Paard met bewegings problemen, kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Re: Paard met bewegings problemen, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:16

Overigens zie ik denk ik online het paard staan waar het om gaat...
De informatie "geen gebreken" lijkt me niet eerlijk in de advertentie. Rood vlaggetje erbij, zowel bij paard als verkopers. Zelfs al willen ze een goed huisje voor hun paard!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:18

Je wilt naar het paard gaan kijken. Maar hoeveel ervaring heb je eigenlijk? Hoeveel paarden zijn er al door je handen gegaan? Hoeveel medische ervaring heb je? Voor het laatst: een hanentred heeft een oorzaak. En vaak ook vervelende gevolgen. Zeker op de lange termijn.

Ik heb even een willekeurige filmpje opgezocht van een redelijk milde vorm. Kijk nou eens goed naar het heupgewricht als je het paard uit de stal ziet komen. Wat denk je dat er inwendig aan schade ( artrose etc.) aan huepen en rug gaat komen op de langere termijn? .https://www.youtube.com/watch?v=nPgVwYVo_sI

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:23

Ijslander12 schreef:
Dat weet ik ook niet goed, omdat ik het paard nog niet met eigen ogen gezien heb.

Ik zou eerst zelf eens gaan kijken naar het paard en voelen en beoordelen en eventueel rijden en dan pas heel goed gaan nadenken.
Verliefd worden alleen op foto's en filmpjes en gerust gesteld zijn door verhalen van de eigenaren (die het paard graag kwijt willen), heeft zo zijn risico's.

En ja, ook gezonde paarden kunnen ziek worden.
Heb er eentje met lichte artrose en andere met probleem in de achterhand doordat ze op jonge leeftijd naar onderuit is geschoven (in de split met de achterhand).
Op jonge leeftijd was training en af en toe osteopaat geen probleem, maar nu ze ouder wordt, ze ook nog bevangen is geweest (dus meer gewicht op de achterhand), wordt het alleen maar erger.
Kost een hoop aan 'hulpjes' dan en zeker bij een trekpaard gaat er dan al snel heel veel doorheen (meeste spul gaat op gewicht tenslotte).

Dus denk goed na voordat je een paard met nu al bewegingsproblemen koopt, ook al ben je nog zo verliefd. Neem zondag in ieder geval een objectief iemand mee, die nog niet verliefd is op het dier en laat die met een frisse blik het paard bekijken in alle gangen, onder het zadel en in vrijheid.

Succes.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:02

Overkruist galopperen in vrijheid is echt niet in orde!
Dat zou ik zonder klinische en rontgenkeuring niet aandurven!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:08

Het klinkt voor mij alsof je al een beslissing hebt genomen. De reden geen tijd meer klinkt als een aannemelijke reden maar is dat ook zo? Net als andere heb ik er grote twijfels bij.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:15

Zo klonk het mij ook al in de oren meggiemeg. Alsof TS ergens wel beseft dat het niet verstandig is, maar dat liever niet hoort (leest) omdat ze toch al weet dat ze het gaat doen. Is niet erg, da's je goed recht natuurlijk, maar de meeste adviezen hier zijn van ervaringsdeskundigen met paarden met dergelijke problemen en je haalt je (on)bewust altijd meer narigheid op de hals dan je denkt. En daar willen we je voor behoeden. De beste bedoelingen dus. Als je ondanks alle adviezen toch gaat kopen, dan wil ik je oprecht nog veel gezonde jaren toewensen met je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:21

Sizzle schreef:
[naam], je krijgt er toch binnenkort een veulen van?
Moet je nagaan hoe zoiets zich kan uiten binnen 11 maanden. ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:27

Ijslander12 schreef:
sjanien schreef:
Waarom wordt ze nu niet meer bereden? Ik zou haar wel klinisch laten keuren om ataxie te laten uitsluiten. Als je echt helemaal weg van haar bent en je bent bereid om er geld in te investeren en de prijs is echt laag (gelijkwaardig aan slachtprijs) en je voelt je er goed bij en bent bereid om het paard zijn tijd te geven dan zou ik niet weten waarom je het niet zult moeten doen. Als je echt alleen recreatief wilt rijden.

Ja hij is echt alleen voor recreatief rijden :j
Hij word niet meer gereden omdat de eigenaren geen tijd meer voor hem hebben, daarom staat hij ook te koop.
Paard word zeker gekeurd voor aankoop.

Dat is een reden genoeg om het te laten staan. Hoe vaak hoor je niet dat het geen tijd voor hebben? zeker als het wat mankeert, dan is het wel oppassen geblazen...........Volgens mij mankeert ie wel meer dan slechts een hanentred.

Een dier met hanentred laat ik altijd staan, het doet het niet voor niets, dan is er iets niet lekker/ goed.

