Rijden jullie buiten met paard dat net ontwormd is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Re: Rijden jullie buiten met paard dat net ontwormd is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:13

Goede post TS!
Ik heb zelf een hond die drager is van een defect MDR-1 gen (Australian Shepherd). In principe zou hij dus geen overgevoeligheid hebben, maar voor de zekerheid krijgt hij alleen bepaalde ontwormmiddelen die geen ivermectine etc. bevatten. Ook gaat hij niet mee naar het paard na het ontwormen.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:15

Ik had hier nog nooit van gehoord! Zal er zeker rekening mee houden in de toekomst!

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:25

Ik ben hier een hond aan verloren. Ik vind het kolder dat de verantwoordelijkheid bij de hondeneigenaar zou liggen. Dan zou je je hond ook niet in een losloopgebied (waarom heen ruiterpaden liggen) kunnen laten lopen, of op het strand omdat daar mest zou kunnen liggen. Ik vind het een heel goed besluit de stal van TS wat getuigt van een goed verstand en rekening houden met anderen. Het was een verschrikkelijk moment om mee te maken en ik hoop dat degenen die vinden dan de hondeneigenaar het zelf maar moet 'oplossen' nooit in deze situatie komen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 17:30

@dinopino en yelli :(:)
Vreselijk om zo je hond te moeten verliezen. Ik hoop dat de post veel mensen tot denken en nog liever tot actie aanzet.

Mijn paarden staan thuis: ik stel zelf de regels op :o
Laatst bijgewerkt door janouk op 11-03-16 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:31

janouk schreef:
Hilli schreef:
Ik weet dit, maar ga gewoon naar buiten. Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor het 'geen mest eten' bij de eigenaar van de hond ligt. Ik denk dan ook dat veel eigenaars helemaal niet goed weten wat slecht/schadelijk is voor hun hond.

Ik zou niet ' verantwoordelijk' wiillen zijn voor de dood van een hond, omdat hij mest eet in het bos van een door mij ontwormd paard :o ondanks dat ik weet dat veel hondeneigenaren onwetend zijn. Voor mij een kleine moeite de eerste dagen de paarden op het erf te houden.
Als ik het kan voorkomen. Op het erf ruim ik ook alle mest op en sluit de boxen voor de zekerheid als de paard ontwormd zijn.

Sterker nog, heul officieel gezien, zijn wij ruiters verplicht de mest op te ruimen.. Als je dit al niet doet (zoals in een bos, waar logischerwijs bijna niemamd dat doet) vind ik dat je op zijn minst de verantwoordelijkheid mag nemen twee of drie dagen niet op buitenrit te gaan met een pas ontwormd paard.. Zo moeilijk is dst niet..

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:49

Wilawander schreef:
Onze honden zijn getest en ook mogen ze van mij geen mest eten. Thuis niet en onderweg. Stukje opvoeding dus nee zou er niet echt rekening mee houden.

Heb mijn vreetgraag echt goed opgevoed op dat gebied, maar als hij de bosjes in duikt kan hij toch echt even een paar happen doen voordat ik hem corrigeer.

Vind het echt raar om er geen rekening mee te houden omdat jouw honden dat niet doen. Je weet dat veel honden het wel doen, goed opgevoed of niet.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 11-03-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:50

janouk schreef:
Maakt niet uit, brainless. Haha

Ik schrik er eigenlijk van dat veel paardeneigenaren het niet weten.
Wel apart dat ruiters weten dat je goed moet doseren voor je paard als je het wormenmiddel inbrengt, maar er niet bij stil staan, dat het middel voor een groot deel er ook weer uitkomt. En een hond vele malen lichter is dan een paard en de dosis rest middel dodelijk kan zijn voor een hond of andere dieren.

Oh, dat wist ik wel... wist alleen niet dat honden paardenmest eten :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:11

Bowen schreef:
Wilawander schreef:
Onze honden zijn getest en ook mogen ze van mij geen mest eten. Thuis niet en onderweg. Stukje opvoeding dus nee zou er niet echt rekening mee houden.

Heb mijn vreetgraag echt goed opgevoed op dat gebied, maar als hij de bosjes in duikt kan hij toch echt even een paar happen doen voordat ik hem corrigeer.

Vind het echt raar om er geen rekening mee te houden omdat jouw honden dat niet doen. Je weet dat veel honden het wel doen, goed opgevoed of niet.

