Voeren we niet veel te veel bij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:49

troi schreef:
Ik vind het grootste deel idd dikke onzin met 1 uitzondering vit e na de jaarwisseling. Dan is de vit e in het ruwvoer te laag geworden.

Vit E slaan paarden op in hun eigen vet, paarden teren normaal gesproken wat in aan het eind van de winter en komt de vit E dus weer vrij. De natuur heeft alles prima geregeld. Alleen voeren wij onze paarden veel en veel te veel. Paarden zijn constant in hun 'eind van de zomer' modus. Te dik, te vet. Wat normaal gesproken geen punt is, want ze hebben het hard nodig. Alleen de magere tijden komen nooit. Met mensen net zo. We eten het hele jaar door fruit dat rijk is aan suikers, maar in vroeger tijden was er buiten het seizoen niet zoveel fruit. We leven in overvloed en sterven ook aan die overvloed; hart en vaat ziekten, kanker, hoge bloeddruk etc. Vasten doen we ook al niet meer..... dat was niet 'zomaar' een ritueel van de katholieke kerk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:54

Dees schreef:
Ik zie de andere kant van de medaille ook wel eens: paarden die het moeten doen op matig hooi en misschien nog een suf onderhoudsbrokje.
Dat soort paarden hebben weinig glans en weinig uitstraling. Waarmee ik zeggen wil: onder de eigenaren die sober willen voeren, worden ook een hoop missers gemaakt.

Per saldo zullen weinig poedertjes écht helpen. Een goede sportbrok en goede kwaliteit ruwvoer, dan ben je al een heel eind. Poedertjes zijn imo alleen voor zieke paarden.

Daar heb je absoluut gelijk in....ik ken iemand die zijn paarden alleen op hooi heeft staan.En wat sprieten gras waar echt niets meer inzit nu.Die paarden zien er niet goed uit,glanzen niet.Ze worden ook maar 1x per jaar ontwormd.

Ik zie wel degelijk het verschil tussen paarden die goed te eten krijgen(vitamine en mineralen supplement)Mijn eigen paarden dus(nee,ze zijn niet te dik)....en de paarden van mijn kennis. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:55

Ga jij je paarden bewust een paar weken per jaar laten staan vermageren Arabesk?
Ik heb mijn paard graag het hele jaar in nette conditie, niet te dik en niet ze dun :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:56

In hooi en voordroog blijven alle mineralen gewoon zitten, zelfs als je het verbrandt en het as zou voeren heb je nog steeds dezelfde mineralen. Enkele vitamines lopen misschien terug, maar de meeste vitamines maken paarden zelf aan, of liever gezegd hun darmflora. En voor een goed werkende darmflora is nodig: ruwvoer.

"Ik ken iemand" is niet bepaald overtuigend, ik ken 6000 mensen die hun paarden alleen maar ruwvoer geven en die paarden zien er prima uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:57

Sizzle schreef:
Ga jij je paarden bewust een paar weken per jaar laten staan vermageren Arabesk?
Ik heb mijn paard graag het hele jaar in nette conditie, niet te dik en niet ze dun :n

Nee natuurlijk niet, maar je moet de ribben nog wel kunnen voelen, anders zijn paarden echt te dik en is het risico op hoefbevangenheid groot in het voorjaar. Je paard van dikke plofkip eind zomer terug naar een mooi gewicht dat is wat je wilt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-12-15 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:58

Mijn twee merries (d pony en shetlander) voer ik alleen hooi en wat brokken bij. Ze staan wel 24/7 buiten in de wei. De d pony krijgt ook glucosamine voor haar lichte artrose, maar voor de rest doet ze het op een halve schep basisbrokken per dag en de shetlander een handje. En ze zijn helemaal gezond en actief! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:00

Het ligt ook enorm aan je omgeving.
In mijn regio zit er veel te weinig selenium in de bodem. Haast elk 3e sober gevoerd paard heeft wel een tekort. Daarom voert hier bijna iedereen terecht selenium bij.
Zink is hier ook vaak een probleem.

Arabesk, te dik is nooit goed uiteraard. Maar jij begint er zelf over dat het goed is om af en toe te vasten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:00

Arabesk schreef:
In hooi en voordroog blijven alle mineralen gewoon zitten, zelfs als je het verbrandt en het as zou voeren heb je nog steeds dezelfde mineralen. Enkele vitamines lopen misschien terug, maar de meeste vitamines maken paarden zelf aan, of liever gezegd hun darmflora. En voor een goed werkende darmflora is nodig: ruwvoer.

