Doe ik hier goed aan? (castratie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:45

Een klophengst is de volksbenaming voor 'cryptorchidism'
oftewel, 1 of beide ballen dalen in de groei niet (helemaal) in en blijven steken in buik of lies.

Deze 'zoekgeraakte bal' blijft meestal (veel) kleiner en produceert slecht sperma vanwege de hoge temperatuur in de buik/lies

Bij Kyano is er 1 bal dus netjes ingedaald en 1 bal is ergens blijven steken.
Verklaart waarom het zo ontzettend lang duurde voordat ie hengst werd + waardoor het eigenlijk nog steeds maar een watje is, voor een hengst ;-)
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 16-03-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:46

Bij alle methoden / soorten zijn er voor en nadelen en er is altijd een complicatie mogelijk bij alle methoden.

Bij een castreur heb je wel meer kans dat de darmen naar buiten komen, geloof ik en bloedingen.

Wat de voor en nadelen zijn kun je veel van teruglezen via Google, en gaan afwegen waar jij je het best bij voelt en wat het beste past bij jouw paard.

Helaas is jouw paard een klophengst............dan kun je niet meer kiezen wat je gaat doen en moet het naar een kliniek.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-03-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

corrina1994

horseback234 schreef:
Wat is een klophengst?

Een klophengst is een hengste waarbij 1 of beide ballen niet zijn uitgedaald, die zitten dan nog in de buikholte en die kun je er dus niet af halen zoals normaal.

Toperoit

Bedankt voor je informatie! En die kan je dan niet staand laten verwijderen, logisch.
Succes met het naar de kliniek gaan. :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:47

corrina1994 schreef:
Maar op de kliniek hoeft niet veel duurder te zijn. De mijne is op de kliniek gecastreerd (in de buurt van Zutphen dacht ik). Ik was als ik mij goed herinner 220 euro kwijt. En daar stond hij 4 dagen op de kliniek om zn vriendje te steunen die geopereerd werd aan een ocd. En toen hebben ze ook meteen zn tanden gedaan die scheef bleken te zijn.

Ik hoor helaas flink andere prijzen, was dat bedrag voor een klophengst? of castratie normale hengst?

Dat laatste is namelijk inderdaad stuk goedkoper.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:50

Het blijft lastig om er iets zinnigs over te zeggen.
Ik heb er een paar liggend in de wei laten doen en een oudere hengst die gedekt had op de kliniek ook liggend.
Degene die thuis gedaan zijn hadden geen centje pijn en die op de kliniek (zelfde DA) heeft er een zware blessure aan over gehouden. Ik ben er gedurende de hele ingreep bij geweest, niks raars gebeurd, narcose ging probleemloos, geen bijzonderheden tijdens de ingreep, wakker worden en opstaan ook niet en toch heeft hij ruim een jaar moeten revalideren van een heupblessure, helaas pindakaas domme pech.

Balen TS dat het een klophengst is, sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:53

Ik betaalde 9 jaar geleden +- €450 toen mijn haarbal in de kliniek gecastreerd moest worden (klophengst). Was inderdaad even jammer, want ging toch beetje uit van gewoon liggend in de wei laten castreren door de DA. Maar uiteindelijk toen ik de rekening kreeg viel het mij toch wel weer mee. Heb hem de dag voor castratie gebracht en dag erna weer op gehaald geloof ik.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:54

Toydoll schreef:
Helaas, vandaag zou die gecastreerd worden. Maar het blijkt toch een klophengst te zijn, dus we moeten naar een kliniek voor castratie. Flink groter kosten plaatje en groter risico, helaas.

Hij mag nog een klein weekje hengst zijn ;-)

Hoezo flink groter risico omdat hij naar de kliniek gaat.
Dat het risico wat groter is vanwege dat hij klophengst is snap ik.

Eilatan

Re: Doe ik hier goed aan? (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:57

Groter risico vanwege klophengst. Als die bal in de buik zit, moet de buik open. Dat is toch wel erg 'eng'

MiekeHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:32

Ik had zelf ook een klophengst. Deze heb ik in Utrecht laten helpen. Keurig gedaan en er is super voor hem gezorgd. Schrik niet maar dit kostte mij 900,-. Hij heeft er een week gestaan.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:02

Hallo,

Ik heb ook een hengstje van 4 gehad die ik destijds heb laten castreren. Dit werd gewoon op de locatie gedaan waar de pony stond, hij werd helemaal onder narcose gebracht en dus liggend gecastreerd. Alles is goed gegaan en er zijn geen complicaties opgetreden, ik was toen ongeveer 115 euro kwijt geloof ik? Het is al wel 2.5 tot 3 jaar geleden dus wellicht zijn de prijzen nu anders..
Groetjes nicole

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:12

Mijn (klop)hengst is ook in de kliniek geopereerd en de artsen moesten even goed zoeken naar de niet ingedaalde bal, maar (van wat ik heb gezien; je kunt bij ons in de kliniek boven meekijken) hebben ze de zaadleiders gevolgd en zo de tweede bal gelocaliseerd en via de lies verwijderd. Is heel goed gegaan en hij heeft geen complicaties gehad. Wel is het waar dat een narcose er behoorlijk in kan hakken en dat was bij hem ook zo. Hij heeft een wat moeizame winter gehad dat jaar.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:19

