Te veel vezels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:22

superpony schreef:
Maar bietenpulp gaat met warm weer bederven en kun je niet voor uren geven of laten staan als het warmer wordt. Ik geef het met wiesencobs samen, maar ben aan het afbouwen en geef zomers droog spul zoals fasern of pre alpin etc

Het is maart. Het is ongeveer tien graden. Over twee weken gaat dat paard verhuizen en is de bietenpulp niet meer nodig.[/quote]

Ja, daarom, als het warmer wordt. Bedoel er alleen mee te zeggen dat je het niet als vervanger kan gebruiken. Het is leuk als portie tussendoor, maar niet om een gehele beurt hooi over te slaan.[/quote]

Bietenpulp kan nooit hooi vervangen, maar wel een goede aanvulling zijn. Ook in de zomer kan je prima bietenpulp voeren en ruim van te voren klaar maken. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Je moet het niet in de zon zetten of afsluiten met een deksel, dan haat het broeien.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 22:22

Heb het net met mama besproken en we gaan morgen gewone balen hooi kopen en dan maar weer natmaken en langer laten weken!
Het is nog voor 2 weken dus dat overleven we wel! We gaan het doen met 2 wasmanden. Eentje met gaten en een zonder zodat ik het makkelijk kan laten weken en uitlekken
Hopelijk word het dan niet te koud zodat ik geen hooi ijsblokjes krijg!
De pakken voordroog verkopen we wel verder en dan maak ik er nog iemand anders mee blij :)
Ik hoop dat het op deze manier toch weer goed gaat want heb echt te doen met hem! Hij ziet er dan zo van af ocharm

FjordHorse

Re: Te veel vezels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:29

Ik denk dat dat een goede keuze is, maar laat aub die balen lang genoeg weken. Anders is het echt nutteloos om ze wat nat te maken. Min 12 uur.

Succes, goed dat je nadenkt over je paardje en wat het beste is.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 22:33

Maar als je ze 12u laat weken dan zijn toch alle voedingstoffen weg?
Of denk ik nu fout?
Het is niet dat hij stofallergie heeft maar toch wat gevoeliger ervoor...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:35

troi schreef:
Hmm gek. Ik zou vooral stoppen met de voordroog en over stappen op onverpakt hooi. Dat wordt vaak veel beter verteerd.

Inderdaad! Door de fermentatie die in de voordroog zit, kan de ph lager worden en darmen reageren daar niet altijd even leuk op, waardoor veel paarden aan de dunne raken. En dan kun je dus beter overgaan op droog en structuurrijk hooi.

Bietenpulp is vezelrijk bij mijn weten. Het helpt bij het aanzetten. Ik zie het verband niet in deze. Wat is er sowieso mis met vezelrijk? Paardendarmen hebben dat nodig.

Weken is een hoop gedoe he. Als je het kunt betalen, is dit een optie voor je.
https://www.facebook.com/horsefriendbv/ ... 050456418/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:42

Weidebloem schreef:
superpony schreef:
Maar bietenpulp gaat met warm weer bederven en kun je niet voor uren geven of laten staan als het warmer wordt. Ik geef het met wiesencobs samen, maar ben aan het afbouwen en geef zomers droog spul zoals fasern of pre alpin etc

Het is maart. Het is ongeveer tien graden. Over twee weken gaat dat paard verhuizen en is de bietenpulp niet meer nodig.

Ja, daarom, als het warmer wordt. Bedoel er alleen mee te zeggen dat je het niet als vervanger kan gebruiken. Het is leuk als portie tussendoor, maar niet om een gehele beurt hooi over te slaan.[/quote]

Bietenpulp kan nooit hooi vervangen, maar wel een goede aanvulling zijn. Ook in de zomer kan je prima bietenpulp voeren en ruim van te voren klaar maken. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Je moet het niet in de zon zetten of afsluiten met een deksel, dan haat het broeien.[/quote]

Dat zeg ik toch ook?

