Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiahastrona

Re: Rainrot, help! Hoe behandelen en scheren een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:46

Echt niet gaan scheren hoor. Dit gaat echt pij doen voor je paard. Je moet de ontstoken plekken niet kapot maken

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 08:56

Hier helaas ook ervaringsdeskundige. Advies van mijn DA was alle haren om de plekken wegknippen, daar omheen weer scheren, plekken 1x per week wassen met betadineshampoo, verder droog houden en niks erop smeren. Mijn paard kreeg antibioticapasta (sulfatrim) om het onder controle te krijgen.

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:23

Millanka schreef:
wat enorm helpt is MTG! Bijna onze hele stal was besmet (100 paarden) en alles werd uitgeprobeerd. Je kan het ook met betadine doen, korsten eraf trekken maar het doet echt pijn bij het paard en bij MTG hoeft dit niet. Dit smeer goed in bij de korsten en het helpt als een tierelier.

http://www.happyhorsereviews.com/rain-rot-treatments/

Besmet? Het is geen besmettelijke ziekte.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:37

Het is een bacterie dus in principe kan die gewoon overgedragen worden

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:44

Erg vervelend. Ik heb het ook gehad met mijn pony. Mijn advise van de DA was om om de 5 dagen te wassen met betadine. rondom en op de korsten het goed te laten weken zodat het wat minder pijnlijk wordt om de korsten eraf te halen.

Een deken werd mij juist sterk afgeraden omdat het daaronder weer kan gaan broeien waardoor de bactieren zich nog verder kunnen verspreiden.

Ik heb het idee dat eenmaal ze het hebben gehad ze er vatbaar voor blijven, dit was mijn 2 jaar met rainrot

Cemlys schreef:
Het is een bacterie dus in principe kan die gewoon overgedragen worden

Dat is ook wat mijn DA mij heeft verteld

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 10:55

Ok ik gooi de knuppel maar eens in het hoenderhok....

Scheren, scheren, scheren !! Lucht erbij laten komen! De aangetaste plekken eerst voorzichtig omheen scheren, die vallen er uiteindelijk zelf vanaf. Bucas shamrock power kopen voor de kouden dagen
. Deze is warm maar broeit niet, en transporteert het vocht direct naar de oppervlakte. 0 grams GOED ademende regendeken ( min. 3000 bijvoorkeur 4000 ADEMEND vermogen ). 1 x per week de deken goed uitwassen in wasmachine.
Zodra het regent deze nul grams erop over de shamrock power. Strak plan trekken en je paard geen uren in de stromende regen zetten. Op stal of bij droog weer de regendeken AF doen! Ten strengste niet in het zweet werken.

Daarnaast bloedprikken. Waarschijnlijk flink vitamine mineralen te kort. Ik gok vit E selenium. Niet zelf gaan dokteren maar serieus bloedwaardes laten nakijken. Niet wassen, géén water!

Heb ooit een zwik shetten opgekocht en die hadden allemaal rainrot én vit E tekort. Zonder wassen of antibiotica's er boven op gekregen. Wel met scheren en héle goede dekentjes erop met sterk ademend vermogen.

Bij allen binnen paar weken weg nooit meer terug gekomen.
Succes!
Laatst bijgewerkt door ariatje op 16-12-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:01

ariatje schreef:
Scheren, scheren, scheren !! Lucht erbij laten komen! De aangetaste plekken eerst voorzichtig omheen scheren, die vallen er uiteindelijk zelf vanaf.

0 grams GOED ademende regendeken ( min. 3000 bijvoorkeur 4000 ADEMEND vermogen )

Dit dus. :j

Tip: deze van EJ heeft 5000 ademend vermogen! Was vorig jaar de beste die ik kon vinden, de horseweardeken die ik hiervoor had heeft maar 2000.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:04

Bucas heeft hele goede of Rambo. Horseware kan erg wisselend zijn. EJ 5000 heb ik ook gehad maar mijn hengst stond er zeiknat onder....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:06

Vroeger had ik een pony die dit had, ook verminderde weerstand, was overigens veel erger als die van jou.

Wij hebben niets gewassen (het moet juist droog zijn) en ook niets geschoren, dier stond zonder deken 24/7 buiten.

