Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:58

Niet naar voren willen (ook zonder ruiter) kan eindeloze redenen hebben:
-ataxie of ander neurologisch probleem
-spier of stofwisselingsprobleem (pssm etc)
-maagzweren
-tekorten
-skeletproblemen (artrose/ocd/ks/spat/hko etc etc).

Dus ik ben benieuwd wat de DA gaat onderzoeken en wat er gevonden wordt.

xAnthea

Re: Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:05

De hoeveelheid hooi kan wel degelijk jet verschil maken. Dat je ervan uitgaat dat de stal wel voldoende geeft, vind ik niet juist. Een tekort aan ruwvoer kan wel degelijk een verschil Maken.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:07

nou ik heb ervaring met een paard met ataxie die wel balans had ligt er alleen aan hoeveel ruimte je paard heeft
nou hoop ik heeeeeel sterk dat jou paard dat niet heeft :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:13

Volgens mij heeft jouw merrie nog nooit een veulen gehad? Ik merk nl. wel vaker met merries die een veulen hebben gehad dat het enorm veel moeite kost om alles achter weer in balans en 'op sterkte' te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:21

Ik lees nu je andere topic.
Je paard was dus lange tijd al niet goed?
Nu een half jaartje getrained en ook nog een laat veulen (dus eigenlijk nog lang geen 5).
Dan zou ik zeggen:
Checken op mineralen tekorten
Standaard kreupelheidsonderzoek
En dan eens de komende maanden veel naar buiten onder het zadel, lekker rechtuit doorgalopperen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:23

knollentuin schreef:
Ik vind t hele dier niet mooi bespierd, en het is lastig te zien op deze foto maar hals lijkt ook niet goed bespierd. Als het niet verbeterd na goede en gerichte training vraag ik me echt af het paard het wel kan, en zou ik idd naar de dierenarts stappen, ik denk meteen aan ataxie als ik je verhaal lees eigenlijk

Dat wilde ik dus ook zeggen. Denk ook meteen aan ataxie, als ik hoor hoe jullie ermee bezig zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:29

In je vorige topic heb je het over dat ze 'vroeger' lichamelijk een drama was en achterhandproblemen had. Maar hoe lang geleden is 'vroeger' aangezien ze nog maar vijf is? Een paard dat een slechte start heeft gehad heeft jaren nodig om daaroverheen te komen, je moet zo' n paard niet vergelijken met leeftijdgenoten die wel van jongs af aan sterk en gezond zijn geweest. Ik denk dat je te veel verwacht en te snel wilt gaan. Pas de training aan aan wat je paard aan kan. Anders bouwt ze nooit spieren op. Veel onbelast trainen, veel rustig basiswerk o/h zadel en vooral KORT trainen. Ga ook eens na of je iets kunt verbeteren in hoe je haar houdt. Veel weidegang, goed ruwvoer, gezelschap van andere paarden, geen stressige omgeving met veel lawaai en drukte, dat soort zaken kan een groot verschil maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:35

Een paard van augustus is dus ook echt nog maar 4,5. Die 6 maanden maken op deze leeftijd nog een verschil.
Toen was mijn merrie ook nog een dwijl.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 19:36

Erg jammer dat er gelijk een oordel gemaakt wordt alsof ik achterlijk ben, maakt het voor mij ook niet makkelijker om duidelijk en respectvol te reageren, zal als ik straks thuis ben wel eens een poging doen. :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:38

Ik kan je niet helpen maar wat is er zo erg aan om alle vragen te beantwoorden? Je weet maar nooit wat het ermee te maken kan hebben. Sorry maar is toch niet zo moeilijk om alle vragen te beantwoorden, zonder zo bijtend over te komen?

Dier is nog jong en het best is eigenlijk om een (stand)foto te plaatsen hoe hij/zij nu is en niet een zomerfoto..
dan pas kan iedereen goed oordelen, net zoals filmpjes ook handig zijn voor iedereen, maakt niet uit onder zadel/los of aan longe.

Hoop in ieder geval dat je snel genoeg de oorzaak weet.
Laatst bijgewerkt door Memere op 19-02-16 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 19:42

Memere schreef:
Ik kan je niet helpen maar wat is er zo erg aan om alle vragen te beantwoorden? Je weet maar nooit wat het ermee te maken kan hebben. Sorry maar is toch niet zo moeilijk om alle vragen te beantwoorden, zonder zo bijtend over te komen?

Ik vind het nogal apart dat mensen ervan uit gaan dat ik stappen over heb geslagen in de training/het kijken of alles wel klopt bij het paard.

(En dan bedoel ik niet de oprechte vragen, maar de al oordelende)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:44

Heb mijn bericht aangepast. :)

Niemand is perfect, kan dus heel goed zijn dat er een stap overgeslagen is..wat jij/wij goed vinden kan iemand anders wel anders bekijken. Op bokt is het handig om veel meer info te geven, kan goed zijn dat er toch iets nuttigs in staat, liever te veel dan te weinig info dus.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 19:45

Memere schreef:
Heb mijn bericht aangepast. :)

Niemand is perfect, kan dus heel goed zijn dat er een stap overgeslagen is..wat jij/wij goed vinden kan iemand anders wel anders bekijken. Op bokt is het handig om veel meer info te geven, kan goed zijn dat er toch iets nuttigs in staat, liever te veel dan te weinig info dus.

