Beenwond met een erg langzaam genezingsproces.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:31

geerke schreef:
Ik denk zolang je wegblijft met de betadine en het gewrijf over die korstjes,dat ze met een paar dagen de link wel gaat leggen dat het niet pijn doet.Want alleen zalf er op smeren kan ze haast niet voelen denk ik?

Ja dat klopt inderdaad. Maar zodra ik met mijn hand op haar kont kom begint ze haar been al op te trekken.. Weet niet of dit aanstel of echt daadwerkelijke pijn is.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:32

Michellette schreef:
Geen korsten peuteren, dat is enorm pijnlijk. Mesitran-gel erop aanbrengen en dan het lichaam het werk laten doen.

Ik heb Vetramil, dat is ook honingzalf. Van de DA gekregen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:32

ze is bang voor de pijn die komen gaat,zodra ze in de gaten heeft dat het geen pijn meer doet zal ze het gewoon toelaten.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:33

Heeft er hier iemand goede ervaringen met Vetramil honingzalf?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:33

Aanstellen doen ze niet, wel waarschuwen! En een been optillen is dat laatste!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:33

Habore schreef:
Ik heb hier een brokkenpiloot die ook al serieuze wondes gehad heeft.

Ik ben erg goed geholpen geweest met Mesitran en onder verband.

Ik weet niet of Alex Brander bij je in de buurt zit, maar hij heeft zoveel ervaring met dergelijke wondes.
Kijk maar eens op zijn site

http://www.veterinairewondzorg.nl

Succes ! Komt vast weer goed !

Dit kan ik je inderdaad ook aanraden. Daarbij geen korst op laten komen, veel beter is het open houden en schoon houden, scheelt ook weer lelijke littekens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:36

Jeetje, aardig gat geweest.
Gekregen van de DA zal wel niet, zal wel gekocht zijn ;) .

Ik smeer zelf met Mesitran is ook hongingzalf, koop het voor 11.39 per tube van 50 gram on line (newpharma.nl).
Mijn ervaring daarmee is dat als ik het 1 x daags smeer (ander soort wond zie onderschrift), dat het mooi blijft en geen korsten geeft, af en toe vaker per dag gesmeerd als ik het nodig vond, hiermee blijven de korsten weg of verweken, hoefde ik ze er niet af te peuteren.

Peuteren aan korsten is uiteraard pijnlijk. Zou het als ik jou was meerdere keren daags dik in de zalf zetten en zo korsten zacht laten worden, zodat ze zacht worden en verdwijnen.

Hopelijk gaat het lukken, lastig dat ze niet helemaal meewerkt.
Beterschap in ieder geval.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:39

Sjolvir schreef:
Jeetje, aardig gat geweest.
Gekregen van de DA zal wel niet, zal wel gekocht zijn ;) .

Ik smeer zelf met Mesitran is ook hongingzalf, koop het voor 11.39 per tube van 50 gram on line (newpharma.nl).
Mijn ervaring daarmee is dat als ik het 1 x daags smeer (ander soort wond zie onderschrift), dat het mooi blijft en geen korsten geeft, af en toe vaker per dag gesmeerd als ik het nodig vond, hiermee blijven de korsten weg of verweken, hoefde ik ze er niet af te peuteren.

Peuteren aan korsten is uiteraard pijnlijk. Zou het als ik jou was meerdere keren daags dik in de zalf zetten en zo korsten zacht laten worden, zodat ze zacht worden en verdwijnen.

Hopelijk gaat het lukken, lastig dat ze niet helemaal meewerkt.
Beterschap in ieder geval.

Super bedankt! Ja gekocht inderdaad haha... Zeg dat wel. De rekening tikt aardig aan nu. Ik wil natuurlijk het beste voor mijn paard en ik sta machteloos. Ik zal je advies zeker onthouden!

Sjolvir

Re: Beenwond met erg langzaam genezingsproces deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:43

Echt balen dat ze zich niet laat behandelen, maar haar ervaring met dat been is blijkbaar dat jullie haar daar pijn doen....
Andere kant etc. kan je wel alles? Zou dan heel gek denk ik paar dagen gewoon eigenlijk proberen die wond te negeren in 1e instantie, maar uitgebreide borstelpoetsbeurt er van maken...
En zo wel als dat lukt daar in de buurt lekker gaan poetsen.
HOudt die van jou bv van aan billen krabben/poetsen, dan daar uitgebreid feestje van maken..
Als ze soort van hemels hoog is met ene hand blij houden met heerlijk krabben en nader kwak zalf erop mikken.
Vervolgens nog uitgebreid (als je niet ondersteboven bent geslagen) door gaan met fijne plekjes kroelen en krabben.
In de hoop dat ze bezig zijn achter gaat associeren met fijn.. ipv pijn....
Maar ja.. dan moet je er wel in de buurt kunnen komen..

