ongeluk zit in een hoekje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:53

tamary schreef:
Sterkte met alles.

Pijnstilling is zowel prettig als riskant met zo'n wond. Teveel bewegen kan de eerste bloedstolling weer opentrekken en dat wil je echt niet.

TS : gezien de afstanden en lange wachttijd voor je DA zou ik rap meer leren over aanleggen nood/drukverbanden bij je dieren, want enkel op hulp staan wachten is eigenlijk geen optie in dit soort gevallen. Grote EHBO doos dus (en ik vermoed ook voor mensen) en leer er rap mee werken.

snap ik :j het lopen is een beetje lopen en stilstaan (grazen na tien minuutjes weer stil in zn stal en letten op de wond, ging goed tot nu!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:03

Memere schreef:
Tetanus is niet specifiek tegen infecties maar tegen een bacterie. Zo'n grote wond open laten, zeker als deze zo diep is zoals je zegt vraagt om problemen. Operatie of niet, dit moest je gewoon gezegd hebben tegen je DA. Ongeacht waar je woont, ik vind dat deze DA toch wel nalatig is geweest zowel in wondzorg als de tijd voor hij kon komen terwijl het heftig bloedde.

Vind het overigens zeer jammer dat dit paard moet lijden onder toedoen van de DA en eigenaar die niet aandringt op pijnstillers, want dit paard heeft duidelijk pijn en geeft dit ook aan door zo veel mogelijk te ontlasten.

En voor dat mensen vragen om foto's: zet deze in een link met een waarschuwing..
bespaar je een hoop pb's + mensen die op basis van de foto's een goede mening kunnen geven.

Sorry, ging wat fout.

Ik pak dit bericht voor het gemak, maar zie meerdere reacties over de DA. Ik begrijp het gevoel, maar hier wordt alleen de kant van TS belicht natuurlijk. Wellicht had de da niet begrepen hoe ernstig het was of was hij in een operatie. Gezien hij ook te weinig materiaal mee had kan ik me best voorstellen dat er iets mis is gegaan in de communicatie. Misschien moeten we niet té makkelijk oordelen.

Hoewel ik me wel af vraag waarom er geen pijnstillers zijn gegeven, maar kan het voorkomen van te veel bewegen ook wel voorstellen.
Wat betreft het hechten, dit is ook niet altijd mogelijk of voordelig. Ik heb de foto's niet gezien, maar als de wondranden te rafelig zijn kan hechten al niet. Of als de wond bijvoorbeeld is afgespoeld, dan trekken de wondranden zich terug en kan er ook niet gehecht worden. Daarnaast is het grote nadeel van hechten dat je de wond dicht maakt en de rotzooi er dan niet uit kan. Als je pech hebt scheuren de hechtingen ook nog open en ben je nog verder van huis.
Een drukverband en regelmatige controle is best een standaard behandeling voor dergelijke wonden. Ik hoop wel dat er regelmatig wordt gecontroleerd en zou TS ook willen adviseren daar bovenop te zitten. Wanneer wordt de wond weer gecontroleerd? Wat mag jij zelf doen? Wanneer wordt het verband gewisseld? Bel voor de zekerheid ook nog even over de pijnstilling, waarom zou hij het liever niet geven? Temperatuur je paard ook regelmatig, als de temperatuur omhoog schiet kan je bijna met zekerheid wel er vanuit gaan dat de wond ontstoken is.

Heel veel sterkte ts!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 14:12

RianneH schreef:
Memere schreef:
Tetanus is niet specifiek tegen infecties maar tegen een bacterie. Zo'n grote wond open laten, zeker als deze zo diep is zoals je zegt vraagt om problemen. Operatie of niet, dit moest je gewoon gezegd hebben tegen je DA. Ongeacht waar je woont, ik vind dat deze DA toch wel nalatig is geweest zowel in wondzorg als de tijd voor hij kon komen terwijl het heftig bloedde.

Vind het overigens zeer jammer dat dit paard moet lijden onder toedoen van de DA en eigenaar die niet aandringt op pijnstillers, want dit paard heeft duidelijk pijn en geeft dit ook aan door zo veel mogelijk te ontlasten.

En voor dat mensen vragen om foto's: zet deze in een link met een waarschuwing..
bespaar je een hoop pb's + mensen die op basis van de foto's een goede mening kunnen geven.

ik weet nog niet eens hoe dat moet! is het op deze manier verboden ofzo?!??

