Oud paard wil niet meer eten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Oud paard wil niet meer eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 12:37

Hij heeft gisteren een dag op de wei gestaan en toen ik hem s'avonds ging ophalen heeft hij 3 pistole's en een kilo wortel gegeten. Vanmorgen 2 happen luzerne en een hap musli ,dus maar weer wortels gegeven en de wei weer opgegooid.Als hij echt klaar was met leven zou hij toch ook geen gras eten? of wortels?
Snee roggebrood kan ik nog wel eens proberen.Ik krijg altijd zakken gedroogd brood voor de varkens ,daar zitten alle soorten en s'maken in.Zal eens zoeken naar roggebrood.
Brood eet hij trouwens in alle soorten en smaken o het nu bruin of wit is of een rozijnenbroodje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:38

Misschien Appelin een pb sturen.
Ik meen mij te herinneren dat haar vader speciaal paarden brood bakte.
Wellicht is zoiets ook een optie?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 12:42

Ik zal eens zoeken Sizzle,maar ik wil nog wel zelf een brood voor hem bakken maar ik ga dat echt niet bestellen,hij doet het maar met wat hij heeft.
Maar het idee is eigenlijk wel niet gek.
Ik bak zelf ook brood dus als ik er nu een paardemusli door meng? En dan laat drogen ,heeft hij dat ook binnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:44

Ik dacht meer aan vragen wat hij erin stopt.
Muesli erin lijkt mij overbodig want brood is al graan.
Ik denk eerder minder zout bijvoorbeeld.
Maar ik weet alleen dat ik het een keer in een HK topic gelezen heb en volgens mij was dat Appelin die dat schreef.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:53

Focussed schreef:
Sleeper schreef:
Paard is 30, 28 jaar bij dezelfde eigenaar verwaarlozing verwijten lijkt me niet echt op zijn plaats. Misschien denken ze inderdaad wel 'het is mooi geweest' Ipv van alles doen met medicijnen kijken ze misschien wel hoe het verder gaat. En dat recht heb je als eigenaar zeker als je dier zolang bij je is, dan ben je hoe dan ook geen slechte eigenaar.

Tja, volgens de wet is een ziek dier van medische zorg onthouden toch wel gewoon verwaarlozing. Jammer is alleen dat je aan de buitenkant niet veel ziet van wat Cushing met het lichaam doet... Als je een dier aanschaft en dan geen medicatie wilt verstrekken als het oud (en ziek) wordt... Dan lijkt me dat je toch wel een keus moet gaan maken. Maar dat is mijn bescheiden mening :)

Want Prascend heeft alleen maar voordelen natuurlijk. :j
Vind het nogal kort door de bocht en alles behalve een bescheiden mening om te stellen dat geen prascend opstarten een vorm van verwaarlozing is. :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:10

Als je het niet eens wilt proberen... Is dat gewoon paard onthouden van medische zorg. De nadelen van Prascend zijn alleen bij het te hoog doseren en verdwijnen na de instelperiode... :)

Door alle endocriene chaos bij PPID kan er gigantische misselijkheid ontstaan. Dat is dan vaak de reden dat er niet/slecht gegeten wordt. Kan je je voorstellen dat je dag in dag uit zo misselijk bent dat je geen hap door je keel krijgt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:17

En die periode duurt vrij lang. En ja dat kan ik, been there, done that. Bij een paard dat niet meer eet moet er idd beslist worden; of je start medicatie op, of je laat hem gaan. Maar hem laten gaan betekent niet dat je een slechte eigenaar bent. Geen prascend opstarten betekent ook niet per definitie dat je een slechte eigenaar bent. In dit specifieke geval vind ik de eigenaren inderdaad laks handelen maar niet elk paard met cushing eet slecht. De stelling dat geen prascend opstarten per definitie verwaarlozing is vind ik daarom kort door de bocht.
Genoeg DA's die helemaal niet zo "vol" zijn van prascend ook trouwens.

Bij dit paard zou ik helemaal niet meer beginnen met dat gezeik met prascend, die voelt zich nu blijkbaar al beroerd, dan nog weken kl*ten eer je de juiste dosis hebt... Dan ontzeg je hem welliswaar geen medische hulp maar of je dan zoveel beter handeld... Dit dier zou ik laten gaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:30

We gaan wellicht ietwat off-topic; ik kan me ook wel voorstellen dat de eigenaren niet meer aan bv prascend willen beginnen. Ken zelf wel de situatie van stalhouder die er mee zit, omdat je er dagelijks meer geconfronteerd wordt en je alles voor "jouw" paardje zou willen doen.

En idd zo misselijk zijn dat ik geen hap naar binnen krijg en alles dicht zit van vocht vanuit mijn maag ken ik, Focussed; juist van bijwerkingen van medicijnen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:38

Ayasha schreef:
En die periode duurt vrij lang. En ja dat kan ik, been there, done that. Bij een paard dat niet meer eet moet er idd beslist worden; of je start medicatie op, of je laat hem gaan. Maar hem laten gaan betekent niet dat je een slechte eigenaar bent. Geen prascend opstarten betekent ook niet per definitie dat je een slechte eigenaar bent. In dit specifieke geval vind ik de eigenaren inderdaad laks handelen maar niet elk paard met cushing eet slecht. De stelling dat geen prascend opstarten per definitie verwaarlozing is vind ik daarom kort door de bocht.
Genoeg DA's die helemaal niet zo "vol" zijn van prascend ook trouwens.

Bij dit paard zou ik helemaal niet meer beginnen met dat gezeik met prascend, die voelt zich nu blijkbaar al beroerd, dan nog weken kl*ten eer je de juiste dosis hebt... Dan ontzeg je hem welliswaar geen medische hulp maar of je dan zoveel beter handeld... Dit dier zou ik laten gaan.

Ben ik het mee eens hoor... Begrijp me niet verkeerd! Maar net zoals jij zegt: of je behandelt, of je laat gaan. En niet nog doorleuren met een beest dat zich duidelijk niet goed voelt! We weten allemaal dat paarden die niet eten zich vreselijk rot voelen (pijn, koliek etc.!).

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 14:21

Ga met een aantal mensen mee in redenatie.
Tanden, maag, PPID

Tanden zijn nagekeken. Ik ga ervan uit dat hij het verschil ziet tussen gezond of ziek gebit, dus dat zou ik voor nu even laten rusten.

Een maagbeschermer geven is nu de meest makkelijke, snelste en goedkoopste oplossing om te testen of hij last heeft van de maag. Na 3 dagen moet je verschil merken en na 6 tot 7 dagen heb je een ander paard op stal.

Lost de maagbeschermer het probleem niet op en de eigenaar wil pergolide geven dan realiseer je dat dit niet zaligmakend is. Het duurt gewoonlijk 3 tot 4 maanden voordat alles een beetje gereguleerd is. Ook kunnen er periodes van minder eten zijn. Uiteindelijk worden ze er beter van maar de opstartfase kan soms even moeilijk zijn. Indien het paard klinisch geen PPID symptomen vertoont: extreme haargroei, veel plassen, spierverlies, enorme eetlust daarbij gewicht verliezen, weet ik niet of ik aan de medicatie zou beginnen. Het kan zijn dat het paard gewoon op is. Laat hem dan genieten van de laatste maanden.

Lust ie wel geweekte bietenpulp? Goed enkelvoudig voer waardoor hij waarschijnlijk ook iets minder last zal hebben van zijn maag, Geef er sojaschroot (tot 350)gr. perdag bij als eiwitbron. Eiwitten heeft ie nodig om niet helemaal zijn spieren kwijt te raken