Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DonCamillo schreef:Tja, Bokt geeft nu eenmaal geen vrijblijvende adviezen maar bindende (en dwingende) adviezen...
Gezien het snelle beloop zou ik twijfelen aan een normale mok en denk ik ook niet aan voedingstekorten. Lijkt me eerder een rare allergische reactie (soort urticaria), of een immunologisch probleem, zoals bijvoorbeeld vasculitis.
Zitten de problemen trouwens vooral op de witte aftekeningen (fotosensibilisatie)?
maximuss schreef:@ janneke2: wel wij hebben hier al verschillende dergelijke gevallen op een week of twee volledig kunnen genezen door het afweersysteem op te krikken met goede voeding. En laat dit nu echt geen moeilijk diergeneeskundig vraagstuk zijn (misschien voor jou wel maar een beetje ervaren paardenmens kan dit wel aan).
maximuss schreef:@ janneke2: wel wij hebben hier al verschillende dergelijke gevallen op een week of twee volledig kunnen genezen door het afweersysteem op te krikken met goede voeding. En laat dit nu echt geen moeilijk diergeneeskundig vraagstuk zijn (misschien voor jou wel maar een beetje ervaren paardenmens kan dit wel aan).
en de thermometer goed vasthouden, als een paard knijpt duwt ie de thermometer anders helemaal zijn poeperd in.

DonCamillo schreef:. Ik heb toch vrij vroeger mijn opleiding gedaan....een jaar of 36 geleden.Daar heb ik toch echt geleerd dat viramines en mineralen zeer belangrijk zijn.Ook heb ik daar geleerd dat kuil voor koeien was. Toen al... Maar dat was engeland.He, waar zijn toch die tijden gebleven dat het officiele voedingsadvies voor een normaal paard bestond uit alleen een goede kwaliteit hooi, gras of kuil, zonder brok of andere toevoegingen. Vroegah, ja vroegah konden die paarden daar dagelijks een uur op werken. Jammer ook dat ze op de Faculteit Diergeneeskunde en bij de meeste paardenklinieken op dat gebied nog steeds achterlopen, want alle paarden krijgen daar standaard alleen kuil en zonodig een basisbrok (tenzij de eigenaar anders aangeeft, natuurlijk, of als de toestand van het paard daar aanleiding toe geeft).

) uit en geeft niet van die egale kale plekken. Tenminste hoe ik mok van dichtbij ervaar niet.