Wat gaan voeren i.p.v. biks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:47

Mara2000 schreef:
lailapri schreef:
Vito ruikt heel sterk naar knoflook. Door de wisselende verhalen voer ik liever geen knoflook maar had het gekocht voor mijn veulens tijdens spenen dus toch nog maar een zak gekocht.

Zit 1% knoflook in, dat is bij mijn weten geen enkel probleem.
Voer je 1 kilo Vito dan krijgt je paard 10 gram knoflook binnen. Knoflook is pas giftig wanneer je meer dan 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag voert. Voor een paard van 500 kg is dat dus 100 gram.

Owww gelukkig. Bedankt

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:48

Ik raad je aan om je paard de marstall force (vitaminebrokje) te voeren met onbeperkt hooi.
Als je iets extra's wil voeren. Kun je seniores priores (ruwvoer) voeren, moet je wel weken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 19:53

mabel94 schreef:
Ik raad je aan om je paard de marstall force (vitaminebrokje) te voeren met onbeperkt hooi.
Als je iets extra's wil voeren. Kun je seniores priores (ruwvoer) voeren, moet je wel weken.

Bedankt. Overweeg idd al de marstall te gaan voeren. Onbeperkt hooi(kuil) heeft ze al.

Ik ga geen pulp/priores voeren. Paard is dik zat en dit zal alleen maar meer aanzetten!

Zit aan subli dieetmix te denken, denk dat dat het wordt om te proberen!

mabel94

Re: Wat gaan voeren i.p.v. biks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:18

Priores zet niet aan als dit per dag een kleine hoeveelheid is.
Als t paard echt te dik is zou ik alleen marstall force voeren met hooi voor de rest niks

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:26

Mijn pony's krijgen metazoa vitamine korrel.
En omdat dat zo zielig weinig is gooi ik er een handje dieetmix bij.

Mijn pony's doen het hier super op.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 20:30

mabel94 schreef:
Als t paard echt te dik is zou ik alleen marstall force voeren met hooi voor de rest niks

Ik geloof er niet in, ga geen pulp voeren.

Mijn paard is niet te dik maar zet wel snel aan.
Aan alleen kuil met vitamien korrel heeft ze niet genoeg, dan mist ze energie

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:39

Ik voer enkeld in de herfst /winter maanden, goed stengelig kuil onbeperkt. in het voorjaar en zomer staan ze dag/nacht op de weide. Mijn paardjes worden actief gebruikt!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 20:41

Bedankt Arjan, kan echter helaas niet bepalen wat voor kuil/hooi ze krijgt! Ben al blij dat ze bijna onbeperkt krijgt.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:48

Mijn te dikke, snel rillerige/hete merrie staat sinds een week op Cavalor Fiberforce. Laag in suikers en zetmeel. In Cavalor Shine and show zit extra vitamine E dacht ik, verder ook laag in energie.

Ben zelf erg tevreden over Cavalor :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:14

wortelsussie schreef:
mabel94 schreef:

Ik geloof er niet in, ga geen pulp voeren.

Mijn paard is niet te dik maar zet wel snel aan.
Aan alleen kuil met vitamien korrel heeft ze niet genoeg, dan mist ze energie

Je zou er een klein handje haver of gerst bij kunnen doen. Haver/gerst = koolhydraten = snelle energie.
Of lijnzaadolie. Dat is langzame energie.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:14

Koper, voer nu na het werk 5 granen mix en daar heeft ze baat bij idd.

Best lastig, juiste voerkeus maken!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:39

Koolhydraten kun je beter vóór het werk geven. Of bedoel je dat ze ook buiten het werk om meer energie mag hebben?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:57

wortelsussie schreef:
Bedankt Arjan, kan echter helaas niet bepalen wat voor kuil/hooi ze krijgt! Ben al blij dat ze bijna onbeperkt krijgt.

Ik bedoel ook aan te geven, dat een paard/prima op enkeld basis kuil goed kan leven. Biks is enkeld luxe product wat vol zit met overmatige voedingstoffen. kruiden Meusli heeft een veel betere opname en belast de darmen minders.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 09:31

Arjan1983 schreef:
wortelsussie schreef:

Ik bedoel ook aan te geven, dat een paard/prima op enkeld basis kuil goed kan leven. Biks is enkeld luxe product wat vol zit met overmatige voedingstoffen. kruiden Meusli heeft een veel betere opname en belast de darmen minders.

Daarom ben ik ook opzoek naar een bix vervanger. Vanwege alle extra stoffen die erin zit die niet goed voor een paard schijnen te zijn.

