Hoeven te kort, ijzer dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Hoeven te kort, ijzer dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:56

Varekaj: volgens mij moet je de definitie van drammen eens opzoeken. Dat was mijn eerste post in dit topic. Ik denk dat TS op een andere manier iets beters had kunnen bereiken. Opties die hier ook gegeven zijn. TS kiest er voor dit niet te doen. Vind ik jammer, maar is verder TS haar keus en is haar goed recht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:46

Maartje1990 schreef:
Tja het paard heeft gewoon geen gevoel meer in zn voeten. Allicht dat hij beter loopt. Maar daadwerkelijk beter is het niet puur symptoombestrijding. Jammer. Desondanks succes met je paard

Ik vind dit anders aardig beschuldigend overkomen. Blootsvoets is niet heiligmakend, maar ijzers ook niet altijd. In dit geval werkt het ontlastend zodat de boel pijnvrij weer kan aangroeien. Als de zool pijn doet door druk dan maakt het niet uit hoe zacht de bodem is. Die druk blijft gewoon of ze moeten op 3 benen gaan staan. Dan liever een ijzertje er onder wat de druk er af haalt (wel met een straal die nog contact maakt uiteraard) en na een paar weken er weer af, dan je dier met pijn laten sukkelen.

Een goede smid zal zelfs bij beslag in staat zijn om een paard oersterke hoven te laten behouden. Goed geplaatste voeten, niet onnodig veel nagels, goed afrollen mogelijk maken, straal niet te ver weghalen en niet alle druk op de hoefwand zetten.
Moet je natuurlijk wel een goede smid treffen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:03

Beschuldigend is weet wat anders dan drammen. Ik zeg ook niet (perse) dat ze blootsvoets had moeten laten, ern hoefschoen had waarschijnlijk ook voldoende verlichting gegeven.

Nochtans ben in van mening dat "te kort bekapt" eerder verkeerd bekapt is. Al haal ik hier de hele hoefwand weg, dan nog heb ik geen gevoelige paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:17

Ja nee van een beetje de zool bijwerken krijg je dat niet. Hoefschoenen blijf je nog steeds de zool in contact houden met een andere laag. Met een ijzer heb je bij een te ver weggesneden zool iets van een centimeter tussen de zool en de grond, maar wel de straal die de grond raakt. De zool zelf raakt de grond niet, en net dat geeft verlichting van pijn. De druk wordt anders verdeeld. Doe dat een paar weken tot de zool weer is aangegroeid en het ijzer kan er probleemloos weer af.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 09:28

Ik heb het met de smid over hoefschoenen gehad, dit was volgens hem geen optie omdat 24/7 dragen voor bijv 8 weken lang, dit de hoef en zool van lucht afsluit en voor problemen zou zorgen. Hij heeft wel gezegd dat het een mooie uitvinding is en mits ze goed passen heel goed kunnen werken voor mensen waarbij de hoeven met rijden teveel slijten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:36

Waarom maken mensen zich zo druk over een ijzertje er onder? Niet elke hoef is geschikt voor blootvoets.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 09:47

Verder ga ik vragen om een slotje, heb geen zin om me te "moeten" verantwoorden voor iets wat mijn pony haar pijn tijdelijk verlicht. Ik ben zelf ook geen ijzerfanaat maar zou nooit zulke dingen postten bij iemand. Net zoals er op de eerste bladzijde geroepen werdt dat een ijzer absoluut niks zou helpen want het zou de druk er niet afhalen, of dat beslaan sowieso geen optie was ivm de lengte hoef. Roep niet zulke dingen als je het niet zeker weet of plaats je bericht in een "ik denk,misschien" context, niet in "het kan niet". Gelukkig heb ik de hoefsmid zijn werk laten doen en kan dit probleem nu zonder al te veel pijn voor mijn pony opgelost worden. Niemand wil dat zijn paard zeer heeft toch? Als ze daarvoor misschien 8 weken een ijzer nodig heeft so be it.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:50

Ahg om plotseling meer slijtage heeft een hoef enkele weken nodig om aan te passen.
Daarbij is het essentieel om juist de balans tussen de verschillende structuren te behouden(is de voetas goed,raakt achterste 2/3 straal de bodem(groei!),zijn hielen niet ondergeschoven,te lang of te kort(!)
Het vergt tijdelijk een intensiever hoefmanagement.

