mini shetlander met droes, eet en drinkt bijna niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: mini shetlander met droes, eet en drinkt bijna niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 05:56

Is het geen optie om hem op te laden en naar de kliniek te brengen?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:27

Cayenne schreef:
Is het geen optie om hem op te laden en naar de kliniek te brengen?

Betwijfel of ze dat doen met iets dat zo besmettelijk is als droes.
Ondanks de quarantaine stallen die ze vaak hebben wil je dit soort dingen daar echt niet hebben. Stal is niet voor niets gesloten.

Ts, heel veel sterkte met je kleintje ik hoop dat hij zich erdoorheen slaat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:52

Als de droes doorgebroken is, is het besmettingsgevaar zo goed als weg. Goede quarantainebox en kliniek kan hem gewoon ontvangen.

Dat gezegd hebbende denk ik dat de uk zich op dit moment het beste voelt in zijn eigen hokje.

TS, heel veel sterkte! Heb je al hele waterige Brinta met appelsap geprobeert? Bij de Lidl heb je erg sterk ruikende appelsap.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:00

Wat ontzettend naar dat Buck zo ziek is!
Hoe is hij de nacht door gekomen?
heel veel sterkte voor jou en voor hem :(:) :(:)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:11

Ach, arm diertje :(. Het klinkt inderdaad alsof het naar binnen geslagen is.

Hij moet toch echt gaan drinken, want zonder vocht sterft alles vanbinnen langzaam af. Dan maar iets minder dan normaal op een dag, maar toch echt proberen met een spuit water naar binnen te krijgen, het liefst met iets van mineralen erdoorheen.
Als het echt niet lukt, dan kan de dierenarts denk ik wel nog subcutaan vocht toedienen, dan hoeft die niet met een sonde door de slokdarm heen.

Succes met de arme kerel!

Edit: Toen mijn shetje niet wilde eten en drinken kreeg ik effydral. Mijn kleintje was ook enorm aan de diarree en effydral is een bruistablet wat ervoor zorgt dat je paardje niet uitdroogt door de diarree. Maar als Buck al zo'n tijd niet gedronken heeft is dat misschien ook even iets om te overleggen met je dierenarts om daar wat van te geven.

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 08:50

Ik reageer straks uitgebreid net getjekt hij heb n schuim mond en staat verder t zelfde als gister.
Utrecht wilde hem niet hebben ze zeiden dat ze weinig meer konden doen dan mijn dierenarts nu doet met droes kun je bijna niks. Carataine box en dan 24/7 toezicht kan wel maar schiet weinig op aldus Utrecht heb wel veel info van ze gehad..

Nu even bijslapen ben kapot

Water via ze neus kan niet hij is (nog) niet uitgedroogd en er te kortademig voor neusje zit helemaal vol..

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:14

Arme buck!
Ik duim dat het snel beter gaat met hem.
Sterkte.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:25

Oh wat een ellende, arm dier... En je voelt je zo vreselijk machteloos! Ik duim echt heel hard voor je paardje :(:)

Je bent wel een super baasje als ik het zo lees, dikke pluim voor jou!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:24

De droes is hier gelukkig alweer ruim 8 jaar geleden maar ik herken veel dingen uit jouw verhaal. Is die koorts zo omlaag gegaan door de Metacam? Want ondanks dat zijn temperatuur "normaal" is is hij nog doodziek. Het lastige is dat je echt niets meer kan doen dan hem goed uit laten zieken. Hier had ik er eentje met een bult en niet veel snot en eentje met alleen maar snot en geen bult. Geen abces betekent niet dat het naar binnen geslagen is, alles kan er ook via de neus uitkomen. Neem aan dat de lymfeklieren onder de kaak wel iets verdikt zijn? Het is goed dat hij een dekentje omheeft want met koorts is het lastig om jezelf warm te houden. Verder is het super poedersuiker maar hij moet even door deze periode heen, hij moet echt even uitzieken. Snap dat het moeilijk is om je paardje zo te zien, levenloos en apathisch maar ik herken dat wel van Nelson toen hij zo ziek was. Qua eten, biedt hem alles aan wat ie lekker vindt, appels, wortels en slobber. Vooral vocht is erg belangrijk. Blijf goed kijken of ie niet uitgedroogd raakt maar stop niet met water en voer aanbieden, slikken doet hem nu erg veel pijn. Ik hoop dat hij zich snel weer beter voelt!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:29

