InekeN schreef:Geen van onze paarden komt zo maar bij een osteo of fysio. Wervels laat staan bekkens recht zetten: ik geloof er niet in. Heb je weleens die botten gezien? Hoe groot, en hoe sterk ingebed in rest van spieren/pezen/bindweefsel?
Wij gaan naar een 'gewone' paardenkliniek.
Zélf gaan we wel wekelijks naar de sportschool en zorgen we ervoor dat we nooit overgewicht hebben.
Ik denk dat je het principe van osteopathie niet helemaal snapt. Daarbij worden blokkades losgemaakt (kort uitgelegd is een blokkade een verminderde tot afwezige beweeglijkheid in een gewricht, Hier dus vnl het gewricht tussen twee wervels. Deze ontstaat veelal doordat het lichaam bv een verkeerde beweging maakt, om te voorkomen dat zo n gewricht in o verrek gaat met alle schade vandien, vooral schade aan het ruggenmerg, heeft het lichaam bedacht om zo n gewricht op slot te zetten. De spanning in het kapsel wordt groter en de beweging minder. Er gaat een signaal van het zenuwstelsel uit waardoor pijn ontstaat (weer om dat gebied te beschermen) tegelijkertijd ontstaat er ook meer spanning in de weefsels rondom (spieren, pezen, fascia, soms zelfs ingewanden).
Wat doet nu een osteopaat? Die brengt door middel van een manipulatie (dit kan een snelle beweging zijn maar ook een zachte techniek) weer beweging in dat gewricht, hierdoor gaat er een nieuw signaal naar het zenuwstelsel waardoor je een soort van reset krijgt. Pijn ebt weg, doorbloeding verbetert weer en spieren kunnen weer ontspannen,... eigenlijk stel je het lichaam weer in staat op zelf te gaan herstellen.
Ik heb ook regelmatig een osteopaat nodig voor mezelf. Niet zozeer omdat ik vet ben (geen idee waar dat idee vandaan komt), wel omdat ik hypermobiel ben, mijn gewrichten dus te snel in die overstrek gaan. En ik dus vrij snel blokkades oploop. Inmiddels zit ik 2x per week in de sportschool, om bepaalde spieren sterker te maken en het geheel meer te ondersteunen, wel ben ik me veel bewuster geworden van mn lichaam en dat helpt ook.
Dus het werkt wel degelijk en ik ben blij dat het bestaat. Wat betreft het trekken en duwen, dat gebruik ik bij een behandeling minimaal eigenlijk. Hamers en zo komen er ook niet aan te pas. Verder wordt ondersteun ik het lichaam extra na een behandeling door dry needling en/ taping.