Memere schreef:Tetanus is niet specifiek tegen infecties maar tegen een bacterie. Zo'n grote wond open laten, zeker als deze zo diep is zoals je zegt vraagt om problemen. Operatie of niet, dit moest je gewoon gezegd hebben tegen je DA. Ongeacht waar je woont, ik vind dat deze DA toch wel nalatig is geweest zowel in wondzorg als de tijd voor hij kon komen terwijl het heftig bloedde.
Vind het overigens zeer jammer dat dit paard moet lijden onder toedoen van de DA en eigenaar die niet aandringt op pijnstillers, want dit paard heeft duidelijk pijn en geeft dit ook aan door zo veel mogelijk te ontlasten.
En voor dat mensen vragen om foto's: zet deze in een link met een waarschuwing..
bespaar je een hoop pb's + mensen die op basis van de foto's een goede mening kunnen geven.
Sorry, ging wat fout.
Ik pak dit bericht voor het gemak, maar zie meerdere reacties over de DA. Ik begrijp het gevoel, maar hier wordt alleen de kant van TS belicht natuurlijk. Wellicht had de da niet begrepen hoe ernstig het was of was hij in een operatie. Gezien hij ook te weinig materiaal mee had kan ik me best voorstellen dat er iets mis is gegaan in de communicatie. Misschien moeten we niet té makkelijk oordelen.
Hoewel ik me wel af vraag waarom er geen pijnstillers zijn gegeven, maar kan het voorkomen van te veel bewegen ook wel voorstellen.
Wat betreft het hechten, dit is ook niet altijd mogelijk of voordelig. Ik heb de foto's niet gezien, maar als de wondranden te rafelig zijn kan hechten al niet. Of als de wond bijvoorbeeld is afgespoeld, dan trekken de wondranden zich terug en kan er ook niet gehecht worden. Daarnaast is het grote nadeel van hechten dat je de wond dicht maakt en de rotzooi er dan niet uit kan. Als je pech hebt scheuren de hechtingen ook nog open en ben je nog verder van huis.
Een drukverband en regelmatige controle is best een standaard behandeling voor dergelijke wonden. Ik hoop wel dat er regelmatig wordt gecontroleerd en zou TS ook willen adviseren daar bovenop te zitten. Wanneer wordt de wond weer gecontroleerd? Wat mag jij zelf doen? Wanneer wordt het verband gewisseld? Bel voor de zekerheid ook nog even over de pijnstilling, waarom zou hij het liever niet geven? Temperatuur je paard ook regelmatig, als de temperatuur omhoog schiet kan je bijna met zekerheid wel er vanuit gaan dat de wond ontstoken is.
Heel veel sterkte ts!