Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hilary schreef:Weidebloem schreef:Bij de C4l is 1kilo voldoende voor alle vitamine en mineralen voor een paard van rond de 600 kilo. Er zitten geen suikers in en is laag in zetmeel.
Ik zie 4,7% suiker en 4,7% zetmeel? Is wel lager dan een heleboel ander voer, overigens!
SaraB schreef:Heb je al gedacht om je ruwvoer te laten testen? Vooral om te kijken naar de % eiwit en suikers, samen met de verteerbaarheid? Dan kan je meer gericht gaan voeren. Spoerenelementen (zinc, koper, seleen) en vitamine E uit krachtvoer en/of een balancer zou je altijd moeten bijvoeren.
GMekkes schreef:Je schrijft dat je paard van 08.00-20.00 buiten staat, heeft hij op de weide of paddock ook onbeperkt voordroog tot zijn beschikking? Klinkt misschien als een domme vraag, maar er bestaan nog steeds stallen waar de paarden de hele dag zonder ruwvoer in de paddock staan.
Danique1990 schreef:Dus dan en bietenpulp en zemelen?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat in bietenpulp de zelfde energie waarde zit als in haver, is dit zo? want dan durf ik dat niet te geven ivm te veel energie.
DarkoFoitzik schreef:ik zou niet voor "krachtvoer" gaan. hierin zit vaak veel suiker, graan, melasse. dit heft ene negatief effect op de darmflora van je paard waardoor ze het ruwvoer minder effcitient kan openemen en daardoor nog meer afvalt. daarnaast zorgt krachtvoer voor veel zenuwachtige snelle energie. kies voor een krachtvoer, wiezencobs of hayster healthy herbs. Onbeperkt ruwvoer is verde rook een must maar dat had je al las ik. en geef het dan tijd bijkomen lukt niet binnen een week. Succes ermee