Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Het blijft interessant te merken dat ook onderzoekers het verschil tussen 'correlation' en 'causality' niet kennen.
http://www.fastcodesign.com/3030529/inf ... -causation
Seltje schreef:Ik geef sinds vorige week op aanraden van DA na herstellen rugblessure vitamine E bij, met uiteraard selenium in. Ik ga toch echt eerst deze pot leeggeven voor dat ik een nieuwe pot zoek met alleen vitamine E...
Maar ik mis toch ook wat extra informatie in het onderzoek, bronnen, data,...
Roodvos schreef:Ibbel schreef:Het blijft interessant te merken dat ook onderzoekers het verschil tussen 'correlation' en 'causality' niet kennen.
http://www.fastcodesign.com/3030529/inf ... -causation![]()
Mijn statistiekleraar gebruikte deze:
https://intergalacticwritersinc.wordpre ... k-attacks/
Ik heb een oude ruin met PPID staan die nooit Se bijgevoerd heeft gehad en in een Se-arm gebied.
Niet alles maar klakkeloos aannemen dus.
Jannepauli verwoordt het goed.
ellepel schreef:Maar dan denk je nu waarschijnlijk dat vitamine E veilig is om te geven.
Terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn,zelfs daar kan een overdosering op de lange termijn wel problemen geven
ellepel schreef:Seltje schreef:Ik geef sinds vorige week op aanraden van DA na herstellen rugblessure vitamine E bij, met uiteraard selenium in. Ik ga toch echt eerst deze pot leeggeven voor dat ik een nieuwe pot zoek met alleen vitamine E...
Maar ik mis toch ook wat extra informatie in het onderzoek, bronnen, data,...
Maar dan denk je nu waarschijnlijk dat vitamine E veilig is om te geven.
Terwijl dat dus niet zo hoeft te zijn,zelfs daar kan een overdosering op de lange termijn wel problemen geven
xyzutu2 schreef:Vitamine E is absoluut giftig in hoge doses, maar het voordeel van vitamine E is dat die dosis heel erg hoog is.Bij Se is die grens is heel laag, en volgens dit artikel nog lager als je het elke dag (bij)voert.
Interessant trouwens dat hier nog zo'n verhaal voorbij kwam van een slap paard met 'te weinig' Se in het bloed dat totaal geen betere bloedwaardes of gezondheid kreeg toen alleen Se werd bijgevoerd, en pas beter werd toen er een totaal ander compleet voer gevoerd werd (wat hier wordt gepresenteerd als argument voor dat er tóch een Se-tekort was).
Die verhalen hoor ik wel vaker, ook als er een goed opneembaar Se-preparaat gebruikt is. Dat soort verhalen en conclusies zet mij persoonlijk nu wel aan het denken.
Jannepauli schreef:Oh ik ben er helemaal vóór dat mensen niet klakkeloos allerlei - soms overbodige - stoffen in hun paard gooien. Je zou dan tenminste moeten weten wat de gewenste basisvoorwaarden van vitamines, mineralen, enzymen, anti-oxidanten etc. zijn, en dan zowel je hooi als je gras moeten laten testen om te weten wat er voldoende aanwezig is, óf wat ontbreekt om een optimale gezondheid na te streven. Daarnaast moet je dan ook nog eens heel goed kunnen meten wat het fysieke inspanningsniveau van een paard daadwerkelijk is. Mensen meten met de menselijke maat en denken vaak dat als ze zelf een uurtje bak-gehobbeld hebben dat dit voor het paard een vergelijkbare inspanning opgeleverd heeft. Hoe vaak lees je niet dat het paard 'hard|zwaar' werkt.. terwijl dat in realiteit niet zo is.
Een punt is wel dat er naar voedingstoffen in het algemeen zeer uitgebreid (sorry: wetenschappelijk) onderzoek gedaan is en wordt. Om het maar even op selenium te houden: het is al jaren bekend dat de Nederlandse bodem erg weinig tot nauwelijks iets aan selenium bevat. Dat vindt onmiddellijk z'n weerslag in de voeding die zowel het paard, als wij mensen binnenkrijgen, en zowel in de medische wereld als bij de voedingswetenschappers wordt daar zorgelijk naar gekeken en onderzoek gedaan naar het ontstaan van ziekten die mogelijk gelinkt zijn aan seleniumgebrek. Wageningen kan je daar interessante rapporten over leveren. Alles wat van NL-bodem komt (graan, groente, grassen, hooi) heeft te weinig selenium, tenzij er SE is toegevoegd aan de meststoffen, want daar is ook al mee geëxperimenteerd.
En ja, je moet ook nog in de gaten houden dat lang niet alle selenium gelijk is; er zijn bepaalde seleniumzouten die wel opgenomen worden in het lichaam en bepaald selenium wat er weer net zo snel uitgepiest wordt.