Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ann99 schreef:smurffie schreef:Hoe staat je paard gestald? Wat kan helpen is als hij op stro staat om hem op vlas te zetten. Daarmee komt er minder urine in de hoeven. En veel buiten; liever in water dan urine.
Pure honing helpt heel goed voor de genezing.
Juist geen vlas. Ik heb een half jaar stage gelopen op een stal waar alle paarden op vlas stonden, en telkens hadden veel paarden rotstraal. En als er één er van was genezen, was er wel weer een ander die het weer had. Soms dacht ik wel eens dat ze het met opzet deden, dat de paarden van de pijn van de rotstraal hoger gingen springen. Net zoiets als Soring bij de TWH, maar dit dan heel subtiel.
Hoe vaak ik wel niet van dat blauwe spul in de hoeven heb moeten spuiten. En de stallen werden elke dag uitgemest.
En de rotstraal kwam zeker van de vlas, dat wisten de staleigenaren ook maar al te goed.
Ik heb beste ervaringen met zaagsel en stro, van andere bodembedekking geen verstand, maar vlas zou er bij mij nooit inkomen als ik een eigen paard heb.
. SparklingApp schreef:Dorientjuh mijn paarden worden niet natuurlijk bekapt, ik zou deze idd elke 3 weken kunnen laten bekappen, maar ik hoop toch een andere oplossing te kunnen vinden.
Wanneer er telkens als de hoefsmid komt zoveel af moet worden gehaald, verandert de beenstand relatief veel en dit is niet goed voor je paard. Ann99 schreef:Juist geen vlas. Ik heb een half jaar stage gelopen op een stal waar alle paarden op vlas stonden, en telkens hadden veel paarden rotstraal. En als er één er van was genezen, was er wel weer een ander die het weer had. Soms dacht ik wel eens dat ze het met opzet deden, dat de paarden van de pijn van de rotstraal hoger gingen springen. Net zoiets als Soring bij de TWH, maar dit dan heel subtiel.
Hoe vaak ik wel niet van dat blauwe spul in de hoeven heb moeten spuiten. En de stallen werden elke dag uitgemest.
En de rotstraal kwam zeker van de vlas, dat wisten de staleigenaren ook maar al te goed.
Ik heb beste ervaringen met zaagsel en stro, van andere bodembedekking geen verstand, maar vlas zou er bij mij nooit inkomen als ik een eigen paard heb.
smurffie schreef:dat komt niet door vlas maar door beroerd uitmesten. De boven laag van vlas moet geheel droog zijn, dat vergt wel wat goed uitmest werk. Als je dat niet kan is vlas een dooddoener, net als al het andere bodembedekking.
dorientjuh schreef:SparklingApp schreef:Dorientjuh mijn paarden worden niet natuurlijk bekapt, ik zou deze idd elke 3 weken kunnen laten bekappen, maar ik hoop toch een andere oplossing te kunnen vinden.
Doet er niet toe hoe je paard wordt bekapt.Wanneer er telkens als de hoefsmid komt zoveel af moet worden gehaald, verandert de beenstand relatief veel en dit is niet goed voor je paard.
ponyparadijs schreef:Ik zweer ook bij Hippozin
Deed het met die spuit al in de groef en dan met een kwast door duwen
Zodra je kwast wat voller met de hippozin zit gaat dat ook veel beter
Het is taai spul en je moet het niet te koud liggen
Op de koude stal deed ik hem 10 minuten in mijn broek zak dan wordt het wat makkelijker te smeren
dorientjuh schreef:Nee een beenstand verandert altijd door bekapping. Hoe minder groot deze overgang is, hoe beter voor het paard. Dit staat los van het feit of het paard een correcte beenstand heeft of niet.
Hippotha schreef:dorientjuh schreef:Nee een beenstand verandert altijd door bekapping. Hoe minder groot deze overgang is, hoe beter voor het paard. Dit staat los van het feit of het paard een correcte beenstand heeft of niet.
Hoe kom je hierbij?
Als het paard een juiste voetstand heeft, blijft deze ook met het groeien van de hoef intact.
Als de hoef geen probleemhoef is, dan slijt hij ook zodanig af, dat de juiste voetas in tact blijft.
Als dit niet het geval is, is of de bekapping/smid niet goed of de hoef is een echte probleemhoef, denk aan bokvoetje etc...
Een goede smid ziet aan de bouw van het paard hoe hij de voet moet bewerken. Een natuurlijk bekapper heeft deze gedegen opleiding niet en kan ook niet aan deze belangrijke voorwaarde voldoen.
Als de voetas goed is, functioneert de hoef optimaal en heb je ook minder kans op problemen.
Wat ik bij mijn paard wel merk is dat zijn hoeven veel schoner en harder zijn nu hij op vlas staat.
Ik haal wel elke dag de mest en natte plekken eruit.
en als ze wel rotstraat hebben, helpt betadine met gaasje in het spleetje. Maar wel eerst goed de rotte delen eruit laten snijden!!
Het hele punt van regelmatig de hoefsmid erbij moeten hebben (wat wij allemaal moeten) is dat de hoeven door de manier waarop wij paarden houden, niet voldoende afslijten. Dus daar zorgt de hoefsmid voor. Als het paard hele goede hoeven heeft, zou dat dan ook het enige zijn wat een hoefsmid zou moeten doen. De beenstand van een paard kan wel degelijk beïnvloed worden door de manier waarop de hoefsmid de hoeven bekapt. En helaas hebben lang niet alle paarden de perfecte beenstand / voetas.