Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 00:16

ellepel schreef:
Ik was wel benieuwd hoe het verder gegaan is?
Is het nu allemaal genezen??

Nee.. Helaas nog niet.. Inmiddels meer dan rond de 12 tube's droogzetters verder.
Volgens de DA had het eigenlijks ook al over moeten zijn, of bijna.. En dat is het nog niet.
Deze week komt ie langs om een spuit te geven met iets dat beestjes dood, weet niet precies wat het is.

Het kwam dus niet door de korstjes er af halen dat het niet over ging.

Foto's hoe het nu is:
Op het been vind ik het persoonlijk wel opgeknapt
Afbeelding

Maar in de kootholte alleen maar erger geworden..
Afbeelding

piepenfiets

Re: Wondjes.. Mok? Ringworm? Vasculitis? Wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:28

Lijkt veel op een niet-genezende (mok/) plek in de kootholte van 1 van mijn jongens.Vanalles erop(wassen met beta,AB-zalf,corticozalf,propolis,tetracyclinespray) maar toch steeds weer vieze korst en pijnlijk.Uiteindelijk reageerde het pas op acederm..verbetering in 1 dag ("rustiger"aspect) en na een dag of 3 bijna weg...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:35

Alleen eerste post gelezen

Hallloooo........ Waar ben jij mee bezig :z

A korsten zomaar verwijderen is niet altijd handig
B imaverol mag je niet zomaar smeren niet elke schimmel kan daar tegen.
C hydrocortiderm krijg je nooit zomaar en mag je niet smeren

Als je zo graag wilt smeren zonder onderzoek, begin dan met honingzalf

Het is geen ringworm

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:50

tita schreef:
Alleen eerste post gelezen

Hallloooo........ Waar ben jij mee bezig :z

A korsten zomaar verwijderen is niet altijd handig
B imaverol mag je niet zomaar smeren niet elke schimmel kan daar tegen.
C hydrocortiderm krijg je nooit zomaar en mag je niet smeren

Als je zo graag wilt smeren zonder onderzoek, begin dan met honingzalf

Het is geen ringworm

halllooooo als je zo nodig advies wil geven, lees dan iig de posts van de ts.

Ts, heeft je paard ook ondersteuning van binnenuit gekregen? Dus om de weerstand te verbeteren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 01:28

Versterkt mijn vermoedens van vasculitis.... Bel met Utrecht, daar zit een arts die er alles van weet... Doorbehandelen op deze manier gaat geen zin hebben...

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:45

Dit is idd echt vasculitis, moet anders behandeld worden als mok. Weet er helaas genoeg van. Is ook niet met een week weg.

Zorgen dat t droog blijft en afdekken voor uv straling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:56

Ik stuur even een pb.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-16 08:17, in het totaal 4 keer bewerkt

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 07:59

Mijn paard heeft momenteel een soortgelijk iets, dus ik ben benieuwd hoe het jouw paard zal vergaan en wat uiteindelijk de oplossing blijkt te zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:09

Ik was er al bang voor. Dit soort behandelingen maakt de vasculitis alleen maar erger. En het vervelende is: hoe langer het duurt voordat de vasculitis correct behandeld wordt, des te lastiger is het om er ooit nog vanaf te komen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:59

Het is iniedergeval een ramp.. En hoe ze er aan komt?! Zal het niet weten..
Ik vind het echt heel lief dat iedereen mij wil helpen :) Ik heb heel veel tips gekregen hier, en via de pb.
Het eerste wat ik ga proberen is) Otiderm.
Als mensen nog meer tips hebben hoor ik dat natuurlijk heel erg graag!!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:06

Mok komt van binnenuit. heeft ze ook een goede vitaminespuit gehad om een boost te krijgen?

Op de mok plekjes zoals ze nu zijn had ik persoonlijk mesitran gesmeerd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:09

Waarom neemt de/een DA niet gewoon een schrapsel van de aangedane benen? dat is de enige manier om vast te stellen waarmee je hier nou eigenlijk te maken hebt. Nu blijft het een raden maar plaatje.
TS schrijft dat er een injectie wordt gegeven "tegen de beestjes", welnu dat heeft niets met een behandeling tegen vasculitis te maken, maar duidt eerder op doorgeslagen mok/rasp door (schurft)mijt. ZIJN er beestjes (mijten) aangetroffen eigenlijk (zijn dikwijls niet met het blote oog te zien, want graven zich vlak onder het huidoppervlak in).
Dat vind ik dus erg tegenstrijdig klinken. Het lijkt er op dat er geen énkele zekere diagnose tot nu toe is gesteld, en dat lijkt me toch zo langzamerhand een eerste vereiste. Alvorens lukraak allerlei spulletjes uit te gaan proberen?