In dit soort gevallen is meestal het probleem dat de steunsels niet evenredig slijten en pijn geven;ook als er niet zichtbaar een te lang steunsel is,deze wordt ahw opgeduwd.
Idd geeft het ijzer direct verlichting maar lijkt slechts symptoombestrijding aangezien er niet eerder problemen waren. Een korte-termijnoplossing met mogelijk lange-termijn gevolgen .
Je smid heeft gelijk ahg om hoefschoenen.
Ik hoop dat je paard idd na 8 weken terugkan naar blootvoets maar realiseer je dat het niet onwaarschijnlijk is dat dezelfde problemen optreden.Je begint ahw van voor af aan.Te denken dat de voet in die 8 weken bijgroeit klopt,echter is ze nog niet geadapteerd aan de veranderde groei/slijt verhouding,sterker nog wellicht geadapteerd aan géén slijtage
Succes!Begrijp heel goed dat je blij bent dat poownlief nu pijnvrij is

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 10:05

Ze heeft geen ondergeschoven hielen, straal raakte de grond. Ook geen klokhoeven rare vorm of wat dan ook. Het enige wat ze heeft is dat ze ze van nature te stijl afslijt maar dit corrigeerde de hoefsmid elke 8 a 9 weken zodat dit niet gebeurde. Ze heeft bijna 3 weken met pijn gelopen en hoeven veranderden niet positief alleen negatief. Ze bleef ondanks de verschillende ondergronden toch de hele dag op het verharde vertoeven (wat ik niet begrijp met zere voeten).

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:24

Wat ik nooit zo goed snap is waarom de fanatieke bloten voeten mensen zo heftig reageren als er een ijzer onder gaat en andersom het gewoon accepteert als iemand blootvoets wil gaan.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:37

Kim90 schreef:
Ze heeft geen ondergeschoven hielen, straal raakte de grond. Ook geen klokhoeven rare vorm of wat dan ook. Het enige wat ze heeft is dat ze ze van nature te stijl afslijt maar dit corrigeerde de hoefsmid elke 8 a 9 weken zodat dit niet gebeurde. Ze heeft bijna 3 weken met pijn gelopen en hoeven veranderden niet positief alleen negatief. Ze bleef ondanks de verschillende ondergronden toch de hele dag op het verharde vertoeven (wat ik niet begrijp met zere voeten).

Jij hoeft jouw keuze niet te verdedigen...die begrijp ik heel goed,bovendien heb je je laten adviseren door een pro.
Het is slechts een verschil in benadering van een probleem en in mijn geval de ervaring dat moeder natuur prachtige oplossingen biedt,given time én space(dwz optimaliseer omstandigheden en begeleid ipv grijp in)

Dat ze toch op het harde bleef wil niet zeggen dat ze daar geen last van had er zijn zoveel andere factoren die meespelen ahg om waar ze zich prettig voelt.

Ik reageer omdat er imo te snel gegrepen word naar symptoombestrijding(met mogelijk nadelige gevolgen!) ipv het geheel van factoren onder de loep te nemen(en dat gaat zoveel verder dan de voet!) Dat is schering en inslag helaas in paardenland maar absoluut niet op jou gericht,nogmaals begrijp jouw beslissing en kijk op de zaak volkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:43

Er is een smid bij gehaald. Daar zou ik meer op vertrouwen dan op bokkers TS.
Fijn dat ze weer goed loopt nu! :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:57

TS, volg je gevoel dan kan je jezelf nooit voor je kop slaan dat je nooit hebt gedaan wat je goed leek.
Als jij vind dat er een ijzer onder moet dan moet je dat gewoon lekker doen.