Dan houd ik ze aan de lijn als ze zich niet kunnen gedragen. Ik kan nooit zeker weten welke ruiter er op let en welke niet. Dus neem ik als hondenbeziter mijn verantwoording. 9 van de 10 ruiters hebben nog nooit van MDR gehoord en daar vertrouw ik niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:10

Moet wel zeggen dat ik mijn paarden altijd het ontwormen al deed op laaste dag van weekend zodat paar dagen rust hebben. Maar hoe lang zal middel in mest blijven?
Aan ander kant wordt middel als goed is zoveel mogelijk opgenomen in paarden lichaam.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:39

Wilawander schreef:
Dan houd ik ze aan de lijn als ze zich niet kunnen gedragen. Ik kan nooit zeker weten welke ruiter er op let en welke niet. Dus neem ik als hondenbeziter mijn verantwoording. 9 van de 10 ruiters hebben nog nooit van MDR gehoord en daar vertrouw ik niet op.

Mijn hond is altijd aan de lijn, maar als een ruiter zo netjes is die drollen in de berm te schoppen zie ik ze niet altijd op tijd.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid, maar vraag ook van de paardeneigenaren hun verantwoordelijkheid te nemen, zeker aangezien er zat honden zijn die wel loslopen.

Dus vind ik het zeer goed dat dit topic er is zodat paardeneigenaren zich hier ook bewuster van worden en er rekening mee houden. Als dan en die hondeneigenaar probeerd te voorkomen dat de hond paardendrollen eet en de paardeneigenaar oplet als ze net ontwormt hebben kan dat schrijnende situatie's voorkomen.

Laten we wel zijn, denk dat hier geen enkele paardeneigenaar is die zijn/haar schouders ophaald als een hond doodgaat omdat zij vonden dat die hondeneigenaar maar op moest letten dat die hond de drollen van hun dier opeet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:04

Dat zeg ik ook niet. Vind het topic ook goed maar de kans dat een ruiter hier op let is vrij klein dus beter als hondeneigenaar je verantwoording nemen.

Paardenvgoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:10

Ik rijd gewoon buiten na het ontwormen, eigenaren moeten opletten wat hun hond pakt van de straat er kan namelijk van alles liggen

Ik baal er wel van dat één van mijn honden een mest eter is die moet ik continu in de gaten houden om deze reden, op stal probeerd hij elk stukje mest weg te kapen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:11

Maakt me niets uit dat onze hond (vorige hond was er ook gek op) paardenmest eet. Maar inderdaad…als ik ze ontwormd heb dan mag hij dat ook niet. Mijn paarden komen niet van het erf, dus voor anderen vormen ze geen gevaar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 21:16

Ik vind het shocking, dat er dus veel mensen het gevaar niet kennen, want ik dacht echt dat iedere paardeneigenaar wist, dat wormenkuren in de paardenmest gevaarlijk zijn voor andere dieren, die mest eten.

Goed dus om dit soort informatie te delen. Iedere hond die we hiermee redden, is super

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:32

Toevallig dit topic. Ik heb het gisteren nog aan twee mensen uitgelegd. Allebei hondenbezitsters en 1 heeft jaren lang eigen paarden aan huis gehad.
Ik ken het inderdaad van een collie die er erg ziek van werd. Ik waarschuw ook altijd mensen als ik zie dat de hond mest eet. Ook als ik ze in het bos tegenkom.
Ik heb nog nooit bewust gewacht met het bos ingaan na de ontworming. Ik ga er eens over nadenken. Ik wil geen zieke hond op mijn geweten hebben, anderzijds zie ik het ook wel als verantwoordelijkheid van een hondeneigenaar. Maar goed, in een onbewaakt ogenblik zal het mest eten net gebeuren.

Ik vraag me wel af, hoelang zou het duren voordat alle werkzame stof uit de mest is? 24-48 uur (passage tijd), 72 uur? Iemand een idee?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:37

Ik wist dit ook niet! Wel iets om bij stil te staan.

En ik denk dat veel hondenbezitters het ook niet weten of er op letten ....

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:40

Volledig onbekend, dus ook nooit rekening mee gehouden. Onze hond mag geen mest eten maar doet dit als ik niet op let toch, gelukkig er nog nooit ziek vak geworden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 21:42

sakvis schreef:
Ik vraag me wel af, hoelang zou het duren voordat alle werkzame stof uit de mest is? 24-48 uur (passage tijd), 72 uur? Iemand een idee?