Waarom krijgt hij geen vochtinfuus als hij tegen uitdrogen aan zit?
Heel erg veel sterkte, arm kleintje maar hij is wel een vechtertje zeg!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:34

staat ie nu in zo'n kleine ruimte? juist door beweging komt de zooi meer los door het stil staan gebeurt dat alleen als er een nieuwe golf aan komt die de vorige voort beweegt, heel langzaam dus.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:53

We hebben hier jaren geleden ook droes gehad. Ik had 'n veulen die zo rochelend klonk. Niks te zien maar na onderzoek bleek het abces in haar keel te zitten. Ze was langzaam aan het stikken.
DA heeft toen een gat gemaakt via de hals waar de pus zo uitkwam! Dit moesten we open houden en zo is ze uiteindelijk gered geweest.
Wat ook nog hielp in de slechste gevallen was 'n infuus met draxxin,langwerkende AB. Soms heb je geen optie en moet je wel over op AB voor ze eronderdoor gaan.

Wat 'n ellende,sterkte. :(:)

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:57

Droes is echt verschrikkelijk, zelf bijna keer pony aan verloren. Ze kon zelf niet meer slikken of iets. Ze heeft paar liter vocht toegediend gekregen was kantje boord.
Ik hoop dat je pony gauw opknapt!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:01

Inderdaad Speurneus, beweging geven(matig uiteraard) en goed ingepakt naar buiten.
Je zou eventueel luchtwegverruimers kunnen geven en slijmoplossende middelen(ventipulmin).
Naar binnen geslagen droes is een bacteriele infectie welke ook ontstekingen in het spijsverteringssysteem kunnen veroorzaken. Zo snel mogelijk dus toch met AB gaan beginnen.
Rare dierenarts heb jij, dat deze dit niet doet uit zichzelf. AB vertraagd het openspringen van de abcessen, iets wat je bij verslagen droes heel graag wilt omdat het openspringen in bijv. de buikholte een acute dood zal betekenen.

Daarnaast zou je kunnen gaan voor een opening in de luchtpijp, om de ademhaling te kunnen bespoedigen. Dit kan in de kliniek maar een goede DA kan dit ook zelf. Het continu vechten om lucht te krijgen put je paard zodanig uit dat zijn conditie snel achteruit zal gaan als je niet ingrijpt.
Conto: trek aan de bel, onderneem actie en bel desnoods een andere DA. Je kunt nog zoveel meer doen dan dat deze DA jou verteld.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:04

Helemaal eens met jou Wildgirl. _/-\o_

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:08

Ben t ook wel eens met wildgirl

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:10

Wildgirl en Pretty, TS heeft contact met dierenarts en de kliniek in Utrecht maar blikjbaar zijn jullie, beter slimmer of deskundiger als ik jullie advies zo lees mag ik vragen waar jullie je opleiding hebben gedaan en waar jullie praktijk gevestigd is dan kan ik jullie bellen als mijn eigen dierenarts weer eens niet weet waar hij over praat

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:16

Oh wat akelig TS! Vreselijk om je pony zo ziek te zien.

Een kliniek hier (ik woon in Duitsland) gaf ons jaren geleden een advies toen we precies hetzelfde meemaakten bij onze Falabella's. Hij adviseerde ze een waterdichte, warme deken op te doen en... in het land te zetten. Het was destijds oktober en guur, maar na lang aarzelen hebben we het toch gedaan. Wel 's nachts binnengehaald (moest eigenlijk ook niet zei de kliniek). Omdat ze gingen grazen met hun hoofd omlaag kwam het ontstekingsvocht makkelijker los- en eruit, en verder kregen ze voldoende vocht binnen uit het gras. Verder deed de frisse lucht zonder stro/hooi stof hen goed. Na ongeveer 2 weken waren ze weer in orde met een klein litteken onder hun kaken.

Heel veel beterschap in elk geval!

