Paard maakt proppen hooi, geen gebitsproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:58

Is er ook naar de slokdarm gekeken? Mijn paard had slokdarmverlamming waardoor ze ging proppen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:56

Quellian schreef:
Nee, ze gaat naar Schalkwijk, die hebben eerder plek.

Goeie beslissing. Ik heb persoonlijk ook een goede ervaring met een tandheelkundige behandeling van één van mijn ponnies door Jan Kroes die bij deze kliniek werkzaam is. Werd daarnaartoe doorverwezen door onze eigen paardentandarts omdat het een behandeling betrof die niet thuis op stal kon worden uitgevoerd (gespleten kies trekken (209, linksboven)) en dat is daar keurig gedaan. Geen complicaties gehad ook bij de nabehandeling (dagelijks spoelen + a.b.) die wij zelf thuis moesten doen tot de operatiewond was genezen. Kosten vielen ook alles mee, ze schrijven niet met een vork daar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:06

Quellian schreef:
xmarliez schreef:
Als je Olav Franzel gaat bellen dan weet ik wel waar het probleem vandaan komt. Namelijk van hem ;)
Dit is duidelijk een signaal van je paard dat er iets niet goed zit en ik zou het pas geloven dat er niets aan de hand is als je bij een echte paardentandarts geweest bent en niet een gebitsverzorger of een dierenarts.
Zoek de naam Olaf Franzel maar eens na op Bokt en je krijgt genoeg redenen waarom je niet voor hem moet kiezen. En gewone dierenartsen hebben over het algemeen te weinig kennis van gebitsverzorging bij paarden.
Ik kan Jan Kroes erg aanbevelen. Heb zelf helaas ook met een paard gezeten die tandproblemen leek te hebben maar door Olaf gewoon behandeld werd en hij iedere jaar weer zei 'ziet er prima uit!' paard kon op ten duur vrijwel niets meer door de pijn in haar mond.
Ander paard had een gebroken kies en mijn dierenarts bleek er dus maar de helft uitgehaald te hebben.... al mijn paarden gaan nu ieder jaar naar Jan en dan leer je pas hoe belangrijk goede gebitsverzorging is. Hou jezelf en je paard dus niet voor de gek, als ze proppen maken is er iets.

Jan Kroes is ook degene die mijn paard nu gaat doen. Morgenochtend brengen we haar, morgenmiddag wordt de foto gemaakt en behandeld, van het weekend ophalen, afhankelijk van wat ze vinden.

Super goed van je! Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt maar je paard is zeker weten in goede handen!

Tabaluga12

Re: Paard maakt proppen hooi, geen gebitsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:55

Spannend.. ben benieuwd zeg

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:51

Succes!Hier ook hele slechte ervaring met Olav,dus nu maar hopen dat het probleem wordt verholpen..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:54

Jan Kroes is super, komt vast goed...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:18

We hebben haar begin van de middag gebracht, zit nu te wachten tot ze me bellen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:47

Spannend.... Succes!!!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:51

En al wat gehoord?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:01

Sterkte ermee. Hopelijk weet je snel wat het is

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:11

Ben erg benieuwd. Maar man... wat ben ik toch bang dat mijn pony misschien slecht luistert door een verschrikkelijk gegroeide kies ofzo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:02

Ben net gebeld, het is niet gek dat ze niet normaal kan eten. Dr achterste kiezen zijn te lang, dus ze kan haar kaak niet sluiten, daarnaast zijn haar kiezen glad gevijld en kan ze dus niet malen. Hij gaat haar gebit renoveren door o.a. weer structuur op haar kiezen te maken en uit te balanceren. Door dit alles zit haar kaak vast en ook de rest van haar lijf heeft er een klap van gekregen.
Dus hierna zal er nog een osteopaat bij moeten komen die zich vooral richt op de kaak en ze moet speciale brokken en probiotica om van die diarree af te komen.

