Pony is al 9 weken aan de diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:30

Is het tussendoor helemaal niet stevig geweest of met enige regelmaat wel? Is er ook meer mest? Blijkbaar wil je graag advies, bel de da op sommige hebben ook telefonisch spreekuur.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:21

Ik zou zeker de dierenarts bellen. Er bestaat kan dat hij uitdroogt, diarree moet je echt niet onderschatten

Lanolynn

Re: Pony is al 9 weken aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:29

Dierenarts is gebeld omdat de pony lichte verhoging had. Hij vond het niet nodig om te kijken en raadde zandweg kuren aan. Dat sommigen onder jullie over dierenmishandeling beginnen vind ik veel en veel te ver gaan. laatst opende ik een topic over een pony die het werk niet meer aan kon en toen moest ik me er niet mee bemoeien en nu mishandel ik mijn pony's? snap er niks van

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:39

Heb je de dierenarts wel verteld dat de pony al 9 weken aan de diarree is? Ken geen dierenarts die zou zeggen dat het niet nodig is om verder te onderzoeken

Daarbij is een zandwegkuur alleen zinvol als er zand in de mest zit. Dus ja heb je dat bekeken?

Maar je moet het zelf weten. Alleen grote kans dat je pony is uitgedroogd, allemaal nutriënten te kort komt doordat niks wordt opgenomen en dat de darmen waarschijnlijk de peristalstiek kwijt is.
Pijnlijke dood wordt dat ;)
Laatst bijgewerkt door future_vet op 12-12-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:41

future_vet schreef:
Heb je de dierenarts wel verteld dat de pony als 9 werken aan de diarree is? Ken geen dierenarts die zou zeggen dat het niet nodig is om verder te onderzoeken

uiteraard, maar omdat de pony van 24/7 gras naar 10 uur per dag gras is gegaan vind hij dat een hele logische verklaring en er zit inderdaad zand in de mest

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:43

Lanolynn schreef:
future_vet schreef:
Heb je de dierenarts wel verteld dat de pony als 9 werken aan de diarree is? Ken geen dierenarts die zou zeggen dat het niet nodig is om verder te onderzoeken

uiteraard, maar omdat de pony van 24/7 gras naar 10 uur per dag gras is gegaan vind hij dat een hele logische verklaring en er zit inderdaad zand in de mest

Een normaal paard die 24/7 op wei staat is toch ook niet constant aan de diarree. Enkel als er misschien net van voer gewisseld is of er darmproblemen zijn;)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:44

Logische verklaring?in geval van op wei naar stal Max een week ja, geen 9 weken!
Mijn paarden gingen van 24/7 naar het land naar enkel 3u op het land en rest vd dag op paddock, geen enkel diarree hoor.

Tijd voor een andere DA dan maar, want deze DA is alles behalve een goede DA die doet wat hij moet doen.

Vind het erg dat dit paard hier zo lang mee loopt..en plots wanneer je dit topic opent,hij/zij lichte verhoging krijgt.

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:46

future_vet schreef:

uiteraard, maar omdat de pony van 24/7 gras naar 10 uur per dag gras is gegaan vind hij dat een hele logische verklaring en er zit inderdaad zand in de mest[/quote]

Een normaal paard die 24/7 op wei staat is toch ook niet constant aan de diarree. Enkel als er misschien net van voer gewisseld is of er darmproblemen zijn;)[/quote]

de pony staat nu niet meer de hele dag op de wei omdat het gras heel kort is geworden, vandaar het zand

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:48

En je hebt in die 9 weken niet bedacht van goh misschien moet hij wel van die wei af want hij krijgt alleen maar meer zand binnen? zo'n kuur heeft totaal geen effect als hij weer terug op de zandwei wordt gezet

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:50

future_vet schreef:
En je hebt in die 9 weken niet bedacht van goh misschien moet hij wel van die wei af want hij krijgt alleen maar meer zand binnen? zo'n kuur heeft totaal geen effect als hij weer terug op de zandwei wordt gezet

dit is de enige wei waar ze in kan en haar maatje heeft nergens last van

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:52

Lanolynn schreef:
future_vet schreef:

dit is de enige wei waar ze in kan en haar maatje heeft nergens last van

Ieder paard is anders. Ik zal toch een andere oplossing adviseren want dit is totaal nutteloos.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:59

Wel apart van de dierenarts. Als je verteld 9 weken lang aan diaree. En dan ook verhoging plots erbij.....en dan komt die niet langs? Apart

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:01

future_vet schreef:
Heb je de dierenarts wel verteld dat de pony al 9 weken aan de diarree is? Ken geen dierenarts die zou zeggen dat het niet nodig is om verder te onderzoeken

Daarbij is een zandwegkuur alleen zinvol als er zand in de mest zit. Dus ja heb je dat bekeken?

