Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:55

Wat al eerder werd gezegd hoef je zand niet altijd te ontdekken in de mest. Je kan hem een sand clear kuur geven en kijken of de mest beter wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:00

NZ92 schreef:
Inmiddels ben ik gister gestart met een pshyllium kuurtje van een week, en heb ik hem van de haver afgehaald. Voor mijn gevoel mist hij toch iets als ik hem alleen krachtvoer geef... iemand een tip voor wat ik hem zou kunnen bijgeven?

Is al genoemd. Een balancer.
Ofwel: een vitaminebrokje dat alles in balans houdt.
Vitalbix, Metazoa, er zijn allerlei troepvrije merken.

Ik denk daarnaast misschien ook aan maag. Heeft hij altijd beschikking tot ruwvoer? En zo niet, staat hij wel op stro of kun je het ruwvoer aanvullen met stro?

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:06

Mijn merrie had precies hetzelfde probleem. Volledig binnenstebuiten gekeerd, niets aan de hand.
Ze krijgt nu per dag 1 voerschep C4L van Pavo (verdeeld over 2 voerbeurten). In de ochtend krijgt ze daar een bekertje lijnzaad bij. Sinds een klein maandje ben ik maar electrolyten bij gaan voeren op aanraden van een stalgenoot en tadaaaaa, de mest werd vele malen beter. Bij spanning wordt de mest weer dun, maar gewoon in rust heeft ze nu mooie mest. Misschien een aanrader??

karijn

Re: Paard heeft bijna altijd slappe mest, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:49

Mijn paard heeft ook chronisch last van dunne flatsen, zit dan ook helemaal onder. Hij reageert goed op hooi van de tweede of derde snede maar dan wel kurkdroog, niet uit een gesealed pak.
Kijk op welk hooi jouw paard het goed doet, lees geen dunne poep heeft, en blijf dat geven. Wissel niet na een paar dagen maar neem een week de tijd. Mijn paard reageert daarentegen wel direct op ander ruwvoer. Binnen een half uur komt het er bij hem als koeienstront uit. Switch ik naar droog hooi, is hij binnen een dag ook weer hersteld.
Als je paard aan de dunne is, zal hij meer drinken, hij verliest tenslotte ook meer vocht. En dat geeft nog meer natte zooi. Dus zal je je ruwvoer op orde moeten hebben. En het zit hem niet zozeer in het krachtvoer. Voedingssupplementen kan zinvol zijn maar dan moet je wel weten welke tekorten je zou willen aanvullen. Niet zomaar lukraak wat geven. Je kan daarmee meer kwaad doen voor de nieren dan goed.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:00

Maartje1990 schreef:
Ik heb ook een pony die vaak wat dunnig is. Maar ik denk dat ik weet wat bij hem de reden is (wellicht ook bij jou?) als hij (alleen) op gras staat heeft hij dunnere mest, krijgt hij verpakt hooi/voordroog ( die is wag natter) ook dunnere mest. Krijgt hij echt goed droog hooi heeft hij gewoon mooie stevige ballen. Andere paarden die hetzelfde eten hebben er geen last van.

Mijn Tinker had hier op de vorige stal ook last van. Daar kregen ze droog voordroog, maar volgende de DA was dat gewoon te rijk voer voor haar. Nu op de huidige stal nergens last meer van. :) Hier krijgen ze hooi.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:02

mrie schreef:
Mijn paard heeeft in de laatste 10 jaar zo'n beetje elke winter, najaar en soms ook nog in lente en zomer spinazipoep. We hebben hem van buiten naar binnen en van binnen naar buiten na laten kijken. En niks gevonden. Meneer wordt keurig ontwormd en we doen aan wormeitellingen... Beter voer dan hij krijgt kan niet, hooi van eigen land en gras en een halfje basisbrok. Toen hebben we gemeten hoeveel hij drinkt. De kraan dicht en water in een emmer. Elke keer als de emmer leeg was kreeg hij een nieuwe. Hij bleek toch een vis te zijn ipv een paard. Hij dronk per etmaal ongeveer 80 liter water. Daar krijg je wel spinazi van. Normaal voor een paard is 20 a 30 liter.
Nu krijgt hij overdag buiten onbeperkt water en 's nachts in de stal niets. (tenzij hij door omstandigheden wat langer in de stal moet staan).
Nu heeft hij heel soms echte vijgen, maar meestal wat plattere mest. Ik doe er niets meer aan, hij is blakend van gezondheid en werklustig, wat willen we nu nog meer.

