Waarom schraal/opgetrokken blijven? Door luchtzuigen of...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Waarom schraal/opgetrokken blijven? Door luchtzuigen of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:40

hij is wel ontwormd?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:43

Sta je open voor een holistisch dierenarts (bijv. iemand van Den Hoek) ter ondersteuning? Ik vermoed namelijk dat het hele maag-darmstelsel van je (ontzettend knappe) pony gewoon heel erg van slag is. Een maagzweer lijkt me heel erg waarschijnlijk, maar daarbovenop waarschijnlijk ook te weinig goede bacteriën in de darmen (antibiotica 'vermoord' helaas ook de goede bacteriën in de darm), en schimmel in de darm (die welig tieren op de suikers uit het eerder gevoerde krachtvoer). Bij Den Hoek heb ik met alle vormen ervaring met mijn pony's; ondersteuning heeft ze zeker geholpen.

De eerste stap lijkt mij een reguliere DA om met medicatie die maagzweer uit te sluiten (of juist aan te tonen), maar ter ondersteuning lijkt bijv. de maagcompositum die je noemde een hele goede :j

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 19:46

Vanmiddag overigens even z'n rug op de foto gezet, Afbeelding die is wel 'rond' hij is niet ribbig. In de eerste weken dat ik hem had zag je z'n ruggegraat, kreeg hij echt een blote rug. Dat is gelukkig vrij snel weggetrokken en weggebleven, ook z'n voorhand/romp heeft op schouder/schoft na wel meer volume gekregen dan toen hij er net was. Het is idd dat opgetrokken middenrif/flank en die slappe kont die niet vast willen houden.

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:51

SANEX schreef:
Nouja die zweer/ontsteking is er dus gelijk uitgekomen bij de eerste keer bloed trekken zoals ik in de startpost had vermeld, daarvoor heeft hij dus de antibiotcia gehad. Maar ik vraag mij zelf dus ook af of die ene kuur wel voldoende is geweest, vandaar dat ik nu nogmaals bloed wil laten trekken

Met enkel antibiotica verhelp je een maagzweer niet.
Daar is heel wat meer voor nodig.

Raar dat er niet gericht is behandeld voor de maagzweer.
Pas maar op er kunnen op ten duur gaten in vallen en of het probleem gaan verderlopen naar de darmen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 19:52

Ik sta open voor een heleboel, maar wil wel gericht te werk gaan en niet beetje links en rechts maar wat gaan proberen en dan maar weer zien of t wel of niet werkt. Als je ziet hoeveel verschillende adviezen hier nu al gegeven zijn, met alle goede bedoelingen, kan ik Sven wel als proefpony gaan gebruiken voor allerlei middelen en voedingsonderdelen, daar pas ik voor, juist omdat ik al langer vermoed dat het nog steeds niet klopt met hem.

Hij is 2 keer in korte termijn ontwormd, vlak voor de keuring in Duitsland en nog een keer toen hij eind september het land op ging. De mest ziet er goed uit, mooie structuur en juiste kleur. Gelijk aan de shetten. Nu het weer warmer wordt wil ik ze nog een keer ontwormen, dus neem dat gelijk ook maar mee nu ik de veearts toch weer ga bellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:53

is er weleens bloed afgenomen om te kijken of hij tekorten heeft aan vitamines en mineralen?
Als ik die foto zie is het net of hij iets tekort komt.Hij heeft een redelijk lange vacht?
Wanneer is hij ontwormd?(derde x dat ik het vraag...sorry)

Ik zie het antwoord...eind september.Dat is 6 maanden geleden....zelfs een pramox wormkuur werkt maar drie maanden.
Ontwormen is het eerste wat ik zou doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:58

Tja sorry maar van jongs af aan al zoveel brok,kan er toen al wel voor maagzweren hebben gezorgd..Dus dat hij altijd al kieskeurig was zegt niets..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:02

Je kan beter goed laten onderzoeken door de dierenarts en gelijk gericht gaan behandelen met de juiste middelen. Dus niet enkel bloed trekken en antibiotica en klaar is kees! Van antibiotica gaat de weerstand ook achteruit..........

