Wat heeft mijn pony?? (Geen gebitsproblemen/wormen/cushing)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:32

Eosinofielen kan je hieruit wel berekenen:
Leucocyten = monocyten + lymfocyten + granulocyten + Eosinofielen + basofielen
Dat gaan dus niet veel Eosinofielen en basofielen zijn.

Bilirubine verhoogd,Ldh verhoogd, Gamma-gt verhoogd, leucocyten laag, erythrocyten te laag, hemoglobine te laag en hematocriet te laag. Allemaal duidelijk bloedarmoede...

Waar de bloedarmoede vandaan komt... Geen idee, bloedwormen, cushing, leerproblemen,... Heel veel mogelijke oorzaken van bloedarmoede.

Edit: nog meer uitleg bijgeschreven

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 21:58

randalinpony schreef:
Wanneer is je pony precies ontwormd?

Staat de pony snachts binnen?

Heeft ze dit jaar meer/minder vacht dan andere jaren?

Laat de pony wel eens haar voer liggen, ruwvoer of krachtvoer?

Staat de pony bij andere dieren en zijn die nog aardig voor haar (een oud dier verliest soms haar rangpositie en kan dan niet altijd meer onbeperkt bij het voer)?

Staat ze wel eens te rillen of met opgetrokken rug bij slecht weer? Het is een slechte winter voor paardjes die veel buiten staan, dekentje is voor een ouwetje zonder vetjes echt geen overbodige luxe soms.

Stijfheid kan komen door spierverlies, puur door ouderdom kan een pony soms niet zo goed meer het voer opnemen, merriebrok of een andere brok hoger in de eiwitten kan dan een hulp zijn of bijv. lucerne.

Sterkte met je pony, hopelijk geen al te slechte uitslagen.

Bedankt
Ze heeft gewoon een hele dikke wintervacht (Niet anders dan een normale winter) en staat buiten op de stukje tegels en als ze wil kan ze de stal in overdag en `s nachts. Vaak blijft ze gewoon buiten staan. Ze staat samen met mijn andere shet maar ze zijn echt beste vrienden en als de 1 buiten hek hek staat gaat de ander al hinniken. Samen eten gaat prima en ze eet ook altijd al haar voer op. Ze heeft absoluut geen verminderde eetlust! Ze is 2/3 weken geleden ontwormd met Equest Pramox.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:00

Seltje schreef:
Eosinofielen kan je hieruit wel berekenen:
Leucocyten = monocyten + lymfocyten + granulocyten + Eosinofielen + basofielen
Dat gaan dus niet veel Eosinofielen en basofielen zijn.

Bilirubine verhoogd,Ldh verhoogd, Gamma-gt verhoogd, leucocyten laag, erythrocyten te laag, hemoglobine te laag en hematocriet te laag. Allemaal duidelijk bloedarmoede...

Waar de bloedarmoede vandaan komt... Geen idee, bloedwormen, cushing, leerproblemen,... Heel veel mogelijke oorzaken van bloedarmoede.

Edit: nog meer uitleg bijgeschreven

Cushing is het in ieder geval niet. Dat hebben we getest en die uitslag was erg duidelijk dat ze het niet had. We gaan nu een bloedonderzoek doen om te testen of ze een tumor heeft. Daar denk de dierenarts met haar symptomen het eerste aan.

mabelbohms

Re: Wat heeft mijn pony?? (Geen gebitsproblemen/wormen/cushing)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:04

Weet iemand miss of ze van een teken beet mager zou kunnen worden?
Ze heeft heel lang geleden een keer een teek gehad (tenminste ik dacht dat het een teek was) maar die kon je er zo uittrekken dus dat had ik gedaan (Geen idee of ik daar goed aan gedaan heb :\ ) Maar 1 van de oorzaken kon ook nog iets met teken en parasieten te maken hebben. Maar ik denk niet dat dat kan als die teek die ze had al best lang geleden is toch? (vgm zomer vorig jaar)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 07:29

Van die teek zou ik even met je VA delen, of lyme en bloedarmoede een verband hebben zal zij zeker wel weten.

