Peesbeschadiging rug paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:04

Tess333 schreef:
Heel erg bedankt voor deze reactie. Ik gun het hem zo om weer aan de slag te gaan. Het is ook nog extra zuur omdat ik eigenlijk meedeed aan de selecties dit winterseizoen.

Ik denk dat het voor jezelf en voor het verwerken van deze tegenslag heel belangrijk is om jouw wensen en die van je paard uiteen te halen. Je gunt het hem zo om weer aan de slag te gaan, ook omdat jullie mee zouden doen aan de selecties. Je paard geeft helemaal niets om selecties en ook niet om of jij je proeven uit je hoofd kent of niet. Het enige wat jouw paard blij maakt is verzorging en training die bij zijn lichamelijke en geestelijke gesteldheid past. En nog belangrijker: die pijnvrij is.

Jammer dat hij pas in de zomer 24/7 op de wei kan en dat hij tot die tijd op een stal staat waar hij gestresst is en dus zelf al zijn rug en hals overbelast. Is er echt geen andere optie? Ik weet niet waar je staat met je paard, maar er zijn genoeg delen van het land waar nu grote groepen jonge hengsten nog steeds buiten lopen. In zo'n groep zou hij ook wat tegengas krijgen .Zou je niet eens kunnen rondbellen om te vragen of daar niet nog een plekje is?
Iemand anders haalde al aan dat als hij écht nog maanden moet wachten voor hij 24/7 de wei op kan, je nu zijn voerbeleid drastisch zult moeten omgooien als je wilt voorkomen dat hij gek gevoerd wordt. De enige optie voor een paard dat stilgezet wordt en nog steeds de halve dag op stal staat, is alle krachtvoer schrappen en hem alleen nog hooi en een vitamine/mineralenbrokje (vaak zo'n 200 gram/dag) geven. Op die manier voorkom je dat je met krachtvoer energie in je paard stopt die hij er op geen enkele mogelijkheid kwijt kan, want dat is echt het allerslechtste wat je met zo'n rugblessure kunt doen.
Als je dat hebt gedaan en hij is nog steeds druk, dan zou je eens kunnen kijken naar kalmerende kruiden zoals kamille en valeriaan - maar dit heeft alleen zin als je hem niet eerst volstopt met krachtvoer voor nerveuze paarden...

Op de vraag 'waarom overkomt nou juist mij dit' is ook maar één antwoord.
Waarom niet?
oliebol happens, teleurstellingen zullen er absoluut komen in je leven, maar erken gewoon dat er iets naars gebeurd is, dat jij daar helaas ook een rol in hebt gespeeld ook al had je het beste met je paard voor, en zorg dat je van die fouten geleerd hebt en je samen een nieuwe weg inslaat.
Uit jouw berichtjes komt overduidelijk naar voren dat je het beste met je paard voor hebt en er ook al heel veel tijd en geld hebt gestopt, maar je leest ook steeds 'we waren al zo ver, dancer kon al zoveel zonder dat ik er nog echt moeite voor hoefde te doen, bij andere paarden moet ik er veel meer aan werken, het kwam qua timing voor mij zo slecht uit, al mijn zusjes kunnen wel gewoon rijden'. Ik denk dat het heel belangrijk is om te beseffen dat die gedachtes een keuze zijn. Jij lijkt jezelf gek te maken met gedachtes over hoe vervelend het is voor jezelf dat Dancer nu ziek is en dat is het ook absoluut, maar die gedachtes zijn een keuze. Je zou jezelf net zo goed gek kunnen maken met gedachtes over hoe vervelend het is voor hém, zoals; had ik het maar eerder gezien, hadden we maar eerder ingegrepen, had ik maar naar het advies van de dierenarts geluisterd, had ik maar niet toegestaan dat ze hem weer gingen trainen, had ik maar een betere plek voor hem waar hij nu al bij kon komen'. Je had net zo goed voor dat soort gedachtes kunnen kiezen. Punt is: beide zijn zinloos. Je blijft door beide soorten gedachtes alleen maar hangen in het verleden en daar heeft niemand iets aan.
Accepteren wat er gebeurd is is het beste wat je kunt doen in zo'n situatie, want dan kun je weer vooruit. Natuurlijk mag je rouwen omdat er nou eenmaal een hoop veranderd is en die emoties van teleurstelling, verdriet en boosheid mogen er ook zijn, maar met gedachtes als 'waarom ik?' of 'het is zo oneerlijk voor mij' of 'ik voel me zo enorm schuldig' blijf je alleen maar hangen in het verleden, en daar heeft niemand iets aan, al helemaal je paard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:08

tita schreef:
Maar een meisje van 16??????
Slap excuus.

De pony heeft een te korte herstel periode gehad. Als een da zegt neem 1 jaar de tijd maak er dan voor gemak maar 15 maanden van.

Makkelijk praten he? Niet iedere 16jarige is een dwarse überpuber die haar eigen weg gaat, alles zelf beslist en zich helemaal niks aantrekt van wat instructeurs en andere volwassenen zeggen. ;)

En dat ze d'r pony niet zo snel op had moeten (laten) pakken, zal ze onderhand toch wel doorhebben, denk je niet? Dat is al meerdere malen gezegd in dit topic. Bovendien: Ze plukt er nu de zure vruchten van. Een hardere les kan je niet krijgen.