Eigenlijk probeer je recht en links van wat je nu doet, want jouw pony is nog steeds niet goed en je vraagt hier om advies en hulp.........maar wij kunnen jouw pony niet zien en onderzoeken en is het dier nog niet geholpen.

Ik heb het idee dat je eerst van alles en wat wilt proberen ipv hem grondig te laten onderzoeken door de dierenarts, waar de ontstekking is en waarvandaan etc. daar heeft je pony het meeste aan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:22

Ragdollcat, nee juist niet, ik verklaar al in mijn eerste post dat ik de stappen die ik heb genomen in overleg met de veearts heb gedaan. Ook geef ik daar aan dat ik weer contact opneem met de veearts en juist niet maar alles wil gaan proberen wat hier nu geadviseerd wordt. Ik vraag geen advies op bokt waar ik mee aan de gang kan zonder veearts, moge dat duidelijk zijn. Ik plaats dit topic op een zondagochtend na het zien van foto's van vroeger en de twijfel die me steeds al achtervolgt. Ik vraag naar soortgelijke ervaringen, niet naar een advies waardoor ik lekker aan het prutsen ga en zonder veearts wel zie waar ik uitkom. Juist absoluut niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:25

begin eens met ontwormen,daardoor kunnen wel ontstekingswaarden in het bloed te zien zijn.De dierenarts heeft het daar niet over gehad?Heel bijzonder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:27

SANEX schreef:
Ragdollcat, nee juist niet, ik verklaar al in mijn eerste post dat ik de stappen die ik heb genomen in overleg met de veearts heb gedaan. Ook geef ik daar aan dat ik weer contact opneem met de veearts en juist niet maar alles wil gaan proberen wat hier nu geadviseerd wordt. Ik vraag geen advies op bokt waar ik mee aan de gang kan zonder veearts, moge dat duidelijk zijn. Ik plaats dit topic op een zondagochtend na het zien van foto's van vroeger en de twijfel die me steeds al achtervolgt. Ik vraag naar soortgelijke ervaringen, niet naar een advies waardoor ik lekker aan het prutsen ga en zonder veearts wel zie waar ik uitkom. Juist absoluut niet.

Waarom is er dan enkel met antibiotica afgedaan enkel uit bloedonderzoek en verder niet gekeken waar het precies vandaan komt..........

Het lijkt erop dat deze dierenarts niet echt goed doorpakt en onderzoekt. Anders wisten jullie nu wel wat er aan de hand is en was er al gericht een behandeling geweest.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:36

Natuurlijk hebben we het daar over gehad, ik heb de wormkuur van de veearts gehad. In de eerste weken is er meerdere keren een veearts geweest, o.a voor de castratie, wormkuur,bloed trekken, ABkuur heeft ze langs gebracht en meerdere keren telefonisch contact gehad daarna nog. Zoals ik al eerder aangaf heb ik ook de maagzweer meerdere keren genoemd, en ben ik in de veronderstelling geweest dat toen ze zei 'Er zit idd een ontsteking dus daar krijgt hij een ABkuur voor' dat we het over de maagzweer hadden waar ik over begonnen was. Dat is dus een miscommunicatie geweest waar ik dus morgen gelijk achteraan ga. Na de molen destijds hebben we afgesproken hem tot het voorjaar te geven en dan weer te kijken. Hij viel toen echt rap in, na de ABkuur ging het ribbige er vanaf dus ik ging er vanuit dat die slag in elk geval geslagen was. Lange haren, tsja hij staat in weer en wind buiten, was juist blij dat hij nog snel wintervacht aangemaakt had want hij was nog glad natuurlijk toen hij bij me kwam. En qua voer wat hij vroeger kreeg, daar was is het absoluut niet mee eens, maarja het was mijn pony toen nog niet en het was een oude starre paardenboer, die echt niet open stond voor mijn commentaar daarop.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:44

hij is een half jaar geleden voor het laatst ontwormd....vind de dierenarts dat normaal?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:56

Ragdollcat schreef:
SANEX schreef:

Waarom is er dan enkel met antibiotica afgedaan enkel uit bloedonderzoek en verder niet gekeken waar het precies vandaan komt..........

