Osteopaat, waarom ging jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:25

Ieder ervaart het weer anders, bij mensen hoor je verschillende ervaringen. Bij mij doet het ook niet pijn (mss zit het verschil dat wij weten dat het gaat gebeuren,een paard overkomt het gewoon). Die van mij kan gek worden om niks, maar hier staat hij gewoon half slapend bij :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:38

InekeN schreef:
Geen van onze paarden komt zo maar bij een osteo of fysio. Wervels laat staan bekkens recht zetten: ik geloof er niet in. Heb je weleens die botten gezien? Hoe groot, en hoe sterk ingebed in rest van spieren/pezen/bindweefsel?
Wij gaan naar een 'gewone' paardenkliniek.

Zélf gaan we wel wekelijks naar de sportschool en zorgen we ervoor dat we nooit overgewicht hebben.

Ik denk dat je het principe van osteopathie niet helemaal snapt. Daarbij worden blokkades losgemaakt (kort uitgelegd is een blokkade een verminderde tot afwezige beweeglijkheid in een gewricht, Hier dus vnl het gewricht tussen twee wervels. Deze ontstaat veelal doordat het lichaam bv een verkeerde beweging maakt, om te voorkomen dat zo n gewricht in o verrek gaat met alle schade vandien, vooral schade aan het ruggenmerg, heeft het lichaam bedacht om zo n gewricht op slot te zetten. De spanning in het kapsel wordt groter en de beweging minder. Er gaat een signaal van het zenuwstelsel uit waardoor pijn ontstaat (weer om dat gebied te beschermen) tegelijkertijd ontstaat er ook meer spanning in de weefsels rondom (spieren, pezen, fascia, soms zelfs ingewanden).

Wat doet nu een osteopaat? Die brengt door middel van een manipulatie (dit kan een snelle beweging zijn maar ook een zachte techniek) weer beweging in dat gewricht, hierdoor gaat er een nieuw signaal naar het zenuwstelsel waardoor je een soort van reset krijgt. Pijn ebt weg, doorbloeding verbetert weer en spieren kunnen weer ontspannen,... eigenlijk stel je het lichaam weer in staat op zelf te gaan herstellen.

Ik heb ook regelmatig een osteopaat nodig voor mezelf. Niet zozeer omdat ik vet ben (geen idee waar dat idee vandaan komt), wel omdat ik hypermobiel ben, mijn gewrichten dus te snel in die overstrek gaan. En ik dus vrij snel blokkades oploop. Inmiddels zit ik 2x per week in de sportschool, om bepaalde spieren sterker te maken en het geheel meer te ondersteunen, wel ben ik me veel bewuster geworden van mn lichaam en dat helpt ook.

Dus het werkt wel degelijk en ik ben blij dat het bestaat. Wat betreft het trekken en duwen, dat gebruik ik bij een behandeling minimaal eigenlijk. Hamers en zo komen er ook niet aan te pas. Verder wordt ondersteun ik het lichaam extra na een behandeling door dry needling en/ taping.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:02

Het ging hier om dat soort behandelingen bij paarden volgens mij.
Ik heb het niet over humane behandelingen. Wij mensen kunnen praten, aanwijzen, reflecteren en beredeneren. Mijn paarden kunnen dat niet. Dus houd ik het op bewezen methodes. Die biedt onze paardenkliniek.
TS vroeg waarom we er heen gingen, ik verklaar waarom we er juist niet heen gaan ;)

Marvel

Re: Osteopaat, waarom ging jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:33

Dus paarden die er beter op gaan lopen én mensen die het bij zichzelf als positief ervaren zijn niet voldoende bewijs? ik geloof dat er in dit topic welgeteld 1 bokker is waarbij het niet werkte.

Als ik het niet bij mn paard had zien werken had ik het bij mezelf nooit laten toepassen. En dan doel ik even in het bijzonder op de dry needling.

Never the less mag jij rustig alleen naar een kliniek blijven gaan hoor :)

maralyn

Re: Osteopaat, waarom ging jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:56

:') mijn paard praat niet, maar zit wel degelijk 1000x beter in haar vel naar haar behandeling van vorig jaar (Is nog niet zo lang bij ons)
Madam galoppeert weer, speelt weer met de ruin, is weer rijdbaar, en haar hengstigheidsproblemen zijn compleet over.
Haar gangen hebben veel meer swung door het lichaam. En ze is duidelijk 100 x vrolijker.

Voor mij bewijs genoeg, en heeft ze geen één woord voor hoeven spreken.
Observatie heeft zijn werk gedaan.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:58

Ik heb mijn paard laten behandelen omdat zij echt duidelijk wat dwars had zitten. Ze begon te slaan als je haar achterbeen op wou tillen, terwijl ze anders al met de voetjes omhoog klaar staat, ging niet meer achterwaarts, wilde niet meer verzamelen, en uiteindelijk begon ze na de sprong ook weg te rennen.
Osteopaat laten komen, en toen ik er 3dagen later weer opging had ik een totaal ander paard onder mijn kont.
Ik laat haar nou standaard 2x per jaar behandelen, omdat ze toch best een veel moet lopen in de sport, en mijn osteopaat gouden handjes heeft _/-\o_
Beter voorkomen dan genezen.

De laatste keer heeft hij ook mij nagekeken om te controleren of ik zelf niet scheef ben, maar ik stond keurig recht, en allebei mijn paardjes waren naar een andere kant licht scheef. Komt niet bij mij vandaan dus *\o/*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:12

InekeN schreef:
Het ging hier om dat soort behandelingen bij paarden volgens mij.
Ik heb het niet over humane behandelingen. Wij mensen kunnen praten, aanwijzen, reflecteren en beredeneren. Mijn paarden kunnen dat niet. Dus houd ik het op bewezen methodes. Die biedt onze paardenkliniek.
TS vroeg waarom we er heen gingen, ik verklaar waarom we er juist niet heen gaan ;)

Ik heb het ook over paarden, humaan en paarden, het principe verandert niet.
Ook een humane osteopaat gaat vooral voelen waar het probleem zit, dat hoeft een patient niet te zeggen. Ook dat is net osteopathie, niet alleen het symptoom behandelen ( zoals in de reguliere geneeskunde), maar de oorzaak aanpakken. Maargoed jij vergeleek met jezelf en een sportschool om niet te dik te worden... ;)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:55

Ik zie helaas te veel ruiters en vooral amazones met overgewicht die een fysio's, osteo's, zadelmakers, bitfitters etc. bij hun paard halen terwijl de oorzaak duidelijk is. :o . Helaas te vaak bij diverse lesklanten met kreupele paarden meegemaakt dat er na klachten een paramedicus bij kwam met een totaal andere diagnose dan de kliniek met beeldmateriaal constateerde. Tot die tijd was er al enorm met zo'n paard 'gehannest'.
TS vroeg om ervaringen en het hoe-en-waarom, die geef ik dus. ;)

Een ieder die er wel baat bij heeft: alleen maar goed. Zo blijft de economie draaien en de mensen blij! :D Door de voors en tegens af te wegen hoop ik dat TS een weloverwogen keuze kan maken. Niet meer, niet minder.