Wat nog te doen aan mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:55

Persoonlijk zou ik al die "troep" er ook niet opsmeren, de huid gaat daarvan echt flink kapot.
Ik zou 1x wassen met betadine (of nog mooier de spoelvloeistof van Vetramil), goed afdrogen met schone doek en vervolgens gaan smeren met Puur Zinkzwavelpasta totdat de mok ingedroogd is. Daarna overstappen op iets wat verzorgd zoals Honingzalf of Helosan.
Verder zou ik inwendig aan de slag gaan met Puur Moc, eventueel gecombineerd met een drainage/detox kuur en een goede probiotica. Let wel op als je met drainage/detox begint dat het eerst erger kan worden voordat het minder wordt.
Mok is vaak een probleem in de weerstand waardoor bacteriën die mok veroorzaken de kans krijgen om hun slag te slaan, daarom ook erg belangrijk inwendig de boel goed op orde te hebben...

Succes!!

pleiada

Re: Wat nog te doen aan mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:23

Ik vrees dat je echt de voeding aan zult moeten passen kuil en granen bij zulke mok werkt bepaald niet mee..Hier door de nattigheid/modder ook een paar met mok gehad deze winter,dus dat speelt wel mee.Als die van mij uit de wei komen waar ze S'morgens even in mogen maak ik de benen schoon met een emmer lauw water en een afwasborstel,masseer meteen de korstjes eraf(gaat beter als de huid nat is)..Daarna droog ik het af en smeer ik de huid in met Glysolid of penaten zinkzalf..De huid moet toch soepel blijven en dit sluit de huid niet af,uierzalf of vaseline doet dat wel en maakt het alleen maar erger is mijn ervaring..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 10:29

Wisselen van kuil kan echt niet... Tenzij ik van stal verander wat eventueel een optie zou kunnen zijn maar dat kan natuurlijk niet zomaar.

Hoeveelheid beweging is helaas ook weinig aan te doen. Alles is nat. Geen verharde stukken en de paarden staan tot over hun kogels in de modder... :\

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:39

Onze pony had ook erge mok aan 1 been.

Allereerst, niet te vaak wassen. Eens in de 4 dagen bijvoorbeeld op advies van de dierenarts. Het wassen maakt de huid kwetsbaar en week. Daarnaast leg je de korstjes en wondjes daarmee open waardoor bacteriën een grote kans hebben om toe te slaan, wat leidt tot een ontsteking. Dat zie je ook, want er komt pus uit.

Mok is vaak een combinatie van mijt/schimmels/bacteriën. Mijn dierenarts gaf aan dat het lastig is te achterhalen wat nou precies de oorzaak is. Als het zo hardnekkig is, is het handig om de dierenarts te vragen een spuit te zetten (weet de naam niet precies). Die ontwormt je paard maar is zeer sterk tegen mijten/parasieten. Binnen enkele dagen zie je resultaat. Je pakt de oorzaak dan van binnenuit.

Maar stop eerst met het vele wassen! Daarna ook zeker een dierenarts erbij halen want de dikke benen en de pus is geen goed teken. Beter in een keer goed aanpakken via een dierenarts dan 1000 duizend vage middeltjes erop smeren.

Edit: deze zalf hebben wij gekregen om na de injectie (week wachten) gekregen om erop te smeren:https://www.stalapotheek.nl/derfongen-lotion-bij-mok.html

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:06

Kliederen met zalfjes vond ik altijd maar weinig resultaat hebben. Heb toen Puur Moc gekocht (toentertijd nog in pilvorm). Daar heb ik al vrij snel veel baat bij gehad! Wellicht het proberen waard.

verkooplink:
http://www.ej.nl/paard/apotheek-verzorg ... or=overige

Groetjes :wave:

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:20

Die spuit die ze dan geven heeft een verhoogde kans op hoefbevangenheid. Dus zou daar niet te snel voor kiezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:06

Kaus schreef:
Wisselen van kuil kan echt niet... Tenzij ik van stal verander wat eventueel een optie zou kunnen zijn maar dat kan natuurlijk niet zomaar.

