mank op 4 benen en rare plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximuss

Re: mank op 4 benen en rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:58

@ janneke2: wel wij hebben hier al verschillende dergelijke gevallen op een week of twee volledig kunnen genezen door het afweersysteem op te krikken met goede voeding. En laat dit nu echt geen moeilijk diergeneeskundig vraagstuk zijn (misschien voor jou wel maar een beetje ervaren paardenmens kan dit wel aan).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 08:33

DonCamillo schreef:
Tja, Bokt geeft nu eenmaal geen vrijblijvende adviezen maar bindende (en dwingende) adviezen...

Gezien het snelle beloop zou ik twijfelen aan een normale mok en denk ik ook niet aan voedingstekorten. Lijkt me eerder een rare allergische reactie (soort urticaria), of een immunologisch probleem, zoals bijvoorbeeld vasculitis.
Zitten de problemen trouwens vooral op de witte aftekeningen (fotosensibilisatie)?

Dankje voor de reactie. Ik zal deze dingen zeker navragen bij de dierenarts.

Mijn paard is een bijna volledig witte schimmel dus van witte aftekeningen is geen spraken (heeft over het hele lichaam ook een donkere huid, enkel op zijn hoofd heeft hij aftekeningen met roze huid)

Maximuss. Je hoeft je heus niet zo op te dringen. Als de DA hetzelfde zegt al jou zal in inderdaad het voerbeleid aanpassen. Maar je hoeft je heus zo niet op te dringen. Dat veranderd er niets aan dat ik op dat advies van de DA wacht.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:41

Het is afgelopen week ineens ook zonnig geweest.... Er was hier laatst iemand wiens paard ook ineens allemaal wondjes aan de benen had, ik geloof dat het iets anders klonk dan dat van jou, maar daar werd gesproken over een ontsteking in de benen (aderen???) waarbij zonlicht de reactie (en dus de wondjes) verergerden. Zeker met witte benen is hij waarschijnlijk gevoeliger voor zonlicht.

Ik zal eens kijken of ik dat topic terug kan vinden.

Edit: Dit topic: [MD] Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het? Wat daarin genoemd word is Vasculitis.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 08:45

Die wondes zien er toch nog anders uit. Toch bedankt voor de info!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:54

Die wondjes hoeven niet bij elk paard exact hetzelfde eruit te zien hè. Elk paard reageert anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:08

maximuss schreef:
@ janneke2: wel wij hebben hier al verschillende dergelijke gevallen op een week of twee volledig kunnen genezen door het afweersysteem op te krikken met goede voeding. En laat dit nu echt geen moeilijk diergeneeskundig vraagstuk zijn (misschien voor jou wel maar een beetje ervaren paardenmens kan dit wel aan).

Door te zorgen dat het afweersysteem optimaal werkt....door gewoon de dagelijks aanbevolen hoeveelheden vitamines en mineralen te verstrekken kun je ook veel ellende voorkomen...net als bij mensen en andere levende wezens.Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat ernstige ziektes bij mensen,zoals kanker en alzheimer...een link hebben met een vitamine tekort.En nee....gezond eten helpt niet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:18

@ Geerke: dat is precies wat ik bedoel met goede voeding: maken dat een paard alle bouwsteentjes (vitamines,mineralen,ed) voldoende binnenkrijgt om gezond te zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:22

Mijt kan heel snel gaan, dikke benen opleveren, kreupelheid en ook plekjes elders op het lijf.

Is gezien de (ietwat beperkte want geen foto's) info in dit topic dus zeker een mogelijkheid.

Niet te lang wachten met behandelen.
Kan, zoals iedere vorm van wonden op been en dik been, omslaan in einshuss. En dat wil je ècht niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:22

maximuss schreef:

Dit geloof ik grif.
"Je paard in goede conditie houden (onder andere met optimaal voeren)" - niets mis mee. In tegendeel.
En bij eventueel gedoe herstelt het dier ook sneller.

Maar deze waarheid als een koe beschouw ik verder niet echt als een adequate reactie. (Ja - als het meteen de eerste posting was geweest, dan was het adequaat geweest.)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:29

@ janneke2: en wat was jouw adequate reactie op dit topic? Inhoudelijk heb je namelijk niks gezegd/ toegevoegd.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 09:58

Net contact gehad met de DA. Ze kon vandaag helaas niet langs komen. Ze wilde wel een collega sturen, maar ik heb liever mijn vertrouwde DA erbij. Dus de afspraak blijft op morgen staan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:12

Hoi Zoe,

als je paard echt wondjes/dikke korsten op de benen heeft kan ie daar wel degelijk kreupel op lopen, het schrijnt gewoon als je paard zijn koot buigt. Lekker dik met de zinkzalf insmeren helpt wel.

Temperatuur ligt meestal tussen 37 en 38 graden en gewoon via de poeperd meten, je paard even vast zetten, wat vaseline op de thermometer wordt gewaardeerd ;) en de thermometer goed vasthouden, als een paard knijpt duwt ie de thermometer anders helemaal zijn poeperd in.

Heeft je paard ook opgezwollen benen of zijn de pezen nog goed zichtbaar? Als ie een verhoogde temp heeft zou ik toch aandringen op een spoedvisite. Anders kan het vast nog wel een dagje wachten.