Memere

Re: ongeluk zit in een hoekje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:14

Via tinypic kun je dat doen.. dan is het enkel de [img] weghalen.

Op deze manier is het niet verboden maar vergeet niet dat er zeer veel nieuwsgierigen zijn die gewoon foto's willen zien zonder een mening te geven voor de wondverzorging en verloop ervan. De bokkers die hiervan echt kennis hebben, zullen hier wel reageren mits de foto's in een linkje staan ipv een pb te sturen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:16

Sorry, ik had wat problemen met antwoorden via de telefoon, heb een aanvulling erin gezet ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:22

Wat moet dat schrikken geweest zijn! Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar foto's.

Fijn dat hij er in ieder geval al minder last van lijkt te hebben, hopelijk hersteld ie snel helemaal!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 15:45

RianneH schreef:
Memere schreef:

Sorry, ging wat fout.

Ik pak dit bericht voor het gemak, maar zie meerdere reacties over de DA. Ik begrijp het gevoel, maar hier wordt alleen de kant van TS belicht natuurlijk. Wellicht had de da niet begrepen hoe ernstig het was of was hij in een operatie. Gezien hij ook te weinig materiaal mee had kan ik me best voorstellen dat er iets mis is gegaan in de communicatie. Misschien moeten we niet té makkelijk oordelen.

Hoewel ik me wel af vraag waarom er geen pijnstillers zijn gegeven, maar kan het voorkomen van te veel bewegen ook wel voorstellen.
Wat betreft het hechten, dit is ook niet altijd mogelijk of voordelig. Ik heb de foto's niet gezien, maar als de wondranden te rafelig zijn kan hechten al niet. Of als de wond bijvoorbeeld is afgespoeld, dan trekken de wondranden zich terug en kan er ook niet gehecht worden. Daarnaast is het grote nadeel van hechten dat je de wond dicht maakt en de rotzooi er dan niet uit kan. Als je pech hebt scheuren de hechtingen ook nog open en ben je nog verder van huis.
Een drukverband en regelmatige controle is best een standaard behandeling voor dergelijke wonden. Ik hoop wel dat er regelmatig wordt gecontroleerd en zou TS ook willen adviseren daar bovenop te zitten. Wanneer wordt de wond weer gecontroleerd? Wat mag jij zelf doen? Wanneer wordt het verband gewisseld? Bel voor de zekerheid ook nog even over de pijnstilling, waarom zou hij het liever niet geven? Temperatuur je paard ook regelmatig, als de temperatuur omhoog schiet kan je bijna met zekerheid wel er vanuit gaan dat de wond ontstoken is.

Heel veel sterkte ts!

het gaat nu steeds beter, wond gaat dicht paard heeft minder pijn en kan weer "lopen" (af en toe een hinkje van schrik) vandaag (twee dagen na het ongeluk) wordt het drukverband vervangen! morgen mag hij weer naar buiten, wij hebben nu drie weides gemaakt(ieder apart , rhaspotin aan de andere kant van het terrein zodat ze allen rustig blijven.als er hulp nodig is kunnen we hem bellen, ik mag de hoef (zelfde rij als de gewonde hoef) optillen van rhaspotin dat betekent dat hij er druk op durft te zetten, ik heb er vdaag stro uit gepulkt dat betekent dat hij heeft gelegen en zich heeft durven ontspannen, er is geen ontsteking en de wond is al wat dichter, ik mag er zelfs aan zitten, ik weet niet of je een foto wilt? anders even zeggen ps deze dierenarts heeft onze honden (finley gecastreerd en isa gesteriliseerd, dit ging goed, met hechting , kap en pijnstillers, ik geloof dus wel dat hij weet wat hij doet!) de kliniek is trouwens van hemzelf, hij spreekt langzaam maar goed engels (een van de weinige) toen hij hbierheen kwam had hij zijn zoon mee, die beter engels sprak dan hem!! vloeiend :j :)) :wow:

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:12

drukverband is vervangen :j +:)+ nu een mooie blauwe! :# wond gaat steeds beter dicht! vandaag even (naast de twee grote en een kleine weide) nog twee weides erbij gemaakt , alle drie apart :j morgen mag hij weer buitenspelen :j *\o/* :o

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:22

Wat fijn dat hij zo snel geneest!
Lastig als je in het buitenland woont.

Mag ik ook de fotos zien?

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:23

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's :j

Wat moet jij flink geschrokken zijn. Zag de tip al voorbij komen en wilde zelf ook al benoemen om zelf al een cursus te gaan volgen mbt ehbo bij paarden.