Hoeveelheid beweging is helaas ook weinig aan te doen. Alles is nat. Geen verharde stukken en de paarden staan tot over hun kogels in de modder... :\

Persoonlijk zou ik dan toch eens gaan uitkijken voor een andere stalling. Zeker als het niet over gaat, of als het CPL blijkt te zijn. CPL gaat nooit meer over, maar je kan het onder controle houden met een goed dieet. Als je paard eenmaal zo heftig reageert op kuilvoer dan gaat dat ook niet meer zomaar over, dan zit je straks met een paard wat geen stap meer wil zetten van de pijn. Ik ken het helaas. En de schade aan de benen is ook niet meer helemaal terug te draaien. Plooien en ribbels in de benen zullen niet meer helemaal verdwijnen, dus beter is gewoon zo veel mogelijk voorkomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:09

8nnemiek schreef:
Kaus schreef:
Beweging krijgt ze twee keer per dag.
's Ochtends 2 uur in de bak en een kwartier verplicht stappen. 's Avonds een half uur stappen aan de hand. Wisselend over asfalt of zand.
Ze kan nu helaas niet naar buiten zonder in nattigheid te staan. En in de bak wordt overdag gereden.

Eigenlijk is dat gewoon veel te weinig.
Ik zie mijn paarden liever 24/7 op een natte wei staan dan een hele nacht binnen.
Bij mijn paard met cpl doe ik wel eens een panty van de hema om het been met open wondjes zodat er geen vliegen aan komen. Kan ook helpen tegen vuil, maar dat is niet eens nodig. Is er nergens een verhard stuk beschikbaar, of een hoger gelegen wei? En zeker op droge dagen en met vorst, lekker de hele dag buiten zetten hoor.
De ammoniak in een stal is veel slechter voor wondjes dan relatief schone modder. En constante beweging is echt heel belangrijk.
sterker nog ik denk dat klei helemaal niet zo slecht voor de benen is (schone klei). Ik smeer het vaak als groene leem of zeohorse al op wonden en ook mok.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:21

Als paarden in de zwarte modder staan steeds is dat erg slecht voor de hoeven en huid,is zuur en zit vol met bacterien en schimmels,dat is heel wat anders dan geneeskrachtige leem wat wel goed is..Het witte zand in mijn paddock kan ook geen kwaad,als ze daar even in rond rennen zijn de benen weer helemaal schoon van de zwarte blub..Helaas deze winter al genoeg problemen gezien van het teveel in de modder staan..

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:23

Mijn merrie had vorige winter ook opeens last van mok, wel in mindere mate als jou paard.
Ik heb er van alles op gesmeerd maar het ging maar niet weg, wisselde ik weer van zalfje werd het even minder en daarna gewoon weer erger. Zalfje van de dierenarts schoot ook niet heel erg op. Paardje stond gewoon buiten in de paddock en zelfs toen ze op de droge weide gingen in mei ging het maar niet over.

Als ik er nu aan terug denk is het vast een combinatie van stress en slecht eten geweest dat haar lijf zo in de war raakte.
Ik heb toen eens 2 weken lang knoflook snippers door het voer gegeven voor wat anders en opeens was de mok weg _/-\o_

en daarnaast, mijn shetjes staan in de winter bij mij aan huis op paddock met verhard stuk. Staan regelmatig tot over hun kogels in de klei en blub, kiezen ze zelf voor :') Nog nooit rotstraal of mok of andere narigheid eraan over gehouden!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:24

uiteindelijk is mok een intern probleem. neem de voiding goed onder de loep en zorg dat er weinig, lees minder dan 15%, zetmeel en suiker inzit. geen graan noch melasse. dan een drain mix om haar intern schoon te krijgen. en dan door blijven gaan zoals nu. het ziet er inderdaad erg uit. goed schoon houden en droog!! success ermee

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:35

Klinkt als cpl, stampt je paard ook op de grond op en tegen de muur? En bijt hij tegen jeuk in z'n benen? Dan zou ik toch maar behandelen tegen mijt, bij mijn sokkenpaard begon het ook zo. Nu masseer ik regelmatig (lymfedrainage), geef zo veel mogelijk beweging en laat 'm constant buiten als hij dat wil. Frisse lucht dus sokken uitdunnen, ik geef kleefkruid en goudsbloem (zuiverend van binnen uit). En als er schilfers komen mag ik ze van de da losweken met biotex, maar dat heb ik nog niet gedaan want droog houden is beter. Verder behandel ik hem ook tegen de mijt zodat de heul weggaat.

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:36

Jeuk dus.... Stomme spellingscontrole

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:45

bij mijt kun je ook wassen met honden vlooienschampoo. redelijk goedkoop en effectief, schijnt.....

zelf bij mijn paardn rasp dat niet weg gaat. heeft er geen last van maar wil het weg hebben.

met aanpassing van voeding gaat het even duren voordat het werkt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:21

Chevadonyll kruiden(mokthee).Ik bestel het bij Chevalcare.com.Geweldig spul.De kruiden bestrijden de mok van binnen het lichaam.Mijn ruin had flinke mok en had ook pijn.Maar hij liet niet toe dat het behandelt werd.Drama,paard over de zeik.Wil je meer weten stuur maar een pb.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:26

Is het geen optie om zelf hooi aan te schaffen dan? Dat een paard in verleden niet op kuil reageerde hoeft niet te betekenen dat dit niet kan veranderen. Op wat voor strooisel staat het paard?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:29

Ik vind het verbazingwekkend dat je er zo lang mee hebt laten lopen ipv naar de dierenarts.
Die van mij had ook heftige mok waar tegen hydrocortiderm niet hielp. Die kreeg iets 10x sterkers en een ontstekingsremmer in pil vorm.