Als je pony last van bloedworm had, en ontwormd is, kan het best even duren voor ze herstelt. Zeker als je met moxidectine ontwormd, waarbij de larfjes in het darmslijmvlies ook gedood worden, kunnen de darmen langer tijd nodig hebben om te herstellen.

Wat gekookte lijnzaad (hand lijnzaad, ruim onder water zetten en even opkoken en dan nog 5-10 min doorkoken tot je echt slijm krijgt) 3x per week door het voer mengen is verzachtend voor de ingewanden.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 08:09

randalinpony schreef:
Van die teek zou ik even met je VA delen, of lyme en bloedarmoede een verband hebben zal zij zeker wel weten.

Als je pony last van bloedworm had, en ontwormd is, kan het best even duren voor ze herstelt. Zeker als je met moxidectine ontwormd, waarbij de larfjes in het darmslijmvlies ook gedood worden, kunnen de darmen langer tijd nodig hebben om te herstellen.

Wat gekookte lijnzaad (hand lijnzaad, ruim onder water zetten en even opkoken en dan nog 5-10 min doorkoken tot je echt slijm krijgt) 3x per week door het voer mengen is verzachtend voor de ingewanden.

Bedankt voor de tip

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:55

Ik vind de bloedwaarden nog meevallen, de mijne was slechter vorig jaar, ook al stond ze moddervet.

Je hebt idd wel een erg prijzige DA, dit is maar een heel basis onderzoekje (eigenlijk minder dan de basis hier in België), zou hier zeker geen 150 euro kosten.

Had bij haar gewoon te maken dat ik veel ruwvoer en nauwelijks krachtvoer gaf. Doordat het hooi hier erg ijzerrijk is, en ik nog luzerne bij gaf ook, was de lever overbelast. Ook had ze te weinig eiwitten, vitamines en mineralen (kan je met hooi natuurlijk moeilijker inschatten). Ben dan de tekorten beginnen wegwerken met supplementen, en extra krachtvoer gaan geven (Sport Mix Zero van Aveve in België), en ze is hier erg van opgeknapt. Ze heeft ook een kuur gehad voor de lever (Sedochol of Hippochol, weet niet meer juist dewelke, zijn gelijkaardig).

Je hebt ook supplementen tegen bloedarmoede, bijv. Red Cell van de Paardendrogist. Ik mocht dit echter niet geven omdat ze al te veel ijzer had, dus wel spijtig dat je DA niet onderzocht heeft op Vit E, selenium, ijzer en zink.

Het bizarre met de mijne was dat ze nog heel dik stond, zodat ik echt heb moeten aandringen bij de DA voor een onderzoek, hij geloofde niet dat er iets scheelde en raadde steeds maar aan om haar op dieet te zetten!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:57

Nog een aanvulling: ik heb al meermaals een shiatsu therapeute laten komen, omdat die meer voelen dan een DA kan zien. Zo stelde zij zelfs eens de diagnose van artrose op de sprong bij een niet kreupel paard (dus nog geen last van artrose) terwijl de DA dit niet geloofde. De röntgenfoto's bevestigden echter haar gelijk. En ik heb nog wel paar zo'n voorbeelden. Maar je moet natuurlijk de goeie vinden, maar dat geldt ook voor DA'en.

Succes ermee!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:02

Vanochtend weer een uitslag gehad van een derde bloedtest.
Ze heeft geen parasieten en geen bloedtumor.

We gaan nu 2 wekenlang ontstekingsremmers geven want het zou nog kunnen dat er iets mis is met haar immuunsysteem. Daar zouden die ontstekingsremmers dan tegen kunnen helpen (Ik weet nou zelf niet of als ze iets mis is met haar immuunsysteem of ze daar zo mager van word, Weet iemand van jullie dat?)

Als dat het ook niet is hebben we alle andere dingen uitgesloten en is de kans erg groot dat ze een andere tumor heeft en dat we haar moeten laten inslappen. |(

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:10

Waarom niet flink bijvoeren en kijken of ze dikker wordt?
Wellicht dat als ik bij Bambi algemeen bloedbeeld laat bepalen de waardes ook bagger zijn. Maar ze doet het super met de bijvoeding.
Dus zou er eerst eens goed voer in stoppen voordat er zulke drastische dingen gedacht worden...