Je praat van alle kanten goed en vind het oke, je wilt het gewoon niet zien....
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-03-16 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:38

mystica11 schreef:
maximuss schreef:
Het galopprobleem is dmv aangepaste training goed te verhelpen. Persoonlijk zou ik een paard voor hanentred niet laten staan, als het voor de rest goed klikt. Zeker voor recreatief gebruik hoeft dit geen probleem te zijn.

Helemaal mee eens.

hier ook eens!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:40

Ik denk ook dat TS iets te rooskleurig naar de situatie kijkt.
TS, denk eraan: waar rook is, is meestal vuur. Je bent hier nu al zo vaak gewaarschuwd. Hou dit aub in je achterhoofd en ga niet over een nacht ijs. Laat dit paard goed keuren en denk er desnoods een paar nachtjes extra over. Je slaat jezelf voor je hoofd wanneer er achteraf problemen opduiken die je al van een kilometer afstand kon zien aankomen...
Handel met je verstand en niet alleen met je hart.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 25-03-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:44

Dat voor je hoofd slaan waar Cayenne het over heeft, heb ik dus meegemaakt. Geloof me. Dat wil je niet.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 17:24

Hoi allemaal,
bedankt voor alle reacties.
Ik ga er goed over na denken en zoals in de OP al staat komt er sws een uitgebreide keuring mocht alles doorgaan.
Ik heb genoeg meningen gehoord dus gelieve geen reacties meer te plaatsen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:26

Waarom geen reacties meer plaatsen? Iedereen bedoelt het goed, hoor.
Je had deze reacties zelf natuurlijk ook kunnen verwachten.
Laat je weten hoe de eventuele keuring is verlopen? :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 17:29

Cayenne schreef:
Waarom geen reacties meer plaatsen? Iedereen bedoelt het goed, hoor.
Je had deze reacties zelf natuurlijk ook kunnen verwachten.
Laat je weten hoe de eventuele keuring is verlopen? :)

Dat snap ik ook, de negatieve reacties maken mij ook niks uit, ik maak uiteindelijk mijn eigen keuze wel.
Het ging mij meer om ervaringen van mensen met paarden die ook een hanetred hebben, en daar heb ik nu via PB contact mee, dus het topic is niet meer nodig :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:13

Als je al zo snel vind dat een topic niet meer nodig is, dan had je het ook kunnen laten.

Want men wil ook graag weten hoe het is afgelopen en of het gelukkig meevalt, in dat geval, gelukkig voor jou.

Vind het raar dat ze het een half jaar niets mee doen en dan nu te koop zetten, mogelijk om even op rust te zetten en te laten bekomen zodat het minder erg is en het probleem niet zo heftig laat zien en maken ze er tijdgebrek van...........maar juist als men paard of pony te koop zet, wil het in topvorm laten zien en te koop aanbieden, dan krijg je er meer voor en of is het sneller verkocht.

Juist een trekpaard met bewegingsproblemen vind ik erger klinken, het is een zwaar ras he en dan is het vaak wat erger. Ik zou er maar niet al te licht over gaan denken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:55

Wees verstandig TS, ga voor een gezond paard. Het is misschien niet wat je horen/geloven wilt als je verliefd bent op een paardje, maar wees realistisch en denk er goed over na.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:40

Ijslander12 schreef:
Het ging mij meer om ervaringen van mensen met paarden die ook een hanetred hebben, en daar heb ik nu via PB contact mee, dus het topic is niet meer nodig :)

Misschien dat anderen die met hetzelfde probleem zitten als jij baat hebben bij de tips die hier gegeven worden.
En waarschijnlijk heb je nu alleen contact met mensen die goede ervaringen hebben met hun paard met hanetred. Niets mis mee, maar hou zondag toch alle opmerkingen en waarschuwingen wel in je achterhoofd, hoe leuk het paard er ook uit ziet en hoe knuffelig hij ook is.
Daarbij.
En het is niet alleen hanetred bij dit paard, ook het overkruist galopperen.
Google maar even op dit euvel, dan kom je tot de ontdekking dat dit veel al in de rug zit door disbalans, zeker als ze het ook op de wei doen, heeft het iets met het paard te maken en niet zo zeer met het zadel of de ruiter / training.
En kan me niet indenken dat ieder paard met hanetred ook overkruist galoppeert.
Het is dus en/en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:47

Niet doen. Er zijn meer vissen in de zee, en meer paarden die jij heel mooi vind.
Volgensmij denk je iets te veel met je hart nu... overkruist in vrijheid? klinkt absoluut niet goed.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:54

Cpl is een aandoening die veel voor komt bij trekpaarden maar ook koudbloed rassen hebben dit.dit is iets dat je niet wilt testen kan via bloed.de hanentret zelf is punt niet zo zeer wel dat paard in vrijheid niet eens goed beweegt,ook nog eens een zwaar paard toch al 6jr.en ik vraag me af wat goedkoop is,want zo,n dikke koop je vaak al voor appel en een ei.