Daarnaast voor huis tuin en keukenmiddeltjes: zuurkool en een bandage er om! Helpt echt fantastisch.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:34

nu blijkt blauwspray ook goed te helpen! misschien een idee?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:40

Pas je wel op dat ze geen Einschuss krijgt?

Mijn ouder vz-paard had vroeger ook chronish mok iedere winter (en soms zelfs in de zomer). Bij hem hielp het om zijn vetlokken eraf te knippen. In het begin bij binnenkomst op stal zijn voeten te wassen met betadine-shampoo, droog deppen, losse korreltjes mok proberen voorzichtig weg te pullikken. Daarna flink dik insmeren met uierzalf. Volgende dag voor het naar buiten gaan weer insmeren met uierzalf.
Verder hebben we zijn stal toen ook aangepakt. Hij stond altijd 100% op stro (in een potstal). Dat hebben we grotendeels weggehaald en als onderbodem houtkrul genomen met daarbovenop een laag stro. Hierdoor stond hij altijd in droog stro.
Dit heeft bij hem altijd goed geholpen maar, zoals je vast al achter bent gekomen, dat wil niet zeggen dat het bij ieder paard goed werkt (alhoewel deze methode jaren later ook goed hielp bij mijn Shetlander := ). Sterkte ermee, mok is lastig weg te krijgen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:29

Ik ben aan het regelen dat ik ergens hooi kan kopen. Dan moet ik zorgen dat ik elke dag +- 10 kg naar stal krijg want ik kan het daar niet opslaan en ik moet op de fiets.

De DA heeft er naar gekeken en heb nu 100ml depociline en 100ml imaverol. Verder ga ik nog even bij de welkoop kijken of ik daar de mokzalf of laurierzalf zal gaan kopen.

Van stal wisselen kan ik ook niet zomaar doen omdat hier de stalhouder voor mij wil zorgen dat mijn paard twee keer per dag behandeld wordt, dat kan op de andere stal niet en ik kan niet 's ochtends vroeg naar mijn paard...

Nogmaals, wassen heb ik in een periode van 2 maanden 3 keer gedaan. En daarna maak ik het grondig droog door te deppen en handdoeken er omheen te doen. Ik was niet dagelijks.
De paarden staan in de winter op een maisland wat in de zomer voor mais wordt gebruikt. Ik weet niet of dat als modder of klei telt.

Ze stampt en slaat alleen wanneer ik het heb gewassen met betadine of wanneer ik er hydrocortiderm op smeerde. Als ik haar dan een flinke pluk kuil gaf was dat vaak voldoende afleiding.

De stal wordt elke dag heel nauwkeurig uitgemest en ze staat op een flink pak stro. Ik zou er zelf op durven slapen, zo schoon en droog is het.

Edit: ik zal vanavond ook nog even foto's maken van alle vier haar benen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:36

Als je toch naar de welkoop gaat kan je misschien beter ecostyle wondzalf kopen,is ook heel goed tegen mok.Mokzalf is over het algemeen best rotzooi..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:38

En je hebt ook geen trailer? Ik bewaarde het hooi altijd in de trailer. Misschien mag je tegen een vergoeding de trailer van iemand anders gebruiken als er een staat die weinig gebruikt wordt..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:39

Reinig de darmen eens een keer.
Mok is een uiting van een darm bacterie die zich voedt op suikers...Door de darmen te reinigen en suiker zo veel mogelijk uit het dieet te elimineren kun je eindelijk eens echt verlost worden van de ellende

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:43

Nee geen trailer helaas. Of ik het mag opslaan in de trailer van stal zou een idee kunnen zijn, dat ga ik vragen!

Welke welkoop zalf zouden jullie adviseren? Lastig al die verschillende adviezen...

Edit: suiker krijgt ze in principe niet. Behalve dat wat in het kuil zit (geen idee hoeveel daarin zit) en dat ben ik aan het veranderen naar hooi.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:48

Wat voor hard voer krijgt ze?

Reinig haar voor de stalbenen sowieso een keer over de nieren en de darmen zodra je begint met hooi. Alle rommel eruit