Is dit staar? Oogprobleem.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:57

Maar wat heeft ze dan juist? Van waar komt die vertroebeling? Dat wis je al, dat ze een vertroebeling heeft.

Ben je niet benieuwd wat het is, al alleen om het verloop te kennen zodat je adequaat kan reageren als het erger wordt?
Misschien krijgt ze daar wel pijn aan?

Anoniem

Re: Is dit staar? Oogprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:30

Het was een hele lichte vorm van staar.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:06

KoudbloedKim schreef:
De enige behandeling is eventueel een operatie en dat ga ik mijn paard niet aandoen. :)
Ze redt zich prima, heeft geen pijn en heeft geen problemen.
Als ze nu nog echt jong was, dan zou ik het wel overwegen, maar niet nu meer.

Als ze nu nog echt jong was? Ze is 11 :? . Ze is binnen een jaar steeds slechter gaan zien en nu ga je afwachten tot..ja, tot wanneer eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:10

In plaats van zo aanvallend te doen, zou je ook gewoon normaal iets kunnen vragen. :)

Kim is een paard met een ernstig beenprobleem en wordt niet zo oud als wij zouden willen.
Als er nog een kans in zat dat ze nog 10 jaar bij ons zou zijn, zou ik het zeker overwegen, maar de kans is groot dat 5 jaar al niet haalbaar is.
Operaties, en zeker aan de ogen, zijn erg risicovol en heel erg pijnlijk.
Dit ga ik haar niet aandoen, dat is mijn weloverwogen beslissing.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:14

Ik snap je beslissing, echt vervelend van haar been probleem, jullie moeten gewoon van Kim genieten zolang het nog kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:17

Dat doen we zeker. :j
Ze krijgt straks haar veulentje en dan kijken we of ze nog plezier heeft in buitenritjes en anders mag ze lekker genieten van haar 'pensioen' tot ze aangeeft dat ze teveel last krijgt van haar benen.

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:19

Beertje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:19

[naam]. :))

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:20

KoudbloedKim schreef:
In plaats van zo aanvallend te doen, zou je ook gewoon normaal iets kunnen vragen. :)

Kim is een paard met een ernstig beenprobleem en wordt niet zo oud als wij zouden willen.
Als er nog een kans in zat dat ze nog 10 jaar bij ons zou zijn, zou ik het zeker overwegen, maar de kans is groot dat 5 jaar al niet haalbaar is.
Operaties, en zeker aan de ogen, zijn erg risicovol en heel erg pijnlijk.
Dit ga ik haar niet aandoen, dat is mijn weloverwogen beslissing.

Dat is ook een hele verstandige beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:24

Bedankt. :)
Het gaat ons ook helemaal niet om het geld, al moesten alle 4 de paarden aan staar geopereerd worden, zouden we dat direct doen als dat de beste keuze voor de paarden zelf was.
Maar dat is het in dit geval niet.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:30

wat heeft ze eigenlijk aan haar been dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:34

CPL en chorioptes.
Ze krijgt om de maand een injectie van de dierenarts, maar het is al Chronisch, dus verder niks meer aan te doen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:37

Het is echt mijn bedoeling niet om onaardig te zijn, al zal dit waarschijnlijk wel zo bij je aankomen.

Maar je paard heeft een ernstig beenprobleem waardoor ze niet oud wordt, je paard gaat steeds slechter zien, maar een operatie wil je haar niet aandoen. Terwijl een operatie pijnlijk is, maar een blijvend oogprobleem óók. Maar een veulentje fokken, dat kan dan weer wel? Dat gaat haar geen pijn doen? Dat is niet zwaar voor haar?

Je zal er vast voor jezelf enorm goede redenen voor hebben en ik zie het vast allemaal helemaal verkeerd. Maar ik snap er geen hout van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:39

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar je je mee bemoeid? Het is toch HAAR paard, of..? Sorry ik stap even uit mijn meeleesdoos om hierop te reageren. Volgens mij hoeft Tineke geen verantwoording bij je af te leggen.

:n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-16 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:39

Het oogprobleem was toen Kim gedekt weg niet zo erg dacht ik. Maar dat mag ze toch zelf beslissen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:41

_Dominique schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar je je mee bemoeid? Het is toch HAAR paard, of..? Sorry ik stap even uit mijn meeleesdoos om hierop te reageren.

:n

Ja. En daar zet ze van alles over op bokt. En daar vind ik wat van inderdaad. Dus dat zet ik dan weer op bokt. Daar kan ze zich wat van aantrekken. Of wegklikken.

Net als ik. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:42

Peppertree, als je offtopic wil gaan, stuur me dan even een pb, dan blijft het leuk en netjes voor iedereen. ;)

Kim's oogprobleem was zeker nog niet erg toen en nu is het ook niet erg, ze ziet alleen minder, maar heeft er verder dus geen last van. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:43

Ontopic: wel echt heel fijn dat Kim er geen last van heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:44

Ja, daar ben ik ook erg blij mee!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:45

Ik kan het goed begrijpen :j Het is jouw paard, jij kent haar het beste en kunt het beste aanvoelen wat wel en niet haalbare kaart is :j
een oog operatie is niet niks. Het belangrijkste is dat ze pijnvrij is en voor de rest kan genieten van haar leven :j En ondanks slechter zicht lijkt dat mij zeker niet onmogelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:46

Klopt, ik ken haar het beste en juist omdat ze moeilijk pijn aangeeft, let ik daar heel goed op. :j

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:47

Peppertree schreef:
Het is echt mijn bedoeling niet om onaardig te zijn, al zal dit waarschijnlijk wel zo bij je aankomen.

Maar je paard heeft een ernstig beenprobleem waardoor ze niet oud wordt, je paard gaat steeds slechter zien, maar een operatie wil je haar niet aandoen. Terwijl een operatie pijnlijk is, maar een blijvend oogprobleem óók. Maar een veulentje fokken, dat kan dan weer wel? Dat gaat haar geen pijn doen? Dat is niet zwaar voor haar?

Je zal er vast voor jezelf enorm goede redenen voor hebben en ik zie het vast allemaal helemaal verkeerd. Maar ik snap er geen hout van.

Een veulen duurt langer om te groeien en was er dus eerder dan de oog-ontdekking. Misschien had ze het anders wel anders gedaan, misschien niet, dat zul je nooit weten want je herhaalt het verleden nou eenmaal niet. Het blijvend oogprobleem is overigens niet pijnlijk zoals vastgesteld door een dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:48

Door meerdere dierenartsen zelfs. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:53

Ik hoop voor je op een veulen zonder staat of CPL KBK, want van beide is het vermoeden op erfelijkheid zover ik begrijp. Een gezond beertje is toch wel het voornaamste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:57

Klopt, als ik had geweten hoe erg de benen zouden worden, weet ik niet of ik Kim had laten dekken. :o
Achter blijkt wel dat tijdens de dracht de CPL meer tot uiting kan komen, maar toch.
Er is nu niks meer aan te doen en het enige wat we kunnen doen is hopen op een gezond veulen.