Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:19

hm lastig probleem maar ik denk wel dat hij ook last heeft. en als er in 6 maanden veel gaat veranderen zou ik dat afwachten want hij voelt zich denk ik niet fijn.

pol013

Re: Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:38

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:10

FCSA schreef:
Ja, dat vond ik idd ook erg vreemd (meestal kiest hij voor eten, maar ik heb hem 1 of 2x eerst zien leunen). Wellicht haal ik er binnenkort eens een DA / osteo / fysio bij.

Een goede fysio kan inderdaad de oplossing zijn

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:19

Ik heb gelezen dat hij al gecontroleerd is op wormen. Ik zou hem zeker laten controleren op aarsmaden. Of even overleggen met de DA om te ontwormen tegen eventuele aarsmaden.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 13:13

pol013 schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto

Ik stuur je ene pb'tje.

Mousmous schreef:
Ik heb gelezen dat hij al gecontroleerd is op wormen. Ik zou hem zeker laten controleren op aarsmaden. Of even overleggen met de DA om te ontwormen tegen eventuele aarsmaden.

Hij lijkt eerder te leunen met zijn hamstrings dan met zijn kont. Maar ik hou het in gedachten. Wat zijn de precieze klachten bij aarsmaden?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:43

Voor zover ik weet eigenlijk voornamelijk jeuk. Maar een van onze paarden hing steeds met zijn achterhand op de rand van zijn voerbak, hij deed niet schuren. Hij is behandeld uit voorzorg tegen aarsmaden en dat heeft duidelijk geholpen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:47

Je kan plakband rond de anus plakken eraf trekken en dan laten controleren door de dierenarts onder de microscoop om te kijken of er eitjes zitten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:47

Ok dank voor de info!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 01:40

Mmm die van mij leunde ook met dr achterhand tegen van alles, maar ook schuren. Diverse zaken onderzocht, ook wormen omdat het zo duidelijk rond de staart zat. Maar bleek artrose in het si gewricht te zijn. Door het leunen ontlastte ze het gewricht en werd de pijn wat minder. Zenuwpijn in dit geval.
Echo van het si gewricht kan alleen rectaal en onder verdoving.
Als je niet verder komt met het vinden van een oorzaak, zou je dit wellicht in gedachten kunnen houden als je naar een kliniek gaat voor onderzoek. Al hoop ik dat je een andere oorzaak vind. Succes!

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 02:14

ligt ie ook veel?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 09:38

Dat is inderdaad vrij ernstig, Smotz! Het is een jong paard (5 jr), laten we hopen dat er een andere oorzaak is. Vergeten te melden: hij leunt vooral met de hamstring van het rechter achterbeen. Dat is ook het been waarmee hij licht krampt bij het hoevenkrabben en die hij graag buiten de massa plaatst.

@ff_stud: nee, hij ligt juist minder dan andere paarden heb ik het idee. Ik heb hem overdag nooit zien liggen in zijn stal.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:42

nooit spierbevangen geweest dat je weet??

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:49

EEn jong groot paard en nu al zoveel problemen..sneu..voor zowel jou als je paard, lekker veel naar buiten in ieder geval, zodat hij door veel lopen langzaam meer bespiering ontwikkeld. NAtuurlijk allerlei andere problemen uitsluiten. aAar paarden horen veel buiten te lopen..Het zijn bewegingsdieren, en hebben dit nodig als basisbehoefte, net zoals contact met vriendjes, en zo goed als onbeperkt hooi. Paarden die veel op stal staan, hebben een andere spierontwikkeling dan paarden die veel buiten lopen. Het maakt de spieren, pezen en botten sterk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:50

Ik ken twee paarden die het deden,niet tegen een muur maar tegen het hekwerk.De ene had zware hoefkatrol aan haar voor benen ,de ander was hoefbevangen en zocht ontlasting van zijn benen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:23

Het is inmiddels duidelijk dat het niet de voorbenen zijn, maar eerder uit de rug of uit het (kramperige) been komt.

Het is overigens niet heel extreem hoor, het is gewoon een vrolijk paard, hij beweegt fijn, gaat mee het bos in, het is alleen dat ik het hem af en toe zie doen (nu al minder dan voor de behandeling van de osteo) en me afvraag waar het vandaan komt en hoe ik hem kan helpen.

DA komt binnenkort (voor iets anders) en dan zal ik haar ook nog even laten kijken.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 02:28

ik weet niet of ik er ovrheen gelzen heb (anders sorry ervoor) maar ik denk meteen bekken/si en evt de bekkenbanden, laat deze goed nakijken. het leunen tegen de muur en het trillend gaan liggen duid op niet kunnen buigen/kantelen van het bekken meestal.

ps ik vind voor een 5 jarige je training vrij veel.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 03:16

Hou gaat het nu met je paard TS?

Mijn 4 jarige betrapte ik ook wel eens op het leunen op stal. Niet eens zo vaak, dus zocht er ook niks achter.
Helaas bleek zij overhoef, spat en artrose in de lendenwervels te hebben.

Hopelijk heeft het bij jouw paard een andere oorzaak.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 17:23

Dank voor de reacties. Het gaat goed met hem, ik zie hem zo nu en dan nog leunen maar het is al minder. Bovendien rolt hij vaker / makkelijker. Wel moeite met kantelen in bekken idd (vooral te merken in de draf). Galoptraining lijkt hem goed te doen. Volgende week komt de osteo voor de tweede behandeling.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 13:53

Hoi,

Ik vond het leuk om nog even een update te plaatsen.
Paard is in de loop van 2016-17 helemaal gestopt met leunen. Eerst was de gewoonte er nog (omdraaien en met zijn billen de voerbak opzoeken, om daarna weer terug te draaien en iets anders te gaan doen). Tegenwoordig leunt hij nooit meer. Fijn! Ook in zijn bewegingen veel soepeler, krachtiger en correcter geworden.

Wel heeft hij nog altijd moeite met gaan liggen. Hij ligt elke nacht in zijn stal, maar met rollen in de paddock lukt het niet altijd om door zijn achterbenen te zakken. Ik heb hier recente filmpjes van, mocht iemand het interessant vinden om mee te kijken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:57

En hoe zit het inmiddels met zijn vrije beweging?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 15:59

Momenteel nog paddock, maar over een aantal weken weer wei (opgebouwd naar hele dagen).