Help!? Wat heeft mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Help!? Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:08

Ze kan ook in een flinke spagaat uitgegleden zijn waardoor haar achterhand niet meer stabiel is zodat ze voor wijd loopt, ze kan een schop van een ander paard hebben gehad?? Ik snap dat het geld een probleem kan zijn maar persoonlijk zou ik toch naar een kliniek gaan als dit niet binnen een paar dagen beter is.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:45

In de Ros stond een artikel over EMS en ECS. Ik moest meteen aan dit denken....

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:51

Zoals ik al eerder heb aangegeven zal ik ook direct naar de kliniek gaan indien het slechter wordt of niet beter binnen een paar dagen.
Geld is dan geen probleem.

Ze is trouwens +-7 jaar.

Even een update.

Ze loopt in mijn ogen een stuk beter. Nog zeker niet goed, maar zelf zie ik wel verbetering.
Heb haar oren gecheckt en kan zo niks zien (zover dat ook mogelijk is met al die haren)

Ook alle 4 haar benen is optillen is nog steeds geen probleem. Geen zere plekken en op haar borst kan ik ook niks ontdekken.

Het hoofdschudden doet ze vaker als we spelen (als ik weg ren dan rent ze schuddend mee uit beldadigheid vaak)
Dat doet ze al jaren , dus denk niet dat het nu iets anders betekent.

Ik heb een foto van haar hoef en wat nieuwe filmpjes gemaakt. Aangezien ze dus wat beter loopt ging dat wat makkelijker. Upload ze zo even want ik ga nu bij een nieuwe stal kijken.

Ben benieuwd wat jullie van haar lopen vinden!

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 10:53

Afbeelding
Hierbij de hoef foto waar iemand om vroeg

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:04

Staan er toevallig esdoorns vlak bij de wei, of bij de buren ( kan overwaaien)?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:27

Zoals je al zei komt de HS ook nog. Dus zou ook nog even afwachten wat hij zegt.
Op de foto kunnen wij zo niet heel veel zien, waarschijnlijk als de HS erin gaat wegkappen en vijlen dat het er al heel anders uit gaat zien en hij misschien wel iets tegen komt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:54

Hoe loopt de merrie op het harde? Anders dan in de wei?
Is ze gevoeliger op grind/gravel?
Mijn eerste ingeving is ook HBH, daar hoef je inderdaad niet alle ''uit het boekje'' symptomen bij te zien zoals gestrekt staan en warme hoeven.
Ataxie lijkt mij in deze wat ver gezocht; mede ook omdat ze stabiel staat en duidelijk nog wel de beweging ''weet'' te maken.
Wat wel zou kunnen is een licht neurologische beschadiging na een licht attack of insult welke zij op de weide heeft gekregen(waar jij dus niet bij bent geweest) en dat je nu wordt geconfronteerd met de naweeën. Draaft en galoppeert ze nu door de wei zelfstandig>?
Ik lees even mee, veel beterschap!

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 18:32

Wildgirl schreef:
Hoe loopt de merrie op het harde? Anders dan in de wei?
Is ze gevoeliger op grind/gravel?
Mijn eerste ingeving is ook HBH, daar hoef je inderdaad niet alle ''uit het boekje'' symptomen bij te zien zoals gestrekt staan en warme hoeven.
Ataxie lijkt mij in deze wat ver gezocht; mede ook omdat ze stabiel staat en duidelijk nog wel de beweging ''weet'' te maken.
Wat wel zou kunnen is een licht neurologische beschadiging na een licht attack of insult welke zij op de weide heeft gekregen(waar jij dus niet bij bent geweest) en dat je nu wordt geconfronteerd met de naweeën. Draaft en galoppeert ze nu door de wei zelfstandig>?
Ik lees even mee, veel beterschap!

