Wanneer is het genoeg? Eeuwige twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:15

Hannanas schreef:
Zou ze misschien op maximale pijnstilling en iedere dag aandacht/truukjes/knuffelen/poetsen nog een leuk half jaar tegemoet kunnen gaan?

Zo wil je je paard toch niet in leven houden? Om jou een plezier te doen?

anitaolja

Re: Wanneer is het genoeg? Eeuwige twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:16

Daar ben ik het helemaal mee eens Olympia!!!! dan doe je het voor jezelf en denkt niet aan het dier...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:18

Olympia96 schreef:
Hannanas schreef:
Zou ze misschien op maximale pijnstilling en iedere dag aandacht/truukjes/knuffelen/poetsen nog een leuk half jaar tegemoet kunnen gaan?

Zo wil je je paard toch niet in leven houden? Om jou een plezier te doen?

Je kunt het ook van een andere kant bekijken: laatste restjes van het leven eruit halen, optimaal mogelijk geleefd hebben. Met nadruk op geluk: stel dat het na een maand niets blijkt uit te maken dan kun je ook je conclusies trekken.
Aanvulling: en wellicht geeft dat zoveel rust. Rust en acceptatie van het lot in dezer zin.

Ik spreek nergens over de baas een plezier doen. Het paard, het leidend/lijdend voorwerp, staat mij inziens altijd centraal.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:26

Hannanas schreef:
Je kunt het ook van een andere kant bekijken: laatste restjes van het leven eruit halen, optimaal mogelijk geleefd hebben.

Antropomorphisme. Een paard leeft in het nu en ervaart het leven niet op die manier.

Ts, als ze niet meer vrolijk en gelukkig (te krijgen) is, is denk ik haar tijd gekomen. Neem de tijd en bedenk, ze heeft het prachtig gehad, misschien is het nu tijd voor rust. Heel veel sterkte met je beslissing!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:01

Wees en blijf eerlijk. Naar jezelf en naar je dier.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 17:24

@Hannanas: ik kan niet elke dag naar haar toe of trucjes doen, en zeker niet de hele dag. Maximale pijnstilling kan ik financieel ook niet aan. En eigenlijk 'voelt' dat ook niet goed voor mij. Want inderdaad... voor wie doe ik het dan.

Ik laat het maandagochtend doen nu... maandagavond heb ik altijd een leuke activiteit in Amsterdam, misschien leidt dat een beetje af. Het is het begin van een rustige week gelukkig dus alle tijd voor wat bezinning. Ik vraag me af hoe het gaat als ze eenmaal overleden is. Veel erger dan nu kan het niet worden...

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:53

Ik heb je hele verhaal gelezen en begrijp je dubbele gevoel heel goed. Als ik in jou schoen zou staan zou ik haar ook de rust gunnen. Je hebt alles gedaan maar als het leven lijden wordt is het genoeg geweest. Een dier leeft inderdaad in het heden en heeft geen besef van wat komen gaat.
Maar het blijft zwaar en ik wil je veel sterkte wensen.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:04

Houden van betekend ook loslaten. Je hebt zo te lezen gedaan wat je kon doen.
Dan is het juist een eerlijke keuze om haar te laten gaan.
Je bedankt haar juist dat ze geen pijn meer hoeft te lijden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:05

Sheran schreef:
@Hannanas: ik kan niet elke dag naar haar toe of trucjes doen, en zeker niet de hele dag. Maximale pijnstilling kan ik financieel ook niet aan. En eigenlijk 'voelt' dat ook niet goed voor mij. Want inderdaad... voor wie doe ik het dan.

Ik laat het maandagochtend doen nu... maandagavond heb ik altijd een leuke activiteit in Amsterdam, misschien leidt dat een beetje af. Het is het begin van een rustige week gelukkig dus alle tijd voor wat bezinning. Ik vraag me af hoe het gaat als ze eenmaal overleden is. Veel erger dan nu kan het niet worden...

Zo te lezen heeft mijn post een goede uitwerking gehad :)
In je eerste post schrijf je nog heel veel vragen. Maar eigenlijk heb je het al heel helder voor jezelf.

Ik wens je heel veel sterkte toe. En zou je eigenlijk wel even een dikke knuffel willen geven.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:06

ik heb de periode ervoor ( voor het besluit) lastiger ervaren dan de periode daarna. Wanneer je het gevoel hebt dan je de juiste beslissing hebt genomen ( verder lijden besparen) dan kan het je juist rust geven.