Maar je moet het zelf weten. Alleen grote kans dat je pony is uitgedroogd, allemaal nutriënten te kort komt doordat niks wordt opgenomen en dat de darmen waarschijnlijk de peristalstiek kwijt is.
Pijnlijke dood wordt dat ;)

Dat dus...zou echte kliniek bellen want vind advies zonder te komen kijken heel vreemd...zouden alarm bellen al moeten rinkelen bij zo'n arts maar die komt geen eens kijken?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:07

Ik zou zeker eisen dat de da langskomt, mijn mini heeft chronisch diarree. Is heel gevoelig op de darmen en elke wisseling van wei/kuil/temperatuur betekent bij hem diarree.
En dan echt zwarte spuitpoep. Maar zelfs die heeft er niet 9 weken lang achter elkaar last van.
Max is een paar dagen, zou het langer als een week zijn staat de da hier ook op de stoep.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:14

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:08

Ik zou haar 24 uur beschikking over hooi geven in een slowfeeder. Dat voorkomt dat ze weer zand zou gaan eten.
Voer je verder nog wat bij? Kan ook oorzaak diarree zijn.
Heb je mestonderzoek laten doen? Met het blote oog zie je niet alles.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:53

Je mag het niet met de opmerkingen over mishandelingen eens zijn TS maar het is wel zo. Niet leuk om te horen maar het is ook raar dat jij je paard 9 weken laat lopen op deze manier. Ik hoop dat je zandweg kuur wat gaat doen maar inderdaad vreemd dat de dierenarts niet langs komt.

Lanolynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 13:52

De dierenarts is nu langs geweest omdat ze koliekerig werd. ze heeft daar een spuitje voor gehad en ze staat nu weer rustig te eten.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:27

Zandkoliek is een sluipmoordenaar zou er niet te licht over denken heb helaas menig paard eraan dood zien gaan

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:40

9 weken aan de dunne en nu pas een DA omdat de pony koliek kreeg. In mijn ogen nalatigheid en de DA te laat gewaarschuwd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:48

TS misschien is er een misverstand, wat versta jij onder diarree? Ik denk bij diarree aan waterdunne mest die er bijna uit spuit, maar misschien heb jij het wel over slappe mest? Dan kan ik me de reactie van de dierenarts wel voorstellen. Ik denk dat de meeste bokkers in dit topic uitgaan van de waterdunne variant...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:07

Hoi ts, in dit soort gevallen kun je mi beter sneller actie ondernemen.

Na een aantal dagen diarree kun je zelf al een aantal dingen uitsluiten. Breng dan eens wat mest weg voor wormenonderzoek, bekijk je wormenbeleid kritisch en onderneem zo nodig actie. Geef een kuurtje voor het zand, kijk kritisch naar je ruwvoer mocht dat van kwaliteit goed zijn verstrek dan eens wat meer ruwvoer. Maar wacht geen 9 weken met actie ondernemen. De koliek en diarree lijken me met elkaar te maken hebben en je weet hoe gevaarlijk koliek kan zijn wacht dat niet af!
Ik denk nav eerdere topic dat je een verstandige meid bent en hiervan leert. Succes met je pony.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:21

Polly schreef:
TS misschien is er een misverstand, wat versta jij onder diarree? Ik denk bij diarree aan waterdunne mest die er bijna uit spuit, maar misschien heb jij het wel over slappe mest? Dan kan ik me de reactie van de dierenarts wel voorstellen. Ik denk dat de meeste bokkers in dit topic uitgaan van de waterdunne variant...

Dat heb ik een aantal posts geleden idd ook al geopperd. Ook omdat het beestje niet veel afgevallen is. Bij diarree valt een paard echt wel af helaas.

Nu dat de dierenarts idd zo'n reactie geeft, denk ik al helemaal dat het geen diarree is maar mestwater na het mesten.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:32

Bij diarree door zand in darmen voelen ze zich verder vaak niet ziek totdat ze echt koliekig worden. Vandaar sluip moordenaar

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 17:07

Na wisseling van land naar stal kan een paard best even aan de dunne zijn maar met 9 weken is het niet de overgang meer. Ik heb het al eerder gevraagd en ben er nog steeds benieuwd naar; heb je de kwaliteit van hooi gechecked? Hoeveel voer je?

Fijn dat je nog steeds reageert in je topic. Diarree is echt een heel vervelend probleem en met verhoging erbij en koliek achter de rug echt oppassen! Zorg voor voldoende/ onbeperkt ruwvoer