rotstraal. de gouden tip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:20

Keoma schreef:
hooflex frog sole care.
Ik gebruik dit bij mijn merrie op advies van de DA. Hielp snel en ik gebruik het nu 1x in de twee weken preventief. Het bijt/prikt niet dus de paarden vinden het ook niet erg. Ze heeft er al een half jaar geen last van gehad en heeft nu mooie harde stralen terwijl ze met dit weer regelmatig in de blub staat.
Stalgenootje heeft het laatst geleend voor haar paard en ook bij haar hielp het super!

Oke, zag over dit middel al meerdere reacties.
Misschien het overwegen waard.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:21

Roos_M schreef:
Wat is dat toch altijd vervelend he.
Mijn paard heeft het van het najaar ook gehad. Wat bij ons super geholpen heeft was;

Om de dag Microderm spuiten ( http://www.schapendokter.nl/product/163 ... oderm.html ). Koper-/zinkspray, ook bekend in schapen en koeien wereld bij de behandeling van pootproblemen.

En de andere dag; dus ook om de dag; een mengsel van pure honing (van de imker) gemengd met tea tree en lavandel olie. En dan lekker dik de honing erop smeren. Voordeel dat het blijft plakken en pas bij verwarming (door warm water) eraf gaat.

Ik stond echt versteld van wat het deed na enkele dagen.

De reden dat ik met die producten aan de slag ben gegaan was, dat de natuur prima producten heeft om het aan te pakken. Formaline, CTC spray en andere chemicalien, daar wordt je natuurlijk niet vrolijk van om het te moeten gebruiken. Maar ook de kosten, dit is lang niet zo duur als de dure spraytjes en rommeltjes uit de paardenwinkel.

Succes

Dus jij deed deze in combi?
Voor hoelang?
En is je paard er vanaf?

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:23

Marjo89 schreef:
Ik heb de rest niet gelezen. Maar hoe is de stand van de hoeven ??

Hij heeft 3 normale hoeven, en 1 grasvoetje op linksvoor.
Dus deze is wat stijler dan de andere 2.
Hij ondervindt hier geen hinder van, maar zijn ons bewust van deze stand.
Overigens is de rotstraal op beide hoeven voor erger dan achter, en geen verschil in zijn grasvoetje met de andere voor hoef.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:25

janderegelaa schreef:
Djotje schreef:
Hoi.
Nee, geen straalkanker. Ook bevestigd door de bekapster. De hoefballen zijn ook rustig, en niets bloed en heeft dat ook nooit gedaan.De stralen zijn zacht, niet los. En met mijn vingers eraf trekken bedoel ik bij wijze van, om aan te geven dat ze erg zacht zijn. Ook geen afwijkende hoefvorm en verder keurige hoeven. Enkel de stralen op helaas..alle 4 de hoeven waarbij het voor slechter is dan achter.
Bedankt voor je reactie.

Bekapster....waarom ga ik nu opeens denken dat deze dame misschien niet kundig genoeg is om te beoordelen of het straalkanker is...

Jammer dat je twijfelt aan mijn bekapster. Ik dat juist helemaal niet.
De reden dat ik over ben gestapt op natuurlijk bekappen, is omdat ik eerst een normale hoefsmid had en niet tevreden was.
Misschien woon je in de buurt, en zou je eens naar mijn paard kunnen komen kijken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:25

Kopersulfaat werd vroeger gebruikt en werkt doorgaans heel goed. Als ik me niet vergis kun je het nog bij de apotheek krijgen.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:26

Love_Mirra schreef:
Hier heeft kopersulfaat heel erg goed geholpen (10% sulfaat, rest water; bij de apotheek gehaald) .
Voetje opheffen, elke dag er op druppelen, laten drogen (gaat vrij vlug) en voetje weer neerzetten. en na een maand was het helemaal over.

Wauw!
Dit is dus echt jouw wondermiddel :o

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:26

Zundert_shop schreef:
Wat bij mijn paarden goed werkt met rotstraal is de hoevenspray van Equi-protecta. Puur natuur en werkt super. Binnen enkele dagen al effect.

Ik ga straks even surfen :)

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:27

tanjaatjuhh schreef:
Ik heb ook zon patient. aan alle 4 de zolen ik gebruik nu dagelijks naf hoef en zool en voer haar goed biotine bij. Een goede hoef komt ook van binnenuit. Belangrijkste is dat ze op een schone droge plek goed de hoeven kan laten opdrogen met het middel erop dat je gebruikt , het moet kunnen uitdrogen.

Bij die van mij heb ik het nu onder controle , vind het super spul van naf

Naf hoef en zool?
Nog niet eerder van gehoord.
Is dat een spray, of voedsel, of iets anders?
Wat fijn dat je het onder controle hebt!

