Welk paardenvoer/ vitaminekorrel zonder ijzer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:40

Billy schreef:
Ik zou aan de paardendrogist gevraagd hebben wat er in die olie zit. Je hebt het eerst zelf zonder problemen gevoerd, nu komt er iemand die wil haar eigen product aan je verkopen, dus dat kraakt ze af, en je stapt over zonder onderzoek te doen.....
Ik ver al tijden omega olie, het bevalt mij prima, dus ik ga echt niet zomaar overstappen als iemand dat zegt....

Billy:'' Als ik alles wist zou ik hier al geen vraag gesteld hebben!

Vroeger wist ik ook niet beter dat een paard het prima doet op alleen hooi, nu blijkt anders.
Vroeger wist ik niets over de verhoudingen van vitamine/mineralen et, nu weet ik beter.
Nu weet ik nog steeds niet alles, maar doe mijn best vandaar dat ik dan ook graag adviezen van andere aanneem en ze natuurlijk eerst onderzoek.
Want met zn allen weet je namelijk een hele hoop.

Wat betreft de omega olie van de paardendrogist daar heb je gelijk ik ben eigenlijk op de referenties afgegaan, maar nadat ik met vitalbix gesproken heb en zij mij ook heeft uitgelegd dat soja olie teveel omega 6 bevat en daardoor de verhouding niet correct is ben ik DIT dus wel degelijk eerst gaan nakijken.
Miss wordt het met onderstaand artikel duidelijker waar IK dus o.a. nu mijn bevindingen op heb gebaseerd.

http://www.dehoefslag.nl/verzorging/lij ... paard.html

Dus vandaar dat ik overgestapt ben.
Laatst bijgewerkt door BillyBo op 08-03-16 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Billy

Re: Welk paardenvoer/ vitaminekorrel zonder ijzer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:44

Maar zij is degene die zegt dat er meest sojaolie in zit. Heb je dat ook aan de PD gevraagd?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:47

Ik laat het voer ook bezorgen op mijn werk :D
En als het op mijn vrije dag wordt bezorgd geef ik aan dat ze het vooral moeten laten liggen en niet mee moeten gaan tillen (28 kg...)

Ik kies juist bewust voor mijn werk. Zodat ze buren niet opgescheept zitten met een pakket van 28 kg.
Nu werk ik wel in een paardenkliniek :+

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 09:54

@Billy: ik heb het aan de pd gevraagd en zij zeggen van niet.
Maar het gaat mij om de sojaolie vandaar dat ik het had opgeschreven zodat iedereen zelf kan bepalen wat hij/zij er mee doet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:09

Zonnebloemolie geeft vitamine E.

ossie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:23

xyzutu2 schreef:
Ik vind het zo lastig dat ik op de Equilin website geen enkele analyse van het voer kan vinden, dus met de gewaarborgde gehaltes - of kijk ik nou verkeerd?
Uitspraken als 'geen X toegevoegd' betekenen namelijk niet dat er ook geen X in zit, maar alleen dat het er niet apart bijgedaan is. Zit er bijvoorbeeld echt 0 mg ijzer in zowel de Balancer als de Basic?

Wat ik lastig vind aan Equilin zijn verder de claims die op de website gedaan worden, zoals dat als een paard minder dan 2,5 kilo (!) krachtvoer per dag krijgt, er sprake is van een theoretisch mineralentekort. Dat hangt toch echt heel erg af van welk krachtvoer dat dan is, want er zijn genoeg soorten krachtvoer te bedenken waar je veel meer of minder van moet voeren om de 100& mineralenvoorziening mee te bereiken.

Zelf vielen wij met de Shetlanders precies tussen de Basic en de Balancer in: ik wilde geen selenium of ijzer bijvoeren, dus dan moet je de Basic gebruiken, maar ik ga geen vitamine/mineralenkorrel geven waar ik dan vervolgens een vitamine/mineralenkorrel bij moet geven om compleet te zijn. Je kunt ook teveel vitamines en mineralen in Shetlanders stoppen. 8-)
Dat was voor mij de reden om in zijn geheel met Equilin te stoppen.

Op de Equilin website staan alle ingrediënten analyses vermeld als je op het rechter kruisje klikt onder het product.

Het klopt dat er geen 0 ijzer inzit maar dat dit niet extra is toegevoegd, maar met de hoeveelheden die je voert (100 gram per dag aan een paard) is dat verwaarloosbaar. En idd de claims zijn gemaakt op basis van de gemiddelden uit ruwvoer en de gemiddelden uit een basisbrok op basis van de gegevens van het productschap diervoerder.

Dus als je echt wilt weten wat je paard/pony binnenkrijgt dan begint dat met een ruwvoeranalyse. En alle discussies over verhoudingen van mineralen kunnen direct de prullenbak in als je niet weet wat er precies in je ruwvoer zit. Daarbij gaat het ook nog om de opneembaarheid van de toegevoegde mineralen.

Maar je kan altijd een mailtje sturen naar info@equilin.eu als je een goed advies wilt over wat je je paarden/pony's het beste kan voeren in de juiste doseringen aangepast aan de omstandigheden waarin deze gehouden worden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:32

Nessa schreef:
Ik voer naast de vitalbix speedibeet met lijnzaadolie.

Tinker merrie, 10 jaar, 500-550 kg.

2x per dag volop hooi
1 a 2x per dag 250 gram droge speedibeet (soms eet ze het niet helemaal op in de ochtend/middag, dan krijgt ze de rest later op de dag weer, of een nieuwe portie)
1x per dag 60 ml olie
1x per dag 350 gram vitalbix

Speedibeet mag je niet droog voeren. Heb je wel eens gezien hoeveel vocht dat opneemt en uitzet!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:43

zeg toch ook niet dat ze het droog krijgt :)
Met water erbij weegt het wat meer dan 250 gram

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:20

Op mijn werk bezorgen lukt helaas niet, maar dat is ook niet echt het probleem. Het ging mij er eigenlijk meer om welke van de twee er beter " uit de test" komt. Dus eigenlijk hoe ze beide in de vitamines zitten en hoe de verhoudingen zijn, of ze daarin vergelijkbaar zijn.

Moet wel zeggen dat mijn shetje het goed doet op de vitalbix, dus daar zou ik niet voor hoeven switchen. Maar als het beter kan of net zo goed met Pavo, is dat in de praktijk iets makkelijker omdat Pavo door mijn leverancier op vaste tijden wordt bezorgd en op zijn plek wordt gelegd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:32

Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat er in je ruwvoer zit. Even naast elkaar leggen op voervergelijk en je weet het (of niet. Vaak worden waardes niet opgegeven en als dat er te veel zijn valt voor mij een voer al af).