Overigens: Otiderm wordt gebruikt TEGEN OORMIJT bij o.a. honden.....

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:22

tanjaatjuhh schreef:
Mok komt van binnenuit. heeft ze ook een goede vitaminespuit gehad om een boost te krijgen?

Ohja vergeten te zeggen. Ze heeft een Vitaminespuit gehad 3 weken terug!

terpentijn schreef:
Waarom neemt de/een DA niet gewoon een schrapsel van de aangedane benen? dat is de enige manier om vast te stellen waarmee je hier nou eigenlijk te maken hebt. Nu blijft het een raden maar plaatje.
TS schrijft dat er een injectie wordt gegeven "tegen de beestjes", welnu dat heeft niets met een behandeling tegen vasculitis te maken, maar duidt eerder op doorgeslagen mok/rasp door (schurft)mijt. ZIJN er beestjes (mijten) aangetroffen eigenlijk (zijn dikwijls niet met het blote oog te zien, want graven zich vlak onder het huidoppervlak in).
Dat vind ik dus erg tegenstrijdig klinken. Het lijkt er op dat er geen énkele zekere diagnose tot nu toe is gesteld, en dat lijkt me toch zo langzamerhand een eerste vereiste. Alvorens lukraak allerlei spulletjes uit te gaan proberen?

Overigens: Otiderm wordt gebruikt TEGEN OORMIJT bij o.a. honden.....

Volgensmij is Vasculitis ook niet te zien met een schrapsel?
Ik weet dat Otiderm tegen oormijt is. Echter is het ook goed voor andere dingen te gebruiken (mok byv)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:35

Op een swab/schraapsel kun je bacteriën, schimmels en mijten zien.

Wanneer daar niets uitkomt is dat een sterke aanwijzing voor vasculitis. Vasculitis kun je vaststellen dmv een biopt, maar in dit geval toont het zo duidelijk dat je waarschijnlijk direct behandeling krijgt.
Hoe langer je het als mok behandeld, hoe moeilijker het te behandelen wordt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:37

Ik heb zojuist de DA gebeld. Morgen komt hij langs om een injectie Dectomax te geven. Hij sluit niet uit dat het inderdaad Vasculitis is. Maar dat moet van binnen uit behandeld worden met Corticosteroïden en dat mag niet omdat ze drachtig is. Als ze bevallen is en het er nog is kunnen we met die behandeling starten..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:01

De DA denkt dus in eerste instantie toch aan (schurft)mijt en wil daarom de Dectomax spuiten . Dat bevat Ivermectine, hetgeen tegen de mijten zal werken, ook diegenen die onder de huid verscholen/ingegraven zitten. Het is me echter een raadsel waarom er geen schrapsel wordt/is afgenomen, aangezien de DA dus ook Vasculitis niet wil uitsluiten. Met een schrapsel wordt idd. geen Vasculitis aangetoond, maar wordt wel duidelijk óf er sprake is van (schurft)mijt, mok of iets anders in die richting. Nu wil hij/zij zonder dit duidelijk te hebben "voor het geval dat" Dectomax spuiten, ook nog bij een - zo ik begrepen heb - zwangere merrie? Dat vind ik een erg rare en slordig-experimentele manier van doen, zónder de zekerheid of we nu met het een of het ander te maken hebben. Ik zou daar niet zomaar mee accoord gaan, dat is een beetje van: het zal dát wel zijn, we proberen maar wat en zien of het helpt, terwijl zó simpel kan worden aangetoond wat het wel (of juist niet) is.
Zeker bij een zwanger dier zou ik beslist niet een beetje gaan laten uitproberen... je wil toch zekerheid, want je betaalt ook nog eens voor een behandeling, of die ook tegen het juiste gegeven wordt?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:24

Vasculitis hoeft niet met cortico's behandeld te worden. Dat heb ik 6 maanden gedaan en hielp niet voldoende. Ik ben het toen topicaal gaan behandelen op de Knottenbelt manier.