Die van mij is door de buik gecastreerd omdat ze de bal niet konden vinden. Was volgens mij 1500 euro in Wolvega

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:23

Even rondbellen kan een hoop geld schelen en hoeft echt niet slechter te zijn..
Heeft vaak met een nieuwe lokatie te maken is mijn ervaring. De oude lokaties hebben al veel meer afgeschreven.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:22

Bij mij was het destijds iets van 450 Euro.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:57

Eens nadenken oude tinker was uiteindelijk een fophengst en geen klophengst. Die is in Lienden op tafel gekastreerd. Was uiteindelijk geen buikoperatie want eenmaal onder narcose en wijdbeens op tafel klaar floepten beide ballen buiten boord. Dat was dus wel fijn. De kosten lagen even uit het hoofd rond de 350 gulden. Denk dat je ervan uit kan gaan dat het bedrag bijna hetzelfde zal zijn in euros. Maar hangt ook af van gewicht natuurlijk en meneer is geen kleine tinker.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 16:21

Nou mijn lieve hengstje is nu een stoute ruin :(

Kosten waren 560 euro. Bal zat uiteindelijk heel hoog in de lies, dus dat scheelde. Herstel lijkt voorspoedig te verlopen, we zijn nu een week verder. Hopelijk snel weer aan de slag!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:00

Die mannen weten pas wat ze hadden als ze het moeten missen :p .
De dag nadat ik een duo gecastreerd had vlogen ze in eens door alle draden heen. Ze hadden nog nooit zo iets gedaan. Viel mee hoor, dat was de enige echt stoute actie van ze.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:01

Toydoll schreef:
Nou mijn lieve hengstje is nu een stoute ruin :(

Kosten waren 560 euro. Bal zat uiteindelijk heel hoog in de lies, dus dat scheelde. Herstel lijkt voorspoedig te verlopen, we zijn nu een week verder. Hopelijk snel weer aan de slag!

Oh die Prijs valt nog reuze mee! Veel succes nog met zijn herstel. :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:14

!0+ hengst die ik kende is liggend op locatie gecastreerd- verdoving was onvoldoende zodat hi halverwege bijkwam en begon te schoppen,waardoor er vuil in de wond kwam-hij is daarna een jaar lang ziek geweest. Dit was dus een oudere hengst, misschien is het dan ingrijpender.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:29

Ik heb een 5 jarige hengst staan. Al meerdere dierenartsen gesproken (wel van dezelfde kliniek) die hem dus ook kennen.
Ze raadde het in mijn situatie af om hem te laten helpen en wil ik het toch laten doen.
Willen ze het alleen doen op de tafel onder complete narcose. Vanwege zijn leeftijd.
Zolang ze niemand in de weg hangen blijven ze maar lekker hangen.

Nu lees ik hier toch veel hengsten die op late leeftijd gewoon thuis gecastreerd zijn. Dat is toch niet standaard omdat het zaakje dan toch al vergroeid is en ze het daarom liever op de kliniek doen?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 19:46

Dennis schreef:
Die mannen weten pas wat ze hadden als ze het moeten missen :p .
De dag nadat ik een duo gecastreerd had vlogen ze in eens door alle draden heen. Ze hadden nog nooit zo iets gedaan. Viel mee hoor, dat was de enige echt stoute actie van ze.

Pfff aan Kyano had ik mijn handen vol de eerste dagen.

Bijten, trappen, F&&&&&CKING druk.

Maar nu die weer paar dagen thuis staat (en paar keer toch ook wel genadig op zijn klepper heeft gehad, vooral toen die raak beet), is het weer mijn oude, vertrouwde, lieve, betrouwbare Kyano.
Wel nog hengst, maar dat duurt wel paar weken, dus...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:50

Met Dennis net zo. Kwam als een brullende hengst thuis, dat had hij nog nooit gedaan. Maar hij stond nooit binnen en toen wel een nachtje. Ik denk dat dat er meer mee te maken had.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:18

Irocco is nog steeds zo, "over 2 weken is dat over joh" nou mooi niet dus. Hij beet nooit in mij maar mb spullen, deze week had ie mn duim. Hij schrok er zelf van maar ik was echt boos joh

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:03

felicity schreef:
Ik heb een 5 jarige hengst staan. Al meerdere dierenartsen gesproken (wel van dezelfde kliniek) die hem dus ook kennen.
Ze raadde het in mijn situatie af om hem te laten helpen en wil ik het toch laten doen.
Willen ze het alleen doen op de tafel onder complete narcose. Vanwege zijn leeftijd.
Zolang ze niemand in de weg hangen blijven ze maar lekker hangen.

Nu lees ik hier toch veel hengsten die op late leeftijd gewoon thuis gecastreerd zijn. Dat is toch niet standaard omdat het zaakje dan toch al vergroeid is en ze het daarom liever op de kliniek doen?

Ik heb het gevraagd aan mijn DA of hij dat deed of dat ik hiervoor naar een kliniek moest. Weet even niet meer waarom dat hij vond dat het niet moest, maar alles is gewoon goed gegaan. Geen bloedverlies gehad (op een druppel na) en loopt alweer heerlijk op de wei te dansen.