Ervaringen blessure diepe buig pees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:38

Mijn paard heeft er 1.5 jaar gedaan om van zijn peesblessures te herstellen.
Gewoon op land gezet en niet meer naar kijken. En dat heeft gewerkt.
Hij kan nu alles weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:52

Ook mijn paard heeft een blessure gehad, maar dan aan de aanhechting van de diep buiger de hoef in. Nog handiger. Ik kan alleen maar zeggen geef je paard ruim de tijd. Ik ben een jaar onderweg geweest met de blessure en paard heeft vervolgens nog een maand of 8/9 geen drol uitgevoerd behalve op de paddock/weide staan. Tot nu toen reageert het been nergens op, dierenarts was toen verbaasd over hoe het herstel is gegaan omdat er nogal aan getwijfeld werd.

Mijn paard heeft volgens mij 10 passen kreupel gelopen in die hele periode. Ze is ook op speciaal beslag gezet om het afrollen te bevorderen.

Ik heb altijd pees compostium van de paarden drogist gegeven.

Wat ik me nu afvraag is of je dierenarts had andere been ook gescand heeft. Je paard moet wel uit haar stekker gegeaan zijn om de blessure groter te maken.. Ik zou ook denken aan verkalking van de pees en daarom ook het andere been gescand willen hebben. Op mijn kliniek werd er altijd beide benen gescand. (Het andere been wat ook aan de voor/achterkant zat. Mijn geval voor.)

Rideltje1992

Re: Ervaringen blessure diepe buig pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 10:32

Ze heeft niet gek kunnen doen, is ook niks voor haar, dus waarom nu het verder stuk is is een raadsel. Zat ook veel vocht.

Verkalking?
Dat heb ik nog niet eerder gehoord, waarom zou het andere been dat ook moeten?
Dat zal de da toch wel hebben gezien op de echo of niet?

Wou dat ik der een jaar het land op kon gooien maar waar ik nu sta is dat geen optie. Pensioenstal.
Dan zal ik opzoek naar wat anders moeten en dat wordt vrij lastig hier in de buurt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:36

Ik vraag me af of het voor jou paard TS goed zou zijn om hem een jaar op het land te zetten
Ik denk dat ze op deze leeftijd er niet beter van worden als je een jaar compleet niets doet.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 10:53

Daar ben ik ook bang voor.

Maar ik wil wel alles gedaan kunnen hebben voor dat ik het besluit neem om in te laten slapen.

Als er geen verbetering in komt, laat ik nog wel een andere da er naar kijken.

Als verder nog iemand een idee heeft, hoor ik het graag, ik ben echt te einde raad.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:58

Wat doe je normaal met je paard?
En wat wil je als hij wel beter wordt?
Kijk eens realistisch naar hoe de situatie nu is
En wat de toekomst zou kunnen brengen.
Vraag de DA hoeveel procent op volledig herstel
Hoeveel procent op pijn vrij
En bedenk of dat genoeg is voor jou.
Blijf je daar staan waar je nu staat terwijl je mogelijk in de toekomst niets meer met haar kan?
Bekijk alle opties

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:10

Mijn pony heeft een trap gehad en daaropvolgend een peesblesssure aan de diepe buigpees, checkligament en de oppervlakkige buiger. Advies was volledige boxrust en stappen met 5 minuten per week opbouwen op het harde. Toen we 4 maanden op weg waren weer een echo hadden zag het erg slecht uit. Weinig verbetering. Paard werd ook harstikke gek van boxrust. Heb m tegen alle adviezen in 1,5 jaar op het land gegooid. Gedurende het jaar wat wandelen op de harde weg. Ondersteunende supplementen van de Paardendrogist gegeven en niet meer naar omgekeken.
Na 1,5 jaar weer een echo. Perfect beeld, buigproef gedaan en met vlag en wimpel doorheen gekomen. Tot op de dag van vandaag wel vaker een buigproef moeten doen ivm meerdere andere problemen bij het paard (pechpaard) en altijd gaat het met dit been goed. We zijn nu 5 jaar verder.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:25

Wat een vreselijk nieuws TS.
Wij hebben ook weleens dergelijke blessures gehad. Ingespoten met PRP (eigen bloedplaatjes) en maandenlang stappen en revalideren leverden uiteindelijk niks op, paard is helaas afgemaakt.
Een andere hebben we op het land gedaan en een jaar niks meer meegedaan, wanneer ze veel draafde (met veulen) liep ze weer niet goed.

Een harde conclusie dus: meestal is het einde verhaal. Super verdrietig, maar als je paarden hebt kom je soms voor keiharde maar wel verstandige beslissingen te staan... :(:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:26

Wat een rot bericht ts..

Als het mijn paard was zou ik het niet in het land doen.. Paard heeft al zo veel pijn en de pees is met rust al slechter geworden.
Ik zou naar een andere DA gaan voor een nieuwe scan etc en horen wat die zegt.
Echter denk ik (zoals ik je berichten lees) dat je ook dan geen goed nieuws krijgt..

Sterkte..

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:39

Als je wel 24/7 buiten wilt, dan weet ik in regio Groningen een adres voor je, bij een boer. Staan nog 4 anderen.

Ik zelf heb goede ervaringen met de Ice Vibes. Wellicht kan je kijken of dat verlichting brengt? Is niet niks, zo'n gat :(

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 19:49

ponyparadijs: Ja daar moet ik zeker naar gaan kijken, maar dat weet ik ongeveer wel.

sylva: Wat fijn dat tie er zo weer boven op gekomen is! Ben alleen bang dat dat voor die van mij niet echt de juiste keuze zal zijn, van wege de pijn. En artrose.
Mocht het wel beter zijn dat ze meer buiten loopt hou ik dat in me achterhoofd.
Ice vibes nog nooit van gehoord, maar met pijnstilling heeft ze er ook geen last van, zou een idee kunnen zijn voor op langer termijn.

