Waarom beweegt de buik van mijn pony zo? [filmpje]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SafarixLuna

Re: Waarom beweegt de buik van mijn pony zo? [filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:51

Wauw, Sterre :o Ik volg ook! En hoop het ook voor je!

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:52

Laatst bijgewerkt door Gini op 08-04-16 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:59

Stille meelezen, ik volg mee. Succes.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:06

Vorig jaar was er een vergelijkbaar topic van een shet waarbij de buik bewoog, merrie chaggie was en naar de buik hapte als ze bij een dracht ook doen. Er is nog steeds geen veulen geboren.

Voor een drachtige dame oogt ze wel erg slank.
Het gras begint ook weer wat te groeien dus kan ook zijn dat ze hier wat van groeit.

Ik hoop voor je dat het veulentje dat je graag wilt er toch stiekem in zit en je merrie gewoon een slanke zwangerschap heeft ;) succes!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:19

Ik vind het werkelijk belachelijk dat je nog geen 20 euro over hebt om je merrie te laten scannen. Fokken doe je dus niet maar even zo omdat het leuk is. En fokken kost nu eenmaal geld. Als je nog te beroerd bent te scannen moet je niet fokken.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:19

Monster schreef:
Vorig jaar was er een vergelijkbaar topic van een shet waarbij de buik bewoog, merrie chaggie was en naar de buik hapte als ze bij een dracht ook doen. Er is nog steeds geen veulen geboren.

Voor een drachtige dame oogt ze wel erg slank.
Het gras begint ook weer wat te groeien dus kan ook zijn dat ze hier wat van groeit.

Ik hoop voor je dat het veulentje dat je graag wilt er toch stiekem in zit en je merrie gewoon een slanke zwangerschap heeft ;) succes!

Ze vertoont op het moment wel alle tekenen van een zwangerschap die bijna op het eind loopt :p

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:22

chimello schreef:
Ik vind het werkelijk belachelijk dat je nog geen 20 euro over hebt om je merrie te laten scannen. Fokken doe je dus niet maar even zo omdat het leuk is. En fokken kost nu eenmaal geld. Als je nog te beroerd bent te scannen moet je niet fokken.

Zo dat is een felle reactie.. Ik wou haast zeggen stel je niet aan. Wat maakt het verschil, dat de DA me kan vertellen dat de dracht bijna op zijn eind loopt ? Dat kan ik zelf ook prima zien! Ik heb niet voor nix gebroken nachten om te kijken of alles in orde is.

Niet leuk, zo'n ongenuanceerde reactie

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:23

Voor TS hoop ik dat ze inderdaad drachtig is en dat er binnenkort een mooi en bovenal gezond veulentje naast staat, maar ik zie het er niet aan af eerlijk gezegd. De tijd zal het leren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:29

Nog afgezien van het hele pretfok/vermeerder verhaal en het ENORME overschot aan (papierloze) (kromme) shetten op de markt en jou onverschillige houding 'ach ligt er een veulen langs prima, zo niet ook prima' en 'scannen kost alleen maar geld'..... (en dan haar baarmoeder willen laten onderzoeken als ze niet drachtig blijkt te zijn... wat denk je dat dát wel niet kost?)

- Je hebt geen enkele zekerheid of ze uberhaupt drachtig is
- Is ze drachtig, dan weet je totaaaal niet de uitgerekende datum

Hoe leuk grappig en schattig is het dan, als er ineens onverwachts een dood veulen naast ligt? Of dat je je merrie verliest door complicaties omdat jij niet bij de geboorte hebt kunnen zijn, aangezien je niet weet wanneer ze ongeveer zal gaan bevallen? Of je verliest ze beide? Is het dan nog leuk en grappig, is dat dan ook 'gewoon de natuur'?