Het lijkt erop dat deze dierenarts niet echt goed doorpakt en onderzoekt. Anders wisten jullie nu wel wat er aan de hand is en was er al gericht een behandeling geweest.

Omdat ik na de ABkuur contact heb gehad met de veearts, hoe nu verder. De tijd geven, de pony had zoveel meegemaakt in korte tijd, het was nu tot rust komen, weer even paard zijn ipv modepopje en de tijd geven. In het winterseizoen heb je een pony die 24/7 buiten staat niet in een week er weer bovenop. Nogmaals, de veearts en ik hebben elkaar verkeerd begrepen, ik heb nooit eerder maagzweren bij de hand gehad, maar wist er wel van. Ook in combi met luchtzuigen vandaar dat ik het aanhaalde. Maar ik wist niet dat dat niet uitgesloten wordt dmv bloedonderzoek, daarin zijn we dus naar nu blijkt duidelijk langs elkaar heen gegaan, waar ik ook ontzettend van baal. Natuurlijk had ik op verder onderzoek aangestuurd als ik had geweten dat het niet met een ABkuur behandeld wordt. Maar ik ben van het advies van mijn veearts uitgegaan, en dacht dus dat we de maagzweer aangepakt hadden. Heb al eerder gezegd dat ik me een enorme kluns voel, maargoed dat kan ik helaas niet meer terug draaien. Ik vind het nu weer een typisch bokttopic worden waarbij je je voor elke zucht en scheet met een ellenlang verhaal moet verantwoorden en door het stof moet gaan als je iets niet gedaan hebt zoals alwetend bokt wel gedaan zou hebben. Hou nu ook op me te verantwoorden, ja het is mis gegaan, ja er had meer aan gedaan moeten worden, ja daar heb ik heel veel last van. Morgen bel ik de veearts, heb nu verder alles wel genoemd zoals ik het aangepakt en beleefd heb. Ik heb niet geweten dat we dus helemaal een eventuele maagzweer niet aangepakt hebben, wat ik dus wel dacht

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:58

een typisch Bokttopic?
Wie vraagt er hier nu iets?Dat ben jij toch?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:08

Ik vraag naar ervaringen, die ik ook netjes krijg. Ik geef aan dat er mensen zijn die zeggen dat hij nooit meer de oude wordt vanwege het luchtzuigen, iets wat ik in twijfel trek. Ik vraag niet om een aanval op elke handeling die ik al dan niet gedaan heb. En die kant gaat het nu op. Als ik alles goed had gedaan had ik dit topic niet hoeven plaatsen, dan had hij er wellicht nu al beter uit gezien. Ik heb mn fouten gemaakt, alhoewel zoals te lezen geheel onbewust, dan hoef ik niet gelijk aan de schandpaal of alles wat de veearts verzuimd heeft te onderzoeken of te noemen, of waar we het niet over gehad hebben moet maar weer 'raar', 'vreemd' en 'bijzonder' gevonden te worden. Dat is wat ik typisch bokt vindt, dat in dergelijke topics op een gegeven moment met zo'n schuldwijzend vingertje wordt gesproken. Ik heb deze pony niet voor niks met alle macht uit Duitsland gehaald, anders was hij als afgeschreven luchtzuigende hengst nog een grens verder de handel in gegaan. Ik laat hem niet met opzet er zo bij lopen, ik heb getracht te doen wat ik dacht dat goed was, en nu de twijfel oploopt haal ik er dus weer een veearts bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:13

waarom zou hij niet meer de oude worden?Er zijn zat paarden die er wel goed uitzien ondanks dat ze luchtzuigen.Volgens mij is dat het probleem helemaal niet.
Maar goed ik ga niet weer voor de zesde x schrijven wat ik vermoed dat het probleem wel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:39

Nou en of! Mijn luchtzuigster is anders ook Hollands Welvaren hoor!
Je moet wel altijd en eeuwig er rekening mee houden dat ze zelfs met onbeperkt ruwvoer, toch gevoelig voor maagzweren kan zijn. En de abprazole van abler is zomaar de helft goedkoper en net zo goed werkzaam als de gastroguard die ja van de DA krijgt. Is beide omeprazol.
En ik zou dus geen scopie laten doen: moeten ze vasten en een hoop extra stress, dus als die nog geen maagzweren had, heeft hij ze dan wel. Die paar honderd euro kan je dan beter kn de omeprazole stoppen , want dat zonder indicatie geven kan helemaal geen kwaad.
Wil het filmpje wel opzoeken voor waarop word uitgelegd hoe je zelf kunt testen of je paard maagzweren heeft of niet?