En nee, je kan het niet voor uren laten staan. Ik geef het al jaren en in de zomer bederft het. Misschien heb je dat niet door als je het neerzet en je paard eet het direct of je gaat weg. Maar ik bekijk het meerdere keren en heb het wel geroken na enkele uren in de zomer, dus na het weken. Het bederft echt. Gelukkig aten die van ons het dan niet meer op. Niet met een deksel of in de zon, gewoon in de voerbak.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:47

Hooi hoef ie écht geen 12 uur te laten weken. Dan is alle voeding eruit gespoeld.
In principe is onderdompelen tot het water niet meer bubbelt voldoende. De in het hooi aanwezige schimmels en sporen zuigen dan vol met water of plakken vast aan het hooi, waardoor ze niet meer kunnen worden ingeademd.

TS, wij weekten ons hooi in hooinetten. Net vullen en in het water gooien, dan laten uitlekken op een pallet of rooster, of ophangen om uit te lekken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:49

Hilary schreef:
Hooi hoef ie écht geen 12 uur te laten weken. Dan is alle voeding eruit gespoeld.

Klopt. Moet je inderdaad niet doen want dan neemt het paard niets meer op. Gewoon een keer onderdompelen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 10:23

Dat is niet waar, als je het gewoon een keertje onderdompelt dan is het gewoon nat en meer niet. Dan gaat je paard hier nog steeds op hoesten.
In de kliniek zeggen de DA's dat constant aan eigenaars van paarden met stofallergie (en ik kan het weten, want ik werk in een kliniek). Gewoon onderdompelen heeft géén nut. Net als het hooi natspuiten, of even een uurtje laten weken. Mensen doen dat zo vaak omdat ze het niet durven laten liggen in het water, maar zijn wel verbaasd dat hun paard erna nog hoest.. Beetje logisch lijkt me.
Je spoelt idd jammer genoeg ook bepaalde voedingsstoffen mee weg, maar als je paard erop hoest heb je niet veel keuze. Als je ooit echt een paard hebt met een allergie dan ga je die met onderdompelen echt niet beter maken, enkel erger.
Het is waar ja dat er voedingsstoffen verloren gaan, maar belange niet allemaal. Je moet ook een beetje kiezen voor het minste kwaad in sommige gevallen. Ideaal is hooi dat niet geweekt is, maar hier hoest het paard op dus dat lijkt me geen optie.

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 10:50

Toch al stilletjes positief nieuws
Deze ochtend ben ik al vroeg naar Zenith gegaan omdat ik hem zelf hooi moest geven.
De ideale moment dus om te checken of hij een vuile staart en billen had. Neen! alles was nog 'even vuil' als gisteren avond *\o/*
Heb hem een heel hooinet vol gegeven! ongeveer 1/3de hooibaal dus. Deze namiddag ga ik weer eens kijken en dan nog zijn staart uitwassen van gisteren maar daar was het nog te koud voor!

Deze namiddag gaan we gewone balen hooi halen en laten we hopen dat het in orde blijft *D

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 10:40

Goed nieuws!
Zenith zijn billen en staart zijn al 2 dagen vrij van viezigheid!
Vanaf morgen krijgt hij in de middag hooi van de staleigenaar en hopelijk blijft zijn mest dan nog goed, zo niet: blijven we gewoon rustig verder doen zoals we nu bezig zijn. Het is nog maar 2 weken dus dat komt dik in orde!

hij krijgt nu;
Ochtend: bietenpulp en Care4Life en handje luzerne
Voormiddag rond 10u: 2 a 3 plakken hooi in hooinet.
Namiddag rond 14u a 15u: 2 a 3 plakken hooi in hooinet
Late namiddag rond 18u: Care4Life en 2 a 3 handjes luzerne
Avond rond 20u a 21u: 2 a 3 plakken hooi in hooinet en bietenpulp

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:46

Fijn dat het vrij simpel op te lossen blijkt :j

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:37

+:)+

TinaaWhoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 14:33

Zenith is ondertussen al een tijdje verhuisd en hij doet het super!
Zijn mest is goed en hij blinkt al enorm!
Hij krijgt nog steeds het voerschema van een tijdje geleden maar de bietenpulp zijn we nu rustig aan het afbouwen.