[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 20:06

@Moonfish13, als het maar werkt inderdaad.

@Dott / ingedebruijn, ja dat daar.

@Shirley, thanx.

@Mainread, volgens UK botte pech, maar als je paard hebt dat er gevoelig voor is dan ben je dus de sjaak. Volgens UK is die op haar neus ook een seedling van die eerdere.
En 4 jaar is wel heel jong.

@[***], diverse opties hebben hier de revu gepasseerd en uiteindelijk gekozen voor deze weg, vanwege het type tumor. (er bestaan verschillende types sarcoiden) Bij deze behandeling kleinste kans op terug komen.

@quitusgl, Jup blij eikeltje is het nog steeds, in volg topic zal dat ook nog blijken ook al was het wel af en toe zielig klein even niet blij, maar wel oortjes naar voren eikeltje.

Met 2 jaar melanomen laten verwijderen snap ik ook wel, is ook heel erg jong, zeker als je al de ervaring hebt met haar moeder waarbij ze haar fataal zijn geworden.
Op het hoofd is ook niet mijn favouriete plek en er zaten 2 kantjes bij in rood met disclaimers van de UK omdat de locatie heel vervelend is. (nu gaat deze nog net wel, niet de meest rottige op het hoofd qua zenuwen en bloedvaten, kan veel rottiger)

En knuffels krijgt ze uiteraard in overvloed, of komt ze zelf halen.

Het blije ei vandaag.
Dus op woensdag 2 december gezalfd.
Op vrijdag 4 december gezalfd, waarbij ze zaterdag 5 december wel geschuurd had in de nacht/ochtend.
Ik heb in de middag emmertje afgedaan omdat ze in de paddock en met rijden en poetsen totaal geen schuur neigingen meer had.
Deze foto is van vandaag 6 december dus zonder emmertje gestaan sinds gisterenmiddag 5 december.
Afbeelding

Geen sudocreme erop vandaag, want als ze dat nu uitsmeert zit het morgen op de plaats waar de 4WA creme moet en die witte zooi krijg je er dan niet af.
Uiteraard wel haar dagelijkse volle dosis metacam, om welke reactie dan ook voor te zijn, mocht die neus ineens heel vervelend gaan doen.

Blije mini taxi was bang dat ze bij het hek iets ging missen.
Afbeelding

Dott

Re: [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:23

wat beroerd zeg. Dan zul je nu zeker eerst moeten wachten tot die wond weer helemaal geheeld is voor je dat verder kunt behandelen? Hoewel, tis al wat maanden geleden.. misschien al geheeld? Kan dat lastig inschatten, hoe snel zoiets gaat.

Maar kan dit dan met haar afweer te maken hebben op 1 of andere manier? en versterk je dat nog?
Ik vraag maar naar dat ik dom ben hoor :o heb er weinig verstand van behalve de topics op bokt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 21:25

@Dott, helaas is er nog veel onbekend.

En wordt vervolgd... niet alles in 1 x verklappen anders is het geen volgtopic meer.
Neus is echt volgen, been komt versneld langs, heb nu binnen dag of wat geloof ik al maand of 3 er doorgejaagd, dus geduld! Deze week kom je echt meer te weten.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:28

Sorry, je hebt gelijk :) ik wacht rustig af..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:36

Gestopt met fb en ik mis dit! Kwam toevallig je topic tegen en was helemaal verbaasd met de locatie van de sarcoid. Die kende ik nog niet.

Wat súper vervelend! Opnieuw een enorm vervelende plek zeg.
Heel veel sterkte voor zowel jou als hepsie!

Hoe gaat het met je whiplash klachten. Ik zit er waars nog wel mee thuis tm februari :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 21:38

@Jotoma, $%%^#$%^#%^^% zo iets??
Jij ook beterschap.

Ach had toch gezegd dat ik ooit volgtopic zou maken, nou ja nu dus maar van nieuwe lesie helaas..
En erin verwerkt de andere.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:55

Och hepsie.... Helemaal niks van meegekregen!beterschap en succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:20

Vervolg van de neus.
Laatste foto was van zondag 6 december waarbij de neus weer iets rustiger was geworden.

Maandag 7 december
Rustige neus voor het zalven, wel iets zwelling te zien en nog wat van het schuren van vrijdag/zaterdag nacht.
Afbeelding

Pipo de clown weer in wording met de sudocreme, geen foto's van de zalf zelf, maar die zie je ook bijna niet is niet echt wit.
3 x gezalfd met ca 10 minuten tussentijd, toen mandje er weer op.
Afbeelding

Foto's van vandaag 8 december, duidelijk te zien dat neus ten plaatse van zalf aan het zwellen is.
Niet echt geschuurd gelukkig, dus verder rustig, op reactie op zalf na.
Afbeelding

Afbeelding

Mandje nu weer af, vandaag 8 december was een niet zalven dag, morgen wordt er weer gezalfd.
Afbeelding

Ze staat uiteraard nog gewoon vol op de metacam, lijkt geen last te hebben van haar neus op dit moment en is gewoon haar prettig gestoorde brutale overal neus in stekende zelf.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:34

Ik volg het topic graag mee, leerzaam om het zo mee te maken. Erg vervelend voor jullie dat ze er na die op haar been niet helemaal vanaf is..