Nogmaal sterkte maandag Y;(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:07

Wat zijn jullie lief allemaal, zo fijn!

Het is in mijn hoofd ook wel helder, maar die beslissing zelf... jeetje. Ik had altijd gedacht dat ik er wat nuchterder in zou staan. Maar nee.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:13

Valt dik tegen hé, dat nuchter zijn ? :(:) Ik dacht ook altijd heel nuchter "als mijn paard niet pijnvrij kan leven, houdt het op". Niet wetende dat ik afgelopen zomer mijn 7-jarige liefde zou moeten laten gaan... Van dat nuchter redeneren, is maanden daarna niets meer in huis gekomen...

Ik wens je veel sterkte TS. Wat mij betreft, maak je de enige juiste keuze naar haar toe. Dikke knuffel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 18:37

Jokari :(:) Heb je er achteraf een goed gevoel aan overgehouden?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:58

Ik sta nog steeds 500% achter mijn keuze van het inslapen. Ze was op, ze kon niet meer en was met 1 zucht weg. Als ik op voorhand had geweten dat het zo zou aflopen, had ik haar onmiddellijk laten inslapen. Maar ja 7 jaar, en een stomme hoefbevangenheid...

Maar de zelfverwijten achteraf, oeh man, dat heeft máánden geduurd.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:02

Ik ben en blijf ervan overtuigd dat wanneer het zijn tijd is, de eigenaar het weet. Sta open en luister naar je paard. Niet bang voor de beslissing, maar luister naar jezelf en je paard. Sterkte met de beslissing nu of in de toekomst.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:18

ik heb niet het hele topic gelezen.

voor mij ligt de grens op : niet meer pijnvrij/gelukkig zijn in het dagelijkse leven.
Rijden hoeft voor mij niet, en een paard dat lekker buiten staat gaat dat imo ook niet echt missen (uitzonderingen daar gelaten). Wat voor mij belangrijk is, is dat ze dagelijks minimum 8 uur buiten kunnen (of liever dag en nacht buiten) en dat ze pijnvrij zijn.
Als je twijfelt is de simpelste manier eigenlijk om ze een weekje op pijnstilling te zetten. Als paard in die week terug "opknapt", meer beweegt en er in het algemeen gelukkiger bij is, dan is hij niet meer pijnvrij, dan zou ik opteren om die laatste dagen op een pijnstiller door te laten brengen en dan idd te laten inslapen.

een paard dat mankt of niet meer kan rennen heeft sowieso pijn (een paard zal niet manken als ze geen pijn hebben nl), dan is de keuze ook gemaakt.

Ik zie dat je ondertussen beslist hebt. hou er rekening mee, voor een dier is een dergelijke beslissing nooit te vroeg, ze beseffen het niet hoeveel jaar ze eventueel nog zouden kunnen leven, beseffen ook niet dat ze morgen misschien minder pijn hebben. Het enige dat ze weten is hoe ze zich op dit moment voelen.
Ik zou dus opteren om dit weekend lekker wat bute erin te stoppen, en dan maandag nog even te doen wat ze graag doet en dan laten gaan ...

Heel veel sterkte!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:45

Ze vindt rijden leuk. Maar dat doen we niet meer, ivm haar rug en haar benen. Van het weekend gaan we lekker wandelen. Maandagochtend 10:00 gaat ze.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:59

Ik heb er in de laatste 3 jaar 2 x voorgestaan. Mijn indy was 17 en een chronische blessure aan het achterbeen.. ook hij was niet gelukkig met niks meer doen. Achteraf heb ik te lang gewacht, hij moest letterlijk een keer door het been zakken voordat ik de beslissing kon nemen. Daar heb ik nu nog spijt van.

Cody heb ik 5 maanden geleden moeten laten gaan. Gevallen en kruisbanden en meniscus stuk in een achterknie. Het arme dier kon niet eens meer lopen, alleen strompelen en ondanks de enorme pijn die hij had, toonde hij dat niet in zijn uitstraling. Ze tonen dus lang niet altijd wat ze voelen.

Ik kan om beide nog tranen met tuiten huilen, maar toch ben ik dankbaar dat ik ze uit hun lijden heb mogen verlossen en dat ze in mijn armen zijn gestorven.