Succes met de verdere behandeling. Ik vrees dat je het alleen maar erger gaat maken op deze manier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:49

KellyDV schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Ohja vergeten te zeggen. Ze heeft een Vitaminespuit gehad 3 weken terug!

Een vitaminespuit heeft niet zoveel zin....
Dat geeft eenmalig een boost.

Je moet op dagelijkse basis voldoende vitaminen/ mineralen verstrekken. Wat krijgt ze te eten (excuses wanneer ik daar wellicht overheen gelezen heb)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:33

Nadeel van een vitaminespuig is dat er vitamines in zitten..en dan vaak ook nog net die die ook in krachtvoer zitten
En je kunt juist beter spoorelementen en mineralen bij gaan geven,daar hebben ze meer aan.

Maar als het wel vasculitis is, zoek even met de zoekfunctie hier op bokt, zijn wel een aatal topics over geweest met hele goede tips er in :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:46

bij die van mij bleek het na diverse onderzoeken en alles proberen een huidallergie te zijn...

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:54

En dectomax helpt niet tegen mijt, ik zou mn paard er niet mee laten injecteren.
Het klinkt voor mij als een da die het niet precies weet en maar dingen toedient om daarmee uit te sluiten ipv behandelen wat er gaande is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:33

Als het vasculitis is moet er idd wat ingrijpender gehandeld worden.

Wil je geen langdurige cortico's/antibiotica vanwege dracht dan zit er voorlopig idd niets anders op dan lokaal te behandelen.

Otiderm zou ik niet gebruiken, zeker niet krachtiger dan de orbenin.
Dectomax ben ik ook geen fan van. Vind het sowieso niet echt op mijten lijken.

Wat wel goed kan werken op hardnekkige plekjes is mastijet (combinatie van antibiotica en cortico's, lokaal kunnen cortico's geen kwaad voor het veulen). Een mastitispreparaat, nogal loperig dus je moet het wat mengen met vaseline od.

Maar als je echt duidelijkheid wil zit er idd niets anders op dan afschraapsel laten nemen.

Saar1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:06

ik lees even mee hoor dames (en heren misschien) mijn paarden staan ook erg nat en eentje heeft nu wat plekjes.. wel droog maar goed. Ik heb nu weerstand kruiden van een vrouwtje uit Assendelft dat ik geef. Ik hoorde daar wonderbaarlijke verhalen over van vriendinnen. Het zijn Chinese kruiden.. ik zal jullie op de hoogte houden want als het echt zo goed helpt scheelt dat een heleboel gedoe.

grottoes

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:41

Thioro schreef:
(combinatie van antibiotica en cortico's, lokaal kunnen cortico's geen kwaad voor het veulen).

Weet je dit wel heel zeker? Wij moeten voor zwangere vrouwen altijd aanraden om corticosteroïden zalven met handschoenen te smeren omdat je het op neemt via de huid wat voor een miskraam kan zorgen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:53

Een vrouw is geen merrrie.
Merries zijn niet zo extreem gevoelig voor verwerpen tgv cortico's. Zelfs als vruchtafdrijving bij een merrie gewenst zou zijn (te jonge merrie bvb) dan is dat niet opgelost met 1 simpele injectie cortico's, je moet redelijke dosissen geven, eventueel herhaaldelijk en enkel tijdens bepaalde stadia van de dracht. In short: vrucht afpitsen is effectiever dan een cortico-injectie.
Lokaal zou ik het dus wel durven smeren, de zalf is normaalgezien effectief binnen 3-5 dagen.
Langdurig algemeen cortico's toedienen aan een drachtige merrie zou ik ook niet riskeren.

De zalf wordt trouwens bij koeien gebruikt om uierontsteking te behandelen. Koeien die uierontstekingen hebben zitten dus in lactatieperiode en zijn in het algemeen weer (pril) drachtig. Nog nooit een koe weten aborteren vanwege die behandeling.
En een koe kan je in tegenstelling tot een merrie wèl vrij eenvoudig gewenst afspuiten met cortico's.