(ik blij met mijn brave ei...anders had ik na half jaar zalven ook al wel bont en blauw geweest.)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:46

Sjolvir schreef:
Echt balen dat ze zich niet laat behandelen, maar haar ervaring met dat been is blijkbaar dat jullie haar daar pijn doen....
Andere kant etc. kan je wel alles? Zou dan heel gek denk ik paar dagen gewoon eigenlijk proberen die wond te negeren in 1e instantie, maar uitgebreide borstelpoetsbeurt er van maken...
En zo wel als dat lukt daar in de buurt lekker gaan poetsen.
HOudt die van jou bv van aan billen krabben/poetsen, dan daar uitgebreid feestje van maken..
Als ze soort van hemels hoog is met ene hand blij houden met heerlijk krabben en nader kwak zalf erop mikken.
Vervolgens nog uitgebreid (als je niet ondersteboven bent geslagen) door gaan met fijne plekjes kroelen en krabben.
In de hoop dat ze bezig zijn achter gaat associeren met fijn.. ipv pijn....
Maar ja.. dan moet je er wel in de buurt kunnen komen..

(ik blij met mijn brave ei...anders had ik na half jaar zalven ook al wel bont en blauw geweest.)

Ik zal het gaan proberen! Dankje! Ja ben maar blij inderdaad... Die van mij is n echte merrie op dat gebied hoor... Raakt volledig in de stress en loopt gewoon door je heen van angst. Terwijl ze over het algemeen echt koel in t koppie is! Zodra je aan haar heen komt is het afgelopen. Begrijpelijk natuurlijk, maar zij wil niet snappen dat ik haar alleen maar wil helpen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:51

Snap je merrie ook wel, heeft haar flink pijn gedaan, dus zij denkt dat het nog steeds pijn doet.
Zou het er op gokken, paar dagen niet zalven maar hele poetssessies er op los laten en dan echt feestje ervan maken en niet te ver gaan.
Dan loop je met zalven allicht achter, maar kan je misschien daarna zonder gevaar voor eigen leven wel weer eraan komen, want zo te zien, moet je daar voorlopig nog wel wat mee.

Ik heb ook even vetericyn spray geprobeert, was voor mij niet geschikt moet je echt vaker per dag gebruiken, maar dat kan je sprayen. Allicht dat dat een optie is, mits ze niet anti spray is uiteraard.
En van de voren in je broekzak stoppen zodat de spray warm is .
Die van mij sloeg nooit, ook met de vetericyn niet, maar met de vetericyn tilde ze wel haar been op (vermoedelijk omdat het koud is, ook als je het wel in je zak hebt gehad, want na het vernevelen koelt dat stukje natuurlijk wat af, of er loopt een kriebelent druppeltje naar beneden)
Ben er mee gestopt omdat wond te veel opdroogde met maar 1 x per dag, maar bokker Nouvel heeft het wel langer op hele rottige wonden gebruikt met heel fijn resultaat.
Dus misschien dat dat nog wat is.
En eventueel eerst je paard met je antiklit spray die kant op sprayen en dan in voorbij gaan dat ene stukje meenemen met de vetericyn, maar dus ook rest sprayen, zodat aandacht niet gefocussed is op dat stukje.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:53

De wond weken met lauw water tot de korst helemaal week is en je het er af kunt wrijven. Eventueel het water mengen met biotex voor de handwas. Een korst er af peuteren doet enorm veel zeer, dus opzich logisch dat ze gaat trappen.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:58

Ik heb goede ervaring met Vetramil honingzalf. Honing (wel de juiste honing) en dus ook honingzalf heeft o.a. een antibacteriƫle werking en is heel zacht.
Succes met de verzorging van je paard!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:01

Voor het idee, ik zat met dit gat... uiteindelijk.
NIET aanklikken als je niet tegen wonden kan.
Eind oktober
http://boktimg.nl/img/m/5XzxkT.jpg
http://boktimg.nl/img/m/d065Tc.jpg