Alleen dagelijks ingesmeerd met iets vettigs (weet niet meer precies wat het was) en het was vrij vlot ook alweer aan het genezen, en nog veel sneller vervolgens weer weg.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 11:25

Okee ik heb even de tijd genomen om alles door te nemen. Top dat er zoveel reacties zijn! Lastig dat er veel verschillende (soms tegenstrijdige) adviezen gegeven worden. :D

Naranga: Een lotgenoot, wat ontzettend vervelend! Inderdaad een zadel op leggen doe ik ook niet. Rijd inmiddels 3 weken niet. Mijne heeft ook nog niet richting mij gemept maar je merkt aan alles dat 'ie het heeeeel vervelend vindt.

Millanka: Dat ga ik onthouden! Op zoek naar MTG dus. Is dat in Nederland gemakkelijk te verkrijgen?

Terpentijn: Dat is precies wat ik al weken doe, levert geen verbetering op helaas.

Lepeltje: Zo die zit eronder! Ben bang dat die van mij er ook zo uit komt te zien als alle korsten eraf gevallen zijn.

Jindai: Smeer je de babyolie dan op de vacht of echt op de huid?

Veulen84: Korstjes eraf halen is geen optie. Rijden doe ik al een poos niet meer en pak ik pas weer op als de plekken op zijn rug verdwenen zijn.

xyzutu2: Zit ik ook aan te denken. Denk dat ik sowieso rond de ergste plekken de haren wel even kan knippen!

Maxie: Pfff dat ziet er ook naar uit. Cubarmix ga ik onthouden!

Liesje89: Betadine-oplossing laten zitten heb ik zelf ook al over nagedacht, zeker de moeite waard om te proberen!

--

Wat betreft de deken. Ik heb dus een zeer goed ademende regendeken. Probeer hem nu op stal en op droge dagen zoveel mogelijk af te laten maar in de regen staan was ook uit den boze volgens de dierenarts. Paard staat op een pensionstal en ik kan moeilijk van de eigenaar verwachten om de hele dag naast mijn paard te gaan staan om bij elk druppeltje de deken om te gooien. Ik rijd momenteel zelf zo vaak mogelijk naar stal maar jullie begrijpen vast dat het best lastig is wanneer je je paard niet thuis hebt staan. Hem binnen laten op natte dagen en dan de andere 13 naar buiten, dan breekt 'ie de boel af.

Ik voer hem momenteel Pavo Care4life bij op aanraden. Ook met het idee dat 'ie wat meer vitaminen enzovoorts binnen moet krijgen dan alleen zijn ruwvoer.

Scheren leek mij dus een erg goed idee maar hier zegt de één absoluut niet en de ander absoluut wel. Ik ga eerst maar eens beginnen met de lange haren die bij de plekken zitten weg te knippen dan. Op de foto's zien jullie enkele plekken maar je moet je voorstellen dat bijvoorbeeld zijn hele kont alleen maar uit korsten bestaat. Alleen bij de plekjes scheren houdt in dat zijn rug, flanken en billen haast helemaal geschoren zouden moeten worden.

Bah wat lastig dit, ik baal dat ik het zover heb laten komen en voel me echt onwijs schuldig tegenover m'n poownie. Ga sowieso nog even weer contact opnemen met mijn dierenarts.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:29

Jildau schreef:
Voordat ik begon met wassen heb ik hem een regendeken op gedaan en het werd met de dag erger.. Ik denk dat niks doen in dit geval niet meer helpt. Misschien op zeer lange termijn.

Let wel op dat de vacht DROOG moet zijn voor je er een deken op doet, anders maak je het erger omdat het gaat broeien!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:36

Jildau schreef:
Wat betreft de deken. Ik heb dus een zeer goed ademende regendeken. Probeer hem nu op stal en op droge dagen zoveel mogelijk af te laten maar in de regen staan was ook uit den boze volgens de dierenarts. Paard staat op een pensionstal en ik kan moeilijk van de eigenaar verwachten om de hele dag naast mijn paard te gaan staan om bij elk druppeltje de deken om te gooien. Ik rijd momenteel zelf zo vaak mogelijk naar stal maar jullie begrijpen vast dat het best lastig is wanneer je je paard niet thuis hebt staan. Hem binnen laten op natte dagen en dan de andere 13 naar buiten, dan breekt 'ie de boel af.