Overigens kampen veel paarden op het moment met huidprobleempjes, kwestie van veel nat weer geweest. Met het huidige weer en wat goede zorgen komt het vast wel goed.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:27

Overigens kampen veel paarden op het moment met huidprobleempjes, kwestie van veel nat weer geweest. Met het huidige weer en wat goede zorgen komt het vast wel goed.[/quote]

Even afwachten wat de DA zegt, maar ik nijg het meeste naar mok toe.
Je voert niets extra omdat hij zo heet wordt ervan, maar een goede vitaminebrok erbij is vaak wel nodig.
En daar hoeven ze helemaal niet heet van te worden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 16:30

Laatst bijgewerkt door Gini op 03-03-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:41

Het lijkt inderdaad op regenschurft.. ben heel benieuwd wat de DA zegt!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:43

Lijkt idd regenschurft.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:00

Vooral die laatste plek lijkt op wat Tweet ooit gehad heeft. (mijt)

Ik gok dus op een of andere mijt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:07

Het lijkt op gewone schurft,dat op de benen zeker...kunnen die andere plekken beten zijn?Van andere paarden? Je kunt het het best kaal knippen er ruim omheen,zodat de vacht er niet inzit.Lijkt het zo of heeft jouw paard een vrij lange vacht?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:17

Hij heeft een vrij korte vacht. Het kunnen geen beten zijn. Die plek op de bil en een kleine op de schouder zitten onder zijn deken. Die in de hals zou eventueel een beet kunnen zijn maar ik vermoed van niet. Ik vind nooit bijtwonden en hij staat al 3 jaar bij dezelfde pony.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:27

He, waar zijn toch die tijden gebleven dat het officiele voedingsadvies voor een normaal paard bestond uit alleen een goede kwaliteit hooi, gras of kuil, zonder brok of andere toevoegingen. Vroegah, ja vroegah konden die paarden daar dagelijks een uur op werken. Jammer ook dat ze op de Faculteit Diergeneeskunde en bij de meeste paardenklinieken op dat gebied nog steeds achterlopen, want alle paarden krijgen daar standaard alleen kuil en zonodig een basisbrok (tenzij de eigenaar anders aangeeft, natuurlijk, of als de toestand van het paard daar aanleiding toe geeft).

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:29

Lijkt enorm op de mijt die mijn IJsco 's zomers soms krijgt. Bij hem wordt het veroorzaakt door een gebrek aan vitaminen.

Snap het dat je je eigen DA wil afwachten, maar vitaminen is mi. sowieso geen overbodige luxe hier.

DonCamillo, eens hoor, dat een paard het gewoon zou moeten kunnen doen op ruwvoer, maar niet elk ruwvoer is van dezelfde kwaliteit en het paard zelf ook kan iets mankeren, al is het maar iets chemisch, waardoor het bijvoorbeeld voedingsstoffen minder goed opneemt. En dan is een beetje hulp wel zo fijn toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:36

DonCamillo schreef:
He, waar zijn toch die tijden gebleven dat het officiele voedingsadvies voor een normaal paard bestond uit alleen een goede kwaliteit hooi, gras of kuil, zonder brok of andere toevoegingen. Vroegah, ja vroegah konden die paarden daar dagelijks een uur op werken. Jammer ook dat ze op de Faculteit Diergeneeskunde en bij de meeste paardenklinieken op dat gebied nog steeds achterlopen, want alle paarden krijgen daar standaard alleen kuil en zonodig een basisbrok (tenzij de eigenaar anders aangeeft, natuurlijk, of als de toestand van het paard daar aanleiding toe geeft).
. Ik heb toch vrij vroeger mijn opleiding gedaan....een jaar of 36 geleden.Daar heb ik toch echt geleerd dat viramines en mineralen zeer belangrijk zijn.Ook heb ik daar geleerd dat kuil voor koeien was. Toen al... Maar dat was engeland.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:45

Even vanuit een andere hoek bekeken: het zou oek een nierprobleem kunnen zijn.
Stijf of onregelmatigheid, huidproblemen ( bultjes, open plekken en/ of haaruitval) dikke benen...het kan allemaal duiden op niet goed functionerende nieren.
Het paard raakt zijn afvalstoffen niet kwijt en dit kan zich uiten in deze problemen.
Maar als je dierenarts komt zal hij sowieso wel bloed afnemen en dan komt het er wel uit.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:48

Jazeker, maar alleen op indicatie, en die mis ik meestal in het verhaal.

Bijvoorbeeld: hooi en kuil lopen in de loop van de winter terug in Vit. E. In bepaalde gebieden in NL (hier bovenin Drenthe bijvoorbeeld) is de bodem blijkbaar arm aan magnesium, want uit bloedonderzoek blijkt daarin vaak een tekort. Dat zijn dingen waarvoor je niet perse bloedonderzoek nodig hebt, maar vooral basiskennis.
In andere gevallen kunnen tekorten blijken uit bloedonderzoek, waarop GERICHT supplementen gegeven kunnen worden. Want: ook in die gevallen kan een multivitaminepreparaat of -korrel weleens teveel van het goede zijn, omdat bijvoorbeeld ook Vit. A en/of seleen in zit en dat dus overgedoseerd wordt omdat het paard er geen behoefte aan heeft. Ik noem juist Vit.A en seleen omdat die alle twee snel giftig zijn bij overdosering.
Verder wil je niet weten hoeveel ronduit slechte preparaten in de handel zijn, waarin bijvoorbeeld een totaal verkeerde verhouding aan Vit.E (te weinig) en seleen (teveel) in zit. Enzovoort, enzovoort.

Tegenwoordig ben je echter al een misdadiger als je niet allerlei preparaten voert waar alleen de Paardendrogist het goed op doet.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:50

Deed me direct aan schurft denken bij het zien van de foto's. Mok is het niet. Dat ziet er toch wat korsteriger ( is geen woord :P ) uit en geeft niet van die egale kale plekken. Tenminste hoe ik mok van dichtbij ervaar niet.
Je kunt je paard ook een vitamine spuit geven. Dit kan ook een boost geven om het geneesproces sneller te laten verlopen, doe ik altijd.