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:29

Paard reageerde er totaal niet op, dus ik denk niet dat het bijt... Zit gewoon in een flesje met tuitje, je laat het er zo inlopen en het gaat alle gaatjes in. Geen gedoe met schrobben, alleen eventjes een paar seconden de voet vasthouden zodat het er niet direct uit lekt.

Ik ben overigens ook niet zo'n fan van natuurlijk bekappen... Ik snap niet dat je na een cursus van een paar dagen jezelf bekapster mag noemen, terwijl de opleiding tot hoefsmid meerdere jaren in beslag neemt. Totaal niet rot bedoeld, maar laat eens een "normale" smid kijken. Baat het niet dan schaad het niet! Heb je wel nog een oordeel van een professional erbij...[/quote]

Oke, dat is fijn.
Jouw middel spreek me nog het meest aan, maar dat komt omdat er een indicator op zit die aangeeft of de bacterie er nog in zit. Erg handig.

Natuurlijke bekapster? Tjah, de een vindt het geweldig, en de ander niet. Voor mijn paard echt een uitkomst.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:31

Dit is inderdaad zo belangrijk.
Mijn gouden tip, stoppen met snijden in die straal, zorg dat dat ding de grond raakt, en stappen over het harde. Dat brengt doorbloeding op gang en zo blijft je straal gezonder en minder vatbaar voor de rotstraal. Je kunt dat stappen ook wel met hoefschoenen aan doen, zelfde effect.[/quote]

Amen !!
Ben erg benieuwd naar ts..[/quote]

Op de plekken waar de stralen de grond kunnen raken, raken ze die. Daarom is het achter beter als voor.
Voor zijn de stralen zo weggevreten dat er slechts een deel de grond raakt, hetgeen wat er nog zit.
Mijn bekapster brengt de stralen weer in vorm, omdat ze ook wat naar buiten dreigde te woekeren.
Ik rij eigenlijk altijd buiten, stappen op het harde is geen probleem.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:33

Jaime_ schreef:
Heb je foto's van de onderkant van de hoeven TS? Pas dan kunnen we je denk ik goed adviseren. Ik heb heel veel ervaring met rotstraal en straalkanker en ook allerlei middeltjes gebruikt, een echt wonder middel bestaat niet. Rotstraal is namelijk van veel factoren afhankelijk, bij sommige soorten is het vooral een bacterie maar het kan evengoed een schimmel zijn of een gist of een combinatie van die 3. Daarnaast speelt de stand/vorm van de hoef ook een grote rol en ga je ook afhankelijk van waar de rotstraal zit behandelen. Zit het bijvoorbeeld in de middelste straalgroeve en tussen de hoefballen gebruik je eerder wat anders dan wanneer het alleen in de zijdelingse straalgroeves zit.

Iedereen kan wel roepen welk goedje voor hun heeft gewerkt, maar dat zegt niet dat het voor jouw paard ook zo is..

Kijk!
Geweldig.
Kan ik dan beter een PB naar je sturen?
Als jij een advies op maat kan geven, ben ik natuurlijk meer geholpen als alle middeltjes uitproberen die er zijn.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:35

Trush xx. Daar zit kopersulfaat in. Koper doodt de rotstraal bacterie. Mijn paard heeft het ook ooit gehad aan alle 4 De hoeven doordat hij op matten stond in zijn stal. De d.a vertelde mij dat de bacterie die rotstraal veroorzaakt vaak alleen dood gaat door de koper. Kijk je ook wel eens dokter pol? Hij gebruikt bij soortgelijke dingen ook altijd kopersulfaat. Sinds een paar jaar zijn ze dit in nl ook gaan doen, vertelde mijn d.a toendertijd (5jaar geleden).

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:35

acanthus schreef:
Ook de tip Hoof & Sole Hardener. De rest zou je m.i. beter stoppen, klinkt als teveel van het goede. Je hebt nog kans dat je de functie van de straal om zeep helpt ivm een verminderde zuurstofopname.

Met Hoof & Sole Hardener kun je een kuur geven. Langdurig gebruik heeft geen zin om hier genoemde reden.
Zodra je verbetering ziet bij dagelijks gebruik kun je gaan afbouwen naar om de dag resp. om de week en stoppen. Op geleide beeld.
Succes!