"Ik ken iemand" is niet bepaald overtuigend, ik ken 6000 mensen die hun paarden alleen maar ruwvoer geven en die paarden zien er prima uit.

nou...ik zou zeggen kom eens een weekje in deze streek hier kijken naar de paarden.Dan begrijp je wat ik bedoel.Het zal ook aan het niet ontwormen liggen denk ik,daar zijn ze hier ook niet zo goed in.

Verder heb je helemaal gelijk,paard hoort iets in te teren in de winter....zo heeft de natuur het bedacht.En dan in het voorjaar komt het er weer bij.
Maar iets in teren hoeft geen röntgenbeeld te zijn.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:01

Maar wat is goed ruwvoer? In Nederland hebben we veel raaigras. Ik denk als je het hooi daarvan voert dat je wel een vitamine/mineralenkorrel ernaast moet voeren. Omdat er helaas weinig kruiden en verschillende grassoorten in dit hooi zitten.

Als je naast een vitamine/mineralen korrel nog een suplement voert vraag ik mij af of dat nodig is. Ik wil nog eens gaan uitrekenen hoeveel mijn paard qua gewicht nodig heeft en hoeveel hij nu binnen krijgt van bv magnesium.

tamary

Re: Voeren we niet veel te veel bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:05

Dat iets interen is de 10-20% eraf die ze er met het vette zomergras aan gevreten hebben. Op een schaal van 1-5 mogen ze rond okt 3.5 zijn en in maart weer 3. Van 4 naar 2 (en andersom) is niet de bedoeling.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:24

Sizzle schreef:
Arabesk, te dik is nooit goed uiteraard. Maar jij begint er zelf over dat het goed is om af en toe te vasten.

Vasten voor mensen ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:27

Jennyxx schreef:
Maar wat is goed ruwvoer? In Nederland hebben we veel raaigras. Ik denk als je het hooi daarvan voert dat je wel een vitamine/mineralenkorrel ernaast moet voeren. Omdat er helaas weinig kruiden en verschillende grassoorten in dit hooi zitten.

Kruiden is flauwekul. Gel.l van supplementenfabrikanten om nog meer rotzooi aan te smeren. Als je gewoon hooi van land hebt dat niet met drijf of kunstmest bemest is, is er niks aan de hand. Geen koeienkuil/hooi nemen. Ik had in Schoorl altijd hooi uit natuurgebieden, dat is prima voor paarden. Ons weiland nu is de schrik van elke koeienboer; van alles en nog wat, klaver, weegbree, en overige planten waarvan ik de naam niet ken en ja onkruid, maar beter dan de monocultuur waar de koeien op leven.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:23

Onze paarden staan zomers op de weide en anders krijgen ze onbeperkt voordroog van licht bemest land.
Verder krijgen ze Pavo Vital Complete, vitaminen en mineralen in de vorm van brokjes.

Daarnaast naar behoefte krachtvoer, in onze voerkist zit Havens Draversbrok, Havens Coolmix, Havens Power Plus mix en Havens Slobber. In verhouding tot andere paarden krijgen ze bij ons maar heel weinig krachtvoer. De slobber krijgen ze alleen bij vorst of bij hitte na het rijden (dan aangemaakt met koud water met elektrolyten). Ik maak de slobber ook nog regelmatig zelf, lijnzaad koken en dan met zemelen en een scheut zonnebloem/lijnzaad of maiskiemolie.

's Winters voeren we Hartog Lucerne, ongeveer een emmer per dag per paard, daar mengen we de brokjes door. Ook krijgen ze 's winters wortelen, ruime kilo per paard per dag gok ik zo.

In het verleden heb ik weleens supplementen gebruikt voor de hoeven en voor spieropbouw.
Max Hippo was ik ook altijd tevreden over, dat gebruikte ik voor nieuwe paarden die het wat slecht hadden gehad.

Ik ben heel tevreden over hoe de paarden er uit zien.
Het schap met supplementen loop ik altijd zo voorbij (op de jaarlijkse pot elektrolyten na).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:51

Hier onbeperkt goed hooi uit een slowfeeder, aangevuld met 2x per dag een balancer (Vitalbix) en muesli (omdat hij het zonder niet eet).
De muesli heb ik aangepast van graanvrij naar een muesli met granen en verhoogde vitamine E vanwege matig herstel na arbeid.
Verder krijgt hij hier lijnzaadvlokken doorheen en een beetje magnesium, ook voor het herstel. En af en toe een appel, mandarijntje of wortel voor het lekker.
Hij heeft appeltjes van hoofd tot staart en valt weer mooi af in de winter (ook type dik in de zomer en weer op gewicht komen in de winter).