En uiteraard als eerste ontwormen als dat al een half jaar geleden is.

Dit zijn juist de eerste zaken die je zelf al gelijk doen kunt zonder een DA erbij te halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:19

Ik heb vorig jaar maart een welsh d gekocht...die zag er een beetje uit zoals die van jou er nu uitziet.Niet slecht maar wat schraal en hoekige billetjes.Wel glanzend vachtje en goede mest.Ik kan je wel per pb twee fotos sturen van toen ik hem net had en na vier weken...en waar het door kwam.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 12:32

De veearts komt vanmiddag, met wormkuren en voor controle/overleg. Ik heb nog nooit elke 3 maanden ontwormd. En op mijn eerste pony na (wat al bijna 20jaar geleden is en ik kocht met een wormbesmetting) nog nooit wormproblemen gehad. Voorjaar/zomer en begin winter ontworm ik. Ik sluit natuurlijk niks uit, het zou kunnen, maar ik gok dat zijn klachten/traag groeien daar niet van komen. Maargoed dat is een discussie waar hier al topics vol van staan betreft het wel of niet regelmatig ontwormen, wil dat niet teveel leidend laten worden. Ik stuur nu eerst aan op maagzweren, en laat opnieuw bloed trekken voor eventuele overige zaken, dat kan nooit kwaad.
Iedereen trouwens echt bedankt voor het meedenken/reageren, betreft de maagzweren zijn er bij mij nu ogen open gegaan en ik heb er ook echt wel een deuk van opgelopen gezien de verwarring met ontsteking/AB

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:35

o.k...ben benieuwd...zal mij niets verbazen als hij last van bloedwormen heeft en er verder niets aan de hand is.

Over traag groeien....die van mij zat dus wel vol bloedwormen,en bleek later na een andere wormkuur...ook nog een lintworm.Hij is in de eerste vier weken dat ik hem had 4cm gegroeit.Hoef je ook niet blij om te zijn.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:08

misschien heb ik er overheen gelezen maar is de castratiewond goed genezen? kan hij een fistel oid hebben vd zaadstreng? kan veel klachten geven.

als dat al nagegeken is zou Ik zeggen idd wormonderzoek doen en als de wiedeweerga aan de omeprazole!

en....geen krachtvoer in brokvorm geven. dan eerder pulp zemelen lijnzaadolie etc zo nodig

jazz27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 12:54

Heb je overleg gehad met de dierenarts? Ben erg benieuwd wat hier uit is gekomen?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 22:36

Oef, helemaal niet meer gereageerd hier. Zal later uitgebreid antwoorden, zit nu op mn mobiel te bokken. Ze hebben alledrie een wormkuur gehad en Sven staat nu in overleg met de veearts zo'n 3 weken aan de omeprazole. Geen scopie gehad, zou teveel stress opleveren (24uur vasten betekent dus een stal opzoeken wat stress en luchtzuigen alleen maar versterken zou) dus op vermoeden van gedaan, onder het mom 'baat het niet dan schaadt het niet', kijken wat dit doet en anders verder onderzoek

Vanmiddag zag hij er zo uit:Afbeelding

Ik heb het idee dat zn buikje iets ronder begint te worden en het hoekige er wat af gaat. Nou begint ook het gras in het land weer wat te groeien dus dat zal zn bijdrage ook doen naast het voordroog dat hij al krijgt. Heb ook het idee dat ik z'n buik minder vaak hoor rommelen. Ik heb voor nog een week spuiten, bel deze week de veearts weer hoe nu verder. Nog even door met de omeprazole en dan langzaam afbouwen, of toch iets anders.
Hij krijgt overigens geen krachtvoer om zo weinig mogelijk irritatie te geven, enkel een marstall stalkoek voor de vitaminen/mineralen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:01

Ik vind hem precies al beter toch?