Scheren leek mij dus een erg goed idee maar hier zegt de één absoluut niet en de ander absoluut wel. Ik ga eerst maar eens beginnen met de lange haren die bij de plekken zitten weg te knippen dan. Op de foto's zien jullie enkele plekken maar je moet je voorstellen dat bijvoorbeeld zijn hele kont alleen maar uit korsten bestaat. Alleen bij de plekjes scheren houdt in dat zijn rug, flanken en billen haast helemaal geschoren zouden moeten worden.

Ik heb mijn paard vorig jaar steeds met deken op buiten gehad overdag en 's nachts zonder deken op stal. Normaal wisselt de pensionhouder geen dekens, maar hij wilde in dit geval wel een uitzondering maken.

Mijn merrie had het vooral op haar schoft en net achter het zadel. Geschoren zag dat er zo uit. :=

Afbeelding

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 11:41

aerdenhout1 schreef:
Jildau schreef:
Voordat ik begon met wassen heb ik hem een regendeken op gedaan en het werd met de dag erger.. Ik denk dat niks doen in dit geval niet meer helpt. Misschien op zeer lange termijn.

Let wel op dat de vacht DROOG moet zijn voor je er een deken op doet, anders maak je het erger omdat het gaat broeien!!

Dit heb ik de eerste keer fout gedaan. Heb hem wel zoveel mogelijk laten drogen uiteraard maar niet volledig laten drogen voordat ik de deken op deed, dom dom dom. Nu zet ik hem na het wassen steeds zonder deken weg en laat ik het echt drogen.

Imre: Zou ik eventueel op een aantal dagen nog wel zelf kunnen doen! En dat is een beetje omgekeerd scheerpatroon. :D Het interesseert me echt helemaal niet hoe hij eruit komt te zien, hij ziet er nu ook niet uit. Wil dat hij er vanaf komt en als dat betekent dat hij her en der gaten in zijn vacht krijgt, lekker boeiend!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:42

aerdenhout1 schreef:
Jildau schreef:

Nee hoeft niet met een GOED ademende deken! Daar wringt de schoen nl. Zoveel oliebol die beweren TOP te zijn en valse beloften geven. Maar ondertussen je paarden naar de verdommenis helpen.Bucas of Rambo hebben hele goede dekens voor dit probleem! Schamrock power of de Rain Power. Kun je op een nat zwetend paard leggen! Kosten wel wat....

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:48

Heb een paar jaar geleden van mijn DA chloorhexidine in een plantenspuit aangeraden. Hielp super. Kan je denk bij de apotheek krijgen.Ik kreeg het al verdund van hem,weet alleen de juiste verdunning niet. Werkt langdurig antibacterieel. Wordt ook gebruikt als ontsmettingmiddel bij chirurgen voor hun handen. Blijft ook langdurig werkzaam. Voordeel is je hoeft je paard niet te wassen en je kan het op de plekjes zelf spuiten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:26

Jildau schreef:
Veulen84: Korstjes eraf halen is geen optie. Rijden doe ik al een poos niet meer en pak ik pas weer op als de plekken op zijn rug verdwenen zijn.

Probeer de korstjes dan voorzichtig zacht te maken met olie. Het heelt veel beter als de korstjes er af zijn, plus dat de korstjes mega irriteren.

Je hoeft op zich niet de korstjes er af te hebben voor het scheren. Met een goeie tondeuse kun je wel aardig wat precieze werk uitvoeren. Vraag wat geduld, maar kan wel.

Maar meest gemaakte fout is toch wel te veel wassen. Daardoor wordt het erger en niet beter. Net als bv mok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:39

ariatje schreef:

Scheren, scheren, scheren !! Lucht erbij laten komen! De aangetaste plekken eerst voorzichtig omheen scheren, die vallen er uiteindelijk zelf vanaf. Bucas shamrock power kopen voor de kouden dagen
. Deze is warm maar broeit niet, en transporteert het vocht direct naar de oppervlakte. 0 grams GOED ademende regendeken ( min. 3000 bijvoorkeur 4000 ADEMEND vermogen ). 1 x per week de deken goed uitwassen in wasmachine.
Zodra het regent deze nul grams erop over de shamrock power. Strak plan trekken en je paard geen uren in de stromende regen zetten. Op stal of bij droog weer de regendeken AF doen! Ten strengste niet in het zweet werken.

Daarnaast bloedprikken. Waarschijnlijk flink vitamine mineralen te kort. Ik gok vit E selenium. Niet zelf gaan dokteren maar serieus bloedwaardes laten nakijken. Niet wassen, géén water!