Ben ik helemaal met je eens hoor! :) maar er is (minstens qua gevoel) een verschil tussen een normale vraag en een met een oordelende ondertoon.

@je toevoeging thanks :) ik had gehoopt dat mensen de foto zouden opvatten als iets om de vergelijking tussen de achterhand en de rest te zien, zoals ik erbij had gezegt, voelt een beetje alsof ik tegen een muur typ dan :+
Een video zal deze week gemaakt worden, heb nu namelijk geen hele duidelijke helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:22

Hoe lang geleden heeft je paard die blindedarmontstwking gehad?
Hoe is dat behandeld?
Kan hij daardoor nu niet gewoon een opname probleem hebben?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 20:33

Sizzle schreef:
Hoe lang geleden heeft je paard die blindedarmontstwking gehad?
Hoe is dat behandeld?
Kan hij daardoor nu niet gewoon een opname probleem hebben?

Ongeveer 1.5 jaar geleden, iets langer. Ze heeft hiervoor iets door het voer heen gehad. Zou dit dan invloed kunnen hebben op de opname?
De reden dat ze deze ontsteking heeft gekregen was trouwens verkeerd voer door de vorige eigenaar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 20:47

Kendra schreef:
Volgens mij heeft jouw merrie nog nooit een veulen gehad? Ik merk nl. wel vaker met merries die een veulen hebben gehad dat het enorm veel moeite kost om alles achter weer in balans en 'op sterkte' te krijgen.

Mijn merrie heeft nooit een veulen gehad :)

De achterstand die zij gehad heeft kwam door een sterk voer tekort/verkeerd voer bij de vorige eigenaar. Hier kwamen problemen in de blinde darm (mogelijk ook maag) en om deze te ontlasten is ze licht gaan trekken met een achterbeen. Toen wij haar over hebben gekocht is ze direct via een DA doorverwezen naar een osteopaat om de schade van dit trekken te herstellen.

Hierna ben ik (met regelmatig advies van mijn instructrice, fysio en DA) rustig op gaan bouwen in goed voer en wat poetsen. Daarna langzaam zo opgebouwd tot waar we nu zijn (+/- 2/3 keer per week rijden, 2/3 keer longeren en overige rust).

Gigi's behoeften hebben ALTIJD voorop gestaan en niks is met onnodig dwingen/geweld verlopen. Alles ging zijn gangetje, ze kreeg mooi volume en werd weer dat happy paardje dat ze altijd was.
De afgelopen weken begon ik me echt zorgen te maken om de niet ontwikkelende achterhand en het feit dat ze niet zo voorwaarts denkend was als je zou vewachten. Overal mijn antwoorden gezocht, eerst in mijn rijstijl, het zadel, het voer, huisvesting ect. Maar nergens kwam een antwoord.

Nu zijn we dus op het punt dat we de conclusie trekken dat het probleem dieper zit.

Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:54

Meegelezen, vraagje: Is ze nu wel echt zo onderontwikkeld dan? Want ik heb alleen nog maar foto's gezien van een normaal jong paard. Niet iedere 5 jarige is hetzelfde, zeker als ze wat groter zijn of wat achterstand hebben gehad lopen ze dat niet meteen weer in. Dat betekent echter niet dat er een probleem is of dat je je daar zorgen over hoeft te maken, maar vaak gewoon dat ze even tijd nodig hebben. Kritisch zijn is goed, maar als je alles uitgesloten hebt, dan houdt het toch ook ergens op?

Het niet vooruit willen zijn, daarin zie ik wel daadwerkelijk een probleem maar zou het toch niet kunnen dat je stiekem, omdat je paard voorheen wel wat mankeerde, misschien een heel klein beetje te voorzichtig bent geweest? Ze gaat pas leren dat bewegen geen pijn meer doet, als ze daadwerkelijk beweegt he....

Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet van het direct erdoorheen rijden maar op den duur moet je wel een grens gaan stellen. Als je alles hebt gecontroleerd, het paard verder geen extreem afwijkend gedrag vertoond, wat is er dan mis om eerst eens een maand of drie gewoon te gaan rijden? Zonder de intensiviteit verder op te voeren maar wel zoals je een ander (gezond, zonder dingen uit het verleden mee te nemen) ook zou rijden, dus eerlijk maar wel consequent?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:02

Bedankt voor je toevoeging, kan me er namelijk goed in vinden omdat dat de andere kant is waar ik aan denk.

Duidelijk ben ik naar mijn idee altijd wel geweest binnen het redelijke, een "oh wat zielig" mentaliteit heb ik absoluut niet. Maar de volgende stap zou "erdoorheen slaan" worden en daar ben ik geen fan van, buiten dat ik mezelf ook in gevaar breng.