Nu nog zoeken naar de oorzaak van het probleem.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:00

Paar weken geleden hetzelfde aan de hand gehand. Hoefsmid had alle vier de hoeven te kort bekapt.
denk zo'n 1,5 week aangekeken of het nog zou verbeteren mar helaas werd het alleen maar erger. Struikelde over ieder klein steentje en kwam het bergje naar de wei nauwelijks nog op.
Heb ook weer ijzers eronder laten zetten.... Is niet enkel symptoom bestrijding aangezien je/ik ook de oorzaak weet.
Heb het zelf met mijn hoefsmid besproken en weet zeker dat hij er de volgende keer beter op zal letten.
Gelukkig liep ze gelijk na het beslaan een stuk beter en na 1 dag weer helemaal normaal en pijnvrij.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:05

In dit geval is symptoombestrijding geen slecht iets, je weet waar het van komt en moet even de tijd overbruggen om die hoeven bij te laten komen. Als dat zo pijnvrij kan lijkt me dat alleen maar een goed iets.

Zou persoonlijk verder wel kijken of ik wat kon verzinnen om na die tijd de ijzers er weer onderuit te halen en dan de hoeven wat tijd gunnen om te wennen aan de nieuwe ondergrond. Dus bv een stuk van dat verharde afzetten en de tijd die het paard erop lopen langzaam op te bouwen. Te kijken of het dan beter wordt.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:08

heb de ijzers zo'n twee jaar geleden eraf laten halen en helemaal geen problemen gehad. Ze heeft toen nooit een pas gevoelig of kreupel gelopen dus verwacht over een paar weken eigenlijk ook geen problemen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:11

Voor Nevel heb ik de Easycare Easyboot Rx aangeschaft, die zijn wat prettiger om bijna altijd aan te hebben.
Dat is wat minder drastisch dan een ijzer en je kan er ook verkoelende pads in leggen.

Edit: Ik lees dat de smid is geweest en het heeft aangepakt. Super :)
Hopelijk groeit het nu weer goed aan zodat ze snel ijzerloos kan

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:21

Je hebt het juiste gedaan voor je beestje! Hem van pijn afgeholpen, en dat heb je laten doen door iemand die er verstand van heeft. En met ijzers is niks mis hoor. Ik heb ze jarenlang op ijzers gehad. Goede smid is het halve werk. Nooit een paard kreupel gehad. Nu blootsvoets omdat we niet veel meer op de weg komen. Maar ook dat gaat even goed hoor. Wel dezelfde deskundige smid.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:33

Maartje1990 schreef:
Varekaj: volgens mij moet je de definitie van drammen eens opzoeken. Dat was mijn eerste post in dit topic. Ik denk dat TS op een andere manier iets beters had kunnen bereiken. Opties die hier ook gegeven zijn. TS kiest er voor dit niet te doen. Vind ik jammer, maar is verder TS haar keus en is haar goed recht :)

Nee hoor, jij dramt in élk topic over boomloos, ijzerloos, bitloos en dakloos :D

Fijn dat de smid het heeft opgelost TS! Onze merrie had tot een paar jaar terug vaak 's zomers last van brokkelhoefjes, we sloegen er dan een week of 6 een ijzertje onder zodat de hoeven weer mooi konden aangroeien.
Daarna ijzertje er weer af en daar heeft ze nooit problemen van ondervonden. En ze heeft (wordt volgende maand 26) nog stééds gevoel in haar voeten! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:56

Er zit nu een ijzertje onder. De tijd dat de hoef zich nu kan herstellen kan TS eventueel gewoon rondkijken naar een alternatief voor de toekomst om te vermijden dat ze weer op die manier slijten. Daarvoor heeft ze laat ons zeggen 8 weken. Eventueel zand over een deel van het verharde stuk en dat stilaan opschuiven, zodat de hoeven geleidelijk aan kunnen wennen? Een stuk verharding bedekken met rubber of tapijt? Opties genoeg :)

Het zou met niet verbazen dat ze met dit oneindige rotweer wat we gehad hebben liever op het harde stond met pijnlijke voeten dan in de koude modder of in het zompige. Mijn ene paard zie ik zoiets ook nog doen namelijk.