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:18

Kan hij niet op dwang voer? Dus met een spuitje in de mondhoeken eten en vocht naar binnen spuiten?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:19

Gillbo schreef:
Wildgirl en Pretty, TS heeft contact met dierenarts en de kliniek in Utrecht maar blikjbaar zijn jullie, beter slimmer of deskundiger als ik jullie advies zo lees mag ik vragen waar jullie je opleiding hebben gedaan en waar jullie praktijk gevestigd is dan kan ik jullie bellen als mijn eigen dierenarts weer eens niet weet waar hij over praat

Ik zeg niet dat ik beter of slimmer ben, ik spreek uit eigen ervaring.
Gedurende jarenlang heb ik gefokt en regelmatig een droesbesmetting gehad. Droes an sich is helemaal niet zo erg, mits het onder controle blijft. Zo te lezen is dit bij TS niet het geval en dan is handelen wel de noodzaak in plaats van een DA die zegt: ''Afwachten je kunt nu niets meer doen...''.
Gelukkig heb ik een hele goede DA die dit pas echt zou zeggen als we alles al geprobeerd hebben(zie mijn eerdere post).
TS kan dus nog wel degelijk iets doen; helaas zijn er een hoop onkundige artsen in NL (waaronder ook enkele in Utrecht, been there done that) waardoor een eigenaar dus niet weet wat er nog méér mogelijk is. Mijn post was alleen maar bedoeld om haar deze mogelijkheden kenbaar te maken, niet om betweterig oid over te komen.

@InekeN, ik liet mijn pony's inderdaad ook altijd buiten lopen, over het algemeen had ik ze er binnen 2 weken doorheen. Heb 2 keer een opening in de luchtpijp moeten maken; bij oudere merrie's, ook die waren binnen 4 weken weer beter.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:24

Ik zou toch ook een 2de opinie bij een andere dierenarts vragen. Beestje heeft ontzettende last en het lijkt niet dat dit vanzelf opgelost kan worden (ik las ergens iets van Antibiotica is niet goed voor hem, waarom is dat?).

Ik heb zelf ook een pony gehad met droes, die had veel en stinkend snot uit zijn neus en na een aantal dagen na elkaar ingespoten te zijn geweest met antibiotica en Ventipulmin te geven, heeft de dierenarts het abces onder zijn keel opengesneden. Daar kwam niets uit buiten wat vuil bloed en een het leek of het abces versteend was. Daarna nog enorm veel miserie mee gehad omdat pony een voorhoofdsholte-ontsteking heeft gekregen en ook na een operatie was het niets gebaat.
Nadat ik hem behandeld heb met homeopathie is hij er stilaan door gekomen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:27

Ik spreek ook uit ervaring na mijn hele stal met merrie's besmet te hebben met droes en daarna nog eens de veulens. Zelfs het jaar erna kreeg een veulen het nog,doordat het blijkbaar nog op stal rondhing. Die opening in de luchtpijp was dé redding.
Mijn DA zei toen zelf dat er té weigerachtig gedaan werd tegenover AB of drastischer middelen.
Zij hebben al meerdere gevallen gered van de verstikkingsdood door zo een gat in de luchtpijp. En ze knappen er méteen van op. Mijn veulen zag al blauw..
Ik zeg niet dat de pony van de TS zo een gat in de luchtpijp moet,alleen maar dat ik het rochelende geluid herken én dat er nog iets aan te doen is!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:30

Zoveel artsen, zoveel meningen.
Maar ik zocht nu ook een arts met een andere mening.
Zei ik gisteren al...
Ook uit eigen ervaring :o

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:33

Shirley schreef:
Zoveel artsen, zoveel meningen.
Maar ik zocht nu ook een arts met een andere mening.
Zei ik gisteren al...
Ook uit eigen ervaring :o

Persoonlijk ben ik wel van mening dat een gediplomeerde dierenarts die ook paarden mag behandelen op de hoogte moet zijn van het verloop van een bacteriële infectie zoals droes.
Het klopt dat je bij abcesvorming die zichtbaar is geen AB mag spuiten ivm het vertragen van de doorbraak maar iedere DA moet in mijn optiek weten wat er voor risico's insluipen op het moment dat de droes naar binnen slaat. Ook Ventipulmin is een bekend middel, evenals de tracheotomie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:35

Ik vermoed dat je snel ab moet geven,anders gaat hij gewoon dood...wat heb je op dit moment te verliezen?En waarom zou een infuus niet kunnen bij een mini?ik heb het idee dat er niet naar behoren gehandeld word door de dierenarts