Ik merk het verschil wel degelijk of magnesium voer en laag in de vit E voer. Maar als het niet meer nodig blijkt te zijn gaan we helemaal terug naar alleen hooi en Vitalbix. En muesli helaas, want hij eet het echt niet zonder :+

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:35

Hier gaat er hooi in.
En wat grove luzerne en een heel klein beetje haver.
Is ook een pony die dik is als je er naar kijkt en zeer Lastig op gewicht te houden. Dus zo min mogelijk troep en extra's er in. Hij begint er wel iets beter uit te zien nu eindelijk na het weide seizoen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:17

In vitamine E merk ik wel degelijk verschil. Verder wel eens fenegriek bijgevoerd vanwege hoesten, maar daar merkte ik geen verschil in. Maar dat vind ik dan weer zo'n gevalletje 'baadt het niet dan schaadt het niet', pot staat er nog steeds dus wanneer in een snotneus oid spot, gaat er een schepje over het voer heen.
En verder vind ik supplementen interessant, zullen sommigen vast wel iets doen, maar 't blijft altijd een kwestie van meerdere factoren. Zelf heb ik me enorm verdiept in de voedingswaardes van de vitaminebrok die mijn merrie krijgt, en een schatting gedaan over de waardes van het ruwvoer, wel volgens vaste schema'tjes dus geen exacte cijfers. Dat heb ik vergeleken met een algemene indicatie wat een werkend paard gemiddeld nodig heeft, en daarop gebaseerd wat ik bijvoer. VitE bijvoorbeeld komt ze nog iets tekort van nu, maar heb ik maar de helft nodig van de aanbevolen hoeveelheid die op het etiket staat, evenals selenium, er wordt altijd gezegd dat dat enkel vitE geen nut heeft zonder selenium, maar in m'n uitzoekwerk kwam ik erachter dat paardlief prima aan voldoende selenium kwam, en een overschot aan selenium niet goed schijnt te zijn, vandaar dat ik dus enkel 'kale' vitE van pharmahorse bijvoer. En tegen de tijd dat ze het gras weer op gaan zal ik mij weer opnieuw erin verdiepen. Maar er zijn volgens mij erg veel mensen die klakkeloos maar poedertjes over het voer gooien, zonder zicht te hebben op wat je paard nou eigenlijk al binnenkrijgt.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 01:38

Hier een hoogdrachtige merrie die gemiddeld 20 kg hoogwaardig ruwvoer krijgt en 1 kg basisbrok. Nog steeds een kort vachtje ondanks geen dekens en ze glimt je tegemoet. Ik ben niet zo van al die supplementen...............verneuk de massa, spek de kassa.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 02:52

Wie zijn "we"?
Wij voeren eigenlijk alleen ruwvoer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 03:26

Dat weet ik wel zeker.
Als ik wat geef heb ik er een reden voor, maar zomaar zonder reden poeders geven vind ik echt idioot eigenlijk.
Als ik iets geef wil ik resultaat zien en zie ik dat niet stop ik er mee.
Ik hoor regelmatig dat men het resultaat niet eens merkt, maar het toch blijft geven terwijl het vooral veel geld kost.

Hier een pony van 300 kilo, onbeperkt arm hooi.
Als krachtvoer krijgt hij 50 gram metazoa superfit broxx met 200 gram haverschilpellets, het laatste is vooral energieloze buikvulling.
Verder magnesium, kamille en een beetje vitamine E.
Vitamine E krijgt hij voor spierpijn wat hij gauw heeft, dit werkt en als ik stop keert het snel weer terug.
Magnesium was voor rust, maar hij is er vooral super soepel van geworden, waar ik ook heel blij mee ben.
Kamille is voor meer rust en concentratie, en daar ben ik echt onwijs tevreden over!
Echt een gigantisch verschil.

Ik heb ook Pavo nerv control gevoerd maar dat hielp niks.
Passiflora complex helpt goed, maar werkt niet 24 uur waardoor het lastig geven was.
Valeriaan druppels ook geprobeerd maar dat deed amper wat.

