Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Millanka schreef:wat enorm helpt is MTG! Bijna onze hele stal was besmet (100 paarden) en alles werd uitgeprobeerd. Je kan het ook met betadine doen, korsten eraf trekken maar het doet echt pijn bij het paard en bij MTG hoeft dit niet. Dit smeer goed in bij de korsten en het helpt als een tierelier.
http://www.happyhorsereviews.com/rain-rot-treatments/
Cemlys schreef:Het is een bacterie dus in principe kan die gewoon overgedragen worden
ariatje schreef:Scheren, scheren, scheren !! Lucht erbij laten komen! De aangetaste plekken eerst voorzichtig omheen scheren, die vallen er uiteindelijk zelf vanaf.
0 grams GOED ademende regendeken ( min. 3000 bijvoorkeur 4000 ADEMEND vermogen )

Jildau schreef:Voordat ik begon met wassen heb ik hem een regendeken op gedaan en het werd met de dag erger.. Ik denk dat niks doen in dit geval niet meer helpt. Misschien op zeer lange termijn.
Jildau schreef:Wat betreft de deken. Ik heb dus een zeer goed ademende regendeken. Probeer hem nu op stal en op droge dagen zoveel mogelijk af te laten maar in de regen staan was ook uit den boze volgens de dierenarts. Paard staat op een pensionstal en ik kan moeilijk van de eigenaar verwachten om de hele dag naast mijn paard te gaan staan om bij elk druppeltje de deken om te gooien. Ik rijd momenteel zelf zo vaak mogelijk naar stal maar jullie begrijpen vast dat het best lastig is wanneer je je paard niet thuis hebt staan. Hem binnen laten op natte dagen en dan de andere 13 naar buiten, dan breekt 'ie de boel af.
Scheren leek mij dus een erg goed idee maar hier zegt de één absoluut niet en de ander absoluut wel. Ik ga eerst maar eens beginnen met de lange haren die bij de plekken zitten weg te knippen dan. Op de foto's zien jullie enkele plekken maar je moet je voorstellen dat bijvoorbeeld zijn hele kont alleen maar uit korsten bestaat. Alleen bij de plekjes scheren houdt in dat zijn rug, flanken en billen haast helemaal geschoren zouden moeten worden.

aerdenhout1 schreef:Jildau schreef:Voordat ik begon met wassen heb ik hem een regendeken op gedaan en het werd met de dag erger.. Ik denk dat niks doen in dit geval niet meer helpt. Misschien op zeer lange termijn.
Let wel op dat de vacht DROOG moet zijn voor je er een deken op doet, anders maak je het erger omdat het gaat broeien!!
Het interesseert me echt helemaal niet hoe hij eruit komt te zien, hij ziet er nu ook niet uit. Wil dat hij er vanaf komt en als dat betekent dat hij her en der gaten in zijn vacht krijgt, lekker boeiend! aerdenhout1 schreef:Jildau schreef:Voordat ik begon met wassen heb ik hem een regendeken op gedaan en het werd met de dag erger.. Ik denk dat niks doen in dit geval niet meer helpt. Misschien op zeer lange termijn.
Let wel op dat de vacht DROOG moet zijn voor je er een deken op doet, anders maak je het erger omdat het gaat broeien!!
Jildau schreef:Veulen84: Korstjes eraf halen is geen optie. Rijden doe ik al een poos niet meer en pak ik pas weer op als de plekken op zijn rug verdwenen zijn.
ariatje schreef:Ok ik gooi de knuppel maar eens in het hoenderhok....
Scheren, scheren, scheren !! Lucht erbij laten komen! De aangetaste plekken eerst voorzichtig omheen scheren, die vallen er uiteindelijk zelf vanaf. Bucas shamrock power kopen voor de kouden dagen
. Deze is warm maar broeit niet, en transporteert het vocht direct naar de oppervlakte. 0 grams GOED ademende regendeken ( min. 3000 bijvoorkeur 4000 ADEMEND vermogen ). 1 x per week de deken goed uitwassen in wasmachine.
Zodra het regent deze nul grams erop over de shamrock power. Strak plan trekken en je paard geen uren in de stromende regen zetten. Op stal of bij droog weer de regendeken AF doen! Ten strengste niet in het zweet werken.
Daarnaast bloedprikken. Waarschijnlijk flink vitamine mineralen te kort. Ik gok vit E selenium. Niet zelf gaan dokteren maar serieus bloedwaardes laten nakijken. Niet wassen, géén water!
Heb ooit een zwik shetten opgekocht en die hadden allemaal rainrot én vit E tekort. Zonder wassen of antibiotica's er boven op gekregen. Wel met scheren en héle goede dekentjes erop met sterk ademend vermogen.
Bij allen binnen paar weken weg nooit meer terug gekomen.
Succes!