Harde is het niet veel beter. Maar ook niet heel veel slechter.
Ze is verder ook stabiel en ze heeft ook testjes gehad wat ataxie uit sluit

Ze draaft en galoppeert voor zover ik heb gezien niet. Ze kwam vanmorgen wel gelukkig naar me toe gestapt maar wou niet draven ( ook niet toen ik ging weg rennen , wat ze normaal wel zou doen )
Maar m'n stalgenootje was er vanmiddag en die stuurde dus een filmpje dat ze wel wat aan kwam draven!
Zal sowieso even de filmpjes gaan uploaden!

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 19:56

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:01

Ik probeer een beetje netjes te zijn, maar je paard is echt veel te dik.
Zou haar toch wat gaan beperken qua voedingsrijk gras/voer.

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:08

https://youtu.be/65ymZQIOrDc

Hier probeerde ik haar te laten draven

Brainless schreef:

Ja ze heeft een lekker gras buikje. Ze staan zomers op het zomer land waar amper gras staat en is pas toen het echt op was en het land te nat werd naar dit land gegaan. Krijgt ook nog geen hooi bijgevoerd.
Ik ben inderdaad vandaag wezen kijken naar een plek waar ze van het gras af kan en alleen voordroog krijgt.
Daar is ook een bak en kan ik (als het beter gaat) weer de training oppakken en haar weer op gewicht krijgen. Ook staat ze normaal op gras met een masker.

Maandenlang op de wei zonder training (op wat bosritjes na) heeft haar buikje (en bespiering) niet goed gedaan. Maar ik vind haar ook niet extreem dik...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:14

Brainless schreef:

Het is een ouderwets type haflinger in wintervacht; er mag zeker een kilo of 50 af maar ik heb ze wel veeeeeel dikker gezien.
Ik heb je filmpjes een aantal keer bekeken en ik ga je even een PB sturen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:18

Het kan maar zo toch bevangenheid zijn, ze heeft duidelijk pijn anders liep ze wel sneller. Van het gras af, met de koudere nachten krijg je extra suikers en niet aan de kuil maar eerst eens een periode op hooi waar weinig in zit. Mogen wel een paar kilo's af en is het wel een bevangenheid dan is het beter om geen kuil te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:44

Vooral rechtsvoor valt mij het meeste op. Heb je al contact met iemand gezocht?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:48

ik denk nog steeds dat ze bevangen is...kun je haar voorhoeven uitkrabben?
Als je haar weer eens filmt laat haar eens draaien?Gewoon in stap.

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:53

geerke schreef:
ik denk nog steeds dat ze bevangen is...kun je haar voorhoeven uitkrabben?
Als je haar weer eens filmt laat haar eens draaien?Gewoon in stap.

Ja ik kan gewoon haar benen allemaal uitkrabben en ook lang vasthouden. Hoefsmid komt sowieso zaterdag (kon niet eerder :( )
Het gekke is dat de dierenarts(en) niet dachten dat het bevangenheid is.. Zal hem morgen nog een keer bellen
Draaien doet ze ook prima (ook allemaal met de DA getest) maar zal het morgen proberen te filmen! (Lastig als ik alleen ben haha)

Partyflappel schreef:
Vooral rechtsvoor valt mij het meeste op. Heb je al contact met iemand gezocht?

Ja zijn 2 artsen bij geweest en heb de filmpjes gemaild naar Coster paardendokters

bigone schreef:
Het kan maar zo toch bevangenheid zijn, ze heeft duidelijk pijn anders liep ze wel sneller. Van het gras af, met de koudere nachten krijg je extra suikers en niet aan de kuil maar eerst eens een periode op hooi waar weinig in zit. Mogen wel een paar kilo's af en is het wel een bevangenheid dan is het beter om geen kuil te voeren.

Ik heb besloten dat ik haar het weekend ga verhuizen naar een nieuwe plek waar ik haar in een uitloopstal kan zetten en hooi kan voeren. Dus van het gras af.

Wildgirl schreef:
Het is een ouderwets type haflinger in wintervacht; er mag zeker een kilo of 50 af maar ik heb ze wel veeeeeel dikker gezien.
Ik heb je filmpjes een aantal keer bekeken en ik ga je even een PB sturen.

