Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:17

Dank je JP! Jij verwoord keurig wat mijn onderbuik gevoel zegt, maar ik niet zo duidelijk omschrijven kan.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:31

Nee, op basis van koeienkennis en flink commercieel gepromoot denken wij paardenliefhebbers niet alleen baadt het niet schaadt het niet, maar zijn we zelfs bang gemaakt voor tekorten en voeren we het massaal bij.
Niet dat ik het artikel meer of minder geloofwaardig vind, maar een tegengeluid voor altijd maar willen suppleren vind ik welkom.

En vragen om wetenschappelijk onderbouwde artikelen wat betreft het niet zo onschuldig zijn van Se is prima, maar die artikelen zijn er ook niet om de noodzaak van het aanvullen te onderbouwen.

Azmay

Re: Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:46

Ik vind het dan weer fijn dit op Bokt tegen te komen, veel te weinig mensen denken echt na bij wat ze in een paard gooien en kiezen gewoon de pavozak die zegt bij het paard te passen.

Zelf ben ik ook flink na gaan denken, niets mis mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:00

Niks mis mee, maar breng een stuk geschreven tekst niet alsof het degelijk wetenschappelijk is onderzocht. Dat schept verwarring en onrust voor diegenen die e.e.a. niet kunnen scheiden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:05

Hier ook een vit e en se voerder.
Mevrouw schilverde. Jeukte. Elke x ontstekingen.
Da gebeld. Bloed onderzoek. Vit wat laag en selenium ook erg laag.
Voer erbij gelelg. Krijgt in de winter geen gras. Hooi laten checken en naar voer gekeken wat ze erbij krijgt.
En daaruit bleek... jawel... echt wáár. Erg weinig selenium te zitten!
Het andere sobere gevoerde paard begon óók. ..

Dus.. op aanraden gekocht. En dan geen maatschep van 15 gram en paard 30 gram geven zoals op verpakking... want dáár gaat t ook mis...

Ze krijgt vijf a zes gram per dag.
Bloedwaardes zitten van E perfect en se net aan de ondergrens. Ook prima.
En verschil is duidelijk.

Nu blijven we ook optisch kijken. Want n overdosis is óók bekend bij se... maar ook onder curatele van da.

Vant zomer zal ze waarschijnlijk maar drie gram per dag krijgen.

Ipv de aangeschreven 30 gram!!!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:06

Ik geloof niet dat SE niet via het bloed gecontroleerd kan worden. Mijn paard had pap in de benen en dat werd alleen maar erger... kon amper een uur buiten rijden, dan ging ik het laatste stuk lopen naar huis. Ging op een gegeven moment gewoon zwalken. Bloedonderzoek wees uit dat het selenium-gehalte veel te laag was. Eerst met vitE/Se supplement begonnen, dat gaf verbetering maar niet genoeg. Daarna ander voer gezocht met mee Se dan normaal. Binnen een paar maanden had ik een totaal ander paard wat eindelijk sterk werd, niet snel verzuurde en spieropbouw kreeg.
Ik heb in de afgelopen 2 jaar 8x bloed laten prikken, in ieder seizoen. Als er gras is krijgt hij minder voer, in de herfst & winter heeft hij het zeker nodig. Hij neemt het blijkbaar amper tot niet op.
Ik kijk naar mijn paard, hoe hij zich voelt en gedraagt.
Ik ken zelfs een paard wat omgevallen is door een zeer ernstig Se tekort.
Het is wel zo dat je niet mag overdoseren, dan ga je ze idd vergiftigen. Daarom blijf ik regelmatig bloed prikken om de waardes te controleren.
Ik heb een Amerikaans artikel wat me veel meer verteld dan deze Duitse beweringen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:11

Oh ik ben er helemaal vóór dat mensen niet klakkeloos allerlei - soms overbodige - stoffen in hun paard gooien. Je zou dan tenminste moeten weten wat de gewenste basisvoorwaarden van vitamines, mineralen, enzymen, anti-oxidanten etc. zijn, en dan zowel je hooi als je gras moeten laten testen om te weten wat er voldoende aanwezig is, óf wat ontbreekt om een optimale gezondheid na te streven. Daarnaast moet je dan ook nog eens heel goed kunnen meten wat het fysieke inspanningsniveau van een paard daadwerkelijk is. Mensen meten met de menselijke maat en denken vaak dat als ze zelf een uurtje bak-gehobbeld hebben dat dit voor het paard een vergelijkbare inspanning opgeleverd heeft. Hoe vaak lees je niet dat het paard 'hard|zwaar' werkt.. terwijl dat in realiteit niet zo is.