Heel veel sterkte met je beslissing.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:02

Periode ervoor is inderdaad moeilijker dan erna wbt besluiteloosheid. Vond ik in ieder geval. Het blijft natuurlijk heel erg om je paard te moeten missen en ik zou er ook nu nog alles voor over hebben om haar terug te krijgen.. Maar de beslissing toen zelf heeft me wel rust gegeven. Geen zorgen meer om haar of ze nog pijn had ed want alles stond in het teken van haar te zoveel mogelijk te ontzien van pijntjes en ongemakken. Dat viel ook in klap allemaal van m'n schouders.

Het gemis is blijft maar het geeft dus ook een vreemd soort rust als ze echt hun tijd is zeg maar.
In ieder geval veel sterkte alvast :(:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:08

TS, ik denk dat je een goed besluit hebt genomen. Veel sterkte de komende dagen en probeer te genieten van alle uren die je nog samen hebt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 22:22

Aah Spekkie en Faline, wat naar :(
Ik heb nu net weer even een momentje van berusting, maar dat is vast zo weer weg :P. Ik ben opgegroeid met dit paardje, het zal een groot gemis zijn. Ze was er altijd, waar ik ook was en tijdens alle belangrijke momenten op de achtergond. Pas nu besef je hoe waardevol dat is.

Mijn paard heb ik Arwen genoemd, ik was toen ik haar kreeg helemaal Lord of the Rings fan en het heeft een grote rol in mijn leven gehouden. Ik heb de Evenstar een jaar geleden gekocht. Het lijkt me een mooi gebaar om die voor haar te gaan dragen. Het is ook nog het teken van haar onsterfelijkheid. Hoe ironisch eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 07-01-16 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:26

Doet me heel erg denken aan mijn vorige paard. Ik heb de keuze gemaakt om haar op een van de sterkste pijnstillers te zetten en te zien wat er zou gebeuren. Ze veranderde in enkele dagen van bloedchagrijn in een ontzettend lieve merrie. Ze leefde helemaal op. Dat was voor mij het teken dat het klaar was.
Als ik dit verhaal zo hoor denk ik dat het beter is om hem te laten gaan. Mocht je twijfelen is dit misschien een optie om je twijfel weg te nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:38

Ts, mensen twijfelen altijd, juist omdat je ze niet wil missen. Je kunt nog een zenuwsnede uit laten voeren , dan voelt ze haar voorvoeten niet meer en kun je rijden maar ook dat gaat zeker ten koste van je paard (en je eigen veiligheid) want dan loop je de kans op breuken in de ondervoet en die voelt ze dan ook niet. Ik vind het een barbaarse methode maar het gebeurt nog wel. Zoals ik je topic lees maak je absoluut de juiste keuze in het belang van Arwen. Zij heeft geen benul van heden , toekomst, ze voelt alleen de pijn en daar kun jij als enigste een einde aan maken. Hard maar wel fair.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:46

Mss is het een idee om stukje van haar staart en/ of manen te knippen, kan je later een sieraad van laten maken

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:09

TS, ik wil je heel veel sterkte wensen met deze dappere beslissing....ik heb 6 weken geleden mijn merrie in laten slapen. En heel je hart schreeuwt NEEEEE! Heel herkenbaar.

Maar ik wilde haar niet verder achteruit laten gaan en voorkomen dat ze pijn had. Dat wilde ik haar niet aandoen...Een half jaar geleden is er artrose vastgesteld en ze had al slijtage aan de benen, volgens de veearts had ze geen pijn en beweging was goed. Ik zou zelf wel voelen/merken wanneer het slechter werd.

Ik heb toen met mezelf een 'grens' afgesproken. Als ze belast niet meer goed stapte zou ik haar laten gaan. Die dag kwam, en het is inderdaad zo moeilijk om te bellen om de afspraak voor inslapen te maken, en de dagen er naartoe zijn zwaar.

Op de dag zelf was ik heel rustig, het was goed, we zijn naar de kliniek gewandeld, de zon scheen, en ze ging ook heel rustig. Het voelde als een opluchting.
Nu is er alleen nog maar het gemis, maar ik weet dat ik het niet anders had kunnen doen, daar heb ik geen twijfels over. Liefde is inderdaad loslaten.