Daarbij weet je totaal de bloedlijnen van de ouders niet (yep; papieren en afstammingsgegevens hebben ZEKER wel een zeer belangrijke functie!), kans op erfelijke gebreken en/of inteelt is dan een heel stuk groter.
Jij kan wel denken dat beide ouderdieren oké lijken (ze zullen vast niet eerst gekeurd zijn of ze anatomisch correct gebouwd zijn en geen gebreken hebben), dat zegt niks over hetgeen zij voort kunnen brengen.
Misschien dragen ze allebei wel het dwerggen......... ook leuk, help je een mismaakte misvormde dwerg op de wereld.

Kijk voor de gein maar eens hoeveel shetten en mini's er rond lopen met onderbeten, overbeten, kromme beentjes, dwerggroei, etc. etc.

Werkelijk, ik begrijp dit niet. Echt niet. |o :n

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:31

Ik ken Sterre natuurlijk, en weet hoe ze er normaalgesproken uitziet. Ze is sowieso óf drachtig, óf schijndrachtig. Dit is geen grasbuik zoals ze die soms zomers heeft. En ik zag vanavond echt duidelijk verschil met gisteren, vond haar nu pas echt een drachtbuik hebben die meer de breedte ingaat. Maar we zullen het zien!

Sterre is trouwens geen echte Shetlander, er zit iets kleiners doorheen gekruist waardoor ze ook smal gebouwd is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:32

Het verschil is dat je merrie bij een tweelingdracht kan sterven, dat haar veulens kunnen sterven, dat ze allemaal overlijden omdat jij de moeite niet nam op z'n minst na te gaan of ze drachtig is. Een drachtige merrie heeft extra zorg en betere voeding nodig. Je fokt niet zo maar even. Als je dat serieus niet door hebt snap ik niet waar je mee bezig bent. En gebroken nachten? Ik kan het me niet voorstellen. Je had maanden geleden al een DA kunnen inschakelen voor zekerheid. In plaats daarvan plaats je een topic op bokt en vraag je of wij dat kunne beoordelen voor je... Misschien die roze bril eens afzetten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:36

Arianne95 schreef:
Ik ken Sterre natuurlijk, en weet hoe ze er normaalgesproken uitziet. Ze is sowieso óf drachtig, óf schijndrachtig. Dit is geen grasbuik zoals ze die soms zomers heeft. En ik zag vanavond echt duidelijk verschil met gisteren, vond haar nu pas echt een drachtbuik hebben die meer de breedte ingaat. Maar we zullen het zien!

Sterre is trouwens geen echte Shetlander, er zit iets kleiners doorheen gekruist waardoor ze ook smal gebouwd is.

Een papierloze 'shet'/'mini' dus.......... je hebt dus totaal geen idee met welke genen je precies aan het fokken bent......

te kust en te keur........... met alle gebreken die je je maar kan bedenken, in allerlei kleurtjes die je maar wenst. Maandelijks in trossen op de paardenmarkten tekoop en dan hebben we ook nog marktplaats etc.

Afbeelding

Afbeelding

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:38

ik wilde me gaan verdedigen maar laat maar.
Ik ben er klaar mee. Sorry voor de volgers, maar ik krijg weer zulke negatieve reacties over me heen dat ik er genoeg van heb. Overtrokken gedoe van sommige mensen wanneer het om paarden gaat. Ik zorg goed voor ze, dat weet ik voor mezelf en jullie hebben totaal geen zicht op de situatie maar moeten wel zo nodig negatief reageren. En sommige dingen kan ik iets in meekomen, maar hoe de dingen gezegd worden staat me totaal niet aan.

Ik weet wanneer ze gedekt is voor het laatst dus ik weet wanneer ik het kan verwachten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:39

Een schijndrachtige merrie mag ik toch voor 't beestje al helemaal niet hopen..... dan heeft ze zéker medische hulp nodig en wel heel rap!

gebroken nachten? Waken? Maar je bent te beroerd om te laten checken of je merrie echt wel drachtig is en wanneer ze is uitgerekend? En je hebt de merrie ook niet aan de hand door de hengst laten dekken, zodat je enigzins uitgerekende datum zou kunnen weten?
Je laat de natuur z'n gang gaan en vind het allemaal wel best, maar je hebt nu constant gebroken nachten? Maar 20 euro voor scannen is teveel?