Even een tip mbt je topic, je reacties op de vragen kun je beter in 1 bericht zetten telkens ipv elke reactie in een nieuwe zodat je niet teveel berichten achter elkaar zet. Scheelt de modjes een hoop bij elkaar zetten en leest voor ons wat makkelijker weg. Dat je een pb hebt verstuurd hoef je niet zozeer te melden..zien we als het goed is al :D

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:34

Zo ... dat is nog heftiger dan ik dacht. Wat naar om dat mee te maken en zo lang te moeten wachten dan. Is het been en vooral de wond wel goed schoongemaakt ? Ivm de losse haren de oliën, vetten en bloed ?
Ik moet zeggen dat ik het op de laatste foto ook niet heel fijn eruit vind zien nog.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:35

Mondy schreef:
Zo ... dat is nog heftiger dan ik dacht. Wat naar om dat mee te maken en zo lang te moeten wachten dan. Is het been en vooral de wond wel goed schoongemaakt ? Ivm de losse haren de oliën, vetten en bloed ?
Ik moet zeggen dat ik het op de laatste foto ook niet heel fijn eruit vind zien nog.

de wond zelf, was compleet schoon :D het was idd naar!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:38

Ik ben vooral heel benieuwd wat voor speciaal paard jij hebt dat zalf niet werkt op jouw paard.

Daarbij ben ik blij voor je dat zijn pijn minder word, goed schoon houden en ingepakt houden. Je paard kan gewoon bewegen en straks gewoon weer rijden als het genezen is :)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:39

Joscaa schreef:
Ik ben vooral heel benieuwd wat voor speciaal paard jij hebt dat zalf niet werkt op jouw paard.

Daarbij ben ik blij voor je dat zijn pijn minder word, goed schoon houden en ingepakt houden. Je paard kan gewoon bewegen en straks gewoon weer rijden als het genezen is :)

fijn om dat te horen, hmmm wat voor paard ik heb? ennuh wonderpaard...gekocht toen hij op t randje van dood schommelde, vlooien wormen bloedwormen ondervoed en verwaarloosd! ...ik was totaal verliefd!! :') :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:44

Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's, ik wil ze anders ook wel proberen in een linkje in dit topic te zetten?
Scheelt je weer pb'tjes sturen.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:47

Ik ben ook benieuwd naar de foto's, maar als ze in een linkje komen ook prima.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:52

Thanks ts voor de foto's. Misschien kan je het onderbeen wat niet verbonden zit met warm water en een spons of doekje schoonmaken. Opgedroogd bloed gaat kriebelen en straks gaat hij aan het verband zitten.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:57

wortelsussie schreef:
Thanks ts voor de foto's. Misschien kan je het onderbeen wat niet verbonden zit met warm water en een spons of doekje schoonmaken. Opgedroogd bloed gaat kriebelen en straks gaat hij aan het verband zitten.

zal ik morgen doen

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:23

zou k ook pb mogen? ben wel benieuwd

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:37

croyslover schreef:
Habore schreef:
Behandelen met honingzalf en verband.
Neem eens een kijkje op http://www.veterinairewondzorg.nl

Contacteer eventueel Alex Brander eens voor advies.

Die man heeft al zovele complexe wondverzorgingen gedaan en kan goed advies geven hierover.

Hier heeft de Mesitran zalf al meerdere keren wonderen verricht.

Is er iets geraakt van pezen of spieren?

Krijgt hij antibiotica?

ik mag er geloof ik niks op doen(helpt bij dit paard stom genoeg niet! :') )
er zijn geloof ik geen pezen of spieren geraakt, gewoon een vet pijnlijke wond!
hij krijgt geen antibiotica, hij heeft wel een tetanus prik gekregen

Kan je geen cubamix geven. Sterkte met je paard. Ben ook benieuwd naar de fotos

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:44

Kun je die foto's alsjeblieft in een link zetten. Het is zo irritant lezen.
Of dat iemand anders het ff voor je doet.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:57

Mag ik een foto? Geloof dat ik dit eerder gevraagd had, maar heb niks ontvangen :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:59

Jeetjemina, kan IEMAND (die wel weet hoe het moet) die foto's even in een linkje zetten.

Dit is echt irri....

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:05

Ben ook erg benieuwd naar de fotos! Wat zal jij geschrokken zijn!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:17

amaris & maris_ ik ga t proberen, kan niks beloven