Citaat:Voor desinfectie van snijwonden, beten, schaafwonden, insectenbeten en handen: 5 ml Dettol aanvullen tot 100 ml met water (5% oplossing)
Amanda schreef:ariatje schreef:Ok ik gooi de knuppel maar eens in het hoenderhok....
Scheren, scheren, scheren !! Lucht erbij laten komen! De aangetaste plekken eerst voorzichtig omheen scheren, die vallen er uiteindelijk zelf vanaf. Bucas shamrock power kopen voor de kouden dagen
. Deze is warm maar broeit niet, en transporteert het vocht direct naar de oppervlakte. 0 grams GOED ademende regendeken ( min. 3000 bijvoorkeur 4000 ADEMEND vermogen ). 1 x per week de deken goed uitwassen in wasmachine.
Zodra het regent deze nul grams erop over de shamrock power. Strak plan trekken en je paard geen uren in de stromende regen zetten. Op stal of bij droog weer de regendeken AF doen! Ten strengste niet in het zweet werken.
Daarnaast bloedprikken. Waarschijnlijk flink vitamine mineralen te kort. Ik gok vit E selenium. Niet zelf gaan dokteren maar serieus bloedwaardes laten nakijken. Niet wassen, géén water!
Heb ooit een zwik shetten opgekocht en die hadden allemaal rainrot én vit E tekort. Zonder wassen of antibiotica's er boven op gekregen. Wel met scheren en héle goede dekentjes erop met sterk ademend vermogen.
Bij allen binnen paar weken weg nooit meer terug gekomen.
Succes!
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Droog houden, vitamineboost geven, scheren zodra dat kan en een deken op.
Rainrot is vaak een combinatie van een lage weerstand en een dikke wintervacht. Niet per definitie met lange haren, maar haren die dicht op elkaar staan. Zodra dit vochtig wordt tot op de huid, droogt het niet meer, gaat broeien en krijg je dus rainrot.
Dus ga op 2 sporen aanpakken:
1. vitamines omhoog. Je kunt een pasta geven voor een eerste goede boost en daarna een goede vitaminebrok, 2 weken hoger in de dosering dan voorgeschreven, daarna de voorgeschreven dosering.
2. Goed ontsmetten met bijvoorbeeld betadinezalf of dettol oplossing, aan de lucht drogen (wat het beste gaat als de vacht kort is, dus scheren) en zodra het droog is een goede ademende deken op om het droog te houden. Dit hoeft maar een paar dagen.
Ik heb zelf ontsmet met een dettoloplossing die ik in een spuitflacon heb gedaan. Hier spoot ik de plekjes mee in, liet het drogen en deken weer op. Zodra er een droog korstje op de kale plek zit of geen korstje maar wel droge huid, niet meer insmeren of spuiten. Dat is goed, dan is het aan het genezen. Dit kan per plekje verschillen, dus elke dag goed alles nalopen.
Die van mij kreeg het de winter erna weer en toen besloten dat hij met deken op moest in de winter. Helaas is een deken op zo'n dikke vacht te warm (dus zweten en weer rainrot) en scheer ik hem sindsdien.
Het is niet besmettelijk, maar meerdere paarden kunnen het wel krijgen als de omstandigheden en het type paard/vacht hetzelfde zijn.

Jildau schreef:Enigszins vreemde reactie Ariatje.
Het is begonnen op zijn kont en heeft nog nooit dekens op gehad, tot nu. Daarnaast rijd ik met katoenen dekjes en geloof ik echt niet dat dit hierdoor ontstaan is. Ik borstel hem dagelijks even en houd mijn spullen schoon dus hoop dat je die tekst niet op mij gericht hebt.
Je opmerking over pensionstallen vind ik echt nergens over gaan. Ik stal mijn paard daar relatief goedkoop en dit betekent niet dat zij de volledige zorg en verantwoording over mijn paard hebben. Ik vind niet dat ik kan verwachten dat een medewerker er maar continu heen rent met een deken tijdens buien. Daar zouden ze een dagtaak aan hebben met zoveel paarden.
Mijn dierenarts heeft helemaal niet gezegd of ik wel of niet moet scheren. Wacht zijn mail nog af.