Wel een heftige reactie op die zalf zeg! Ik vraag me het volgende af. De zalf zalf je in principe alleen op het zichtbare deel toch? De rest van de huid probeer je niet in contact te laten komen met behulp van de sudocreme. Hoe zit het met het weefsel onder de huid dan? Die is even groot als wat zichtbaar is of zoals ik het nu begrijp groter? En trek je er als het ware uit met de zalf doordat het afsterft?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 21:39

De tumor wordt gezalfd en zeg cm erom heen, omdat dit type tumor uitlopers in alle windrichtingen heeft met beetje pech en vaak groter is dan je kan zien en voelen.
De zalf is dusdanige rotzooi dat die niet alleen de oppervlakkige huid aantast, maar ook de lagen eronder.

Morgen plaats ik weer update van het been, kan je wel beter zien wat de zalf eigenlijk doet denk ik, maakt namelijk gewoon groot stuk weefsel dood en maakt geen onderscheid tussen gezond en ziek weefsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:43

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar werd deze tumor op de neus nou gezien als uitzaaing/uitloper van die op het been?
Dan reizen die akelige dingen toch flink door het lichaam... :x

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:46

Op zich is dat 'fijn' natuurlijk, dat het zo agressief is dat het het echt dood maakt.

Heb het er niet staan, maar vroeg me vooral af hoe je die uitlopers dan doodt als het smeerbare gedeelte kleiner is. Maar dat lost zich vanzelf op doordat je en een stukje ruimer neemt en de tumor uiteindelijk omhoog lijkt te komen en meer vrij geeft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:52

Sjolvir schreef:
Ga nog nodig hebben voor deze ronde neus zalven, meer tubes mesitran, gok het op stuk of 4 (het er nog 2 liggen) en 2 potten sudocreme rest is al gekocht.

Ga het niet optellen :+ Wil niet weten wat het totaal is.

Bij de op=op is sudocreme iets van 6,29 grootste pot.
Honingzalf heb ik laatst via medpets gehaald. Ander merk gekozen, maar werkt net zo goed en kost de helft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:54

Ziet er op zich netjes rustig uit nu. Rot krengen zijn het ook. Alleen lastig om zoveel bescherming te moeten aan brengen om de zalf zijn werk te kunnen laten doen.

Hier ook royaal ervaring met sarcoids en heb ze op verschillende manieren benaderd. Destijds was er nog weinig van bekend. De eerste verscheen op oude tinker op 3,5 jarige leeftijd in zijn oksel voorbeen. Dit kreng is erg ruim weggesneden en nooit meer teruggekomen. De volgende paar kleintjes op zijn flank zijn weggebrand en weggebleven ook.

Die hij nu op 18 jarige leeftijd heeft laten we voor wat het is. Hij heeft er geen hinder van 2 zijn rustig Twee zijn lastiger krengen. Een zit vlak voor zijn koker zit er nu al zeker 12 jaar en groeit niet en is rustig. Een kleine zit op zijn andere flank ook rustig. Een derde zit halverwege zijn voorbeen. In overleg met dierenarts laten we die maar houd ik goed in de gaten. Is lang rustig groeit dan opeens iets valt eraf, plek bloed iets en de boel is weer even rustig. Idem voor een zelfde op zijn achterkogel. Deze is kleiner. Hij heeft er geen hinder van schuurt niet dus voor hem de minst belastende optie gekozen,

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:04

Gelukkig geen ervaring met sarcoiden, maar wel erg interessant om zo te kunnen volgen. Beterschap voor Hepsie (De fjord met de leukste naam _/-\o_ )!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 22:54

@Karuna, jeetje dat was ook zo jong, wel top dat ze eigenlijk vervolgens bij weghalen wel weg zijn gebleven tot nu toe. Als Heps ouder was geweest had ik er ook niet meteen iets aan gedaan, maar net als jou begint de ellende jong.. dus moet je wat.

Vervolg been.

Op de foto's van 23 september is te zien dat het stuk dode weefsel los heeft gelaten en kan je de overgebleven wond zien.
Ik had er een clifhanger onder gezet met een reden, aantal bokkers zag het correct.
Aan de bovenzijde zeg van ca 10 tot 2 uur, helaas wederom afwijkend weefsel.
Dus direct foto's doorgestuurd naar de UK om dit bevestigd of ontkent te krijgen en eventueel nieuwe behandeling te kunnen starten.

26 september, het resultaat van een blij ei in de blubber, fijn...
Kortom, spoelen, wachten tot het droog is, dan honing zalf.
Gelukkig hoeft spoelen slechts heel af en toe, maar de honing zalf gaat er doorgaans 1 x daags op.
Met 2 x daags wordt de wond te week.
Afbeelding

29 september, in afwachting van de UK, maar ja, heb mijn ogen ook niet in mijn broekzak.
Afbeelding

30 september.
Problemen met zalven bij deze 2e ronde op zelfde locatie.
1. Het is op een open wond, gaat ze niet leuk vinden.
2. Reactie zal veel heftiger zijn.
3. Te zalven gebied in verhouding groter.
4. Contact gebied buik veel groter, omdat er hoger richting lies gezalfd gaat worden.

