij zowel een bacterie op de huid als een schimmel moeten helpen. Maar het is wel iets heftiger dan betadine, dus ik zou ook eerst dat gebruiken.

Het nadeel van die korsten is wel dat je er niet goed bij komt. Je wast nu in principe de buitenkant van de korsten maar kan er niet onder komen. Zou ook niet zomaar ze los gaan krabben, maar wel de pony van binnenuit met extra vitamine ondersteunen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 18:14

Het zijn zoals ik het nu zie ook geen echte korsten wat ik eerst dacht, het is opgezette huid (olifantenhuid) met kale plekken erop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:14

Is Imaverol eigenlijk vrij verkrijgbaar of alleen op recept?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:19

Voor paarden op recept, voor honden (exact dezelfde) is het geloof ik gewoon bij de dierenspeciaalzaak te koop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:21

Dus de pony is net vijf dagen van jou en inmiddels al weer verkocht(mensen uit Zweden?) dan kun je toch de vorige eigenaar ook even een belletje doen of ze dit vaker heeft gehad. Zolang is ze nog niet van jou dus dat zal hij/zij misschien nog wel weten. Als dit staart en manen eczeem is dan heeft ze het wel zo heftig dat ze dit eerder heeft gehad. Was haar staart overal even lang en haar manen ook toen ze bij je kwam??

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 18:21

Klopt idd voor paarden niet, voor honden wel