Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Kimley schreef:Dus pavo is helemaal niet goed? Lekker dan, dat voer ik nu
Ik lees even mee!
Cambiar schreef:@Jessix: het zit denk ik vooral tussen de oren van de fokker. Ik merk dat een normaal veulen die normaal melk kan drinken bij de moeder en normaal ruwvoer krijgt in feite niets nodig heeft. Toch ik wil ook het risico niet nemen op tekorten en zou mama's en veulens op voergezond zetten naast basis ruwvoer.
Ine23 schreef:Ken je esparcette al? Dat is ook een fijn product.
http://www.wormtest.nl/Webwinkel-Produc ... 25-kg.html
. Ga het zeker eens na . Zo'n zaken interesseren me enorm!
. Heb erbij vermeld dat het Lusitano/berbers zijn
. Dus zeg niet dat het appels met peren vergelijken is. Trouwens, mijn vorige veulen was een 1m75 grote warmbloed , ook ziek geworden van pavo. Dit soort vragen werd duidelijk gesteld: natuurlijk voer, alternatieven gevraagd, ras: berber/Lusitano. Andere berber fokkers heb ik al om raad gevraagd! Geen enkele die zo zot is om de dure equilife f4f te geven. Zij geven luzerne, haverkiemen (wat ook niet altijd zo ideaal is als paarde voer) en ggerst. Ze groeien allemaal wel op hoor. Ik maakte me alleen wat zorgen omdat melkgift minder is, maar ze blijkt het op hooi gras en weinig melk prima te doen voor ogenblik.Cambiar schreef:Veearts is geweest. Het was hij die pavo aangeraden heeft voor het merrieveulen en toen ik vertelde dat ze dikke beentjes had zei hij dat er idd teveel eiwitten in zitten.
Ik laat geen hooi analyse doen. Is dikke kwatch.Ik ga elke week om 2 balen. Onmogelijk om steeds zelfde kwaliteit te hebben. Vermoed soms eerste snee en soms tweede snee.Citaat:Ene paard is andere niet, ene partij hooi is ook andere partij niet.
Volgens veearts absoluut kwaliteit hooi. Komt van Loire streek.
Heb beslist om voergezond korrels bij te geven naast super kwaliteit hooi en stro en gras. Dat ga ik mengen in wat agrobs pro aspero hooi. zoveel mogelijk natuurlijk. Geef nu al bijna 2 maanden niets meer van vitaminen of korrels en ze staan veel beter dan toen ik cavalor of pavo gaf. Deze troep komt hier niet meer in huis.
(wiesencobs) toch een beetje merrie brok bij
. Totaal niet. Die stond trouwens tot voor kort ook op pavo lac. Zal eens een foto opdissen. Eiwit tekort zorgt voor spier afbraak. Dat zou je zo zien! BMHP schreef:Om terug te komen op jouw suikers. in jouw basis zit nu weinig slechts, als een merrie brok iets meer bevat dan is dat toch geen probleem op het totaal?
BMHP schreef:ik heb niet het idee dat een iets hogere eiwitverhouding spierafbouw zal geven bij veulens
!
.NatasjavE schreef:Cambiar schreef:Ik geloof niet zo in voeding die zo geconcentreerd al die componenten bevatten. Ik zal eens nagaan, maar zat de koper ook niet voldoende in equilife? Vetten en eiwitten geef ik niet via brok. Dat is nefast gebleken. Misschien zoals Xyzutu schrijft, gewoon loskoppelen!
Het probleem is dat voeding voor volwassen paarden andere verhoudingen hebben.
Ik zou als je haar zo natuurlijk mogelijk wil voeren haar alleen ruwvoer geven + een supplement voor veulens.Cambiar schreef:Berbers zijn niet zo gevoelig aan ocd. Een veulen die ik als tiener gefokt heb, kreeg net ocd toen ik pavo voederde.
Een paard te geconcentreerd min/ vit toevoegen verstoort net het systeem. Ik wil op meer natuurlijke manier alles toevoegen. Van pavo werd ze namelijk ziek en sloom.
Ik zeg ook niet dat je PAVO moet voeren. Ik zeg alleen dat je een vitamine/minerale preparaat voor veulens zou kunnen geven.
Deze bijvoorbeeld
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/105 ... k-Mix.html
En dan geen krachtvoer verder.
Dat is overigens nog steeds geen garantie op het niet krijgen van OCD.
Niet zo gevoelig voor OCD is niet het niet voorkomen van OCD. En het was een kruising.
. Als je geschiedenis kent weet je dat Lusitano ' s afkomstig zijn van berber.