De kliniek waar ze nu heen gaat zal ongetwijfeld een goed advies geven over wat wel moet doen en wat ze vooral niet moet doen en haar en haar ouders daarin begeleiden.

Tess333

Re: Peesbeschadiging rug paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 17:36

Wauw wat ben ik onder de indruk. Dat mensen mij zo naar beneden kunnen halen. Niet iedereen overigens want er zitten ook reacties tussen die het voor mij opnemen. Ik kan zelfs huilen over dat iemand dit over mij zegt. Ik houd zielsveel van mijn pony en wil niks liever dan dat hij weet beter word. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen? Ik heb ondertussen na 4 maanden wel door dat de wedstrijden er waarschijnlijk niet meer inzitten. Dus waarom zou ik dan wel meteen Z oefeningen gaan doen? En ik ben helemaal geen zielig meisje dat de hele dag loopt te huilen hoor! Maar soms komt het er gewoon van. Dat hij speciaal voer krijgt heb ik ook niet zelf bedacht. Dat bedenken mensen die al meer dan 20 jaar een pensionstal hebben en dus zeker wel meerdere blessurepaarden hebben gezien. Die mensen proberen mij te helpen. Het enige wat ik wilde met dit bokt bericht is uitvinden of er al meer ervaringen zijn net deze blessure. En of mensen ideeën hadden om te helpen. Dus voor de 20e x zeggen dat ik het verkeerd doe zal niet nog helpen hoor. Ik had het na de eerste x al door.
Het gaat overigens wel beter. Hij is rustiger in de omgang en heeft niet meer met z'n hoofd geschud. Hij staat op het moment lekker buiten van het zonnetje te genieten

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:21

Bij deze wil ik deze topic sluiten. Bedankt voor de mensen die met mij meedachten maar door alle negatieve reacties ga ik mezelf zo rot voelen dat ik deze liever niet meer lees. Ik heb echt wel goede tips gehad en zal deze ook zeker gebruiken!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:22

Zonder rust gaat het zeer waarschijnlijk goed nooit komen, ik denk dat dat een beetje de strekking van het verhaal is. Ik hoop dat je hem die rust ook gaat gunnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:24

Mijn paard was ook kreupel, uiteindelijk.zo erg dat ik besloot hem nooit meer op stal te zetten. Dat was het beste besluit ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:23

Tess333 schreef:
Bij deze wil ik deze topic sluiten. Bedankt voor de mensen die met mij meedachten maar door alle negatieve reacties ga ik mezelf zo rot voelen dat ik deze liever niet meer lees. Ik heb echt wel goede tips gehad en zal deze ook zeker gebruiken!

Sterkte, Tess333. Voor jou en je pony. :(:)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:26

Jammer dat er weer een topic zo moet eindigen... Het is al lastig genoeg om je paardje niet te kunnen helpen, en al helemaal als ouders voor je beslissen. Ik ben heel benieuwd naar het revalidatie plan of advies van de kliniek waar je naartoe gaat TS. Hoop dat je paardje er met rust en geduld weer bovenop komt. Wens jullie veel sterkte toe!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:38

tita schreef:
Maar een meisje van 16??????
Slap excuus.

De pony heeft een te korte herstel periode gehad. Als een da zegt neem 1 jaar de tijd maak er dan voor gemak maar 15 maanden van.
Bovendien in najaar oppakken is vriendelijker met de kou dan nu.

Ik zou hem zijn rust gunnen, vervolgens rontgen en inslapen...... Vermoed niet dat dit goed komt.
Je vraagt om advies, vervolgens word je kwaad maar dit komt nou eenmaal niet vaak voor.
Lijkt wel op KS

Citaat:
In totaal heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan. Hij heeft een hersenscan, maagscopie, verdoving van bepaalde zenuwen, echoscopie, EEG, EMG en röntgenfoto's gehad. Bijna alles hiervan was goed. Tijdens de EEG, wat maar door een dierenarts in Nederland gedaan word, is ontdekt dat Dancer ver buiten de normale waarden viel in z'n hals en rug. Dit werd verder uitgezocht door een echo op die plaatsen. Hier is gevonden dat Dancer een peesbeschadiging heeft in z'n rug en een spierirritatie in z'n nek.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:43

Bij de seawalker zijn ze bezig met een speciaal programma voor rugblessure. Overleg dat ook eens als optie met de dierenarts

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:12

Volgens mij ben je echt hardstikke gek op je pony dat lees ik in iedere post. Maar ik lees ook wel dat je heel erg teleurgesteld bent dat je al je ambities voorlopig opzij moet zetten. Dit snap ik volkomen hoor vooral omdat het zo lekker ging.
Maar probeer het los te laten je kan er nu toch even niets mee.
Hoe moeilijk ook eigenlijk moet je zelfs helemaal nog niet naar revalidatie gaan kijken. Maar eerst je pony rust geven echt gooi hem een jaar op de wei en doe er verder niets mee.
En als dat jaar voorbij is eerst maar eens langs de kliniek om te kijken of de pees blessure over is. Is dit oké ? Ga dan met kliniek in overleg waar je het beste de revalidatie op kan gaan pakken.
En dan daar dus dan rustig op gaan bouwen.
Maar voor nu alleen maar rust, rust en nogmaals rust.