Echter op enkel kuil is te eenzeidig voor haar en red ze het niet om 3 kwartier vol te houden.

Ik kan niet alle muslies er gewoon in stoppen omdat we in het verleden hebben mee gemaakt hoe ze daar op kan reageren en dat wil ik absoluut niet nog een keer mee maken.
Ben sowieso niet een voorstander van een 'echte muslie'.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:44

Subli ponybrok zit vrij hoog in alle mineralen/vit en met name in de magnesium, voor een paardje dat snel opgewonden en stram is, kan dat wel eens de oplossing zijn.
Suiker zit rond 15% dacht ik, niet heel hoog.

Daarnaast kan je regelmatig een dikke hand gekookte lijnzaad over de brok gooien, of gewoon een scheut (kan tm een kopje) lijnzaadolie over het voer.

Dat vinden de meeste paarden erg smakelijk en geeft energie zonder te veel temperament of stramme spieren.

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:51

Als je voer nodig hebt wat echt laag in suiker en zetmeel is, kun je Fiberforce van Cavalor gaan voeren. Hier zit maar 3% suiker en 5% aan zetmeel in. En tijdens mijn zoektocht was dit het enige voer wat echt laag in suiker en zetmeel was. Tevens is de prijs ook zeer vriendelijk te noemen!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 10:06

TrotterQueen schreef:
Als je voer nodig hebt wat echt laag in suiker en zetmeel is, kun je Fiberforce van Cavalor gaan voeren. Hier zit maar 3% suiker en 5% aan zetmeel in. En tijdens mijn zoektocht was dit het enige voer wat echt laag in suiker en zetmeel was. Tevens is de prijs ook zeer vriendelijk te noemen!

Had er idd naar gekeken sprak me idd aan! Maar 20 euro voor 15 kilo... Nee dat zal te snel op zijn + hoge kosten, ik vind het duur!

Edit, na verder zoeken op fiberforce heb ik ze gezien voor 15 kilo €15,- komt meer in de buurt! Ga vanmiddag naar de voerwinkel en vergelijken!

TrotterQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:58

wortelsussie schreef:
TrotterQueen schreef:

Had er idd naar gekeken sprak me idd aan! Maar 20 euro voor 15 kilo... Nee dat zal te snel op zijn + hoge kosten, ik vind het duur!

Edit, na verder zoeken op fiberforce heb ik ze gezien voor 15 kilo €15,- komt meer in de buurt! Ga vanmiddag naar de voerwinkel en vergelijken!

Ik dacht al! Haha ik betaal op dit moment 14 euro voor 15 kilo :)
Succes iig. :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:14

Momenteel voer ik mijn paard vrij veel hooi en daarnaast bietenpulp en een halve schep horsefood the best kruidenstructuurmix na het werk. van stal ook 3 keer een schep muesli.
Doet ie het prima op, maar hij heeft ook bepaald geen aanleg om dik te worden. Bij mijn weten worden ze niet per definitie dik van speedibeet, het zorgt wel voor extra vulling voor de darmen maar qua vit min zit er weinig bijzonders in. Het metazoa geprobeerd maar daar werd ie behoorlijk schieterig van, das niks voor mij.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:33

TrotterQueen schreef:

Dan heb je niet goed genoeg gezocht want er zijn er echt meer :-)

Care4life van pavo
Faser Light van marstall
Vito van marstall
Dieetmix van subli
En er zijn er nog een paar. ..

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:38

Nogmaals de vitalbix, 3% zetmeel, 2,9% suiker.
Dus nog minder dan fiberforce

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:51

Ik volg even :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 18:11

vandaag een zak Fiberforce van Cavalor gekocht. Paard eet het prima. Mix het nu nog met der oude voer en over een paar dagen enkel nog de fiberforce.

Dan wil ik eerst gaan kijken hoe ze het hier op doet en zodra ik merk dat ze wat mist krijgt ze er wat bij. Denk dan aan lijnzaad brokjes of heel misschien toch vitamine brokje van marstal force.

Hoop dat ik dan het graan ook weg kan laten dan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:54

Voor mensen die straks gaan zoeken voor ervaring met op cavalor fiberforce: ik voer het nu zoon 2 maanden en merk dat paard meer energie heeft maar niet vervelend en rillerig is. Kreeg eerst halve schep per dag nu een kwart aangezien ze op het gras staat. Na het werk bekertje 5 granen en ik heb een heerlijk paard wat echt wilt werken!

Ben er erg tevreden over. Bedankt bokkers voor het mee denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 11:45

zit er melasse in fiberforce?