Morgenochtend mogen we haar weer ophalen. We moeten er wel rekening mee houden dat het nog wel even duurt voor ze weer normaal eet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:05

Fijn dat je nu weet wat het is, dan kan je tenminste weer vooruit denken :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:08

Pff dat is niet niks :( gelukkig is je paard in goede handen en het gaat vast en zeker goedkomen!
Ik weet niet of je bij de behandeling gaat zijn? Het is super interessant om erbij te zijn en Jan legt altijd alles heel goed uit! Het is echt heel leerzaam en het leert je voor de rest van je leven goed waakzaam te zijn bij tandproblemen.
Zo zie je maar weer. Olav Franzel is echt een kwakzalver en helaas is jouw paard niet het enige slachtoffer. Hij heeft er al zoveel gemaakt maar hij gaat nog steeds verder met zijn zaken, echt vreselijk. Gelukkig heeft jouw paard een eigenaar die bereid is om hulp te vragen en daar naar te luisteren zodat hij straks eindelijk weer pijnvrij en goed kan eten! :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:08

Fijn dat je eindelijk weet wat het is. Ga je dit nog kortsluiten met de andere behandelaars van je paard?

en heeft deze arts nog aangegeven hoe het kan dat die vorige die te lange kiezen heeft gemist?

Arm paard... Hopelijk is ze snel weer op de goede weg.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:11

Klinkt raar maar wat fijn dat er toch iets gevonden is wat verholpen gaat worden..Ik heb een jong paardje gehad die ook niet meer kon malen omdat zijn gebit een puinhoop was..Omdat hij alleen maar proppen maakte en steeds dunner werd en ook nog eens koliek kreeg heb ik ook hard moeten zoeken naar een goede tandarts..Bij hem duurde het een paar weken voor hij weer helemaal goed at,maar nu is er behalve dat zijn gebit goed bijgehouden moet worden niets meer aan de hand..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:16

Zo erg zeg...maar dat gebeurd bij alle gebitsverzorgers, die kunnen niet bij de achterste kiezen zonder verdoving en die worden dan overgeslagen.

Electrisch vijlen werkt tafeltje creëren in de hand.

Komt goed met je paardje, alleen wel een dure behandeling in eens..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:18

Fijn dat de oorzaak nu duidelijk is.

Maar dat hebben ze in de linge hoeve dan ook over het hoofd gezien??

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:20

Tcm62 schreef:
Zo erg zeg...maar dat gebeurd bij alle gebitsverzorgers, die kunnen niet bij de achterste kiezen zonder verdoving en die worden dan overgeslagen.

Electrisch vijlen werkt tafeltje creëren in de hand.

Komt goed met je paardje, alleen wel een dure behandeling in eens..

ik voel me even blond, maar electrisch vijlen werkt wat in de hand?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:24

Zo een dremeltje wat ze in de hand hebben, dan heb je geen controle op wat je doet als je er geen feelimg mee hebt.

Heb zelfs gezien, een boormachine met een vijl eraan :D

cyrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:25

Hopelijk kan ze snel weer goed eten! Wel een nuttig topic om te lezen!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:25

met tafeltje bedoel je dus afgevlakte kiezen?

Dan wordt het helemaal lastig om een goede tandarts te vinden....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:28

Ja, mijn paard heeft dat ook ooit gehad...een ramp..

Ook is er een kies ooit gespleten..die is er met een nijptang uitgehaald door dierenarts die ook tanden doet en heeft het niet netjes afgewerkt, dus wat is blijven staan is gaan ontsteken en in de kaak een enorme ontsteking veroorzaakt...

Ik laat dus alleen nog maar officiele paardentandartsen het werk doen, dan kost zo een werkje gauw 170 euro, maar heb dat er graag voor over...
Overigens voor mijn ienieminiehondje ben ik meer kwijt. :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:31

Eerst is Olaf erbij geweest (handmatig en zonder sedatie), daarna de Lingehoeve (elektrisch met sedatie). Waar is het misgegaan, hè? Ga inderdaad wel even contact opnemen met de Lingehoeve.

Het komt gelukkig goed, maar het heeft tijd nodig. En het had niet nodig geweest dat het zo ver kwam en zo'n pijnlijk gebeuren is geworden. Voel me daar ook aardig schuldig over, maar tegelijkertijd weet ik ook niet in wat ik anders had moeten handelen. Kijk nu inderdaad vooruit, volg het advies van Jan Kroes op wat betreft voeding en dan zal ze binnenkort vast weer haar zure zelf zijn :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:31

Wie had je van de Lingehoeve?