Sorry.......... kan ik me niet voorstellen.
slechte prestaties op school/studie/werk door gebroken nachten zal ongetwijfeld meer kosten zowel financieel als psychisch en lichamelijk, dan even 20 eurootjes neertellen voor een DA die je een hoop extra zekerheid kan verschaffen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:42

Tsja......... heb je toch echt over jezelf afgeroepen.
je kan moeilijk verwachten alleen maar oehs en ahs en gefeliciteerd en wat leuk/fijn/lief/schattig te horen als je een dergelijk topic opent.

Dat je goed voor je paardjes zorgt dat zal vast wel, twijfel ik absoluut niet aan.
Wel is dit gewoon een enorm ondoordachte, onverschillige actie waarbij je dus wel gezondheid van zowel merrie als mogelijk veulen op het spel zet.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:44

Kom op zeg. Ze is gewoon drachtig, loopt bijna op het eind. En ja daar ga ik er s nachts voor uit. Want dat heb ik er voor over.

Ik wist niet dat scannen maar 20 euro kost maar ik weet gewoon dat ze drachtig is dus denk niet dat ik er wat mee opschiet.

Mensen please dat is toch mijn keus.

Is er een mogelijkheid tot topic verwijderen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:48

zoals gezegd had je daar een hele boel mee opgeschoten.
mogelijkheid tot topic verwijderen (omdat je bepaalde reacties liever niet wil horen) is er niet.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:53

Je hebt geen fijne manier van communiceren joyce.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:54

Op dit moment in dit topic wellicht niet heel erg nee.....
het is mede jou houding en de situatie die dat bij mij triggert. misschien niet zo netjes nee.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:59

Ach ik begrijp het ook wel. Achteraf had ik het wel anders gedaan. Misschien laat ik haar alsnog wel scannen ivm mogelijke gevaren voor merrie of veulen. (Is dit topic toch nog ergens goed voor geweest). Maar sommige dingen die gezegd worden kloppen gewoon niet, plus de persoonlijke aanvallen (althans zo voelt het), vind ik erg naar.

Ik moet me nu gaan verdedigen omdat ik roekeloos omga met mijn pony's volgens jullie, terwijl ze juist zoveel voor me betekenen.

Dottie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:04

Jij moet lekker doen waar jij je goed bij voelt Arianne95, ik vind je reacties ook wel ergg kort door de bocht en hard Joyce ;-)
Succes er mee, ik hoop voor je op een gezond veulen :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:14

Je zal mij niet horen zeggen dat je roekeloos met je pony's omgaat.
wel roekeloos vwb het laten dekken van je merrie en daarmee dus indirect ook met het veulen wat er uit komt, en t.a.v. het grotere geheel (al die andere shetten die men aan de straatstenen niet kwijt raakt).

Als zij ergens aan het einde van haar dracht zit weet ik niet of het nu nog verstandig is om te laten scannen; staat mij iets van bij dat dit juist schadelijk kan zijn om nog zo laat te doen.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 22:18

Ik begrijp je punt. Dat laatste ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, maar daar heb ik me al over uitgesproken.

Dankjewel

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:21

Zorg iig dat je alles bij de hand hebt en een goede DA op speed dial. En merrie op goede merriebrok zetten. En goed waken want nu moet je extra alert blijven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:39

En probeer je ook zoveel mogelijk in te lezen in bevallingen van merries en mogelijke complicaties die kunnen optreden (stuitligging, redbag bijvoorbeeld, etc.), zorg voor wat EHBO en steriele spulletjes, hoe je kan controleren of de nageboorte er compleet en goed af is gekomen, etc.