Bij mensen om mij heen met lyme zie ik het ook vaak.
Men slikt soms hele dure supplementen op advies van een arts of therapeut.
Prima als het werkt, maar ik hoor verbazend vaak dat men geen verschil/effect merkt terwijl ze het imo al best lang slikken.
Zelf gebruik ik enkel waar ik ook echt baat bij heb, en ik probeer af en toe eens wat weg te laten om te kijken of ik zonder kan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 04:57

Vind t ook altijd wel apart hoeveel spul mensen altijd geven..

Hier krijgen de paarden elke dag (onbeperkt) hooi, onbeperkt multivitamines (een bak wat we aan de koeien en paarden geven. Zit alle vitamines in de ze nodig hebben), zoutblok, haver en dat is alles. Dan kunnen ze -40C aan :)
ze hebben natuurlijk niet veel gras meer, aangezien er normaal gesproken veel sneeuw ligt.

In de zomer hebben ze alleen gras. En als we hebben gereden of met ze hebben gewerkt wat haver als "beloning".

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 06:53

Wij voeren vitamine op maat bij n.a.v. een hooianalyse door een veearts (biomentor). Als je dat doet hoef je verder geen supplementen meer te voeren en weet je altijd zeker dat ze alles krijgen. Voor paarden die hierop te mager worden kan je nog geweekte bietenpulp geven.

Ik heb tot dusver in alle hooianalyses niet 1 soort hooi gezien (en wij kopen geen monocultuur hooi) waar afdoende vitamine e + magnesium in zat. In brok zit daarvan ook veel te weinig!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:18

Arabesk schreef:
Jennyxx schreef:

Kruiden is flauwekul. Gel.l van supplementenfabrikanten om nog meer rotzooi aan te smeren. Als je gewoon hooi van land hebt dat niet met drijf of kunstmest bemest is, is er niks aan de hand. Geen koeienkuil/hooi nemen. Ik had in Schoorl altijd hooi uit natuurgebieden, dat is prima voor paarden. Ons weiland nu is de schrik van elke koeienboer; van alles en nog wat, klaver, weegbree, en overige planten waarvan ik de naam niet ken en ja onkruid, maar beter dan de monocultuur waar de koeien op leven.

Haha, jij weet echt niet waar je het over hebt als je iets uitroept over voeding...
Ten eerste willen koeienboeren juist wel variatie in hun land (dat gel..l over eenzijdig raaigras is iets van 30 jaar geleden) en ten tweede noem je zelf allerlei onkruiden op waar je trots op bent dat die in je weiland staan maar vind kruiden flauwekul.... Wat zijn die onkruiden dan die je noemt; dat zijn geen bakstenen maar kruiden....
Een paar studies over voeding zal je nodig hebben; in tegenstelling tot paardenhoeven, want daar weet je wel heel veel van...

SethDark

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:49

Momenteel krijgt hij
Hooi (natuurlijk)
Podogrow(1 maatbeker) + luzerne (1 maatbeker)
In de Podogrow zit wel een extra supplement bij maar ben juist vergeten hoe het noemt, klein zakje dat gemixt word in een hele zak podogrow, zal straks eens nakijken en de post even updaten.

Er werd me altijd verteld om het veulen/paard te voeren afhankelijk van hoeveel hij beweegt & sport, dus daar probeer ik dan zoveel mogelijk rekening mee te houden. Ik ben op zich zoizo geen fan van supplementen (ik sport zelf, en neem liefst zo weinig mogelijk iets extra in zoals, shakes, creatine, vitz, etc) en zou dit willen doortrekken naar men paard ook, langs de andere kant wil je natuurlijk een gezond & sterk paard grootbrengen dus het is wat afwegen denk ik dan?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:32

Mijn paard heeft vrijwel heel de dag door hooi, daarbij krijgt hij, afhankelijk van wat hij werkt, gemengde granen bij. Supplementen doe ik niet aan. Wel een wortel of appel na het rijden/ longeren.

Paardlief ziet er prima uit. Kan de ribben voelen, zit een mooi bespierde hals en kont op en de vacht glanst.

De voorhoeven mogen wat sterker wat mij betreft. Hij heeft tot eind vorig jaar van voren op ijzers gestaan. Nu gaat hij blootvoets door het leven. Hoeven zien er prima uit

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:37

Hier een draver die alleen op gras, en nu in de winter onbeperkt hooi, staat. Af en toe een emmertje bietenpulp, zemelen en luzerne. Hij ziet er goed uit en is ook hartstikke fit. Nee, meer heeft ie niet nodig :n