Dit vind ik toch naar om te lezen. Je paard voelt zich blijkbaar niet fijn op stal (want verveling) en dan ga je als symptoombestrijding het water 's nachts weghalen (wat een eerste levensbehoefte is) in plaats van je paard 24/7 buiten houden? :n Het is niet dat je paard 's nachts geen water nodig heeft..

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:09

Onze shet heeft er ook last van nu met het voordroog.. Hij krijgt nu gastri comp van phytonics en heeft nergens meer last van
Gastri X van hilton herbs werkt ook maar moet je bestellen in de UK

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:12

Van welke grassoort krijg je paard kuil of voordroog? Timothee , zwenkgras of raaigras? Of maak anders even een close up foto.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:16

Urielle schreef:
Ik heb hetzelfde geleerd toen ik nog groom was in de topsport, van een dierenarts. Je hoeft het ook niet permanent te geven, het is een kuurtje.

Ondanks dat je DA het aanraad blijf ik het toch een heel raar idee geven om een drankje met ingrediënten van Water, magere melk, glucose-fructosestroop, suiker, maltodextrine, aroma en Lactobacillus casei Shirota bacterien aan een paard te voeren. Met het drinken van karnemelk krijg je dezelfde melkzuurbacterien binnen met minder suikers en geen toegevoegde suikers. Ik zou eerder naar pure probeotica kijken, waar vergelijkbare bacteriestammen inzitten zonder alle toevoegingen. Bv. NAF Biotics http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 072?v=True

De suikers in Yakult zijn voor een menselijk lichaam al een hele schok om mee om te gaan. De glucose wordt ongelofelijk snel in het bloed opgenomen waardoor het lichaam als een gek insuline moet gaan produceren. Als je insulineresistentie bij paarden wil veroorzaken is Yakult zeker een product wat daar de veroorzaker van kan zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:36

De Tinker van mijn dochter kwam terug van ponykamp met niet eens meer diarree maar gewoon water, arm dier. Toen heeft de DA probiotica gegeven. Werkte best, alleen bij het stoppen kwam de diarree weer terug. Denkend aan de yakult destijds als groom, gegeven en na een week was ze volledig in orde en bleef goed op de mest.

Het wat en hoe interesseert me dus verder niet zo, het werkte op meerdere paarden en daar ging het me om.

Wie het niet wil proberen staat daar vrij in uiteraard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:57

Heb eens een jong paard gehad met dat probleem. Was een hele zoektocht, samen met DA.
Uiteindelijk ging het over toen ik Hartog Lucerne naast de brok ging voeren met een scheutje lijnzaadolie daar overheen.
Bij het harder worden van de mest hebben we toen wel wat koliekklachten gehad, maar het is helemaal goedgekomen. Ik zeg het hier toch even, wees er wel wat bedacht op. Verandering in mest is natuurlijk best ingrijpend voor de darmen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:01

Mijn paard kan voordroog absoluut niet verdragen. Eet hij een beetje voordroog heeft hij weer slappe mest. Sinds hij op puur hooi staat heeft hij niets van last.
Verder zou ik zoals hierboven genoemd geen granen geven. Paarden eten vezels, geen graan.
Genoeg brok voor paarden zonder granen zodat je genoeg energie hebt.
Er zijn zoveel mogelijkheden!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:15

Idd, stoppen met granen geven, mijn paard had het ook. Altijd nat tss zijn billen en de staart drie vol hing.
Heb twee jaar naar de oplossing gezocht.
Ik geef nu een kruidenmix en een halve Pavo koek per dag met een scheutje olijfolie erover.
Bij paardnatuurlijk heb ik gemalen lijnzaad gekocht en krijgt hij in de winter en lente 1 week een kuur van.
1 maand geleden een probiotica kuur gegeven en sindsdien geen natte mest meer.
De probiotica was door de VA besteld en noemt Digest-Aid AA.
Je kan het in Frankrijk bestellen.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:36

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:16

Ik zou je adviseren te stoppen met haver en te kijken naar een vitaminekorrel en daarnaast vezels bijgeven. Ik voer mijn shetje naast hooi nu vitalbix aangevuld met lucerne van hetzelfde merk en de olie van datzelfde merk. Die doet het hier erg goed op.