Oke, heel duidelijk.
Dank je wel.

esiebers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:42

Bij mij was het antwoord Betadine jodium en gazen.
Ook bevestigd door de dierenarts en hoefsmid.
Het werkt bij mijn paard beter dan blauwspray

Spoelen met betadinejodium en 1 keer per dag opstoppen met betadinegaas.

turtlelito

Re: rotstraal. de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:45

Vraagje aan de mensen die Keratex Hoof and Sole hardener aanbevelen: waar kopen jullie dit? Heb het in het verleden een keer bij petssupermarkt gekocht, maar het duurde maanden voor ik het binnen had (en ze reageerden niet op mailtjes etc). Dit hielp nl heel goed om mijn ruin minder gevoelig te laten lopen op stenige paden.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:47

Ik hoop reactie te krijgen van Jaime_
Heb haar een pb gestuurd.
Even haar reactie afwachten, voordat ik iets nieuws start.
Wel heel fijn dat iedereen zijn/haar reactie schrijft, en dus hun "wondermiddel" gevonden hebben ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:52

Volgensmij heb ik pure tea tree wel eens zien liggen bij de welkoop :)

Verder geen ervaringen met rotstraal, maar wilde wel even toevoegen dat blauwspray inderdaad heel fijn kan zijn zoals meerdere al zeggen :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:56

acederm werkte hier heel goed.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:15

Hee!

Ik heb hier een paard gehad wat rotstraal aan alle 4 de hoeven had. We hebben alles geprobeerd totdat iemand ons iets zei over waterstofperoxide. Hij was er binnen no time van af. Je krabt de hoef goed schoon, giet er wat waterstofperoxide overheen, pakt een grote wat, doet flink wat waterstofperoxide op die wat, je drukt het watje stevig in de hoef, vooral goed in de kleine plekjes. Dan laat je hem even op de poetsplaats staan en laat je het watje er gewoon inzitten. Hij zal het er vanzelf uitlopen. Doe dit 3x per week en je zult zien dat het snel minder wordt.

Waterstofperoxide kun je gewoon bij de apotheek halen.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:29

Hey.
Waterstofperoxide gebruik ik al een tijdje. Jammer genoeg geen effect bij mij.
Goed dat het bij jou wel werkt, goedkoop en makkelijk spul.
Groetjes

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:50

Citaat:
Dus jij deed deze in combi?
Voor hoelang?
En is je paard er vanaf?

Ja. Helemaal, nu bikkelharde pootjes. Ik heb het zo lang vol gehouden tot t weg was. Dus na het bekappen als we konden zien of t weg was. Ongeveer 2 maanden dus. Maar niet iedere dag heel concequent hoor.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:55

Djotje schreef:
Marjo89 schreef:
Ik heb de rest niet gelezen. Maar hoe is de stand van de hoeven ??

Hij heeft 3 normale hoeven, en 1 grasvoetje op linksvoor.
Dus deze is wat stijler dan de andere 2.
Hij ondervindt hier geen hinder van, maar zijn ons bewust van deze stand.
Overigens is de rotstraal op beide hoeven voor erger dan achter, en geen verschil in zijn grasvoetje met de andere voor hoef.

Heb je foto's. Ik las ergens dat je een natuurlijk bekapper hebt ?
Goed en regelmatig bekappen helpt hierin ecbt ! Mocht je advies willen mag je mij Pb sturen. Ik bekap zelf en heb/had een fjord met hele erge rotstraal

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:02

Bij het behandelen van rotstraal zijn een paar dingen belangrijk.
1 niet desinfecteren..dan maak je ook de goede bacteriën dood.
2 zuurstof..daar kan de anaerobe niet tegen.
3 schone , droge voeten.
4 Voldoende weerstand(goede bacteriën het werk laten doen)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:12

Ik heb goede ervaringen met wassen met Betadine scrub. Er in druppelen en goed schoonborstelen en uitspoelen. Daarna drogen en teren.

Ander paard reageerde super op dode zee zout. Emmer vullen met warm water en dode zee zout er in en dan het been er in zetten. Moet je wel een braaf paard hebben die dan zijn been laat staan in de emmer natuurlijk. Anders kan je altijd nog een strandrit gaan maken. :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:16

Djotje schreef:
janderegelaa schreef:
Bekapster....waarom ga ik nu opeens denken dat deze dame misschien niet kundig genoeg is om te beoordelen of het straalkanker is...

Jammer dat je twijfelt aan mijn bekapster. Ik dat juist helemaal niet.
De reden dat ik over ben gestapt op natuurlijk bekappen, is omdat ik eerst een normale hoefsmid had en niet tevreden was.
Misschien woon je in de buurt, en zou je eens naar mijn paard kunnen komen kijken?

Lijkt me hartstikke leuk om je paard eens te bekijken maar ik zie niets meer aan die hoeven dan een bekapster met een cursus van een paar dagen vrees ik. Ik zou de DA vragen of een goede hoefsmid. Als je zo door blijft modderen en achteraf is het wel straalkanker dan kun je je paard weg brengen.