Colosan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Colosan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:06

Suf zijn is bij mijn paarden geen teken van koliek.
Als ze een paar keer gaan liggen en weer opstaan, op vreemde plekken gaan liggen, en hun buik aanraken, dan geef ik colosan.
Bij een zwaardere ademhaling vind ik het wat te ernstig en haal ik een da erbij.

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:23

Ja. Het even geduurd. Gisteren eerst om half 4. Toen kwam de veearts, daarna heeft tot kwart voor 11niet gemest.
Toen ik vanochtend om 7 uur ging kijken lag 1 normalebult geen gekke mest verder.
En nu tussen 7 en 9 ligt er weer een bult.
Het is sowieso geen paard wat veel mest...
Al de veearts eens gevraagd, hij zei dat wanneer ze dat altijd al gedaan heeft ik me daar geen zorgen om hoef te maken.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:46

Ik heb hier standaard een flesje in de kast staan. Gelukkig niet vaak hoeven gebruiken, maar het heeft bij mij meerdere malen de dierenarts buiten gehouden. En niet alleen bij mijn paarden, maar ook bij anderen. Ik ben dus heel tevreden over Colosan.
Op de Duitse versie staan trouwens wel gewoon de ingredienten die er in zitten :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:47

Super spul! ik heb een koliekgevoelige luchtzuiger staan en colosan helpt hem bijna altijd binnen een uur van de buikpijn af.

Maar inderdaad, het werkt vooral goed bij gas of kramp koliek..zandkoliek en darm verdraaingen zijn ernstiger en kunnen er niet goed mee opgelost worden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:14

bigone schreef:
Ik heb het al jaren standaard in de medicijn kast staan. Eén of twee keer moeten gebruiken maar het werkt goed. Als ik zie dat een van onze dieren anders is en meer dan twee keer naar de buik kijkt dan krijgen ze het al.

Hier ook. Altijd een flesje in de kast!

Aanvulling: Nadat ons paard al eens 5 dagen met verstoppingskoliek op Utrecht heeft gestaan en het bijna niet heeft kunnen navertellen heb ik Colosan aangeschaft.
Ongeveer een jaar later (ook in deze periode := ) kreeg hij wéér kolieksymptomen. Mijn zusje heeft hem toen direct 15 ml Colosan gegeven en hij was (serieus!) nog geen 10 minuten later weer helemaal het ventje.
Heb de veearts niet afgebeld want ik wilde het wel zeker weten dat hij in orde was maar die was blij verrast dat hij een happy paard aantrof, want ik was natuurlijk weer behoorlijk in paniek toen ik hem belde :+

marisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:18

Weet iemand hoe lang colosan werkt? of blijft de koliek weg als het eenmaal helpt?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:45

Ik heb het ook in de kast staan, ook al ben ik niet echt overtuigd van de werking. Ik denk dat heel veel gevallen ook uit zichzelf zouden herstellen zonder colosan, vooral de lichtere kolieken.
Bij mijn inmiddels overleden fjord deed het echt niks als hij gaskoliek had, wat hij snel kreeg van gras. Bij hem moest ik toch echt elke keer de dierenarts erbij hebben. Ook mijn andere paard, welke kramp en gaskoliek had wegens maagproblemen en beschadigde darmen, heeft er niks aan gehad.
Mijn nieuwe paard had afgelopen zondag lichte kramp door de kou en ik heb hem dus ook colosan gegeven. Maar toen ik met de spuit buiten kwam was hij uit zichzelf al een stuk fitter, dus geen idee of de colosan daar nog in heeft bijgedragen.
Dus bij de paarden heb ik dat geweldige effect nog nooit gezien. Bij mn schaapjes daarentegen wel! Vorige zomer vraten ze steeds iets waar ze wat kramperig van werden. Ik weet nog steeds niet wat dat was, paar keer dierenarts erbij maar we kunnen niks vinden. Wel hebben ze dus een paar weken bijna elke middag wat klachten gehad. Als ik niks deed duurde dat enkele uren. Met colosan waren ze er binnen een half uur weer overheen.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:00

Ik heb altijd een flesje in de kast staan, gelukkig heb ik het zelf nog nooit hoeven gebruiken. Wel een keer aan een stalgenoot uitgeleend, daar hielp het niet bij de gaskoliek.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:46

wij hebben ook colosan in huis en gebruiken het bij zowel koeien, paarden en als het zich voor zou doen ook bij de schapen

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:17

marisje94 schreef:
Weet iemand hoe lang colosan werkt? of blijft de koliek weg als het eenmaal helpt?

Het hoort onmiddellijk te werken tot ongeveer een uur na het geven, indien ze koliek hebben. Maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:29

chamion schreef:
marisje94 schreef:

Het hoort onmiddellijk te werken tot ongeveer een uur na het geven, indien ze koliek hebben. Maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen ervaring.

Mijn ervaring is dat het zo'n 15 tot 20 minuten kan duren. Als het eenmaal werkt bij mijn paard dan blijft de koliek weg.

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:32

Misschien leest iemand van jullie de Bit. Daar staat een heel stuk over Colosan in....

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:11

lkfbsm schreef:
Misschien leest iemand van jullie de Bit. Daar staat een heel stuk over Colosan in....

Welke Bit (nummer) dan kan ik het even bekijken (of via internet opzoeken)