Heb ooit een zwik shetten opgekocht en die hadden allemaal rainrot én vit E tekort. Zonder wassen of antibiotica's er boven op gekregen. Wel met scheren en héle goede dekentjes erop met sterk ademend vermogen.

Succes!

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Droog houden, vitamineboost geven, scheren zodra dat kan en een deken op.
Rainrot is vaak een combinatie van een lage weerstand en een dikke wintervacht. Niet per definitie met lange haren, maar haren die dicht op elkaar staan. Zodra dit vochtig wordt tot op de huid, droogt het niet meer, gaat broeien en krijg je dus rainrot.

Dus ga op 2 sporen aanpakken:
1. vitamines omhoog. Je kunt een pasta geven voor een eerste goede boost en daarna een goede vitaminebrok, 2 weken hoger in de dosering dan voorgeschreven, daarna de voorgeschreven dosering.
2. Goed ontsmetten met bijvoorbeeld betadinezalf of dettol oplossing, aan de lucht drogen (wat het beste gaat als de vacht kort is, dus scheren) en zodra het droog is een goede ademende deken op om het droog te houden. Dit hoeft maar een paar dagen.

Ik heb zelf ontsmet met een dettoloplossing die ik in een spuitflacon heb gedaan. Hier spoot ik de plekjes mee in, liet het drogen en deken weer op. Zodra er een droog korstje op de kale plek zit of geen korstje maar wel droge huid, niet meer insmeren of spuiten. Dat is goed, dan is het aan het genezen. Dit kan per plekje verschillen, dus elke dag goed alles nalopen.

Die van mij kreeg het de winter erna weer en toen besloten dat hij met deken op moest in de winter. Helaas is een deken op zo'n dikke vacht te warm (dus zweten en weer rainrot) en scheer ik hem sindsdien.

Het is niet besmettelijk, maar meerdere paarden kunnen het wel krijgen als de omstandigheden en het type paard/vacht hetzelfde zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 12:40

Misschien een domme vraag. Maar kan ik Dettol in de supermarkt of bij de drogist kopen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:45

Gewoon bij de kruidvat :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:46

De drogist heeft het sowieso. Wel de goede nemen, de witte met groen label.
Je hebt namelijk ook schoonmaakmiddelen met Dettol en die wil je niet op je paard :+

Deze is dat.
En dan deze verdunning gebruiken:
Citaat:
Voor desinfectie van snijwonden, beten, schaafwonden, insectenbeten en handen: 5 ml Dettol aanvullen tot 100 ml met water (5% oplossing)

De bijsluiter: http://www.consumed.nl/bijsluiters/2828/Dettol
Afbeelding

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:03

Amanda schreef:
ariatje schreef:

Succes!

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Droog houden, vitamineboost geven, scheren zodra dat kan en een deken op.
Rainrot is vaak een combinatie van een lage weerstand en een dikke wintervacht. Niet per definitie met lange haren, maar haren die dicht op elkaar staan. Zodra dit vochtig wordt tot op de huid, droogt het niet meer, gaat broeien en krijg je dus rainrot.

Dus ga op 2 sporen aanpakken:
1. vitamines omhoog. Je kunt een pasta geven voor een eerste goede boost en daarna een goede vitaminebrok, 2 weken hoger in de dosering dan voorgeschreven, daarna de voorgeschreven dosering.
2. Goed ontsmetten met bijvoorbeeld betadinezalf of dettol oplossing, aan de lucht drogen (wat het beste gaat als de vacht kort is, dus scheren) en zodra het droog is een goede ademende deken op om het droog te houden. Dit hoeft maar een paar dagen.

Ik heb zelf ontsmet met een dettoloplossing die ik in een spuitflacon heb gedaan. Hier spoot ik de plekjes mee in, liet het drogen en deken weer op. Zodra er een droog korstje op de kale plek zit of geen korstje maar wel droge huid, niet meer insmeren of spuiten. Dat is goed, dan is het aan het genezen. Dit kan per plekje verschillen, dus elke dag goed alles nalopen.

Die van mij kreeg het de winter erna weer en toen besloten dat hij met deken op moest in de winter. Helaas is een deken op zo'n dikke vacht te warm (dus zweten en weer rainrot) en scheer ik hem sindsdien.