Een punt is wel dat er naar voedingstoffen in het algemeen zeer uitgebreid (sorry: wetenschappelijk) onderzoek gedaan is en wordt. Om het maar even op selenium te houden: het is al jaren bekend dat de Nederlandse bodem erg weinig tot nauwelijks iets aan selenium bevat. Dat vindt onmiddellijk z'n weerslag in de voeding die zowel het paard, als wij mensen binnenkrijgen, en zowel in de medische wereld als bij de voedingswetenschappers wordt daar zorgelijk naar gekeken en onderzoek gedaan naar het ontstaan van ziekten die mogelijk gelinkt zijn aan seleniumgebrek. Wageningen kan je daar interessante rapporten over leveren. Alles wat van NL-bodem komt (graan, groente, grassen, hooi) heeft te weinig selenium, tenzij er SE is toegevoegd aan de meststoffen, want daar is ook al mee geëxperimenteerd.

En ja, je moet ook nog in de gaten houden dat lang niet alle selenium gelijk is; er zijn bepaalde seleniumzouten die wel opgenomen worden in het lichaam en bepaald selenium wat er weer net zo snel uitgepiest wordt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:18

Oehh jannepauli.

Graag meer van dit soort info.
Hier word ik erg nieuwgierig van.

Ben het helemaal met je ééns!
Mensen gooien met van alles aan supplementen zónder te weten wat het met t lichaam doet of überhaupt met n gediplomeerde om tafel gaat.

Veel experimenteren maar raak.

Dat van te weinig in de bodem is mij inderdaad ook verteld.

Daarom is het niet gek om brok of vita en minera brokjes bij te voeren.
Maar al dat suiker!!!! In het brok en andere voedingsprpducten...
Hoop dat ze daar oom eens wat aan gaan doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:19

Maar wat is flink nadenken? Ik denk dat het gros hier op Bokt niet dusdanig wetenschappelijk opgeleid is dat ze zelf eea kunnen onderzoeken. (ik overigens ook niet :+)

We krijgen zoveel info van alle kanten (pro en con) en we weten nog altijd niet wat "de waarheid" is. En is er wel "de waarheid"? Wat voor een ijslander geldt, hoeft niet perse voor een trakhener te gelden.

Het is hele gebeuren is een voortschrijdend inzicht. (om een voorbeeld te geven, toen ik nog stageliep (jaja, vorige eeuw), vertelde 1 van mijn collega's dat ze vroegah (dus nog verder terug in de vorige eeuw) de labtafels elke vrijdag met benzeen schoonmaakten. Als je nu alleen nog maar de naam "benzeen" noemt, springt iedereen een aantal meters achteruit.

Ik vraag me af wat de werkelijke connectie is tussen seleen en welvaartsziekten. Een jaar of twintig geleden waren paarden van een jaar of 18 oud en versleten dan wel rijp voor de paardenhemel. Een paard met lange vacht, had gewoon een lange vacht, want het was een oud paard (15+ ofzo). Ik heb het idee dat paarden tegenwoordig een stuk langer rond Mogen scharrelen. 20 jaar terug was een paard nog echt een luxe "artikel". Tegenwoordig lijkt het makkelijker om een paard te houden en is het makkelijker om ze bejaard te laten worden.

Neemt niet weg dat je altijd moet blijven openstaan voor andere ideeen. Want stel nou, dat er toch een kern van waarheid inzit....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:20

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:33

Seltje schreef:
Ik geef sinds vorige week op aanraden van DA na herstellen rugblessure vitamine E bij, met uiteraard selenium in. Ik ga toch echt eerst deze pot leeggeven voor dat ik een nieuwe pot zoek met alleen vitamine E...

Maar ik mis toch ook wat extra informatie in het onderzoek, bronnen, data,...