Opstappen alsof ik van van niks weet werkt wel tot een bepaald punt (ze wordt al bijvoorbeeld niet meer nukkig) maar ik ben toch bang dat ik dan haar ergens doorheen rijdt waar ik niet doorheen zou willen rijden (energie op, spieren moe, niet kunnen ect)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:08

Is het si-gewricht wel echt in orde gekomen? Dat kan ze ook tegenhouden om door te galopperen. Misschien daar een echo van laten maken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:10

Hoe kwam je dan achter die ontsteking?
Dan zal ze waarschijnlijk koliek gehad hebben neem ik aan en dan zware antibiotica?

Een 4,5 jarige met achterstand met een verleden met tekorten die zou ik onbeperkt ruwvoer geven aangevuld met bietenpulp voor de opbouw van de flora en probiotica voor paarden bijgeven (even bij de DA vragen).
Bloed afnemen voor tekorten.
Dan veel rechtuit naar buiten en voorwaarts aan de longe.
Zie je dan komende zomer niet langzaam verbetering dan kun je nog alle uitgebreide tests doen.
Maar voorlopig is het dan waarschijnlijk gewoon een jonkie dat nog 2,5 jaar moet groeien.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:11

Jennyxx schreef:
Is het si-gewricht wel echt in orde gekomen? Dat kan ze ook tegenhouden om door te galopperen. Misschien daar een echo van laten maken?

Zover wij weten wel, maar er is inderdaad geen echo gemaakt. Misschien wel een idee :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:15

Sizzle schreef:
Hoe kwam je dan achter die ontsteking?
Dan zal ze waarschijnlijk koliek gehad hebben neem ik aan en dan zware antibiotica?

Een 4,5 jarige met achterstand met een verleden met tekorten die zou ik onbeperkt ruwvoer geven aangevuld met bietenpulp voor de opbouw van de flora en probiotica voor paarden bijgeven (even bij de DA vragen).
Bloed afnemen voor tekorten.
Dan veel rechtuit naar buiten en voorwaarts aan de longe.
Zie je dan komende zomer niet langzaam verbetering dan kun je nog alle uitgebreide tests doen.
Maar voorlopig is het dan waarschijnlijk gewoon een jonkie dat nog 2,5 jaar moet groeien.

Neenee, ze zijn hier achter gekomen door het kreupel lopen, bij druk op die plek in de buik had ze een extreme pijnreactie (flink uithalen) en hiervoor heeft ze een bepaald soort bacterie gekregen. Er was dus geen sprake van koliek. (Correct me if I'm wrong)

Bedankt voor de verdere tips :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:40

JudArthos schreef:
Bedankt voor je toevoeging, kan me er namelijk goed in vinden omdat dat de andere kant is waar ik aan denk.

Duidelijk ben ik naar mijn idee altijd wel geweest binnen het redelijke, een "oh wat zielig" mentaliteit heb ik absoluut niet. Maar de volgende stap zou "erdoorheen slaan" worden en daar ben ik geen fan van, buiten dat ik mezelf ook in gevaar breng.

Opstappen alsof ik van van niks weet werkt wel tot een bepaald punt (ze wordt al bijvoorbeeld niet meer nukkig) maar ik ben toch bang dat ik dan haar ergens doorheen rijdt waar ik niet doorheen zou willen rijden (energie op, spieren moe, niet kunnen ect)

In hoeverre is ze dan precies niet voorwaarts (genoeg)? Is dat als je opstapt, na verloop van tijd, bij bepaalde oefeningen? Wil ze wel arbeidsdraf maar niet verruimen of krijg je helemaal geen tactzuivere draf bijvoorbeeld?

Ik ben het er namelijk helemaal mee eens dat je haar niet moet overvragen, maar ik vind wel dat er een basisstukje luisteren in moet zitten. Ze mag best aangeven dat ze het moeilijk vind, maar is ze vanaf het moment dat je opstapt tegen je been dan is daar natuurlijk helemaal nog geen sprake van.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:50

In stap is doorvragen geen probleem, niet súperscherp aan mijn been, maar gaat keurig vooruit. Bij het aandraven gaat het eigenlijk al een beetje mis. Ze draaft keurig, maar blijft 'hangen'. En als ik dan doorvraagt komt vaak het nukkige. Als ik écht doorvraag rent ze wel een stukje vooruit, maar blijft met de handrem erop en komt dus ook snel weer terug. In de galop is dit precies hetzelfde.

Ik merk wel dat de kwaliteit van de verruiming in de stap achteruit gaat naarmate de training die dag vordert. Ze luistert dan nog prima, maar de kwaliteit van de passen zelf gaat achteruit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:55

Dat is wel zorgwekkend, zeker als dat ook aan de longe is. Dan is het geen klemmen aan het been.
Het paard uit mijn onderschrift deed ook nukkig bij de galop en wilde daarna ook niet meer voorwaarts in draf. Beet aan de longe in de lucht (van pijn).