Het is niet besmettelijk, maar meerdere paarden kunnen het wel krijgen als de omstandigheden en het type paard/vacht hetzelfde zijn.

Exact. Juist ponyrassen krijgen er veel last van. Die hebben een dichtere vacht dan luxere rijpaarden.
Rainrot komt eigenlijk van nature alleen voor bij pasrden die 24/ 7 buiten liepen in weer en wind. Bij langdurige regen en koude neemt de weerstand af en daarmee de kwaliteit van de vacht en daarmee weer de waterdichtheid. Hierdoor krijgt regen vat op de huid maar het vocht kan niet weg door een verstikkende vacht.

Bij moderne paarden is het óf zoals hierboven beschreven óf ten gevolge van verkeerd deken of zadeldekken gebruik. Dan krijg je broei wat weer hetzelfde effect geeft. Was je zadeldek na iedere rit! Old school paardenverzorging! Neem KATOENEN dekjes en gooi die moderne synthetische zooi ( waar je zowieso al veel te veel voor betaald ) in de kliko. Je paard wordt er niet blij van. Koop GOEDE dekens liefst met katoenen voering of vocht transporterende stof. Vermijdt zoveel mogelijk polyester voering bij gevoelige paarden. Laat ze in het winter seizoen eens extra wassen. Jij loopt ook geen maanden met een vuil hemd of onderbroek. Laat de vacht iedere dag luchten als hij onder deken staat. En poets, poets, en poets! Daarmee stimuleer je de doorbloeding in de huid én zie je direct als er wat mis is!

Vermijdt pensionstallen die te lamlendig zijn een deken op of af te doen. Die kunnen beter een kantoorbaantje nemen dan met dieren werken.

Succes!

Trouwens mij een raadsel dat een DA adviseert NIET te scheren.....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 18:22

Enigszins vreemde reactie Ariatje.

Het is begonnen op zijn kont en heeft nog nooit dekens op gehad, tot nu. Daarnaast rijd ik met katoenen dekjes en geloof ik echt niet dat dit hierdoor ontstaan is. Ik borstel hem dagelijks even en houd mijn spullen schoon dus hoop dat je die tekst niet op mij gericht hebt. ;)

Je opmerking over pensionstallen vind ik echt nergens over gaan. Ik stal mijn paard daar relatief goedkoop en dit betekent niet dat zij de volledige zorg en verantwoording over mijn paard hebben. Ik vind niet dat ik kan verwachten dat een medewerker er maar continu heen rent met een deken tijdens buien. Daar zouden ze een dagtaak aan hebben met zoveel paarden.

Mijn dierenarts heeft helemaal niet gezegd of ik wel of niet moet scheren. Wacht zijn mail nog af.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:42

Ik heb onze pony behandeld met betadine, en de plekken behandeld met zinkzalf.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:59

Jildau schreef:
Enigszins vreemde reactie Ariatje.

Het is begonnen op zijn kont en heeft nog nooit dekens op gehad, tot nu. Daarnaast rijd ik met katoenen dekjes en geloof ik echt niet dat dit hierdoor ontstaan is. Ik borstel hem dagelijks even en houd mijn spullen schoon dus hoop dat je die tekst niet op mij gericht hebt. ;)

Je opmerking over pensionstallen vind ik echt nergens over gaan. Ik stal mijn paard daar relatief goedkoop en dit betekent niet dat zij de volledige zorg en verantwoording over mijn paard hebben. Ik vind niet dat ik kan verwachten dat een medewerker er maar continu heen rent met een deken tijdens buien. Daar zouden ze een dagtaak aan hebben met zoveel paarden.

Mijn dierenarts heeft helemaal niet gezegd of ik wel of niet moet scheren. Wacht zijn mail nog af.

Een pensionstal behoort goed naar de paarden om te kijken. Dat houdt in als een paard medicatie nodig heeft op tijdstippen dat de eigenaar er niet kan zijn zij dit gewoon moeten toe dienen. Zo ook het wisselen van dekens als de gezondheid van een paard dat vereist.

Verder zal ik het erbij laten omdat je je aangevallen voelt. Ik reageer enkel op wat ik hier lees.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 00:08

@ Ariatje Ik denk dat dat komt omdat je berichten nogal drammerig overkomen. Alsof TS per se jouw gegeven tips op moet volgen. Ik zeg niet dat het zo is, maar zo komt het wel over. :)