Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
NZ92 schreef:Inmiddels ben ik gister gestart met een pshyllium kuurtje van een week, en heb ik hem van de haver afgehaald. Voor mijn gevoel mist hij toch iets als ik hem alleen krachtvoer geef... iemand een tip voor wat ik hem zou kunnen bijgeven?
Maartje1990 schreef:Ik heb ook een pony die vaak wat dunnig is. Maar ik denk dat ik weet wat bij hem de reden is (wellicht ook bij jou?) als hij (alleen) op gras staat heeft hij dunnere mest, krijgt hij verpakt hooi/voordroog ( die is wag natter) ook dunnere mest. Krijgt hij echt goed droog hooi heeft hij gewoon mooie stevige ballen. Andere paarden die hetzelfde eten hebben er geen last van.
Hier krijgen ze hooi. mrie schreef:Mijn paard heeeft in de laatste 10 jaar zo'n beetje elke winter, najaar en soms ook nog in lente en zomer spinazipoep. We hebben hem van buiten naar binnen en van binnen naar buiten na laten kijken. En niks gevonden. Meneer wordt keurig ontwormd en we doen aan wormeitellingen... Beter voer dan hij krijgt kan niet, hooi van eigen land en gras en een halfje basisbrok. Toen hebben we gemeten hoeveel hij drinkt. De kraan dicht en water in een emmer. Elke keer als de emmer leeg was kreeg hij een nieuwe. Hij bleek toch een vis te zijn ipv een paard. Hij dronk per etmaal ongeveer 80 liter water. Daar krijg je wel spinazi van. Normaal voor een paard is 20 a 30 liter.
Nu krijgt hij overdag buiten onbeperkt water en 's nachts in de stal niets. (tenzij hij door omstandigheden wat langer in de stal moet staan).
Nu heeft hij heel soms echte vijgen, maar meestal wat plattere mest. Ik doe er niets meer aan, hij is blakend van gezondheid en werklustig, wat willen we nu nog meer.
Het is niet dat je paard 's nachts geen water nodig heeft.. Urielle schreef:Ik heb hetzelfde geleerd toen ik nog groom was in de topsport, van een dierenarts. Je hoeft het ook niet permanent te geven, het is een kuurtje.