Ja ze zit tussen ouderwets en luxe in en de dierenarts heeft me ook verteld dat er wel wat af mag maar echt niet extreem dik voor een haf. Uiteraard heb ik haar ook liever slank en voer ik haar ook echt niet bij.
Dankjewel voor het meedenken, ga nu je pb lezen!

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:04

Mijn oude merrie liep 2 jaar geleden ook opeens zo! Die is dus met haar voorbenen in spagaat gegleden en kon amper nog lopen. Na wat aandringen liep ze ook op deze manier mee. Na 2 dagen liep ze weer als vanouds. Hoop voor je dat dit precies het zelfde is!

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 21:07

nobility schreef:
Mijn oude merrie liep 2 jaar geleden ook opeens zo! Die is dus met haar voorbenen in spagaat gegleden en kon amper nog lopen. Na wat aandringen liep ze zo mee. Na 2 dagen liep ze weer als vanouds. Hoop voor je dat dit precies het zelfde is!

Wat fijn dat het bij jou meeviel!
Ze loopt nu al 4 dagen slecht...maar heb de hoop dat het beter gaat en ondertussen blijven we door dokteren wat het zou kunnen zijn.
Ze is overigens ook niet oud..

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:36

Jeetje wat balen en apart he hoe ze loopt. Geen idee wat het zou kunnen zijn maar ik zelf vind het persoonlijk niet op hoefbevangenheid lijken maar hou me
Tegoeden natuurlijk. Denk ook eerder een verrekking van iets waar ze idd veel last van heb. Hopelijk weet coster het. Ben benieuwd wat het is. Sterkte. En hopelijk is ze snel de oude weer.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:52

wat jolien zegt is een goede test voor actactisch..

ik heb meerdere paarden gezien met actactsie waarvan ook een met de voorhand , die was in het land in paniek over de kop gevallen stond toevallig iemand bij in de buurt die het zag gebeuren. die liep voor ook zo raar.

ik ken ook lichte gevallen die je met die staart test zo achter kreeg wankelen. en dat is wel weer aardig goed gekomen dus het kan wel elke situatie paard is weer anders hiermee.

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 22:14

Christiene schreef:
wat jolien zegt is een goede test voor actactisch..

ik heb meerdere paarden gezien met actactsie waarvan ook een met de voorhand , die was in het land in paniek over de kop gevallen stond toevallig iemand bij in de buurt die het zag gebeuren. die liep voor ook zo raar.

ik ken ook lichte gevallen die je met die staart test zo achter kreeg wankelen. en dat is wel weer aardig goed gekomen dus het kan wel elke situatie paard is weer anders hiermee.

Ze heeft die testjes gehad en deed dat gewoon goed.

Blijft echt een raadsel..

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:16

Wat rot dat ze zo slecht loopt, ze heeft duidelijk ergens heel erg last van. Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is! Ik vind het er ook niet atactisch uitzien, maar ik ben geen veearts.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:27

Hoi, ik denk ook graag met jullie mee.. (Wat een leuke schat trouwens!) wat ik zou doen, is systematisch even alles op een rij zetten;

Waar komt ze vandaan, waar stond ze tot 3mnd. Geleden, en nu, wat is er voor verschil (voer, mate van beweging, gezelschap, enz.
Het is wel hoorn des overvloeds, waar ze staat, trouwens, heeel veel groen mals gras, en echt van het " witte boterhammen met hagelslag" soort...
Daarbij is het erg warm voor de tijd v.h jaar, kan allerlei processen in het gras teweeg brengen, waar een paard de gevolgen van kan ondervinden. Het feit dat de andere twee niets mankeert, is ook iets wat meegenomen moet worden in het geheel, hoe oud zijn ze? Stonden ze er al, enz.
Succes!!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:34

Even een filmpje van internet geplukt. Is dus niet mijn paard, maar misschien om even te kijken en te vergelijken mocht het toch gaan om HBH.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:38