Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
randalinpony schreef:Wanneer is je pony precies ontwormd?
Staat de pony snachts binnen?
Heeft ze dit jaar meer/minder vacht dan andere jaren?
Laat de pony wel eens haar voer liggen, ruwvoer of krachtvoer?
Staat de pony bij andere dieren en zijn die nog aardig voor haar (een oud dier verliest soms haar rangpositie en kan dan niet altijd meer onbeperkt bij het voer)?
Staat ze wel eens te rillen of met opgetrokken rug bij slecht weer? Het is een slechte winter voor paardjes die veel buiten staan, dekentje is voor een ouwetje zonder vetjes echt geen overbodige luxe soms.
Stijfheid kan komen door spierverlies, puur door ouderdom kan een pony soms niet zo goed meer het voer opnemen, merriebrok of een andere brok hoger in de eiwitten kan dan een hulp zijn of bijv. lucerne.
Sterkte met je pony, hopelijk geen al te slechte uitslagen.
Seltje schreef:Eosinofielen kan je hieruit wel berekenen:
Leucocyten = monocyten + lymfocyten + granulocyten + Eosinofielen + basofielen
Dat gaan dus niet veel Eosinofielen en basofielen zijn.
Bilirubine verhoogd,Ldh verhoogd, Gamma-gt verhoogd, leucocyten laag, erythrocyten te laag, hemoglobine te laag en hematocriet te laag. Allemaal duidelijk bloedarmoede...
Waar de bloedarmoede vandaan komt... Geen idee, bloedwormen, cushing, leerproblemen,... Heel veel mogelijke oorzaken van bloedarmoede.
Edit: nog meer uitleg bijgeschreven
) Maar 1 van de oorzaken kon ook nog iets met teken en parasieten te maken hebben. Maar ik denk niet dat dat kan als die teek die ze had al best lang geleden is toch? (vgm zomer vorig jaar) randalinpony schreef:Van die teek zou ik even met je VA delen, of lyme en bloedarmoede een verband hebben zal zij zeker wel weten.
Als je pony last van bloedworm had, en ontwormd is, kan het best even duren voor ze herstelt. Zeker als je met moxidectine ontwormd, waarbij de larfjes in het darmslijmvlies ook gedood worden, kunnen de darmen langer tijd nodig hebben om te herstellen.
Wat gekookte lijnzaad (hand lijnzaad, ruim onder water zetten en even opkoken en dan nog 5-10 min doorkoken tot je echt slijm krijgt) 3x per week door het voer mengen is verzachtend voor de ingewanden.
Wendy_Komen schreef:Waarom niet flink bijvoeren en kijken of ze dikker wordt?
Wellicht dat als ik bij Bambi algemeen bloedbeeld laat bepalen de waardes ook bagger zijn. Maar ze doet het super met de bijvoeding.
Dus zou er eerst eens goed voer in stoppen voordat er zulke drastische dingen gedacht worden...
geerke schreef:hoe is haar poep?
Wendy_Komen schreef:mabelbohms schreef:Onbeperkt hooi, Olie door voer, (Eerst erg veel biks met muslie) nu Seniorus Priorus van Subli, broodkruimels
Van dit rijtje zie ik enkel de seniores prioris als goede dikmaker. De rest is weg te strepen. En deze seniores prioris krijgt ze nu? 1 week? En hoeveel krijgt ze per dag?
Wendy_Komen schreef:Dat mag je gerust op gaan voeren naar 3 kg verspreid over 3 voerbeurten.
keona schreef:Heb je de cushin waardes nog op gevraagt
Otte001 schreef:Hoe gaat het met je pony nu?