Om bovenstaande redenen gekozen voor het 's morgens zalven, zodat hopelijk paard niet gaat liggen voordat zalf goed is ingetrokken (geen garanties uiteraard, want overdag kunnen ze ook gaan liggen slapen of rollen).
Wederom volop op de metacam gezet.
Potten sudocreme aan gesleept.

30 september 1e x zalven,
1 oktober 2e x zalven,
3 oktober 3e x zalven,
5 oktober 4e x en
8 oktober 5e x

Foto van wond met afwijkende weefsel van 30 september net voor het weer voor de 1e x zalven in de 2 e ronde. Afbeelding

Foto van de 2 potjes zalf (50% en 75%) zoals de UK ze opstuurt in tempex bewaardoos waar koelelementen in konden (het was nog zomer). Afbeelding

30 september ochtend
Fail!! Hier dus het probleem met zalven te zien, paard hoeft maar een pas te nemen of vliegje weg te willen jagen (het was nog zomer en in de wei) en in dit geval zit de sudocreme overal.
Afbeelding

30 september avond
Na het verwijderen van de overtollige sudocreme is er die dag gezalfd in de ochtend.
Dit is een foto van de avond, hier is al te zien dat al het weefsel aan het reageren is. Afbeelding

1 oktober
De reactie die deze ronde zalven met zich mee brengt is nu al veel heftiger dan de vorige ronde in totaal.
Hier heel goed de zwelling te zien in alle weefsels rondom de tumor en de gezalfde plek, maar ook bij de buik/lies/rest been.
Afbeelding

3 oktober ochtend
Nog veel meer zwelling en ze kan bijna niet meer lopen.
Afbeelding
.
3 oktober avond
Zwelling nog verder toegenomen.
Afbeelding

4 oktober dierendag... Wat een feest... Tranen springen me in de ogen als ik dat blije vogeltje met oortjes naar voren, maar duidelijk met heel veel pijn achter me aan komt waggelen als ze aan een touwtje voetje voor voetje naar de wei wordt geleidt.
Afbeelding

Omdat het kan, troetel en knip dag gehouden tijdens deze ellende.
Afbeelding

5 oktober.
Langzaam wordt zichtbaar welk deel van het weefsel allemaal door deze 2e ronde van zalven wordt aangetast.
Afbeelding

6 oktober.. Zo zielig... Hepsie kan bijna niet lopen (loopt hier al iets beter dan eerder), gaat wel elke ochtend de wei is, komt dan met oortjes naar voren achter je aan gestrompelt.
Sjol heeft voorlopig huis arrest, die moet Hepsie in de wei en op stal gezelschap houden, anders gaat ze rennen en bokken, dat is nu echt niet de bedoeling .
https://www.facebook.com/video.php?v=91 ... =2&theater

Wordt weer vervolgd....
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 08-12-15 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:08

Agos heps :(

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:46

Jeetje zeg wat krijg jij het voor je kiezen. Als het nou een verwaarloosd dier is, fiks in het haar en verschrikkelijke weerstand. Maar niks van dat alles! Wat een pijn, wat een kosten en wat een teleurstellingen.. Zo zonde dat de bcg niet meer verkrijgbaar is. Dan pak je beide sarcoiden van binnenuit aan. Sterkte en succes de komende tijd. Ik blijf je volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:39

Ik wil dit heel graag volgen, ik ben heel benieuwd en hoop natuurlijk dat het echt allemaal goed komt. Maar ik kan (wil) niet op elk moment alle foto's zien, zouden die heel misschien in linkjes kunnen?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:56

Ik vind die foto's juist handig zo. Linkjes zijn vooral op telefoons en tablets best onhandig.
Vind het ook niet extreem onsmakelijk ofzo, maar dat ligt misschien aan mij

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:57

Wauw heftig! Ik blijf volgen, ben erg benieuwd hoe het er straks uitziet. Zielig paard, je ziet de zwelling ook echt heel extreem bij het achterbeen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:00

Vind het juist prettig dat de illustraties tussen de tekst staan!
Links zijn, zeker in dit geval, alleen maar storend :o

Vind Hepsie heel dapper, maar jou ook, Sjolvir!
Het is niet niks en het vergt lef en doorzettingsvermogen van allebei!
Hepsie beseft dat niet, maar jij des te meer :(:)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:33

Pfff wat ontzettend heftig, arm ding!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:44

Ik volg ook even,Hepsie weten geboren worden in het DBT.
En nou al deze ellende voor jullie... Bah zeg :(:) . Wat een lieverd is het ook.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 12:19

wauw heftig hoor! maar wat zijn jullie dapper!!
ga zo door, en hoe (soms) onsmakelijk de foto's ook zijn ik vind dit ook fijner dan in links.