InekeN: Ach wat sneu, ja ieder paarden eigenaar zal eens voor die keuze komen te staat, maar ik had niet verwacht dat die keuze zo snel zou komen :(

No_No: Ja ik laat er nog wel een ander naar kijken, maar kans is groot dat die het zelfde zegt, zal dan meer voor me eigen gemoedsrust zijn, om de juiste keuze te maken.

Da heeft net weer gebeld om te kijken hoe het gaat, pijnstilling werkt goed, ook lijkt het been wat minder dik.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:34

oei dat is geen leuk nieuws.

ice vibe boots ben ik nou ook weer aan het gebruiken. dat remt ook ontstekingen en bevordert doorbloedingen ook haalt het het vocht uit het been

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:46

Oef die zijn wel duur.

Denk dat ik beter dat eerst even kan laten, zo lang in nog niet weet hoe heel me de da en alles gaat kosten.

Zit er aan te denken om haar nog bij Emmeloord te laten onderzoeken.
Heb alleen geen idee wat voor prijskaartje daar aan hangt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:58

Waarom niet bij de DA die bij je om de hoek zit?
Dat zal lang niet zo duur zijn als naar Emmeloord

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 22:01

Omdat ze in Emmeloord mee kunnen doen en bekijken. Indien nodig.

Lijkt me dat beter dan als ik dan alsnog doorgestuurd word daar heen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:34

Wat je ook op t been kan smeren is klei van fra, werkt heel goed om t been af te laten slinken..

Ik weet bijna haast wel zeker dat t door de ijzers komt dat hij er nog erger aan toe is..

Daarbij ook atrose dus ja weeg t wel voor jezelf af, want het laten lijden is ook voor jezelf een hell (spreek uit ervaring)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 00:05

Hoezo zou het door de ijzers komen ?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 15:25

Beetje goed nieuws, ook al wil ik nog niet te vroeg juichen.
Het been is weer helemaal dun, kootholte bij die pees nog wel dik.

Maar blijkbaar doet die ontstekingsremmer die hij heeft ingespoten wel wat.

Ik denk nu, kan het niet zijn dat er een flinke ontsteking zit waardoor het niet kan helen?
En door al het vocht kan natuurlijk zijn dat er van de echo ook geen goed beeld was.
Dit is wat ik denk, en hoop.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 14:05

gelukkig is het been dunner. ja door het vocht wat drukt op het peesletsel is het moeilijker genezen. daardoor is het erg belangrijk dat het vocht eruit gaat. die spuiten werken vaak erg gied voor een aantal weken/ maanden. verkijk je er niet op en blijf juist rustig aan opbouwen voordat je te snel gaat en je over paar maanden weer hetzelfde zit

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:15

Hoe lang na dat de peesblessure er leek te zijn is er een echo gemaakt? Bij alle keren dat ik met peesblessures te maken heb gehad werd er een standaard wachttijd van 3 weken aangenomen. In die drie weken zo rustig mogelijk houden en dagelijks koelen met wisselend warm en koud water voor de doorbloeding. Ooit de tip van aspirine gehad om de doorbloeding te bevorderen, maar nooit zelf gegeven.
Deze wachttijd werd idd ingenomen wegens een teveel aan vocht wat het beeld van de echo zou kleuren. Dit was het geval bij verschillende dierenartsen.
Ik hoop voor je dat je paardje er bovenop komt. Het zijn zeer nare en tijdrovende blessures.

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:17

Rideltje1992 schreef:
Er zijn ook foto's gemaakt, omdat er eerst gedacht werd aan hoefkartol ontsteking of bevangen. Dit was niet het geval.

Het was idd zwart op de echo.

Mijn paard heeft momenteel ook een peesblessure, bij mijn paard was ook een zwarte plek te zien bij de pees dit was vocht wat er zat, nu 5 weken verder is het al veel verbeterd, dit in combinatie met lasertherapie, was het bij de pees waar dat zwarte Zat?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 16:46

Echo is gemaakt naar een dik maand, er werd eerst niet aan een peesblessure gedacht.

Been is op de kootholte na nu weer helemaal dun. Na een dik maand lang dat hij dik was.

Ja zwarte gaat zit bij de pees, je zag een stukje pees dan zwart en weer een stukje pees.

Ik hoop nu ook dat de echo van donderdag geen goed beeld gaf door alles vocht. Zag er rommelig uit, die kans is er toch?
Dat het er daarom erger uit zag, maar hoop dat dat dus mee valt.

Het is nog de vraag hoe erg de schade zal zijn en of het nog kan herstellen.
Da komt dinsdag weer, hopelijk weten we dan meer.

Maar er heeft dus al die tijd een ontsteking gezeten, terwijl de da zei van niet als ik er om vroeg.
Dat gaat hij nog wel even horen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:28

Fijn dat het wat beter gaat ts

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:39

Mijn oude lease paard heeft dit ook. Opgelopen in voorjaar 2013 en staat er nu nog mee.. Hij is verdiend op vroeg pension gegaan.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 16:47

Da is dinsdag geweest, blijkbaar had ik hem de vorige keer verkeerd begrepen.

Het is niet erger geworden, maar hij kon het niet goed zien door al het vocht.

Ze moet nog 2 week box rust.
En terug op metacam als het nodig is.

Maar het is heel goed dat de injectie geholpen heeft.
Hopelijk kunnen we over 2 week een nieuwe echo maken met beter beeld.
Dan weten we ook hoe het er voor staat en of ze ooit nog weer bereden mag worden.