Maar dan denk je nu waarschijnlijk dat vitamine E veilig is om te geven.
Terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn,zelfs daar kan een overdosering op de lange termijn wel problemen geven

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:41

Roodvos schreef:
Ibbel schreef:
Het blijft interessant te merken dat ook onderzoekers het verschil tussen 'correlation' en 'causality' niet kennen.

http://www.fastcodesign.com/3030529/inf ... -causation
:')
Mijn statistiekleraar gebruikte deze:
https://intergalacticwritersinc.wordpre ... k-attacks/

Ik heb een oude ruin met PPID staan die nooit Se bijgevoerd heeft gehad en in een Se-arm gebied.
Niet alles maar klakkeloos aannemen dus.

Jannepauli verwoordt het goed.

Hahahaha

Het gekke vind ik wel dat iedereen drie zinnen op een zak voer niet in twijfel trekt, maar op het moment dat datzelfde voer ter discussie komt moet er drie meter aan wetenschappelijk bewijs zijn om mensen te overtuigen. Terwijl diezelfde eis er niet is als een bepaald product als beslist onmisbaar voor je paard wordt aangeprezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:06

ellepel schreef:
Terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn,zelfs daar kan een overdosering op de lange termijn wel problemen geven

Dat valt wel mee hoor, er zijn eigenlijk geen schadelijke effecten van Vit E bekend. Wat meestal toegevoegd wordt als vit E is alfa-tocoferol - een te hoge dosering wordt in het lichaamsvet, lever en orgaanvet opgeslagen. Van vit E inname wordt ongeveer 30% daadwerkelijk in het lichaam gebruikt, de rest verdwijnt met de ontlasting. Het enige punt waar je rekening mee moet houden is dat Vitamine E niet overdadig gebruikt mag worden bij langdurig gebruik van bloedverdunners of een aangetoond gebrek aan vitamine K ( bloedstolling).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:13

ellepel schreef:
Seltje schreef:
Ik geef sinds vorige week op aanraden van DA na herstellen rugblessure vitamine E bij, met uiteraard selenium in. Ik ga toch echt eerst deze pot leeggeven voor dat ik een nieuwe pot zoek met alleen vitamine E...

Maar ik mis toch ook wat extra informatie in het onderzoek, bronnen, data,...

Vitamine E is absoluut giftig in hoge doses, maar het voordeel van vitamine E is dat die dosis heel erg hoog is. 8-) Bij Se is die grens is heel laag, en volgens dit artikel nog lager als je het elke dag (bij)voert.

Interessant trouwens dat hier nog zo'n verhaal voorbij kwam van een slap paard met 'te weinig' Se in het bloed dat totaal geen betere bloedwaardes of gezondheid kreeg toen alleen Se werd bijgevoerd, en pas beter werd toen er een totaal ander compleet voer gevoerd werd (wat hier wordt gepresenteerd als argument voor dat er tóch een Se-tekort was).
Die verhalen hoor ik wel vaker, ook als er een goed opneembaar Se-preparaat gebruikt is. Dat soort verhalen en conclusies zet mij persoonlijk nu wel aan het denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:19

:roll: Alles is giftig als je er teveel van neemt. Zelfs water. Drink maar eens 50 liter op een dag.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:43

xyzutu2 schreef:
Vitamine E is absoluut giftig in hoge doses, maar het voordeel van vitamine E is dat die dosis heel erg hoog is. 8-) Bij Se is die grens is heel laag, en volgens dit artikel nog lager als je het elke dag (bij)voert.

Interessant trouwens dat hier nog zo'n verhaal voorbij kwam van een slap paard met 'te weinig' Se in het bloed dat totaal geen betere bloedwaardes of gezondheid kreeg toen alleen Se werd bijgevoerd, en pas beter werd toen er een totaal ander compleet voer gevoerd werd (wat hier wordt gepresenteerd als argument voor dat er tóch een Se-tekort was).
Die verhalen hoor ik wel vaker, ook als er een goed opneembaar Se-preparaat gebruikt is. Dat soort verhalen en conclusies zet mij persoonlijk nu wel aan het denken.

Volgens mij staat er duidelijk dat een vitE + Se supplement wel verbetering gaf maar niet genoeg, en werd er dus ook niet alleen Se bijgevoerd.

Op zich interessant artikel, maar zonder wetenschappelijke bronnen heeft het voor mij geen waarde. Net als die drie zinnen op de zak voer trouwens..