Ik neem altijd 5 dagen voor we weer naar buiten gaan gevoelsmatig. Maar ik heb geen idee wat het werkelijk is. Ik zal het Het Woud een mail sturen, ik ben benieuwd wat wetenschappelijk correct is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 17:31

Vpl het woud laat per email weten dat 95% na een week uit het paardenlichaam is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:38

Goed dat je dit onder de aandacht brengt, TS. +:)+
Dit was de eerste les die wij te horen kregen bij de puppycursus: laat je hond geen paardenpoep eten want je weet nooit wat er allemaal in zit. Mede omdat wij de cursus op een manege volgden, waar genoeg mest te vinden was. :')

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:53

Wij gaan eigenlijk nooit uit rijden en al zeker niet na het geven van ontworming
Idd omdat ik niet op m'n geweten wil hebben dat een andere hond er ziek van word of zelfs aan dood gaan

Dat is ook de reden dat we hier hekwerk hebben bij de weides waar de honden niet in kunnen
Ze mogen enkel in de wei als er geen paarden staan en als er niet ontwormt is
Maar ook buiten de weides hebben ze meer dan genoeg plek
Na ontwormen houden wij z'n 1,5 week aan voor dat ze weer overal mogen komen
Better safe than sorry

Maar ook als eigenaar dien je je verantwoordelijkheden te hebben na je hond toe buiten ontwormingsmiddelen is paarden mest zwz helemaal niet goed voor je hond
Een hond is een vleeseter en een paard niet
Dus alles wat n paard uitscheid zijn dingen waar n hond al helemaal niets aan heeft denk aan gras/hooi/granen die zijn helemaal niet zo gezond voor een hond
Ondanks dat het vaak op een lekker hapje lijkt voor de honden

Hier heb ik ze eigenlijk nog niet betrapt op mest eten (behalve toen ze pup waren en heb ze hier ook direct voor "gestraft")

Honden lopen niet op t terrein als wij d'r niet zijn met n uitzondering tot Snachts maar dan kunnen ze niet bij de mest/in de stallen van de paarden enkel tussen de stallen

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:03

Ik wist niet dat het deze stof was wel dat honden er flink ziek van kunnen worden. Helaas is mijn hond bij vlagen ook zo'n snacker... Hier veel ruiters in het losloopgebied en niemand die de mest opruimt...
Ondanks dat het wel gevraagd wordt op de maneges/stallen.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:47

Niet zo lang geleden las ik dat (ontworming in) paardenmest dodelijk kan zijn voor sommige honden. Ik schrok daar behoorlijk van.

Ik rij mijn paardje niet meer vaak ivm artrose. En sowieso niet na ontwormen (gewoon mijn gevoel dat ontworming troep is en hij niet meer de fitste is). Dus dan heeft hij sowieso geen stapritjes

Maar vroeger reed ik wel na het ontwormen in het bos! Als ik dit toen had geweten dan had ik het niet gedaan. Kan me nu ook wel voor m'n kop slaan.

We worden met z'n allen boos wanneer mensen vlees/voer vergiftigen en op straat leggen om zo honden/ katten te vergiftigen. Maar als je weet dat er gif in de drollen van je paard zit en je kiest ervoor om die drollen openbaar te laten liggen, is het ok? Naar mijn mening heb je een verantwoordelijkheid. Jouw paard poept gif uit.

Tuurlijk is het de taak van een hondeneigenaar dat de hond niks van straat eet. Maar we hebben beide onze verantwoording te nemen al is het gewoon om elkaar te helpen.

Ipv de verantwoording te verschuiven. Dus als een hond vergif van straat eet zou het de schuld van de eigenaar zijn en niet van de idioot die vergiftigd vlees/ voedsel neerlegt?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:54

Ik weet het wel en vandaar dat ik er extra alert op ben dat mijn hond van de paardenmest af blijft.
Verder heb ik er nooit zo bij nagedacht om thuis te blijven na de ontworming. Weet ook niet of ik er verder rekening mee ga houden. Eigenlijk is het ook wel aan de baasjes van de hond om gewoon op te letten en de hond ook aan de lijn houden als het geen los loop gebied is en daarmee voorkom je ook dat ze dingen gaan eten. Zeker paardenmest zie je goed liggen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:17

Hier een honden eigenaar met een hondje met mdr1 defect. En ik ben erg blij dat er mensen zijn die er rekening mee houden. En nee mijn honden mogen het niet vreten maar helaas. Heb ik er 1 die alles vreet en nooit ziek word. Mijn sheltie vreet gelukkig niet. Maar idd ruiters behoren hun mest op te ruimen. En dat dat niet altijd kan OK maar neem dan je verantwoording.