Mijn sportpaard (dressuur) krijgt ook drie keer daags lucerne met olie, hij krijgt de lucernemix van Pavo, daily plus. Daarnaast krijgt hij veel hooi, zowel op de grond als uit de slowfeeder (staat nooit zonder hooi) en sportsfit van Pavo verdeeld over kleine porties per dag. Hij staat op stro. Hij heeft ook gevoelige darmen en voor hem werkt dit super. Voor hem gebruik ik ook producten van soulmate nutrition. De vitamine 2-g en wanneer ik het nodig vind de pre/pro biotica kuur. In de zomer de electrolyten.

En als wij paarden hebben die een keer echt dunne mest hebben geven wij ze ook een lepeltje kaneel, gewoon uit de supermarkt, dit werkt echt! Al bij meerdere paarden succes mee gehad, is alleen geen structurele oplossing.

Als laatste las ik hier op bokt goede ervaringen over Algea Vitalis. Er loopt geloof ik een topic over dit product.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:48

Bij die van mij had het helemaal niets te maken met haver of granen hoor, die is gewoon aan de dunne gegaan na enkele maanden weidegang....

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:15

Je kan overwegen om algea vitalis te geven of de bix peq korrel van horsefood, dit helpt mijn paard met veel water bij de mest erg goed.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:30

Mijn ponies hebben ook veelal diarree gehad en ik ben lucerne gaan voeren!! Wat een top spul... Ik geef mijn tinker 3 scheppen lucerne, halfje haver ( gepunt) en halve schep pavo Liga en in de winter ter ondersteuning scheutje olie (afwisselend maiskiem en zonnebloem) ik heb bij beide nooit meer diaree gezien :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 21:42

`tank voor de tip! Ga ik zeker proberen :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:33

Een pre kan veel minder hebben dan een pony..als de darmen al te zwaar belast zijn geweest in de opfok met rijk kuilgras dan is er al zoveel schade..
3 scheppen lucerne voor een pre is veel..lucerne is eiwitrijk

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:38

Lucerne heeft de juiste eiwitten en veroorzaakt daarin vrijwel geen problemen.
Veel lastiger aan lucerne is de fosfor-calcium verhouding. Daarom kun je lucerne niet als enigst voer geven, want dan komen er problemen.

Chantal_lipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:13

Hier veel problemen gehad met mijn pony. Al 1.5 jaar van alles geprobeerd met voeding, krijgt al veel stro bijgevoerd en iedere dag bietenpulp/zemelen. Dat heeft geresulteerd in aanzienlijk betere mest, maar nog steeds een aantal keer per dag een lading mestwater met wat dunne mest. Nu sinds een aantal dagen levende gist aan het voeren (yea-sacc), gewoon goedkope pot van 2 tientjes van Kramer. Enorm verschil!! Geen mestwater meer gezien, de diarree die daar bij kwam is veranderd is stevigere mest (nog niet optimaal, maar geen koeienvlaai meer) en zn gewone mestballen zijn nu weer echt stevig met een glimmend laagje. Schijnt ook goed te zijn voor paarden met huidproblemen/jeuk. De pony heeft behoorlijk last van seborroïsch eczeem, ben erg benieuwd naar de effecten van gist hierop.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:39

Maar maakt wel dik.

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:41

Ik ken een paard die eigenlijk precies hetzelfde verhaal had. Kreeg eerst kuil, maar sinds een weekje hooi, en absoluut geen slappe mest meer...

Olympia96Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:48

Sinds mijn paard Chlorella krijgt heeft ze mooie mest. Bijkomend voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper is dan de meeste andere probiotica. En ook haar vacht is prachtig (kort, glanzend, diepe kleur).

Maar terug naar de mest. Ik heb een Gelderse die zelfs met droog hooi last kon hebben van koeienmest. De stalmuur zat er onder en het spoot eruit. Voordroog was helemaal een drama.

Onlangs verhuisd naar Nieuwe stal waar ze voordroog voeren. Met als verschil dat ik haar na het rijden Chlorella voer door de slobber. Sindsdien: perfecte mest!