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:36

Als jullie het over mij hebben: supplement gaf idd verbetering maar niet genoeg. Daarbij komt dat zon poeder chemisch is en ik liever een organisch middel had. Organische korrels deden echter nog minder.
Ander voer werkte het beste. In hoeverre daar het Se chemisch of organisch is, is de vraag natuurlijk, maar het werkt iig wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:38

Selenium is zo 'organisch' als het maar kan hoor.. :)
Wat je echter wel moet weten bij bloedonderzoek: het duurt zeker 6 - 8 weken voordat er via onderzoek aangetoond kan worden of seleen als extra toevoeging effect heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:43

Is het niet zo dat selenium een mineraal/sporenelement is en dus altijd maar 1 vorm is? De verbinding kan dan misschien wel uitmaken?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:44

In poedervorm uit een potje is t chemisch

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:05

Ik lees dit net nadat ik de dierenarts heb gesproken over de resultaten van het bloedonderzoek van mijn merrie. Ze blijkt een behoorlijk seleniumtekort te hebben. Ik kies er toch voor om het bij te gaan voeren. Vorige keer maakte dat verschil en eerlijk gezegd vertrouw ik erop dat mijn dierenarts het beter weet dan een artikel op het internet of het etiket op een zak voer.
Ik vind het zeker niet verstandig om zomaar van alles en nog wat bij te gaan voeren zonder dat je weet of je paard een tekort heeft, teveel of veel te weinig is naar mijn mening nooit goed. Dus ja, als bloedonderzoek een duidelijk tekort aangeeft dan wil ik dat absoluut aanvullen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:38

Dat lijkt me heel verstandig Junia! Onthou dat het 6-8 weken nodig heeft om effect te hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:19

Mabotje schreef:
In poedervorm uit een potje is t chemisch

niet alles wat per definitie uit een potje komt is chemisch.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:30

Jannepauli schreef:
Oh ik ben er helemaal vóór dat mensen niet klakkeloos allerlei - soms overbodige - stoffen in hun paard gooien. Je zou dan tenminste moeten weten wat de gewenste basisvoorwaarden van vitamines, mineralen, enzymen, anti-oxidanten etc. zijn, en dan zowel je hooi als je gras moeten laten testen om te weten wat er voldoende aanwezig is, óf wat ontbreekt om een optimale gezondheid na te streven. Daarnaast moet je dan ook nog eens heel goed kunnen meten wat het fysieke inspanningsniveau van een paard daadwerkelijk is. Mensen meten met de menselijke maat en denken vaak dat als ze zelf een uurtje bak-gehobbeld hebben dat dit voor het paard een vergelijkbare inspanning opgeleverd heeft. Hoe vaak lees je niet dat het paard 'hard|zwaar' werkt.. terwijl dat in realiteit niet zo is.

Een punt is wel dat er naar voedingstoffen in het algemeen zeer uitgebreid (sorry: wetenschappelijk) onderzoek gedaan is en wordt. Om het maar even op selenium te houden: het is al jaren bekend dat de Nederlandse bodem erg weinig tot nauwelijks iets aan selenium bevat. Dat vindt onmiddellijk z'n weerslag in de voeding die zowel het paard, als wij mensen binnenkrijgen, en zowel in de medische wereld als bij de voedingswetenschappers wordt daar zorgelijk naar gekeken en onderzoek gedaan naar het ontstaan van ziekten die mogelijk gelinkt zijn aan seleniumgebrek. Wageningen kan je daar interessante rapporten over leveren. Alles wat van NL-bodem komt (graan, groente, grassen, hooi) heeft te weinig selenium, tenzij er SE is toegevoegd aan de meststoffen, want daar is ook al mee geëxperimenteerd.

En ja, je moet ook nog in de gaten houden dat lang niet alle selenium gelijk is; er zijn bepaalde seleniumzouten die wel opgenomen worden in het lichaam en bepaald selenium wat er weer net zo snel uitgepiest wordt.

Kom op alles testen en dan ook nog inspannings fysoloog en bijna profesioneel trainer worden van je paardje.
Vaak is het voldoende om gewoon de dingen te doen die we allemaal doen.
Bloed testen, laboratorisch onderzoek van voer en speciale suplementen voeren doen we pas als het echt noodzakelijk is.
Een gezond paard met een goede kwaliteit voer heeft die onderzoeken niet nodig.
Ik vind het een beetje doorslaan. Ik snap de kritiek op de titel van dit topic, maar het laat ons weer nadenken over wat we extra geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:35

het is denk ik pas een gevaar als je en een volledig voer geeft en dat aanvult met een supplement.Dubbelop dus