Is nu bijna dicht mesitran honingzalf en zeer brave merrie en onlangs vetericyn wat dus met 1 x per dag het net niet deed.
Weekje of zo geleden.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57049EB9

Ik heb overigens nooit korsten verwijderd, wel gespoeld, tuinslang er gewoon op als in hele been afspuiten en wond ook en met een spuit met verdunde Betadine alleen gespoeld toen dode stuk er nog aanhing en stonk als een bunzing (was aan het rotten) en er ook pus onderuit kwam.
Vanaf dat wond verder schoon is, bijna altijd gelukkig, alleen gezalfd!
(behalve als er blubber of berg zand in zat, dan weer tuinslang erop en gewoon klodderzalf erover heen, doordat alles zacht bleef dag later wond eigenlijk altijd weer keurig schoon)
Oh.. en langdurig op de metacam gehad, om zoveel mogelijk pijn te voorkomen en irritatie, in dagelijks leven, maar ook met behandelen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:05

Snap eerlijk gezegd niet waarom de dierenarts nu nog steeds adviseert te wassen met Betadine. Iedere keer weer de wond nat maken en korst eraf halen is normaal gesproken niet echt het advies.
Zou toch eens kijken wat het advies is van die veterinair wonddeskundige misschien kan die jullie met de foto's en het verhaal al met een eenmalig consult advies geven.
Zou echt kijken of je het behandelen aan een positief iets kan koppelen iemand die haar iets lekkere geeft als jij het alleen maar licht aanraakt.

Zou ook online even zoeken voor de mesitran je moet waarschijnlijk nog wel even smeren en vertramil is duurder in gebruik.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:07

Sjolvir schreef:
Voor het idee, ik zat met dit gat... uiteindelijk.
NIET aanklikken als je niet tegen wonden kan.
Eind oktober
http://boktimg.nl/img/m/5XzxkT.jpg
http://boktimg.nl/img/m/d065Tc.jpg

Is nu bijna dicht mesitran honingzalf en zeer brave merrie en onlangs vetericyn wat dus met 1 x per dag het net niet deed.
Weekje of zo geleden.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57049EB9

Ik heb overigens nooit korsten verwijderd, wel gespoeld, tuinslang er gewoon op als in hele been afspuiten en wond ook en met een spuit met verdunde Betadine alleen gespoeld toen dode stuk er nog aanhing en stonk als een bunzing (was aan het rotten) en er ook pus onderuit kwam.
Vanaf dat wond verder schoon is, bijna altijd gelukkig, alleen gezalfd!
(behalve als er blubber of berg zand in zat, dan weer tuinslang erop en gewoon klodderzalf erover heen, doordat alles zacht bleef dag later wond eigenlijk altijd weer keurig schoon)
Oh.. en langdurig op de metacam gehad, om zoveel mogelijk pijn te voorkomen en irritatie, in dagelijks leven, maar ook met behandelen.

Sow, dat is netjes genezen zeg!! Bah vervelend allemaal die wonden... Zal blij zijn als het straks dicht is en ik kan gaan rijden.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:08

genja schreef:
Snap eerlijk gezegd niet waarom de dierenarts nu nog steeds adviseert te wassen met Betadine. Iedere keer weer de wond nat maken en korst eraf halen is normaal gesproken niet echt het advies.
Zou toch eens kijken wat het advies is van die veterinair wonddeskundige misschien kan die jullie met de foto's en het verhaal al met een eenmalig consult advies geven.
Zou echt kijken of je het behandelen aan een positief iets kan koppelen iemand die haar iets lekkere geeft als jij het alleen maar licht aanraakt.

Zou ook online even zoeken voor de mesitran je moet waarschijnlijk nog wel even smeren en vertramil is duurder in gebruik.

Ja dat dacht ik ook al... Omdat Normaal gezien de korstjes juist goed zijn. Ik zal het proberen, bedankt!!

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:09

Lastig als je er niet aan mag zitten en er gevaarlijke situaties ontstaan, maar alleen zalf weet ik niet of dat voldoende is, de wond lijkt zo op de foto's niet 'schoon'. er zit geel beslag op, dit moet eerst volledig weg zijn wil de wond genezen. bij mensen wordt hier dermacyn of azijnzuur voor gebruikt, en eerst spoelen met water.

maar eerst moet je eraan kunnen zitten natuurlijk, heel veel succes hiermee, en hoop echt dat het goed komt voor jullie!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:10

genja schreef:

Die adviseerd ook de korst eraf te halen, maar niet het gebruik van betadine.
Een consult van hem is zeker aan te raden, hier een staartamputatie kunnen voorkomen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:11

talithaa_0 schreef:
Lastig als je er niet aan mag zitten en er gevaarlijke situaties ontstaan, maar alleen zalf weet ik niet of dat voldoende is, de wond lijkt zo op de foto's niet 'schoon'. er zit geel beslag op, dit moet eerst volledig weg zijn wil de wond genezen. bij mensen wordt hier dermacyn of azijnzuur voor gebruikt, en eerst spoelen met water.

maar eerst moet je eraan kunnen zitten natuurlijk, heel veel succes hiermee, en hoop echt dat het goed komt voor jullie!

