Platvoeten... of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:29

Zijn haar kogels ook wel eens op de RX gezet ? Vind ze er redelijk gezwollen uitzien op de 1e foto's...
In elk geval is het beslag wat eronder staat en de manier van bekappen gewoon brak...ellende... :\
Ik hoop dat jullie de eigenaar er echt kunnen van overtuigen het paardje de nodige goede zorgen te laten geven, lijkt mij zo'n fijn dier !
Wie is die smid eigenlijk... ik woon bij jullie in de buurt, vandaar... :D Mag per pb uiteraard.

Casarell

Re: Platvoeten... of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:47

Dat was mij ook opgevallen pandora2, maar ik vermoed dat dat secundair is aan haar o zo pijnlijke voeten..
Ik zou eerst die voeten eens van die véél te kleine ijzers afhalen en haar rust geven.
Zodat eerst die voeten kunnen herstellen van deze ellende.
En dan van daar uit verder kijken..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:34

Hoe kan het toch dat bokt inmiddels meer weet van hoeven dan smeden en veearts. Terecht wordt hier opgemerkt dat de ijzers te krap zijn en de hielen compleet ondergeschoven.

Met dit beslag heb je binnen twee jaar een paard met hoefkatrolontsteking!

joop24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:47

binnen 2 jaar? paard is nu toch al non stop kreupel? zo'n mooi paard met schitterende uitstraling. Wat een ellende. Ijzers verwijderen, goed bekappen, en een poosje fijn natuurlijk laten bewegen en bijkomen. Komt helemaal goed, want de natuur kan enorm goed genezen als je de oorzaak wegneemt.

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:56

Schandalig dat hier nog ijzers onder geslagen zijn!
Paard gaat naar de knoppen terwijl dat helemaal niet nodig is. ;(
Natuurlijk bekappen, voorlopig één keer in de vier weken, en de hoefsmid aanklagen.......

Geen enkel hoefijzer gaat hier verbetering in brengen!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:06

Beste TS en nicht van TS. Ik heb jullie beiden een pb gestuurd. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. Veel succes met dit mooie paard!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 13:28

Bedankt voor de reacties! Nicht zegt dat het al heel wat beter gaat met haar hoeven nu, dus zondag komen er foto's tevoorschijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:00

Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd hoe ze zou lopen als de ijzers er vanaf zijn.
Ergens snap ik de keuze van de smid wel om er een ijzer onder te zetten, ik zou er alleen voor een ander ijzer kiezen.
Het probleem dat je zonder ijzer kunt krijgen is dat alles veel te gevoelig is (met de siliconen loopt ze immers al beter) en dat ze dan nog stokkreupel is.
Een ijzer met langere takken zal ze er waarschijnlijk onder vandaan trappen omdat er dan te veel ruimte vrij is.
Echter kun je uiteraard deze ruimte wel opvullen. Dit zou dan helpen tegen het aftrappen maar ook om de hele hoef te laten dragen ipv zoals op de foto's ongeveer 3/4.
Met ijzer heb je ook de "slijtage"meer in de hand door het bekappen en kunt zo de boel ook weer iets sneller corrigeren.

Maar zonder ijzer heeft ook weer het voordeel dat je het hoefmechanistme vrij spel geeft, waardoor het ook weer sneller kan herstellen. Maar dan alsnog is het wel een vrij lang verhaal voordat alles zo is zoals het zou "moeten".

De keuze van een smid is nog niet zo simpel als dat het lijkt ;)

Maar ik ben benieuwd naar de foto's van de huidige situatie.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:09

Ik denk dat ik wel weet hoe ze loopt als de ijzers er af zijn, stok en stokkreupel de eerste tijd.
En dat is vrijwel logisch, omdat nu met al die rotzooi er onder ze niets voelt en de hoeven verkloot zijn.
Ik wacht tot Zondag op de foto's :D Wat voor stappen gaan jullie nu al ondernemen dmv topic?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:18

Tuurlijk zal ze nog meer kreupel lopen als de ijzers eraf gaan..
Daarom moet ze gewoon rust en de wei op, evt met een pijnstiller.

Maar of ze nu zo blijft lopen, of ze loopt kreupel omdat de ijzers eraf zijn.. dat maakt voor het dier niet uit, die heeft toch al pijn in dr voeten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 22:58

Inderdaad, logisch dat ze kreupel loopt zonder de ijzers, maar ze gaat zoiezo even stokkreupel zijn om te kunnen revalideren denk ik zo... Blijkbaar is de eigenaar ook meer tegen weidegang, en waarschijnlijk zal hij wat tegenwringen voor 24/7 weide. Blijkbaar krijgt ze hoefrot van op een weide te staan. Vraag mij niet hoe of wat, want ik heb daar ook nooit van mijn leven over gehoord, maar we moeten hem maar weten te overtuigen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:32

Ik heb echt medelijden met dit dier, als de eigenaar echt zo kortzichtig is..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:01

Casarell schreef:
Ik heb echt medelijden met dit dier, als de eigenaar echt zo kortzichtig is..

Ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:16

Idee voor als de ijzers er wél afgaan: kijk ergens voor een paar tweedehands hoefschoenen om het dier een klein beetje te helpen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:17

Hoefrot krijg je eerder van veel op stal stal. Als de pony een nette wei heeft is dat vele malen gezonder!
Jammer idd dat de eigenaar zo kortzichtig is.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:46

Ik zou beginnen met een andere smid te nemen als hij dit niet ziet dan kent hij zijn stiel niet. Ijzers eraf en die verzenen moeten achteruit gebracht worden beetje bij beetje. Als ze blootvoets staat dan kan je dat regelmatig bijwerken. Wil je toch persé op beslag laten staan dan zorgen voor ijzers die veel langer zijn (takken achter moet veel verder achteruit) en voet volledig opspuiten met silicone zodat de druk op hielen weggaat en alles terug kan groeien zoals het hoort. Ik zou ook ander ijzer nemen die classic roller is te smal in de takken. Eventueel Egbar zou ook oplossing kunnen zijn.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:49

Heb niet alle reacties gelezen, maar ik schrok ook toen ik de zijkant foto zag.
Ik snap niet dat iemand hierin een oplossing kan zien om de ijzers er zo onder te slaan.
Enige, maar dan ook enige oplossing is direct ijzers eraf te halen, en beetje per beetje de stand aan te passen. Met ijzers kan je er nu toch ook niet mee rijden, dus die overgangsperiode waarin ze gevoelig zal lopen zonder ijzers neem je er gewoon bij....
Zonder ijzers kan je zo'n hoeven gewoon veel sneller bijwerken terug goed krijgen.
Zoveel mogelijk weidegang geven, zodat de hoef weer doorbloedt wordt is ook noodzakelijk denk ik..
Jammer dat het al zover gekomen is voor dit paard, ziet er heel leuk en braaf paard uit.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:59

Ik heb dir maar 1 keer gezien. Bij onze eigen merrie. Dit Zou een hoefbeenverzakking kunnen zijn. Op ijzers kom ze lopen zonder echt niet meer. Dan weer zo mank als wat

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:10

Francieen schreef:
Ik heb dir maar 1 keer gezien. Bij onze eigen merrie. Dit Zou een hoefbeenverzakking kunnen zijn. Op ijzers kom ze lopen zonder echt niet meer. Dan weer zo mank als wat

Mijn merrie heeft 4 maanden stokkreupel gelopen omdat de ijzers er onder weg waren na 10 jaar, nu loopt ze beter als voorheen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:33

AstraGirlie schreef:
Heb niet alle reacties gelezen, maar ik schrok ook toen ik de zijkant foto zag.
Ik snap niet dat iemand hierin een oplossing kan zien om de ijzers er zo onder te slaan.
Enige, maar dan ook enige oplossing is direct ijzers eraf te halen, en beetje per beetje de stand aan te passen. Met ijzers kan je er nu toch ook niet mee rijden, dus die overgangsperiode waarin ze gevoelig zal lopen zonder ijzers neem je er gewoon bij....
Zonder ijzers kan je zo'n hoeven gewoon veel sneller bijwerken terug goed krijgen.
Zoveel mogelijk weidegang geven, zodat de hoef weer doorbloedt wordt is ook noodzakelijk denk ik..
Jammer dat het al zover gekomen is voor dit paard, ziet er heel leuk en braaf paard uit.

dit is niet de oorzaak van de ijzers maar van het bekappen voordat de ijzers er onder gedaan worden.
De oorzaak is dus de hoefsmid,niet de ijzers op zich.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:58

Idd wat Geerke al zegt...probleem ligt toch echt bij de smid en niet bij de ijzers zelf.
Ik kan hier thuis al zien welke smid wel en welke ik echt niet moet hebben mocht er om wat voor reden een ijzer onder moeten.

Ik schrok ook heel erg van de foto's. Dat het paard kreupel loopt is niet zo gek. Ik denk dat doordat hij niet goed kan lopen vast zit in zijn hele lijf en wellicht dat er ook al blijvende schade is.
Ik kreeg zelf echt de neiging om die dingen er vanavond nog onderuit te trekken, arm paard.
Als overgang naar zonder ijzers wil ik nog even de optie de easyboot plak schoen geven.

Op www.hoofrehab.com zie je foto's van soortgelijk gevallen die op blote voeten zijn gegaan.

Eigenaar zal nu wel snel moeten ingrijpen anders liggen die voeten straks bij Arabesk in de vriezer voor de cursus NB.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:12

Ja, dat bedoelde ik ook eigenlijk, men denkt dat de ijzers met zooltjes/siliconenen e.d hierbij zullen helpen, maar ze verergeren deze slechte hoefbekapping gewoon. De stand is het probleem, de ijzers niet... :(

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierzo de foto's van vandaag. Veel spierverlies, ja, maar nu andere ijzers. Ijzers zijn nu groter,silicoontjes zijn nog steeds aanwezig. Filmpje komt later!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:54

Waarom staat ze nog steeds op een dubbele lip, die ook nog eens heel ver naar achteren zit?
Zo wordt het dier ernstig beperkt in het hoefmechanisme..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:02