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:49

Wendy_Komen schreef:
Waarom niet flink bijvoeren en kijken of ze dikker wordt?
Wellicht dat als ik bij Bambi algemeen bloedbeeld laat bepalen de waardes ook bagger zijn. Maar ze doet het super met de bijvoeding.
Dus zou er eerst eens goed voer in stoppen voordat er zulke drastische dingen gedacht worden...

We hebben al erg veel geprobeerd en ze krijgt nu echt heel veel voer
Onbeperkt hooi, Olie door voer, (Eerst erg veel biks met muslie) nu Seniorus Priorus van Subli, broodkruimels
Maar ik zie haar iedere dag magerder worden hoeveel voer ze ook krijgt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:03

hoe is haar poep?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:19

mabelbohms schreef:
Onbeperkt hooi, Olie door voer, (Eerst erg veel biks met muslie) nu Seniorus Priorus van Subli, broodkruimels

Van dit rijtje zie ik enkel de seniores prioris als goede dikmaker. De rest is weg te strepen. En deze seniores prioris krijgt ze nu? 1 week? En hoeveel krijgt ze per dag?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 08:02

geerke schreef:
hoe is haar poep?

Die is gewoon normaal

Wendy_Komen schreef:
mabelbohms schreef:

Van dit rijtje zie ik enkel de seniores prioris als goede dikmaker. De rest is weg te strepen. En deze seniores prioris krijgt ze nu? 1 week? En hoeveel krijgt ze per dag?

Ze krijgt nu 1 kg per dag

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:18

Dat mag je gerust op gaan voeren naar 3 kg verspreid over 3 voerbeurten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 08:20

Heb je de cushin waardes nog op gevraagt

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:04

Wendy_Komen schreef:
Dat mag je gerust op gaan voeren naar 3 kg verspreid over 3 voerbeurten.

Ik hou toch nog even het advies van de dierenarts aan.
De volgende keer als ik bel zal ik vragen of het slim is om meer te geven

keona schreef:
Heb je de cushin waardes nog op gevraagt

Daar heb ik niet meer naar gevraagd want de dierenarts vertelde mij dat er echt geen twijfel was en die waardes zelfs erg laag waren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:02

hoe gaat het met je pony?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 21:12

geerke schreef:
hoe gaat het met je pony?

De ontstekingremmers die we nu een week geven (voor als het een probleem zou zijn met haar auto immuunsysteem) werken nog niet erg dus misschien is het toch een tumor. ;(
Maar we zouden de DA woensdag ochtend weer bellen om te kijken wat we doen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:28

och jee...dat klinkt niet goed!Wat rot!Sterkte!

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 21:36

geerke schreef:
och jee...dat klinkt niet goed!Wat rot!Sterkte!

Bedankt

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:40

Hoe gaat het met je pony nu?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:10

Otte001 schreef:
Hoe gaat het met je pony nu?

We hadden haar 2 weken Prednisolon gegeven en daarna weer een bloedtest gedaan maar dat hielp niks. Ze krijgt nu ook 2,5 kg seniores priores per dag maar ze wordt niet dikker. De DA heeft nog naar de fakkelteit gebeld of hun nog wisten wat we nog kunnen doen maar zij weten het ook niet meer. Ze dachten nog aan 1 ding maar dat leek onze DA helemaal niet logisch. (Weet niet meer precies wat dat was)
De DA zei dat we nog een maand seniores priores konden blijven voeren en het dan nog konden aankijken maar er zijn inmiddels al 2 weken om en er is nog niks veranderd dus mijn moeder gaat woensdag de DA weer bellen. Verder weten we ook niet meer wat we nog kunnen doen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:43

Wachten op het meigras , dat is het beste voer wat een paard kan krijgen. En kunnen ze over het algemeen ook goed verteren. Als het tenminsten goed en wat bemest gras is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:59

Wat kreeg je pony tot nu toe te eten? En heb je je hooi al eens goed onder de loep genomen? Zitten er geen giftige planten in?geen schimmel?
Vanaf wanneer voer je dit hooi?
Kun je aan heel goed hooi (met analyse) komen? (en onder goed versta ik in dit geval rijk aan eiwit en gemiddeld suiker)

Heb je een foto van je pony nu?