Die foto is genomen nadat de dierenarts het vandaag is komen schoonmaken haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:14

En dit is dus veel heel veel tubes zalf....
Bestel ze altijd per 5, dan komen ze zonder verzendkosten op het DPD verzend punt :D .
En niet zuinig met zalf, flinke kwak!

Korstjes zijn goed, ja en nee!
Ze zijn ons natuurlijke mechanisme van het dicht maken van wonden, alleen onder een korst door geneest het weefsel langzamer dan als je het netjes schoon en vochtig kan houden zonder korst.
Met korst moet namelijk het gezonde weefsel zich soort van weg om de korst heen banen en nog veel oude rommel opruimen.
Zonder korst kan het nieuwe weefsel (wat als je bij jouw paard langs de randjes van de wond zou kijken ook te zien is als licht roze ) veel makkelijker bij groeien. (op je foto's die zijn te onduidelijk totaal niet zichtbaar).
De wond zal uiteindelijk sluiten door een combinatie van het nieuwe weefsel dat aan de binnenrandjes gevormd wordt en naar elkaar toe groeit en het samentrekken van het weefsel eromheen, daardoor sluit het uiteindelijk best snel..

Kunst bij jouw paard is de zalf erop krijgen... als je dat lukt minimaal 1 x per dag, allicht vaker, dan heb je al stuk winst!

Oh... dit is hoe ruig ik zalf.. en dit is voor mij matig gezalfd.
Ander onderdeel zelfde paard, jup.. life sucks...
5 januari, niet aanklikken voor mensen met gevoelige maag.
Gele is zalf geen pus of zo.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57089917

Neus die dag voordat ie in de zalf ging. zalf 1 x daags.
Iets kortere interval zou net iets mooier zijn.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=570047A2

Maar goed ik heb makkelijk praten, mag er gewoon aanzitten!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:21

Waarom moet je de korsten er dagelijks afhalen? Dat begrijp ik niet helemaal..
En waarom heeft je paard stal rust? Ik begrijp dat je geen rotzooi in de wond wilt dus een natte wei lijkt me geen optie. Maar rijden/ wandelen / los in een droge wei / bak waarom mag dat niet?
Ik vind de wond netjes vooruit gegaan. Zou alleen dagelijks de honingzalf smeren en z.n. met water schoonspoelen als er viezigheid in zit. Korsten zou ik laten zitten. Er lijken wat lichte en donkere plekken in de wond te zitten. Lichter betekent normaal dat daar de genezing al wat verder zit.

Dat je paard vervelend is lijkt me logisch. Ze verveeld zich al maanden in de stal en telkens als je haar eruit haalt doe je haar pijn.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:23

ik bedoel met een schone wond, een volledig rode wond. dus niet met gele stukjes erin.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:27

Ik kan op de foto's van TS echt niet zien hoe schoon de wond wel of niet is, belichting is donker en het is onscherp.
Mijn eigen paard heeft gelige stukjes op de plaatsen waar het door net te weinig zalven net te ver in droogt, is bij mijn paard meestal gewoon hard geworden wondvocht geen troep.
Maar goed dat is bij mijn paard, bij die van TS weet ik het niet.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:40

Als het nu na zo lang tobben nog steeds niet goed gaat zou ik er toch eens over nadenken om de natuur zijn gang te laten gaan. Uiteraard is het belangrijk om het goed schoon te houden, maar ik zou een korst er gewoon op laten zitten. ( dat doe je bij jezelf toch ook of krab je het dan ook elke keer open?)
Ik zou hem ook gewoon lekker losgooien in een bak waar die even zijn energie kwijt kan, maar wel erbij blijven ivm rollen.
Regelmatig lekker schoonmaken en verder niet te veel aan doen. Dat zou ik doen, maar ik ben natuurlijk geen dierenarts.